fogel02 Posted December 19, 2006 Report Posted December 19, 2006 Kan någon förklara varför allt ska förvaras i en återförslutningsbar påse om det vara för att kolla volymen så hade jag ju inte behövt ta med mig påsen ombord
Mr_Confused Posted December 23, 2006 Report Posted December 23, 2006 Läste en intressant FBI-rapport för länge sedan, den var länkad från detta forum men jag hittar inte länken. Den handlade om knivar och andra farliga föremål som kunde smugglas ombord på t ex flygplan. Av vad man kunde se i den rapporten är det i princip omöjligt, förutom ren ärketur, att upptäcka någon som faktiskt vill medföra sådana föremål på ett flygplan och som kan lägga lite tid på att skaffa rätt utrustning. Detta gör ju att de skärpta kontrollerna känns en aning verkningslösa. Enda fördelen kan tänkas vara att terroristerna blir lite osäkra och inte vågar utföra dåden, men det känns som att detta vore en liten risk i förhållande till att t ex hemmatillverka sprängämnen eller anskaffa annan "förbjuden" utrustning. Om jag verkligen ville kapa ett plan skulle jag ju inte direkt ha med mig en morakniv i handbagaget och hoppas på att tullpersonalen är lika ouppmärksamma som i det där slöjdlärar-fallet. Troligare då att anskaffa en liten keram-/plastkniv och placera den på lämpligt intimt ställe (just där, ja ) Själv tror jag att denna typ av terrorism måste man försöka stoppa innan själva dådet inträffar. T ex stoppades ju det beryktade flytande-sprängämnen-attentatet genom att polisen fick upp spår i förväg och kunde stoppa attentatsmännen, inte av att någon nitisk tulltjänsteman anade oråd.
Status quo Posted December 23, 2006 Report Posted December 23, 2006 T ex stoppades ju det beryktade flytande-sprängämnen-attentatet genom att polisen fick upp spår i förväg och kunde stoppa attentatsmännen, inte av att någon nitisk tulltjänsteman anade oråd. Speciellt med tanke på att tullen inte har något som helst att göra med flygplatssäkerheten. Det är ett säkerhetsföretag som tar hand om det. På arlanda är det Falck. Tullen är något du går igenom när du kommer till Sverige, eller nått annat land.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.