Jump to content

Recommended Posts

Slösurfade på mil.se och snubblade över den här artickeln

Officerare kan avgöra rekrytering till Utlandstjänst

Visst är strålande i det nya försvaret att byta ut uppförande betyget (som väl alla fick 10 på ändå) med ett betyg som anger lämplighet för utlandstjänst.

Om jag förstått det rätt, så är det meningen att man redan innan muck ska åka på utlandstjänst. Är inte risken enorm för "rambosoldater"?

Jag tror ju att ett par år i "verkliga" livet jäkligt viktigt innan man "drar ut i krig".

Ensam om att vara tveksam till det här?

Om ämnet diskutterats någon annanstans ber jag om ursäkt. Diskutioner om nya vpl-systemet hittde jag men vill väl kanske att eventuell diskussion ska vara mer fokuserad på US...

Håller med om ovanstående om att det är ganska konstigt att folk utan vidare erfarenhet får åka på missioner, å andra sidan vet plutch. vad de har då de oftast tar sina vpl med sig.

Eventuellt så är det för att det är färsk utbildning som följer med...

Men längre gsu för innan man drar på US kan vara ett alternativ..

Håller med om ovanstående om att det är ganska konstigt att folk utan vidare erfarenhet får åka på missioner, å andra sidan vet plutch. vad de har då de oftast tar sina vpl med sig.

Eventuellt så är det för att det är färsk utbildning som följer med...

Men längre gsu för innan man drar på US kan vara ett alternativ..

Alla har varit pinky nån gång....

Problemen kommer nog när hela förband utan livserfarenhet ska ut i stora världen.

Man kan ju tänka sig stegringen i stress när man går från att ha bott hemma och haft sin största kris i ett kört matteprov när man rullar in i en miljö ala Vares -93...

Om jag förstått det hela rätt så är det så att de som blir antagna till den tredje terminen utbildas för utlandstjänst och när utbildningen är klar åker hela förbandet utrikes alternativt hamnar i beredskap.

Har jag rätt?

Möjligt att det finns något tänk på att släppa in även äldre i den här utbildningen men hittar inget som direkt säger det. Vore ju iofs konstigt om vi som tillhör gamla ligan skulle hamna helt utanför, rätt ologiskt tom.

Någon som har koll på hur det ska fungera eller?

Jag åker ju iofs på min första mission nu (KS15) så jag har väl inte en helt klar bild hur det fungerar i US men jag är iaf nöjd med att ha haft ett par år emellan...

Om jag förstått det hela rätt så är det så att de som blir antagna till den tredje terminen utbildas för utlandstjänst och när utbildningen är klar åker hela förbandet utrikes alternativt hamnar i beredskap.

Har jag rätt?

Man kommer inte att få hela förband att göra termin 3, så tanken är att blanda upp med människor som har tidigare erfarenhet.

Som jag har förstått det så är det inte bara att välja termin tre, utan du ska söka och anses lämplig för att få börja. AI06 rekryterade, de blev både gamla och nya gubbar. Samma borde det bli med IAS.

Tanken är väll mer att försvaret skall spara pengar och tid. Då de säjer sig ha upplevt att många som FM anset haft US kvallitet har muckat, sagt att de ska söka med aldrig dykt upp. Att erbjuda ett liv som soldat i ett mer homogent block, samt att fånga upp de personer som är intressanta när utbildningen är färsk i minnet.

Samt en ska som jag tänkt på

Citat från mil.se

"

Den tredje terminen

Merparten av Försvarsmaktens förband kommer i det nya systemet att erbjuda dig som gör värnplikten att söka till en tredje frivillig termin inriktad på utbildning för internationella insatser.

Efter den frivilliga tredje terminen kommer du, som har valt detta, tillsammans med ditt förband att genomföra en internationell insats eller stå i beredskap i en av tre grader: Anställda under viss tid, beredskapskontrakt i upp till två år, eller med en villighetsförklaring som innebär att soldaterna kontaktas först i samband med att beslut om insats tas."

Det kommer att finnas ganska mångar förband som kommer att stå i beredskap, kommer vi då har platts för vanliga missionsrekryteringar.

Varför anställa nytt när det finns så många förband och "soldater" som står i beredskap.

vad jag förstå så kan alla som tidigar sökte direkt till US, söka till termin 3, till de platser som inte har fyltts upp av VPL från termin 2 samt att dom beffatingar som kräver universitets utbildning som ex: Läkare, Sjuksöterska tillsätts inför termin 3 och så utbildas man tillsamans i termin 3. Så har jag förståt det? :rockon:

Man kan jämföra termin 3 med en rejäl missionsutbildning.

De som antas för internationell tjänst av ett förband rycker in, genomför termin 3 och ställs sedan i beredskap eller roterar på mission. Det oavsett vilken kategori man tillhör vid ansökningsförfarandet, dvs vpl eller redan muckad.

Bra eller dåligt? Varken eller då skillnaden för gemene man blir liten.

/K

Man kan jämföra termin 3 med en rejäl missionsutbildning.

De som antas för internationell tjänst av ett förband rycker in, genomför termin 3 och ställs sedan i beredskap eller roterar på mission. Det oavsett vilken kategori man tillhör vid ansökningsförfarandet, dvs vpl eller redan muckad.

Bra eller dåligt? Varken eller då skillnaden för gemene man blir liten.

/K

Om man byter ut rotationsmissionerna mot ett dylikt förfarande ser jag det som jävligt negativt. Man ska alltså behöva harva hemma på ett förband ett halvår innan man (eventuellt) åker på mission?! Eller är jag stendum och missuppfattar? :clap:

Hmmm kommer T3 alltid att gå varje år? Och de olika beredskapsförbanden bytas ut med någon form av rotation eller?

Kan det bli så att T3 utbildning sker men det finns inget förband att bli anställd i? "Between" rotationer och beredskapsförband?

Ska de vanliga missionsutb tas bort och T3 även kunna bli en redan klar mission förberedande utb?

Vad händer om man ex. går T3 nu och sen vill vara med i ex. NBG 2011. Måste man gå om T3 då? Eller räcker det med 1 gång? O i så fall kan man även validera sin kunskap även utan att ha gått just T3?

T3 ersätter inte den vanliga missionsutbildningen, den kommer finnas kvar.

T3 genomförs med både nymuckade pinkys och yxor under x antal månader och sedan ställs förbandet i beredskap.

Alltså, man kommer fortfarande kunna söka vanlig mission.

T3 ersätter inte den vanliga missionsutbildningen, den kommer finnas kvar.

T3 genomförs med både nymuckade pinkys och yxor under x antal månader och sedan ställs förbandet i beredskap.

Alltså, man kommer fortfarande kunna söka vanlig mission.

Exakt enligt mina underrättelser.

Och för de som hajade till: Jag skrev "jämföra" om T3 och missionsutbildning, inte att det blir samma sak. Men man kan nog kalla en ordinarie missionsutbildning för T3. En tredje termin behöver nödvändigtvis inte vara 6 månader lång.

/K