Jump to content

Udes xx-20


hvungdom

Recommended Posts

föreställa

Var det tänkt att man skulle ha ca 140 mm i verkligheten, jag vet att man använde en attrapp, därför skrev jag föreställa. Vad hade man tänkt sig ifall det hela hade lett till serietillverkning?

Link to comment
Share on other sites

vad jag läst så var en tanke att ha en 140mm kanon, en 40mm akan som coax och ett par 12.7mm tksp som LV skydd....

 

rätt tung beväpning altså..

hade säkerligen spöat det mesta som finns idag... men priset vill jag inte ens fantisera om...

Edited by Skuggan
Link to comment
Share on other sites

vad jag läst så var en tanke att ha en 140mm kanon, en 40mm akan som coax och ett par 12.7mm tksp som LV skydd....

 

rätt tung beväpning altså..

hade säkerligen spöat det mesta som finns idag... men priset vill jag inte ens fantisera om...

 

Nu är det väl Strv 2000 du pratar om?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

vad jag läst så var en tanke att ha en 140mm kanon, en 40mm akan som coax och ett par 12.7mm tksp som LV skydd....

 

rätt tung beväpning altså..

hade säkerligen spöat det mesta som finns idag... men priset vill jag inte ens fantisera om...

 

Nu är det väl Strv 2000 du pratar om?

 

/E

 

det kan hända att jag blandat ihop dem ja....

men UDES XX-20 var väl tänkt att leda fram till STRV 2000 eller har jag fel nu?

det kanske var nåt annat UDES projekt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vad var syftet med Udes xx-20.

 

Försökte dom göra en stridsvagn som liknade bandvagn 206.

 

Vilka för och nackdelar finns det med ett sådant fordon?

Den största fördelen med ett midjestyrt bandfordon jämfört med ett bandstyrt bandfordon är att det midjestyrda drabbas av mindre förluster vid styrning. Med andra ord kan ett midjestyrt bandfordon utnyttja en större andel av motorns effekt till framdrivning och tappar inte så mycket hastighet när det svänger. Sedan tillkommer sådana fördelar som att det kan byggas smalare, att det kan delas vid transport, bärgning eller reparation samt att det kan ta sig fram även om ett band sprängts av.

 

Nackdelen är att man får en avsevärt större svängradie med midjestyrning. Detta tänkte man kompensera genom att införa en tredje hydraulcylinder som drog ihop vagnarnas överdelar och på så sätt tippade den främre vagnen bakåt och den bakre framåt. När banden bara låg an mot underlaget i närheten av midjan minskade svängradien. Det byggdes först någon typ av testrigg baserad på en Bv 206 för att prova konceptet. I slutändan blev det väl bara två styrcylindrar i alla fall, men placerade så att de kunde reglera vagnarna inte bara i girled utan även i tippled.

 

Jag har dock talat med en person som var med vid proven av UDES 20. Enligt honom var vagnen värdelös i mjukt underlag som snö och myrmark. Detta eftersom den skar ner i underlaget med yttersidan när man svängde. (Jag är ingen expert på bandfordon precis men jag tycker att det borde gå att korrigera detta betende genom att ändra på samspelet mellan styrcylindrarna, men det är bara som jag tror.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...