Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Jag ser inte någon fördel med blyhagel vad gäller miljön?

Att en fågel som äter bly inte mår bra är ju ingen nyhet så varför sprida ut mer bly? Det hamnar ju tillslut i antingen oss eller andra topkonsumenter.

Stålhagel rostar ju bort med tiden...

Dax att läsa på lite kanske. Det finns idag redan ett förbud mot att använda blyhagel i våtmarker(fågeljakt).

Det kommane blyförbudet gäller ju allt skytte. Jag har svårt att se framför mig att en fågel motsvarande flyger ner i en skjutvall och äter upp blykulor på flera gram. Dessutom är inte det fasta blyet farligt för naturen och människan, då det krävs högkoncentrerad syra för att få utfällningar av blyet. Och hur stor är chansen att det kommer sådant i en skjutvall?

Edited by Nifelhel
  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Nifelhel: Att det är förbjudet i våtmarker var ingen nyhet men det hindrar ju inte fåglar att äta haglen på något annat ställe. Jag ser t ex sjöfågel gå omkring på gatorna i stan med jämna mellanrum och det är väl inte otroligt att de befinner sig på en skjutbana då och då heller?

Ett flera gram tungt blyhagel är ju ungefär i den storleksklassen som en gås t ex vill ha för at kunna smälta maten.

Rent miljömässigt (förutom fåglarna) så även om bly inte slipper ut utan en stark syra så vet jag inte om jag känner det så befogat att få ut mer tungmetallet i naturen än vad som redan finns där.

Finns det någon som kollat på de långsiktiga konsekvenserna? 100 år och uppåt.

Jag har för klarhetens skull inte gjort det och undrar om det finns någon sådan information framtagen. :lol:

Posted (edited)

Nu tänkte jag iofs mer på ammunition i det stora hela och inte enbart hagel. I den värld jag lever i så är det större mängd annan ammunition än hagel som avlossas varje år.

Så du men alltså på fullt allvar att sjöfåglar skulle flyga till en skjutbana och börja gräva i sandvallen motsvarande, för att komma åt båda rena blykulor samt mantlade diton?!?!

Jag kan säga att jag ofta besöker 2olika skjutbanor, båda befinner sig vid sk våtmarker/sjöar. Inte en enda gång har jag sett att sjöfåglarna befunnit sig på skjutbanan. Eftersom den ena skjutbanan ligger i kanten av dricksvattentäckt så görs årliga analyser av vattnet. Hittills har man inte kunnat påvisa några blyhalter osv i vattnet.

Jag vet att man grävt upp blykulor ifrån slag på KarlXII's tid, det har visats sig att inga utfällningar har gjorts i marken runt omkring. Blyet kapslas tydligen in en oxid.

Jag har letat febrilt efter mer info...men jag står mig slätt utan tyvärr.

Här finns ett halvt ton med länkar med info: http://www.pistolskytte.org/info/index.html

Edited by Nifelhel
Posted

Jag har för mig att Vapen Tidningens Chef redaktör P-O Olsson

Har haft detta ämnet uppe i en av sina ledare men det var ett tag sen

Hans argument var att det är lätt för vissa partier att plocka poäng om de ger sig på ämnen som detta med bly förbud

Samt att han nämnde att de i samband med dessa nya reglerna gör sig själva till större miljöbovar än vad vi alla skyttar är just nu

Kanske lite Off Topic men tänkvärt

Posted

Ja ibland undrar man vad man har politikerna till!? De har flera gånger visat hur sanslöst tokiga dom é och med detta förslag kommer ännu ett bekräftande....

....jag ska iaf köpa på mig så mycket blyprojektiler så att jag kan fortsätta "förstöra" miljön under hela min livstid!!

Vem kan leva utan projektiler som:

-243 Speer .Hollow point TNT (bara namnet är skäl nog för att ha dom!!)

-.243 Hornady A-Max Molycoated

-9,3 mm Nosler Ballistic Tip

eller för den delen....

-Winchester reduced recoil tactical slug/buckshot!!!

