Jump to content

Recommended Posts

Hallå där alla glada HV-män!

 

Jag har gått i tankar på att gå med i HV och har några frågor ni kanske kan ge svar på. Jag har läst på hemvärnets sidor men tycker inte att all information framgår och en del är lite luddigt.

Jag vet också att jag kan ställa frågorna direkt till HV men jag tror att jag får bättre och snabbare svar av er här =)

 

1. När man går med i HV, måste man då genomföra någon form av grundutbildning eller introduktionskurs på ett antal timmar? Hur många gånger per hålls i så fall dessa utbildningar/kurser?

 

2. Börjar man om som menig även om man hade en högre grad under VPL? Och kan man stiga i graderna i HV? Vad krävs för att bli gruppchef etc?

 

3. Största anledningen att gå med i HV är för mig att försöka höja mitt vitsord (X-8-6) med US som mål. Om jag kämpar på och går in för det och försöker göra så många timmar jag kan och visar bra resultat på det jag gör, hur lång tid kan det ta att få högre vitsord? Sätts de vid varje årsskifte eller liknande?

 

4. Det finns flera saker jag jätte gärna skulle vilja få utbildning på/som, tex signalist, mer sjukvård, spaning, skarpskytte mm. Vad finns det för möjligheter till detta?

 

EDIT: Stavfel

Edited by Avbryt!
Link to comment
Share on other sites

Guest martin s
Hallå där alla glada HV-män!

 

Jag har gått i tankar på att gå med i HV och har några frågor ni kanske kan ge svar på. Jag har läst på hemvärnets sidor men tycker inte att all information framgår och en del är lite luddigt.

Jag vet också att jag kan ställa frågorna direkt till HV men jag tror att jag får bättre och snabbare svar av er här =)

 

1. När man går med i HV, måste man då genomföra någon form av grundutbildning eller introduktionskurs på ett antal timmar? Hur många gånger per hålls i så fall dessa utbildningar/kurser?

 

2. Börjar man om som menig även om man hade en högre grad under VPL? Och kan man stiga i graderna i HV? Vad krävs för att bli gruppchef etc?

 

3. Största anledningen att gå med i HV är för mig att försöka höja mitt vitsord (X-8-6) med US som mål. Om jag kämpar på och går in för det och försöker göra så många timmar jag kan och visar bra resultat på det jag gör, hur lång tid kan det ta att få högre vitsord? Sätts de vid varje årsskifte eller liknande?

 

4. Det finns flera saker jag jätte gärna skulle vilja få utbildning på/som, tex signalist, mer sjukvård, spaning, skarpskytte mm. Vad finns det för möjligheter till detta?

 

EDIT: Stavfel

hej jah heter martin tillhör älvsborgs västra hv komp...nuförtiden skall man ha jort minst 90timm grund utb eller hemvärnets intro kurs.jag vet inte exakt hur domm är upplagda själv har jag varit med sedan 85då var det enklare! ang befattnigar så är man tex sergrant så är man det även i hv menn har alla plutoner redan chefer så kan man få bli GB.för att få högere grad måste du gå kurser på HVSS(hemvärnets stridsskola)vanlig hv man gför minst20tim/år med+avtal 30tim men roligare tjänst tyngre vapen mm.sedan har vi insatsplutonen domm gör 80tim minst (tror jag). hoppas dufick svar på nina funderingar ang hv... :Malaj: VÄLKOMMEN TILL HEMVÄRNET :) jag är lite osäker på intagnings kraven dessa är ganska nya för mej som varit med länge.

 

Kolla lite här Länk kan ge lite svar på dina frågor.

HAHA!!! DEN VAR FIN :lol:

Link to comment
Share on other sites

1. När man går med i HV, måste man då genomföra någon form av grundutbildning eller introduktionskurs på ett antal timmar? Hur många gånger per hålls i så fall dessa utbildningar/kurser?

 

Du genomför en grundkurs där bland annat vapentjänst AK4B, skyddsvakt, försvarsupplysning HV m.m ingår.

 

Beroende på vart i landet du bor så genomförs denna t.ex på 2-3 helger alternativt flera dagar i följd (t.ex ons kväll->söndag)

 

2. Börjar man om som menig även om man hade en högre grad under VPL? Och kan man stiga i graderna i HV? Vad krävs för att bli gruppchef etc?

 

Sin grad kan man inte bli av med, sen åandra sidan vad nyttan med att ha en massa furirer och serganter som ändå inte går i befattning kan diskuteras i någon annan tråd.

 

För att bli gruppchef skall din förbandschef tycka du är lämplig som befäl, och givetvis så hjälper det att ha gjort lumpen som något sorts chef.

 

I Hemvärnet är högst tjänstegrad Major.

 

3. Största anledningen att gå med i HV är för mig att försöka höja mitt vitsord (X-8-6) med US som mål. Om jag kämpar på och går in för det och försöker göra så många timmar jag kan och visar bra resultat på det jag gör, hur lång tid kan det ta att få högre vitsord? Sätts de vid varje årsskifte eller liknande?

