Jump to content

Karossbyte Tgb 11/13


Mattsson

Recommended Posts

Om man tittar i instruktions boken för 11/13 bil så framgår det att vissa fordon har bytt kaross till en i Aluzin (?).

 

-Varför gjordes detta, var det pga att man var tvungen att kunna stänga av huvudströmmen från förarsättet som krävde att man bytte kaross?

 

-Vad gjordes mer än att ta bort dom främre avbärarlister och flytta handgas och choke, försvann batterivärmaren i samma veva?

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar i instruktions boken för 11/13 bil så framgår det att vissa fordon har bytt kaross till en i Aluzin (?).

 

-Varför gjordes detta, var det pga att man var tvungen att kunna stänga av huvudströmmen från förarsättet som krävde att man bytte kaross?

 

-Vad gjordes mer än att ta bort dom främre avbärarlister och flytta handgas och choke, försvann batterivärmaren i samma veva?

Aluzink-karossen är bättre rostskyddad än orginalkarossen så bytet skedde väl helt enkelt för att vissa karosser var sönderrostade.

Har för mig att karosserna tillverkades och byttes vid markverkstaden i Skövde.

 

Från I-boken:

Terrängbil 11 och 13 med aluzinkkarross har båda hela karossen tillverkad av aluzinkplåt. Man kan utvändigt se att det är en bil med aluzinkkaross genom att de främre avbärarlisterna inte finns.

Vid bytet till aluzinkkaross har vissa elkablar, reglage och instrument ändrats eller tagits bort. Bilen har intespolare och rengörare för strålkastare.

 

Det står inget i I-boken om batterivärmare vilket torde innebära att den finns kvar då I-boken endast tar upp det som är förändrat.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Det här är tagen ur minnet, så sanningshalten för de enskilda delarna kan variera.

 

Tgb 11 hade svåra problem med rost i karossen. En del säger att problemet berodde på galvanisk korrosion mellan överdelen som var av aluminium och underdelen som var av vanlig karosseriplåt (stål). Faktum är i alla fall att mycket av rosten uppstod i kontaktytorna mellan över- och underdel.

 

I kontraktet mellan Volvo och FMV stod det att om underhållskostnaderna för bilarna överskred en viss summa innan en viss tid förlupit så skulle Volvo åka på att betala någon typ av skadestånd. För att detta villkor skulle gälla krävdes dock att Volvo hade full insyn i underhållskostnaderna och även ha inflytande över de underhållsåtgärder som vidtogs. När Volvo uppmärksammades på problemet med rost i överdelen av underkarossen beslutade de om ett åtgärdspaket. Detta bestod huvudsakligen av att överkarossen lyftes och någon typ av massa aplicerades i skarven mellan över- och underkaross. Detta betraktades vid miloverkstäderna redan från början som en Döbelnsmedicin men ordern kom från FMV så det var bara att lyda. Mycket riktigt så bromsades korrosionen i stålkarossens överdel tillfälligt men kom sedan tillbaks med förnyad styrka. Volvo hade dock klarat tidsgränsen och gick fria från ansvar för rosten.

 

Under tiden hade Bethlehem Steel i USA lyckats utveckla en metod för att belägga vanlig karosseriplåt med ett lager av zink och aluminium (ungefär hälften av varje) som sedan tålde pressning och bockning. Nyheten var inte beläggningen i sig utan att den belagda plåten klarade att bearbetas utan att beläggningen sprack eller lossnade.

 

FMV beslutade sig att tillverka nya underkarosser av denna nya plåttyp. Bland andra hade SSAB köpt rätten att tillverka Bethlehems plåt, och de marknadsförde den under namnet Aluzink. Karosserna tillverkades under mycket enkla förhållande vid miloverkstaden i Skövde. Jag har för mig att det var under första halvan av 80-talet.

 

"Nej, doktor, nej, tänk ut en sats, min herre,

Som gör mig för i morgon sjufalt värre,

Men hjälper mig i dag på mina ben."

Sagt av Carl von Döbeln vid Jutas enligt Johan Ludvig Runeberg

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen personlig erfarenhet av det här, utan detta är bara uppgifter jag hört av vänner och bekanta som själva arbetade med de här frågorna.

 

Som jag förstod det så bytte man kaross enbart på de Tgb 11 som var så illa angripna att det ansåg nödvändigt med ett byte. Detta gällde alla utföranden. Det var främst (eller kanske enbart) bilar som gått i södra Sverige som rostade och därför fick ny underkaross. Bytena skedde som sagt i Skövde men jag borde nämnt att tillverkningen av de nya karosserna bara delvis skedde i Skövde. Några delar av karossen tillverkades vid andra miloverkstäder.

Priset för kaross, byte och målning för en Tgb 11 var enligt uppgift 115 000:-.

 

 

Tillägg:

Glömde skriva att den nya karossen är något förändrad jämfört med den ursprungliga. Tror att det var främst vid vindrutans underkant som man ändrade konstruktionen så att det inte skulle samlas fukt som blev liggande där.

Edited by uoff
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...