Bly är kung!! :blink:

Posted

Än finns det hopp: http://www.jagarnas-riksforbund.com/sok/s_...ova_beslut.html

OT:

Vem kan leva utan projektiler som:

-243 Speer .Hollow point TNT (bara namnet är skäl nog för att ha dom!!)

-.243 Hornady A-Max Molycoated

-9,3 mm Nosler Ballistic Tip

Verkar som du och jag använder exakt samma kalibrar, det var ju lustigt. Fast det var ena riktiga spränggranater du hade valt ut måste jag säga... ;)

Posted
Verkar som du och jag använder exakt samma kalibrar, det var ju lustigt. Fast det var ena riktiga spränggranater du hade valt ut måste jag säga...  ;)

:D Ja det måste man väl erkänna.....jag gillar inte när saker som jag nyss skjutit på fortsätter att röra sig ;) ....effekten av framförallt TNT´n och 9,3 Ballistic tipen är fenomenal!! Här snackar vi knall och fall-effekt på vilt upp till 150 kg!! Jag har laddata på 9,3an med 16,2grams Ballistic Tip upp till 800m/s!! Kan skicka dom om nån vill prova :Malaj:

Posted (edited)

Nifelhel: Jag pratade om hagel i huvudsak då vanliga kulor ju är ganska stora, jag har sett sjöfågel ett femtital meter från en skjutbana och det har jag gjort nästan varje gång jag har passerat i närheten av just den banan (Inte så jätteofta att jag går förbi men det händer.)

Kollar man vad SVA har att säga om saken så verkar de ju i alla fall tro att riskerna finns kvar även fast blyförbudet är infört för våtmarker.

http://www.sva.se/dok/409.html?searchstring=bly&visaarkiv=1

Det var intressant att man inte får någon urlakning av blyt däremot.

Jag kan ju tillägga att jag inte tillhör de som vill förbjuda jakt eller sportskytte så har man den delen ur världen, funderar själv på jägarexamen när tillfälle ges samt vill jag förbjuda sportskytte kommer många av mina bekanta säga upp bekantskapen med mig. ,O

Edited by kronvrak
  • 11 months later...
Posted

Jag tänkte lyfte upp detta ämne igen nu när det är mindre än ett år kvar till förbudet med blyad hagelammunition.

Tänkte ställa en lite mer specificerad frågeställning till kunskapsbasen här.

Har någon av er provat de alternativ som finns, samt vilka erfarenheter har ni av dessa alternativ?

- Stål

- Bismuth (Wismuth)

- Tungsten (Wolfram)

- Remington HeviShot (legering av alla ovanstånde)

Eller om det finns mer alternativ.

Jag har letat efter remington hevishot för se priser, men misslyckats, nån som vet var det går att köpa och vad det kostar?

Posted (edited)

Ett stort problem vad gäller användande av olika vapen med alternativkulor är att många vapen i kal. 22 tex kommer att försvinna från Sverige då 22 long t.ex inte kan fortsätta att skjutas. Kulan i enbart bly. (Har svårt att tro att dom stora am. tillverkarna ENBART kommer att sätta en am typ i produktion enbart för Sverige...). Likväl kommer många att ha vapen i sina skåp som HELT obrukbara då dem inte får skjuta 22 long.

En annan kal. är den svenske helkära 6,5:an som kommer att få ett ramaskri från alla norrlänningar som använder den till älg m.m. Där kommer den att få stora problem att kunna stabilisera kulan då den blir väldigt lång. Samt att anslagsenergin inte kommer att nå upp till KLASS 1 ammunition. Visst en hederlig 30-06 gör gott i sak men många vill ha 6,5:an.

Stora delar av pistolskyttar med 22 long kan säga adjöss till sin lille handpang och det är ju synd då det är ett mysigt skytte. Grövre KAN ju ersätta sina kulor med alternativ material typ Barnes koppar m.m.

EDIT: Övningsvapen för ungdomsverksamheten blir inte berörda då FM har godkända banor...

