Jump to content

Flygresor och taxfree

roninn

Recommended Posts

Tänkte påminna om lite nya regler för flygtrafik om någon skall ut och resa.

Ha inga vätskor i handbagaget, chansen att den beslagtas är väldigt stor. Man får ha små behållare upp till 1 dl men det bästa är att inte ha något alls.

Dessutom om ni handlat taxfree utanför EU så får ni inte ta in spriten i EU utan den måste kastas. Detta hände mig i veckan. Kom från utanför EU och mellanlandade i Amsterdam. Där fick jag kasta två liter absolut vodka eftersom den var inköpt utomlands på taxfreen där. Samma med en tjej som köpt tjejkrämer och tjafs för 1000 kr, bara att kasta då det var handlat utanför EU. Det spelar ingen roll att det var inköpt på flygplats efter biljettkontrollen, man fick inte flyga vidare med det inom EU.

Man kan dock handla och lägga i bagagets som går i lastrummet om man lägger vätskorna där men inte det som inhandlas på flygplatsen och bärs i handbagage.

MAO köp inte taxfreevätskor utomlands om ni skall mellanlanda i EU innan ni kommer hem till Sverige. Köper ni något sådant i utlandet så lägg det i bagaget.

Helt makalöst..

Vem vinner "kriget mot terrorismen" egentligen? Inte är det vi i alla fall. :baskerHV:

EU har alltså anpassat sig efter terrorismen (dvs mål #1 uppnått) och tvingar passagerare till mindre frihet, vidare kommer tax-free butikerna på transitflygplatserna drabbas av kundbortfall (terrorismen har påverkat oss ekonomiskt, mål #2 uppnått).

Jag kan sålunda inte inhandla 1 flaska whisky i taxfreen på vägen hem till Sverige, utan att troligen tvingas hälla ut den?

Vad har man egentligen uppnått med detta? ÄR verkligen hotet från flytande/vattenliknande sprängmedel så stort?

8-/

Jag kan sålunda inte inhandla 1 flaska whisky i taxfreen på vägen hem till Sverige, utan att troligen tvingas hälla ut den?

:D

Eller hälla i dej den. :D

Nej allvarligt talat.

Det är nog inte sista gången vi ser att flygbolagen hittar på en massa "säkerhetsregler" för oss passagerare.

Hörde på nyheterna att dom ville/har gjort det obligatoriskt att ta av sig jackan när man går igenom säkerhetskontrollen.

Den ska istället sättas på bandet till röntgenmaskinen.

Tur att man inte flyger så ofta. :P

Jag brukar ta av mig jackan varje gång på grund av att jag brukar ha nycklar, mobil, plånbok där. Så slipper jag stå i kön och plocka om alla sakerna.

Snart man kan väl bara köpa taxfree på slutdestinationen. :D Tur att priserna inom EU är så låga... :/

Det var bra att få reda på att jag inte får handla för jag skall snart dra mig hem mot svedala. Det är ju inte all information som gått ut på ett bra sätt runt detta.

När jag åkte hit så var jag tvingen att kasta deon för att flaskan rymde mer än 100 ml?! Hon i kontrollen konstaterade att det inte var mycket kvar i den, men att det var flaskans volym som de gick på. Ja ja tänkte jag då blir det att köpa en ny i taxfree butiken men då skulle den plomberas och inte fick använda den fören jag kom till slutdestinationen. :D

Helt sinnessjukt.. Och så har de mage att hävda att det är för vår skull?! Hur lurade är människor egentligen. "V för vendetta" någon?

Nu får vi väll hoppas att det inte kommer att gå så långt. :tveka:

Men men.

Jag tror att nästa steg är att istället för metalldetektorer så kommer man att installera enorma röntgenapparater som man får gå in i.

Alternativt att dom tar fram gummihandskar och vaselin. :)

Någon annan som har någon framtidsvission angående flyget. :huh:

Ni börjar i fel ända pöjkar. Säkerhetsreglerna är till för oss resenärer. Jag flyger hyfsat mycket i tjänsten och de senaste åren har det blivit tuffare kontroller, men så illla är det inte och jag tar det gladeligen eftersom det är min säkerhet som förbättras. Om man får ta med sig lite billigare brämpa eller inte känns helt irrelevant i sammanhanget

Tänk bara tillbaka före 9/11. På inrikesflyg kollade man inte ens leg och på utrikes kunde man lätt få med saker som inte har på flyget att göra. Det är bättre säkerhet nu.