 

Om det är din största anledning så skall du nog inte söka överhuvudtaget.

 

Sorry men det är kört, som det ser ut idag med den frivilligheten som råder och dom timmar var och skall göra (20/30/60/100) så finns det ingen möjlighet att höja sin GU betyg.

 

4. Det finns flera saker jag jätte gärna skulle vilja få utbildning på/som, tex signalist, mer sjukvård, spaning, skarpskytte mm. Vad finns det för möjligheter till detta?

 

Utbildningar bedrivs i kompanis-, bataljons- samt utbildningsgrupps-ram. Sen finns det förstås Försvarsutbildarna där var och en kan förkovra sig.

Link to comment
Share on other sites

Om det är din största anledning så skall du nog inte söka överhuvudtaget.

 

Sorry men det är kört, som det ser ut idag med den frivilligheten som råder och dom timmar var och skall göra (20/30/60/100) så finns det ingen möjlighet att höja sin GU betyg.

 

Jaha ok? Anledningen till att jag trodde att det var möjligt att höja vitsordet var ett tips jag fick av Kn Glock i en annan tråd: "Gå med i Hv och FBU se till att gå kurser som ger dig ett nytt vitsord

"

Det måste väl vara möjligt att höja vitsordet om man växt som person efter vpl och sedan även fortsatt utbilda sig inom tex HV. Eller är det kört och man är fast med vpl betygen?

 

Föresten så sa jag att det var största anledningen till att gå med, inte enda =)

Jag älskade det militära livet under min vpl och det har inte gått en dag utan att jag ägnat en tanke åt det och längtat tillbaka lite. Vore jätteroligt att fortsätta med det militära vid sidan av det civila livet.

Link to comment
Share on other sites

Tro vad du vill, det går inte!

 

Gå med i Hv och FBU se till att gå kurser som ger dig ett nytt vitsord

 

Dom kurserna (befodringskurser) ges inte av FBU längre, då dom inte har några krigsförband att utbilda mot. Kurserna inom HV ger endast IG eller G, inga siffror som du är ute efter.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer helt och fult att det inte går att höja idagsläget sin VPL vitsord hur mycket man än har mognat och förkovart sig genom HV/ Försvarsutbildarnna.

Där i mott kan man söka på civila meriter till US ex: läkare, sjuksöterska, polis, brandman, jurist. där det står C i ansökanfomulläret. :baskerPa:

 

 

 

Tro vad du vill, det går inte!

 

Gå med i Hv och FBU se till att gå kurser som ger dig ett nytt vitsord

 

Dom kurserna (befodringskurser) ges inte av FBU längre, då dom inte har några krigsförband att utbilda mot. Kurserna inom HV ger endast IG eller G, inga siffror som du är ute efter.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer helt och fult att det inte går att höja idagsläget sin VPL vitsord hur mycket man än har mognat och förkovart sig genom HV/ Försvarsutbildarnna.

Där i mott kan man söka på civila meriter till US ex: läkare, sjuksöterska, polis, brandman, jurist. där det står C i ansökanfomulläret. :camo:

 

 

Tro vad du vill, det går inte!

 

Gå med i Hv och FBU se till att gå kurser som ger dig ett nytt vitsord

 

Dom kurserna (befodringskurser) ges inte av FBU längre, då dom inte har några krigsförband att utbilda mot. Kurserna inom HV ger endast IG eller G, inga siffror som du är ute efter.

US???? :eeh:

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer helt och fult att det inte går att höja idagsläget sin VPL vitsord hur mycket man än har mognat och förkovart sig genom HV/ Försvarsutbildarnna.

Där i mott kan man söka på civila meriter till US ex: läkare, sjuksöterska, polis, brandman, jurist. där det står C i ansökanfomulläret. :camo:

 

 

Tro vad du vill, det går inte!

 

Gå med i Hv och FBU se till att gå kurser som ger dig ett nytt vitsord

 

Dom kurserna (befodringskurser) ges inte av FBU längre, då dom inte har några krigsförband att utbilda mot. Kurserna inom HV ger endast IG eller G, inga siffror som du är ute efter.

US???? :eeh:

US=utlandsstyrkan

Link to comment
Share on other sites

3. Största anledningen att gå med i HV är för mig att försöka höja mitt vitsord (X-8-6) med US som mål. Om jag kämpar på och går in för det och försöker göra så många timmar jag kan och visar bra resultat på det jag gör, hur lång tid kan det ta att få högre vitsord? Sätts de vid varje årsskifte eller liknande?

 

Det som gäller för sökning till utlandstjänst är vitsord vid den senaste militärtjänstgöringen. Därför kan du få vitsord efter en längre period, ungefär ett år har det varit prat om. Dina vitsord från värnplikten kan du inte ändra på utan du kommer att få vitsord från hemvärnet. Hur själva vitsordet i hemvärnet ser ut kan jag inte svara på. Men prata med cheferna för hemvärnet på din plats så ger de mer information.

