Jump to content

Skoluniform i gymnasiet

twintip

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,920138,00.html

Vad tycker ni om förslaget? Själv vet jag ju att det inte skulle funka. Helt enkelt är dagens 16-19åringar för bångstyrda för att gå med på något liknande.

Därför kan vi redan nu fastslå att det inte är genomförbart. Men hur tycker ni förslaget är teoretiskt? Tycker ni att alla ska vara likadana "klassmässigt" eller ska man få klä sig hur man vill (eller som plånboken tillåter)?

Min egna åsikt är att kläder inte är en anledning till mobbning. Har aldrig träffat någon eller sett någon som blivit mobbad för klädsel. Tvärtom brukar folk med egen stil (inte folk som färgar håret svart och sminkar sig extra fula) vara rätt populära. Helt enkelt folk som tar på sig det de vill och ser hyffsat bra ut i grunden.

Blir man inte mobbad för kläderna blir man mobbad för något annat. Går alltid hitta fel på en person om man letar.

Vore dock kul om lagen gick igenom. Hade varit kul att se hur lagen hade floppat... :)

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

En bra idé, i linje med den nya uppstyrda skolan. Hoppas lärarna får krav på sig också, så man slipper se jransskjortor och t-shirts i klassrummet, det handlar om respekt för eleverna.

En proper uniform med tex grå byxor/ kjol, kavaj och slips och inget flum, propert, korrekt och värdigt ska det va. Med skolans färger som förstärker vi andan.

Skolan borde ha klart uppstyrda tvångsmedel att vita mot elever som bryter mot reglerna.

Idag är det väl bara LS som har uniform i Sverige?, när jag gick i gymnasiet var det på tal i min skola vill jag minnas.

Våga ställ krav

En bra idé, i linje med den nya uppstyrda skolan. Hoppas lärarna får krav på sig också, så man slipper se jransskjortor och t-shirts i klassrummet, det handlar om respekt för eleverna.

En bra lärare respekterar eleverna igenom att vara just en bra lärare.

För mig spelar det inte någon roll om läraren har jeans och t-shirt på sig. Lär han ut det han ska på rätt sätt, så är det att visa respekt mot eleverna.

Jag hade en chef en gång. En liten tjock gubbe som alltid gick i skitiga kläder, man kunde se vad han hade ätit till frukost de senaste dagarna bara genom att analysera hans slips.

Flugor och andra mindre djur trivdes i hans sällskap.

Ganska äckligt faktiskt.

Men jävlar vilken respekt jag hade för hans kunskaper!

Nä, lägg inte ner en massa tid på att diskutera lärares klädsel.

Det är viktigare tycker jag att fokusera på att rätt personer med rätt atittyd och rätt kunskap kommer in i yrket.

Jag har haft alldeles för många lärare på det som då hette 4-årig teknisk som gjort,sagt och lärt ut samma saker på samma sätt med samma gamla stenciler de senaste 30 åren.

Ger mej tusan på att de fick dricka pH balanserande kemikalier till frukost för att inte mossan skulle sprida sig.

Ändrat: sjur = djur...

Jag tänker mer på kostnaderna.

Vem ska stå för fiolerna när det gäller att utveckla och framställa dessa uniformer?

Föräldrarna eller skolan? Vad säger ni föräldrar, skulle ni vara beredda att betala för att ert barn skulle få bära skoluniform?

Men jag ser även att skoluniformen kan bli en klassfråga, att bara "rika" skolor kan ha råd att införa den.

Och i ärlighetens namn tycker jag att även lärarna borde bära skoluniform om den införs.

Vad tror ni lärarna säger om det? Lika för alla.

Jag har nog ingen bestämd uppfattning i denna fråga, klart att det är lockande som ett steg mot bättre ordning, rättvisa och respekt, men det har ju sina nackdelar och kan vara problematiskt att genomföra.

Dock är min uppfattning att likformig skolklädsel (bättre uttryck för civila än det något laddade uniform?) i sådant fall skall införas från botten, d.v.s. man bärjar med lågstadiet och låter det arbeta sig upp med årskullarna, annars blir det en alldeles för skarp förändring.

I min värld skulle en skoluniform för tonåringar bestå av reglementerade jeans, chinos eller kjol, samt dito reglementerad t-shirt, skjorta, blus och college-/rugbytröja. Samtliga plagg i klassiskt snitt.

En idé väl värd att prova, inte minst för att bespara elever och föräldrar en massa modehets och stora utgifter.

Förutom Lundsberg så har även Sigtuna skoluniform. Ingendera av skolorna bär uniformen särskilt ofta (på min tid på SSHL var man dock tvungen att bära slips, kavaj under vintern, och 'riktiga' skor till middagen).

Jag gillar Vysotskijs tankar, och det är närmre att detta ska genomföras nationellt än vad ni kanske tror. Flertalet statsråd i den förra regeringen var för tanken, flertalet i den nya är det nog också. Någon skola i Stockholm har väl redan infört 'dresscode' förresten?

Som jag ser det så kan man har hur mycket skooluniform man vill i de privata skolorna, och i de kommunala skall det inte finnas...

Vill du att ditt barn skall gå i skolan och ha skoluniform, välj en privat skola som har det, annars välj en annan privatskola alt. komunal

Min skola säljer bland annat mjukisbyxor, t-shirts och sweatshirts med skolnamnet... Används av en del. Ser rätt hyffsat ut.