Om det är något vi skall göra för att förenkla resandet så är det att försvåra för terrorismen. Inte en helt enkel sak dock och alla kan vi inte åka på mission. Vad kan då den enskilde svensken bidra med? Personligen skulle jag gärna göra mer om jag kunde, annat än verbalt snack med i grunden likasinnade. Ett aktivare avståndstagande mot terrorismen borde kunna organiseras på individnivå på något sätt.

/P

Alternativt att dom tar fram gummihandskar och vaselin. :huh:

Fattar inte din smiley! :tveka:

//Nisse

Tänkte mest på att det säkert finns någon sadistisk tullare/wannabe snut, som mer än gärna tar varje tillfälle i akt att jävlas med sina medmänniskor.

Vad trodde du?

@LtP

Mjo, men allt är ju egentligen en avvägning mellan integritet och det möjliga hotet. Sett till hur många flighter som går varje dag och mängden terrordåd så upplever iaf jag hotet som ganska litet :tveka: För mig hade de gärna fått haft särskilda regler till USA och UK som det var från början.

Jag vill ju fortfarande häva att det är betydligt farligare att gå över gatan hemma än att flyga ;)

För att citera Benjamin Franklin: "Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety".

Vad f-n har förbud av nagelsax och -fil att göra med kampen mot terrorism? Och det här med att endast ha 1 dl behållare? F-n, hade tänkt ta med 2 dl nitroglycerin men nu får jag bara ta 1 dl. :tveka:

Panikreaktioner utan desto vidare eftertanke, kallar jag det.

Ni börjar i fel ända pöjkar. Säkerhetsreglerna är till för oss resenärer. Jag flyger hyfsat mycket i tjänsten och de senaste åren har det blivit tuffare kontroller, men så illla är det inte och jag tar det gladeligen eftersom det är min säkerhet som förbättras. Om man får ta med sig lite billigare brämpa eller inte känns helt irrelevant i sammanhanget

Tänk bara tillbaka före 9/11. På inrikesflyg kollade man inte ens leg och på utrikes kunde man lätt få med saker som inte har på flyget att göra. Det är bättre säkerhet nu.

Om det är något vi skall göra för att förenkla resandet så är det att försvåra för terrorismen. Inte en helt enkel sak dock och alla kan vi inte åka på mission. Vad kan då den enskilde svensken bidra med? Personligen skulle jag gärna göra mer om jag kunde, annat än verbalt snack med i grunden likasinnade. Ett aktivare avståndstagande mot terrorismen borde kunna organiseras på individnivå på något sätt.

/P

Du har inte rest så mycket i USA kan jag tänka mig? TSA* är inte direkt det mest populära organet i USA enligt min uppfattning. De trycker dessutom på resten av världens luftfartsorganisationer för att de skall skärpa bestämmelserna ytterligare, vilket skulle göra det närmast outhärdligt att resa även inrikes i Sverige.

Prova att göra en sökning på frasen "Kip Hawley is an idiot", kan bli en del intressant lösning... :( Eller läs några inlägg på världens största forum för flygresenärer: FlyerTalk

Ingen har hittills lyckats förklara för mig varför det t ex blir säkrare att flyga om jag visar ID-handling både vid incheckning och ombordstigning. Det är ett typiskt exempel på falsk säkerhet som uppfattas som bra av den allmänhet som reser en gång om året till Mallorca, men som bara är en i raden av irritationsmoment för en som spenderar X antal timmar i ett flygplan varje vecka.

Jag håller med Apone, terrorismen har delvis lyckats med sina mål. Statliga organ begränsar och komplicerar medborgarnas resande, samtidigt som man kan ifrågasätta vilka insatser som verkligen görs mot pudelns kärna ibland.