Kallenberg :) Kallenberg

Edited by Fu Kallenberg
Posted (edited)

Kallenberg:

Nu är det ju så att blyammunition får fortfarande användas efter förbudet, med då måste det skjutas mot miljökulfång eller något som tar tillvara kulorna på ett liknande sätt.

Edited by Innuendo
Posted

Verkar som du och jag använder exakt samma kalibrar, det var ju lustigt. Fast det var ena riktiga spränggranater du hade valt ut måste jag säga...  ;)

:D Ja det måste man väl erkänna.....jag gillar inte när saker som jag nyss skjutit på fortsätter att röra sig ;) ....effekten av framförallt TNT´n och 9,3 Ballistic tipen är fenomenal!! Här snackar vi knall och fall-effekt på vilt upp till 150 kg!! Jag har laddata på 9,3an med 16,2grams Ballistic Tip upp till 800m/s!! Kan skicka dom om nån vill prova :baskerHV:

Jo... en i det jaktlaget jag är med i använde dock sin 9.3 på en hare... :lol:

Posted
Kallenberg:

Nu är det ju så att blyammunition får fortfarande användas efter förbudet, med då måste det skjutas mot miljökulfång eller något som tar tillvara kulorna på ett liknande sätt.

Jo jag vet, men frågan är hur många föreningar som kommer att orka finansiera en ombyggnation av kulfången?

Dessutom tänkte jag mer på jakt med kula (Jag vet att blyförbudet inträder 2008 för kula).

Tycker det är ett vanskligt sätt att skaffa "gratispoäng" för politikerna.

Posted

Kallenberg.

Ok, då är vi på samma spår.

Jo... en i det jaktlaget jag är med i använde dock sin 9.3 på en hare... ph34r.gif.webp

JAg har använt min .338 Winchester Magnum på hare, bara man siktar på rätt ställe så är det inga problem alls :)

Posted
Kallenberg:

Den intressanta följdfrågan blir då:

- Kommer gemene jägare (även den utan tillgång till skjutbana med miljökulfång)

att även fortsättningsvis att kunna köpa blykulor?

Posted

Frågan blir ju då, villka kulor är inte avsedda för jakt?

(Det finns jaktvapen i kaliber 9x19 och 357 magnum)

Eftersom förslaget är så genomtänkt så finns inget skrivet om detta.

Vad gäller hagel så är allt skytte med blyhaltig hagelammunition förbjuden 1 januari 2006, så där kommer det att sluta säljas. Däremot finns det inget förbud mot innehav av blyhaltig hagelammunition planerat.

Angående blyhaltig kulammunition så kommer nog (förhoppningsvis) reglerna kring detta förtydligas innan lagen träder i kraft.

Posted
Angående blyhaltig kulammunition så kommer nog (förhoppningsvis) reglerna kring detta förtydligas innan lagen träder i kraft.

Vi får hoppas det!!

Ang. kulor för jakt.

Visst finns det kulor i 9X19 och .357 avsedda för jakt och jag tror att dessa kommer att sluta säljas. (Gud förbjude...)

Posted (edited)

Då försvinner altså all kulammunition med bly på samma sätt som hagelammunitionen kommer att göra, för det är omöjligt att säga vilken ammunition som är avsedd för jakt och vilken som inte är det. Som exempel kan nämnas att en helmantel kan vara avsedd för fågeljakt..

Man får helt enkelt tacka för att man gjuter sina egna kulr till pistol, samt att man har större marker att vara på. (Nej jag tänker inte utveckla det mer)

EDIT:

Nu kanske vi ska sluta med våra spekulationer, känns inte så meningsfullt.

Vore däremot kul att höra om de erfarenheter som finns av alternativ ammunition här på forumet.

Edited by Innuendo
Posted

Dom fåglar som blyförgiftats har tvångsmatats under test med groteska mängder. Detta är endast TEORETISKT möjligt i vissa våtmarker varför förbudet endast har en viss logik där och ingen annan stans. Stål är djurplågeri! Andra dyrare alternativ är inte på något sätt bättre för miljön så det är fånigt att resurser och pengar på dessa annat än till jakt i våtmarker. Ett förbud är endast att anses som ett övergrepp mot skyttet. Att man inte märker nån skillnad när man stansar några hål med en AK-5 på en skjutbana kan väl inte förvåna någon. En jaktkula är lite mer komplicerad och har andra krav på sig. Tydligen även kulor i skarpt läge som nämts ovan av dom som använt bössan i tjänst.