 

Så möjligheten till US finns i allra högsta grad!

Edited by dazzzero
Link to comment
Share on other sites

Tack för infon. Skulle tro att jag satsar på HV till våren. I dagsläget har jag inget körkort (ingen aning om varför jag inte tagit det tidigare), men ska se till att fixa det snarast möjligt. Utan det så kan det bli väldigt jobbigt med HV när man bor i de värmländska skogarna och har x-antal mil vart man än ska =)

Link to comment
Share on other sites

Det som gäller för sökning till utlandstjänst är vitsord vid den senaste militärtjänstgöringen. Därför kan du få vitsord efter en längre period, ungefär ett år har det varit prat om. Dina vitsord från värnplikten kan du inte ändra på utan du kommer att få vitsord från hemvärnet. Hur själva vitsordet i hemvärnet ser ut kan jag inte svara på. Men prata med cheferna för hemvärnet på din plats så ger de mer information.

 

Så möjligheten till US finns i allra högsta grad!

 

Exakt vad grundar du detta på, eller är det något du hört?

 

Definierar du längre period som ett år? Ett år = 20h för hv-soldat. Inte mycket i mina ögon.

Link to comment
Share on other sites

Exakt vad grundar du detta på, eller är det något du hört?

 

Definierar du längre period som ett år? Ett år = 20h för hv-soldat. Inte mycket i mina ögon.

 

Jag har precis talat med min plutonchef om ämnet, är nämligen själv intresserad av att få ett bättre vitsord. Han var inte säker på perioden och hur det skulle utföras.

Link to comment
Share on other sites

Så med andra ord tror du men vet egentligen inte?

 

Alltså ni för köpa läget, det går inte att göra 20/30/60/100/xxxxx timmar i HV för att få höjt betyg för att söka till US.

 

Det är ju vid den senaste militärtjänstgöringen som gäller för sökning till US, med andra ord så kan det vara HV

Link to comment
Share on other sites

Så med andra ord tror du men vet egentligen inte?

 

Alltså ni för köpa läget, det går inte att göra 20/30/60/100/xxxxx timmar i HV för att få höjt betyg för att söka till US.

 

Det är ju vid den senaste militärtjänstgöringen som gäller för sökning till US, med andra ord så kan det vara HV

Dock kommer Vpl-betyget att stå kvar och synas vid rekryteringen, och som vanligt är det upp till rekryteraren att avgöra vem som skall följa med.

 

SÖKA kan man alltid göra, sluta haka upp er på betygen. Jag är tveksam till att en plutonchef blir jätteimponerad av att man har X78 i höjt betyg från hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

Så med andra ord tror du men vet egentligen inte?

 

Alltså ni för köpa läget, det går inte att göra 20/30/60/100/xxxxx timmar i HV för att få höjt betyg för att söka till US.

 

Jag tycker det verkar som ni snackar om olika saker här...

Att förändra sina betyg från vpl går ej.

 

Att få vitsord från Hv då man vill söka till US skall dock (såvitt jag vet) däremot vara fullt möjligt.

 

Slut.

Link to comment
Share on other sites

Så med andra ord tror du men vet egentligen inte?

 

Alltså ni för köpa läget, det går inte att göra 20/30/60/100/xxxxx timmar i HV för att få höjt betyg för att söka till US.

 

Jag tycker det verkar som ni snackar om olika saker här...

Att förändra sina betyg från vpl går ej.

 

Att få vitsord från Hv då man vill söka till US skall dock (såvitt jag vet) däremot vara fullt möjligt.

 

Slut.

Hmm, sist jag kollade så söker man på senaste militära vitsord. Det betyg som anges i PLIS på mig är inte mitt GU betyg, utan från senaste KFÖ. Dock går det inte att få tjänstgöring i HV jämställd med KFÖ för tillfället.

Link to comment
Share on other sites

Då kan väl du rapportera när du genomfört KFÖ, vilket betyg du fick och när det är infört i PLIS.

 

Jag kan efter KFÖ rapportera hur systemet kommer att fungera, min Plut.Ch skulle ta reda på hur det skulle fungera, men det betygsätts inte enbart efter en KFÖ utan efter en längre period, tex efter 1 år, jag vet mer efter min KFÖ v49.

Link to comment
Share on other sites

Då kan väl du rapportera när du genomfört KFÖ, vilket betyg du fick och när det är infört i PLIS.

 

Jag kan efter KFÖ rapportera hur systemet kommer att fungera, min Plut.Ch skulle ta reda på hur det skulle fungera, men det betygsätts inte enbart efter en KFÖ utan efter en längre period, tex efter 1 år, jag vet mer efter min KFÖ v49.

 

Är alla i din pluton krigsplacerade i förbandet? Om dom inte är det, hur kommer dom att betygsättas?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...