*Transportation Security Administration

Är det verkligen hårdare kontroller eller bara ett falskt sken? Nu sist jag gjorde en atlantflygning hade jag klantigt nog två handbagage (dator och annan väska innehållandes salvor, deo, tandkräm etc). Dessutom hade jag turen att resa via London och vid kontrollen där uppmanades samtliga passagerare att slänga alla vätskor/salvor/tandkrämstubor samt att enbart ett handbagage tilläts. Jag uppmanades plocka ut datorn och bära den i handen (för utan fodral är den ju inget problem...) samt stoppa ner dataväskan i den andra väskan. Jag började slänga någon av mina salvor när jag insåg att jag faktiskt ville ha kvar dem och började argumentera med en av vakterna som tyckte jag skulle höra med vakterna längre fram. En stunds köande senare hade jag bestämt mig för att strunta i det och se vad vakterna skulle säga. Inga problem öht, de kommenterade inte innehållet i min väska alls. Kände mig mest lurad för att jag på eget bevåg slängt en av mina salvor helt i onödan.

Jag vet inte riktigt vad det är de vill uppnå, men utan riktig uppföljning kommer de inte att få fast de som verkligen ska tas fast. Den som verkligen vill få ombord förbjudna "ämnen" idag stoppas inte av en vakt som uppmanar folk att slänga eventuella behållare i förbifarten utan verklig kontroll. Självklart vill jag vara säker när jag flyger, men när det är som det är idag är det verkligen ett irritationsmoment. Ett inte helt enkelt problem men blir bara reglerna desamma överallt så slipper man iaf ändra sin packning mitt i resan.

Du har inte rest så mycket i USA kan jag tänka mig? (...)

I genomsnitt omkring 12 enskilda flighter inom/till/från USA årligen sedan 10 år tillbaka. Så jättemycket är det ju inte.

Jag känner det inte som något enormt problem personligen att det totalt tar omkring 30 minuter till att checka in för ökad säkerhet. Visst, förhoppningen var ju att det skulle vara enklare att flyga i framtiden men så blev det ju inte. Det sköts osmidigt nu, javisst, men det blir nog bättre med tiden.

En värld utan terrorism känns ganska avlägsen just nu, så vi får nog leva med obekvämheterna, även fast det känns som om vi förlorar genom att ta ett steg tillbaka.

/P

Små OT

Apropå säkerhet före och efter 9/11.

Jag flög standby, vilket i det fallet betydde att jag inte alls passerade någon säkerhetskonstroll.

Hade fått en låda från det militära med märkningen 12xRökHGR. Explosivt, Transportklass E.

Denna lilla låda hade jag med mig som handbage. Flygvärdinnan blev väldigt lång i ansiktet när

hon såg vad som stod på sätet bredvid mig när hon kontrollerade bälten och bagage. Hon frågade

om den verkligen innehöll det som stod på den. Jag svarade att det var mes CD-skivor i den.

Jaha sa hon lättad och gick vidare nerför mittgången..... Det var tider det.

Är tacksam att säkerheten skärpts sedan dess.

/martinator

Du har inte rest så mycket i USA kan jag tänka mig? (...)

I genomsnitt omkring 12 enskilda flighter inom/till/från USA årligen sedan 10 år tillbaka. Så jättemycket är det ju inte.

Jag känner det inte som något enormt problem personligen att det totalt tar omkring 30 minuter till att checka in för ökad säkerhet. Visst, förhoppningen var ju att det skulle vara enklare att flyga i framtiden men så blev det ju inte. Det sköts osmidigt nu, javisst, men det blir nog bättre med tiden.

En värld utan terrorism känns ganska avlägsen just nu, så vi får nog leva med obekvämheterna, även fast det känns som om vi förlorar genom att ta ett steg tillbaka.

/P

Osmidigt? Det är bara förnamnet...

En resa som jag genomför t ex ARN-ORD-DFW-ACT innebär följande:

Extra kontroller innan incheckning vid utresa, säkerhetskontroll, passkontroll, slumpvis säkerhetskontroll vid gaten, köande vid Immigration, Customs, TSA ska gå igenom väskorna ännu en gång innan de lämnas för transfer, ny säkerhetskontroll i nästa terminal, ytterligare random security check vid gaten, FAMs på planet, terminalbyte "landside", ny säkerhetskontroll, random security check vid gaten...

