Jump to content

Rikets nät

navyseal

Recommended Posts

Du är alltså Navy SEAL? Men vet inte vad RT-nät är?

det där var ett jävligt omotiverat påhopp.... Eller är det ett skämt vi andra inte fattar?

Du kanske ska läsa reglerna innan du postar nästa gång.

§ 7. Du skall behandla andra med respekt

/martinator

Har du en position i lat/long och vill ha samma i X/Y finns det ett gäng gratis konverterare att hitta på nätet. Kommer inte på någon på rak arm (använder själv GPS:en till dylikt) men kolla på utsidan.se navigeringsforum så finns det säkert någon länk. Eller på geocaching.se

Så du behöver inte köpa ny karta om du inte vill.

Dock så använder ju FM (med undantag för Hemvärnet) inte RT90 längre, man har gått över till NATO standard, UTM...

Nja, visst använder även andra delar av FM än HV fortfarande RT90. Precis som vi använder t ex UTM, georef och lola. Däremot kanske IA06 bara använder UTM?

Ah, tack för hjälpen. Ska kolla det

Dock så använder ju FM (med undantag för Hemvärnet) inte RT90 längre, man har gått över till NATO standard, UTM...

Det kan bli problem att använda WGS84 UTM/MGRS om det inte finns kartor i nämnda system. Att konvertera och räkna om koordinaterna on-the-fly är inget som rekomenderas. Än större problem blir det när Lantmäteriet (läs: Sverige) går över till SWEREF 99 2007-01-26 - då finns ytterligare ett system att blanda ihop.

Nja, visst använder även andra delar av FM än HV fortfarande RT90. Precis som vi använder t ex UTM, georef och lola. Däremot kanske IA06 bara använder UTM?

Sedan 1/7 06 ska hela FM använda sig av UTM (MGRS) och MILS istället för RT90 och Streck. Fast i praktiken fungerar det inte då kompasser med mils och kartor med UTM inte kommit ut på bredd än.

OT med stänk av lätt nörderi:

Det gäller att hålla isär kartprojektion och kordinatsystem (grid på svengelska).

RT90 är egentligen (om jag fattat det rätt) både och. Dels ett kordinatsystem "X/Y eller swedish grid", dels ett sätt att grafiskt visa en 3-dimensionell krökt yta - jorden - i två dimensioner.

Det går att använda vilket koordinatystem som helst till vilken projektion som helst. I teorin. Om man exempelvis lägger ut en lat/log-grid på en karta med RT90-projektion blir rutnätet allt annat än rutigt, så att säga. Detta kan man göra i kartprogram som Fugawi och likanande.

Däremot skulle det bli jävligt oanvändbart med en sådan kombo i stridsställningen, eftersom griden inte skulle vara vinkelrät. Att ta ut positioner skulle bli mycket knepigt.

Som jag har förstått det:

UTM är ett koordinatsystem, och kan användas med vilken kartprojektion som helst. UTM liknar "swedish grid" principiellt men är designat för att kunna användas globalt. RT90/swedish grid bryr sig bara om Sverige så att säga.

Om rutorna i griden är "raka" eller inte beror inte på griden i sig utan på kartprojektionen och skalan på kartan.

Så i praktiken räcker det inte med att slänga in UTM-grid på våra gamla hederliga kartor, utan man ska rita om själva kartan också?

Ja. Så vitt jag kan bedöma så måste man i alla fall passa om kartan. När jag lägger en UTM-grid på gröna kartan i Fugawi blir linjerna förvisso rätvinkliga, men vridna en 15 grader moturs.

Fast i praktiken fungerar det inte då kompasser med mils och kartor med UTM inte kommit ut på bredd än.

Som sagt, även andra delar av FM än HV använder fortfarande RT90. Det tar tid innan beslut från HKV kan börja gälla i praktiken, särskilt om man inte får materielen för det... Befinner man sig dessutom mitt i ett utbildningsår så är det lite svårt att ändra under resans gång.

Befinner man sig dessutom mitt i ett utbildningsår så är det lite svårt att ändra under resans gång.

Menar du att det är krångligt att omutbilda vpl på UTM? Jag skulle tro att det bara rör sig om någon enstaka timme (inkluderat praktiskt tid i övningar som ändå skulle genomförts), om ens det, för att det ska sitta. Samtidigt kan man ta tidsangivelse med DTG istället för bara tnr. Det svåra var ju annars att begripa XY där koordinatsystemet är felvänt, vet inte hur många gånger det blev (och blir) fel.

Förresten, är det någon som vet hur stort avstånd varje siffra motsvarar? Jag menar t ex avståndet från ABxx1xxx till ABxx2xxx eller CDxxx3xxxx till CDxxx4xxxx.

Menar du att det är krångligt att omutbilda vpl på UTM? Jag skulle tro att det bara rör sig om någon enstaka timme (inkluderat praktiskt tid i övningar som ändå skulle genomförts), om ens det, för att det ska sitta.

Mmm det kan man tycka. Men när befattningsutbildningen redan är genomförd, kartor (både pappers och digitala) redan är inköpta osv så är det inte helt lätt att dels hitta den tidsluckan mellan övnings- och vårdveckor, dels ekonomin för att köpa nya kartor. Om de nu fanns att få tag på, vill säga...

Edited by KD803