Jump to content

Recommended Posts

Posted

5 Bataljonen Helsingborg, Landskrona och Höganäs kommer att genomföra försök med ny organisation.

Ett kompani organiseras med Stab + 3 plutoner, hela kompaniet är 60 timmars.

Kompaniet har samma uppgifter som nuvarande IP.

Den 7 Nov kommer Bataljons informationsmöte, där bataljonsledningen kommer att lämna all info om försöket.

Hel del är redan ute eftersom vår pluton redan har haft förberedande diskutionsmöte om saken.

Ny organisation i Nordvästra skåne

Kommer att skriva lite om mina intryck, alla andra som är med, skriv ni med.

Charlie Spartan

Posted (edited)

Vet inte riktrigt men såhär har Kalmar Insats kompani övat i minst 2 år :S

Kompani ledning (Stab) 3 plutoner.

2st 4 Dygns övningar om året i helkompani.

Tyker det funkar myket bra och det är nästan alltid fullt med personal på övningarna.

Edited by Hornet
Posted

Tyker det funkar myket bra och det är nästan alltid fullt med personal på övningarna.

Låter som att det är ditt vi ska nå.

Charlie Spartan

Posted (edited)

Ni Kalmariter är definitivt före er tid. Grattis till ett gott jobb :baskerFN: NV Skåne knappar in :D (både 5:e & 6:e Bat)

Edit:stavning

Edited by Lfskbat
Posted

Är det all övningsverksamhet?

Posted
Min generella bild av IP (där jag befinner mig) är att det är väldigt många ninjor :ph34r: och ibland lite för lite kompetens för att backa upp det. Dessutom tenderar det att vara en aningen för hög andel av klart omogna soldater inom IP. *slänger in en fosorgranat*

Det är klart att det blir problem med kontraktsuppfyllnad i löskehemvärnet eftersom folk är så otroligt sugna på att smita till IP direkt. Och att myndigheten vägrar låta oss vanliga dödliga få prata med soldater under GU - eftersom de ska till IP efter muck. Så det är klart det är att kämpa i motvind att bygga upp löskeplutoner. För nymuckade soldater smäller ju comtac:s och SV2000 högre än det mesta.

Jag tycker det är givet att man försöker få folk till "IP", det är den ambitionsnivån+++ man borde ha ha för hela HV. Varför skulle en nymuckad soldat lockas av att gå kraftigt tillbaks utrustningsmässigt, och gå med i ett förband som inte säller högre krav än 20 timmar om året? Även om det finns individer som så lägger 500h/år i "vanliga" HV så syns det inte på kravspecen, och då är det ingenting som lockar överdrivet. Det låter fortfarande som Åsa-Nisse. 60h/år, stridsväst och 20-bil är inte bra, men bättre.
Posted

Sammanhängande övningstid ger alltid mer effekt eftersom man kan öva hela moment utan avbrott.

Torde bli mellan 32 - 48 timmar per 4 dygns övning....... Rätt hyfsat....

Charlie Spartan

Posted

Långt ifrån

Dom 2 stora samt iår tror jag det var 7-8 1dagars samt skjuttningar på vardagskvällar.

+ Helger i Kosta med befatnings uttbildningar mm

Posted
så är det nån som vet hur det ser ut i skåne för ip

När det gäller skånska IP så är de uppdelade på 2 IK, norra och södra. Sedan är ju 5:e och 6:e på G att spotta ihop egna. Om dessa kommer att "klassas" som IK är lite osäkert då det är lite osäkert när det gäller fordon ( är förvisso osäkert för alla IP). Om man nu kallar 5:e och 6:e komp för IK då har vi fyra IK år skåne med vardera minst 3 IP. De två nordvästra 60h komp kommer dock inte att ha någon tross utan förlitar sig på sina resp Uh komp i resp bat.... Blir väl lite halv IK då, Uh är väl lite av A & O :baskerFN:

• 2 weeks later...
Guest martin s
Posted

jag tror att du har rätt...ip borde öva ihop med övriga hemvärnet helt rätt :/

Posted (edited)

så är det nån som vet hur det ser ut i skåne för ip

När det gäller skånska IP så är de uppdelade på 2 IK, norra och södra. Sedan är ju 5:e och 6:e på G att spotta ihop egna. Om dessa kommer att "klassas" som IK är lite osäkert då det är lite osäkert när det gäller fordon ( är förvisso osäkert för alla IP). Om man nu kallar 5:e och 6:e komp för IK då har vi fyra IK år skåne med vardera minst 3 IP. De två nordvästra 60h komp kommer dock inte att ha någon tross utan förlitar sig på sina resp Uh komp i resp bat.... Blir väl lite halv IK då, Uh är väl lite av A & O :)

Uppfyllnad av mtrl. enligt TOEMs U-listor är knappast skäl till att klassning genomförs eller inte genomförs. :)

UH komp? Vad pysslar ni med egentligen? Var hittar man det typförbandet?

Edited by Hans Engström
Posted
Vakna lite Engström :baskerHV: När fu johansson i ena andetaget nämner tross och i andra säger UH-komp så är det väl en inte allt för vågad gissning att han egentligen avser det som tydligen kallats HHC, aka stab/tross, i skåningarnas nya försök. Men lite bashing för UH-komp kan väl furiren få :baskerHV:
  • 2 weeks later...
Posted
Vakna lite Engström :worthy: När fu johansson i ena andetaget nämner tross och i andra säger UH-komp så är det väl en inte allt för vågad gissning att han egentligen avser det som tydligen kallats HHC, aka stab/tross, i skåningarnas nya försök. Men lite bashing för UH-komp kan väl furiren få :D

Nu ska ni inte skälla på fu Johansson för det var jag som nämnde UH komp. Detta beror på att (om jag fattat nya orgen rätt) det kommer att finnas en ledningsplut i detta komp som tillhör Bat C medan resterande förband i komp är UH (+ en vakt och beredskapsplut)... Ehh ok det blev visst ett Stab och tross komp av det hela... Smiskar mig själv lite varligt :D

Posted (edited)

Japp, Stabs- och trosskompani borde det vara, eller egentligen, Hemvärnsbataljonsstabs- och trosskompani för att vara formellt rätt. Såg i den andra tråden att ngn använde benämningen Logcoy...jag ryser.

Edited by Hans Engström
Posted (edited)

Har du något emot Stockblygt som benämning på stab och tross? :worthy:

Edited by Munin
Posted (edited)
Såg i den andra tråden att ngn använde benämningen Logcoy...jag ryser.

He he Hans! Då skulle du varit med på CC06... mycket NATO-stuk om man jämför med vad vi är vana vid i Hv... men vi går ju mot internationalisering även i FM så LogCoy är ju inte helt fel. Sedan kanske det ligger en utlandstjänst i bagaget hos han som myntade detta då är det ju förlåtligt :happy: Det är nog bara sådana ärkekonservativa som jag som fortfarande nyttjar benämningar som FM inte haft på 100 år... Kallar fortfarande kaptener för ryttmästare, kvm för Aid du Camp och så lite elakt... löjtnanter för fanjunkare :rodna:

En Ak är inte en Ak... det är en musköt. En Grk är inte en Grk... det är en mörsare :D

Edited by Lfskbat