Då har jag dessutom tagit av och på mig skorna minst två gånger, visat ID eller pass minst 10 ggr, fått mitt boardingkort kontrollerat 4 ggr inom 10 meter, samt i värsta fall fått frågan "Do you want to fly today?" vid något tillfälle när man inte gjort exakt som en maktberusad minimum-wage TSA-anställd tycker att man ska göra. Har jag dessutom bokat resan sent eller reser på en enkelbiljett, så står det garanterat SSSSS på boardingkortet, och det lägger till ytterligare 2-3 GRUNDLIGA security-checks.

Har du rest så regelbundet under de senaste 10 åren tycker jag att du borde ha reflekterat över var vi är på väg. Det blir inte direkt smidigare, utan snarare tvärtom. Borde vi införa precis samma system i hela Europa?

Det kanske fungerar, inga nya kapningar har ju inträffat sen 9/11 i USA. Men har vi stoppat terrorismen? Knappast, de byter nog bara metoder.

Och ingen har fortfarande lyckats förklara för mig vad allt detta visande av ID har för inverkan på säkerheten. Om jag vill kapa ett flygplan, kan jag inte göra det i mitt eget namn då?

Måste jag ha ett falskt ID som kanske inte överensstämmer med namnet på min biljett? SÅ dum är inte ens den dummaste terroristaspiranten.

Uhm, vissa här verkar ha missuppfattat reglerna angående vätskor i handbagaget.

Efter som jag jobbar för Luftfartsverket på Arlanda kanske jag kan hjälpa till att klargöra en del grejer.

Vätskor som medförs i handbagaget skall förvaras i avskilda behållare som får rymma 1 dl vätska styck, dessa behållare skall förvaras i en återförslutningsbar 1 liters påse (det innebär inte att behållaren/behållarna måste vara så små som 1 dl, bara den går in i en 1 liters påse).

När man passerat säkerhetskontrollen får man handla som vanligt, om man ska mellanlanda i annat EU land innan sin slutgiltiga destination så kan taxfree butiken försluta plastpåsen runt flaskan och man kan då medföra denna utan problem. Detta innebär att man kan ta med sig flaskor som innhandlats i transit området som innehåller mer än 1 liter.

Reser man från icke-EU land och har med sig vätskor i handbagaget kan man packa om dessa innan sitt nästa flyg så länge ens bagage inte går vidare direkt. Vissa flygplatser kontrollerar dock icke-EU resenärer en gång extra vid ankomsten till flygplatsen så risken är stor att man blir av med eventuell flytande taxfree.

Inga vätskor som medförs i det incheckade bagaget påverkas av de nya reglerna.

Mediciner påverkas inte av de nya reglerna.

Så mina tips inför resan:

Lägg allt du inte måste ha med dig i det incheckade bagaget. Mediciner påverkas inte så det är lugnt att ta med sig. Tandkräm är en vätska och hamnar således i det incheckade bagaget.

Be taxfree personalen försluta alla påsar som innehåller någon inhandlad vätska så som parfym och alkohol.

Handla inte taxfreen på flygplatsen i icke-EU land. Köpt det innan avresan och lägg det i incheckat bagage (taxfree på flygplatser utanför EU är ofta dyrare än vanlig butik-sprit iaf :P). I vissa fall är det möjligt att handla taxfree på mellanlandningsflygplats / slutdestination också.

Reste KUO-HKI-GOT, ToR nyligen.

Försökte vara logisk och placera en styck tändare i lastrumsbagaget...

Högtalarutrop på förstnämnda platsen:

"Hr. S******i vänligen kontakta säkehetskontrollen.."

Väl där fick jag reda på att man inte fick transportera tändare i det bagaget.

"Stoppa den i fickan"

"Ok, kan jag lägga den i handbagaget?"

"Nej, du måste ha den i fickan.."

Logiskt? Snarare zoologiskt.. :blink:

"Dessutom måste man ta ur batterierna ur ficklampor.."

"Jaha..?"

Väl framkommen märkte jag att Surefire G2 var plundrad på 2 st. CR123..

(Plundra på mil. språk betyder urtagna ej stulna.. ;) )

Uhm, vissa här verkar ha missuppfattat reglerna angående vätskor i handbagaget.

Efter som jag jobbar för Luftfartsverket på Arlanda kanske jag kan hjälpa till att klargöra en del grejer.