Posted
Dom fåglar som blyförgiftats har tvångsmatats under test med groteska mängder. Detta är endast TEORETISKT möjligt i vissa våtmarker varför förbudet endast har en viss logik där och ingen annan stans.

"Förgiftning vanlig hos änder, gäss och svanar

Hos många fågelarter sker en mekanisk bearbetning av blypartiklarna i muskelmagen tillsammans med det grus som finns där. Haglen mals sönder till ett fint blypulver som transporteras ut i tarmen där det tas upp till blodet och transporteras ut i kroppen.

Blyförgiftning hos vilt har observerats i de flesta delarna av världen och orsakas nästan alltid av intag av blyhagel. Vanligast ses förgiftning hos änder, gäss och svanar. Det finns dock flera andra exempel på fågelarter som förgiftas. Detta inkluderar rovfåglar, vadare, duvor, hönsfåglar, storkar, lommar, albatrosser och hackspettar."

Från http://www.sva.se/dok/409.html?searchstring=bly&visaarkiv=1

Jag ser SVA som en ganska nyanserad källa i det här fallet, de är garanterat inga jakt eller vapenmotståndadre i alla fall.

Posted (edited)

Blyförbud i alla ära. Visserligen tycker jag att det är bra med ett blyförbud vid skjutbanor samt vid jakt i våtmarker. men jag kan inte för min själ begripa att det skulle vara lika stor risk för blyförgiftning vid jakt i skogsmark, typ jakt efter rådjur, hare... om man nu bortser från det dödande skottet. ;)

Så mycket skjuts det inte i skogen att det skulle vara en uppenbar risk för blyförgiftning i skog och mark.

Koncentrationen av bly från hagel eller kula i skogsmark kan knappast i sig orsaka en blyförgiftning så att djuren indirekt tar skada.

Edited by Animal
Posted

Har försökt skaffa relevanta fakta i frågan och därför frågan upp på naturvårdsverket och hos Miljö- och jordbruksutskottet i riksdagen, och alla jag pratar med är rörande överens om att blyförbudet på kulamm. är en oövertänkt sak som måste nyanseras innan lagen sjösätts. Jag skrev ett brev som jag addresserade till nämnda utskott och fick snart därpå ett svar där man berättade att det distribuerats till ledamöterna. Fick även ett svar från vice ordf. (KD)....heder åt honom.

Kan bara tipsa er alla att göra detsamma. Det är därför vi har demokrati här i landet!

Posted

Skogsägare och inte minst sågverk är orliga för övergången. Stål/järnhagel har visat sig skränka tänderna i sågverken. Blir en fördyring av uppsågningen.

/martinator

Posted

@scattergun

Jag har själv mailat varenda parti och i princip alla ledamöter i naturvårdsverket och miljöutskottet om detta, dock har väldigt få svarat, de enda som svarat är KD, Folkpartiet och moderaterna. Där KD och moderaterna är mycket negativa till den fortsatta inskränkningen av blyad ammunition, de vill ha kvar det som det är idag. medan folkparteit säger att de inte har någon ställning i den frågan.

Om alla skyttar och jägare skickade seriösa mail/pappersbrev till politeker angående denna fråga så kansek de fick veta hur stort motståndet är.

Jag tänker i alla fall komma ihåg detta till nästa val.

Posted

intresant artickel som tar upp lite av kemin backom ärendet.

http://www.pistolskytte.org/info/Pb-ammo.html

den pekar på att skutvallar är ingen större fara men att rovdjur som äter skadat vilt kan ansamla bly och förgiftas.

Så ännu en gång är det topproducenterna som drabbas.

(Har själv ingen åsikt i frågan ännu, ska läsa på mera först)

/C