Vätskor som medförs i handbagaget skall förvaras i avskilda behållare som får rymma 1 dl vätska styck, dessa behållare skall förvaras i en återförslutningsbar 1 liters påse (det innebär inte att behållaren/behållarna måste vara så små som 1 dl, bara den går in i en 1 liters påse).

Isåfall har Finnair tolkat bestämmelserna på annat sätt.

Såhär står det på finnairs hemsida:

Mikä muuttuu?

* Nesteet pitää pakata enintään 1dl (100 ml) kokoisiin pakkauksiin

* pakkaukset mahtuvat asiakkaan hankkimaan, enintään 1 l kokoiseen uudelleen suljettavaan ja läpinäkyvään muovipussiin (esim. minigrip-tyyppinen)

* jokaisella matkustajalla on vain yksi muovipussillinen nestepakkauksia (myös sylilapsilla)

* muovipussi esitetään erikseen turvatarkastuksessa.

Översättning:

*Vätskorna ska packas i högst 1dl (100ml) stora förpackningar.

*Förpackningarna ska rymmas i en återförslutbar, genomskinlig plastpåse som rymmer högst 1 liter, t ex minigrip.

Jämför understreckade texterna. Enligt Finnair får du inte ha större behållare än 1dl.

Edit: Jag hade tydligen fel så jag ändrar inlägget till rätt information saxat från www.lfv.se

Du får inte ta med behållare som rymmer mer än 100 ml. Det är alltså inte tillåtet att medföra en behållare som rymmer 150 ml men som enbart innehåller 75 ml vätska. En helt tom behållare är inte att betrakta som vätska och får därför medföras.

som KA2 så korrekt påpekar nedan 8-/

LFV.SE: Begränsning av vätskor i handbagage

Och det är även så reglerna tolkas på Arlanda. Om du har en 50 cl cola flaska och häller ut så att du har ca 100 ml kvar i den, stoppar ner flaskan i en återförslutningsbar påse och visar upp den i säkerhetskontrollen så kommer du få ta med den. Det är ju dock mycket mer platseffektivt att förvara grejerna i behållare som endast klarar 100 ml men det kan ju knappast vara ett måste för då måste du ju dessutom ha behållare som tar så pass lite och jag vet då ingen flygplats som ger ut sånna behållare.

Det var en annan sak som fanns på luftfartsverkets hemsida som du refererade till.

Du får inte ta med behållare som rymmer mer än 100 ml. Det är alltså inte tillåtet att medföra en behållare som rymmer 150 ml men som enbart innehåller 75 ml vätska. En helt tom behållare är inte att betrakta som vätska och får därför medföras.

Alltså det är storleken på behållaren som gäller och inte innehållet. Detta åkte jag dit på när jag passerade Arlanda andra dagen som de nya reglerna gällde.

Öh ja det är helt rätt.. så står det.. dock har reglerna tolkats så som jag skrev tidigare och många har tagit med sig flaskor och liknande som är större än 1 dl men bara innehåller 1 dl vätska och det har gått bra. Det verkar som att det handlar om vem som står i säkerhetskontrollen.

Jag har sett passagerar som haft med sig en flaska mousse (hur det nu stavas) och den var på ca 150 ml och plastpåsen var inte ens försluten men den gick igenom iaf.

Men tur att någon har ögonen med sig iaf ;)

Satt och funderade på vad som skulle kunnat hända om jag valt att flyga efter en nyligen genomförd FARB kurs där jag knådat sprängdeg och hanterat pentyl mm.

Även om jag tvättat mig borde det ju finnas sprängmedelsrester kvar eller?

Om inte direkt rester så i alla fall dofter?

Finns det hundar eller andra utrustningar idag på "alla" flygplatser som skulle kunna känna av det?

Hade faktiskt motsvarande tanke i somras när jag var i Italien, när jag skulle flyga från Rom och hem till Sverige så tog de och drog någon form av papper på mitt handbagage som sedan analyserades i en stor häftig maskin. Till saken hör ju att jag använde min p-bag som handbagage, och det vill man ju knappt veta vad man burit omkring i den genom åren :banghead:

Har aldrig sett annat än knarkhundar på arlanda.. men i övriga världen finns det väl en risk att dom kanske blir lite misstänksamma. Dock måste det även finnas ämnen som hundar kan misstolka som sprängmedel, men ett genomsök lär man räkna med :banghead:

• 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...