Men att införa det med tvång skulle inte fungera. Angående modehets så finns det folk som tycker att mode är skoj, och nästan har det som hobby. Då borde de ju få ha detta. Oftast ser ju modekläderna rätt bra ut med.

Men att införa det med tvång skulle inte fungera. Angående modehets så finns det folk som tycker att mode är skoj, och nästan har det som hobby. Då borde de ju få ha detta. Oftast ser ju modekläderna rätt bra ut med.

Säger samma sak.

Men ngn tidigare talare skrev att det inte förekommer mobbning pga av kläder. Fel. I rätt stor utsträckning ser jag det, även i gymnasiet (speciellt vad gäller tjejer). Men jag tror också att skulle man införa skoluniform för mobbningens skull, så skulle mobbarna hitta andra saker de kan mobba folk för.

Om man kan motarbeta shoppingberoende bland tonåringar är det ytterligare ett argument för skoluniform.

Ska vi ändra hela världens konsumentvanor också då eller?

Skoluniform kommer inte stoppa mobbing.

De som idag blir mobbade för sina kläder kommer, med skoluniformsplikt bli mobbade för något annat. Det är inte kläderna som gör moboffret, utan något helt annat. Om vi för en stund ska anta att kläderna skulle vara en huvudorsak, ja då kommer vi fortfarande få problem, då det gäller att bära kläderna på rätt sätt (jfr baskerstuk mm), kläderna ska vara nya (storerbrors avlagda är No-No), och det kommer säkerligen finnas olika fabrikat (Har du köpt dina på håååemm, gu va arbetarklass asså.. mina är designade by filippa kå asså..).

Sen kan man ju fråga sig vem som ska betala för skoluniformen, som rimligtvis måste inköpas i flera uppsättningar varje år, och som dessutom kanske måste finnas i en sommar/vinteruppsättning (samt tropikversion i två olika mönster och med matchande stridsvästsystem... :wacko:)

Det blir ytterligare en "skatt" som åläggs barnfamiljerna, till vilken nytta? För att vissa tror att likformighet och kadaverdiciplin är rätt sätt att skapa framtidens svenska innovatörer och tänkare?

Låt de som gillar uniformer gå på privatskola eller anmäla sig till fbu/hvu..

/E

Skoluniform kommer inte stoppa mobbing.

De som idag blir mobbade för sina kläder kommer, med skoluniformsplikt bli mobbade för något annat. Det är inte kläderna som gör moboffret, utan något helt annat. Om vi för en stund ska anta att kläderna skulle vara en huvudorsak, ja då kommer vi fortfarande få problem, då det gäller att bära kläderna på rätt sätt (jfr baskerstuk mm), kläderna ska vara nya (storerbrors avlagda är No-No), och det kommer säkerligen finnas olika fabrikat (Har du köpt dina på håååemm, gu va arbetarklass asså.. mina är designade by filippa kå asså..).

Sen kan man ju fråga sig vem som ska betala för skoluniformen, som rimligtvis måste inköpas i flera uppsättningar varje år, och som dessutom kanske måste finnas i en sommar/vinteruppsättning (samt tropikversion i två olika mönster och med matchande stridsvästsystem... :D)

Det blir ytterligare en "skatt" som åläggs barnfamiljerna, till vilken nytta? För att vissa tror att likformighet och kadaverdiciplin är rätt sätt att skapa framtidens svenska innovatörer och tänkare?

Låt de som gillar uniformer gå på privatskola eller anmäla sig till fbu/hvu..

Skriver under på detta. Erik har uttryckt mina tankar i ämnet väl... vilka kan sammanfattas med:

1) Det kommer inte att hjälpa. Mobbare kommer att finna angreppspunkter oavsett vad man klär sig med.

2) Onödig extrautgift, såväl för skolan som för elevernas familjer.

3) Onödigt tvång.

Dress code i skolan? Ja... så har man det på arbetsplatser. Därför kan skolan vara ett bra ställe att vänja sig vid att klä sig helt och rent.

Dress code som kräver unifrom i skolan? Absolut inte.

/J

Jag säger: Anus.

Erik_G m.fl. motiverade detta bra.

Det är inte kläderna som gör pedagogen/eleven/mobbaren/offret etc. i oändlighet.

Att något ändå är jävligt snett när en 13-åring "behöver" en jacka för flera tusen kan jag ställa upp på - men problemet ligger någon helt annanstans om självförtroendet ska sitta i kläderna.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,920138,00.html

Vad tycker ni om förslaget? Själv vet jag ju att det inte skulle funka. Helt enkelt är dagens 16-19åringar för bångstyrda för att gå med på något liknande.

Därför kan vi redan nu fastslå att det inte är genomförbart. Men hur tycker ni förslaget är teoretiskt? Tycker ni att alla ska vara likadana "klassmässigt" eller ska man få klä sig hur man vill (eller som plånboken tillåter)?

Min egna åsikt är att kläder inte är en anledning till mobbning. Har aldrig träffat någon eller sett någon som blivit mobbad för klädsel. Tvärtom brukar folk med egen stil (inte folk som färgar håret svart och sminkar sig extra fula) vara rätt populära. Helt enkelt folk som tar på sig det de vill och ser hyffsat bra ut i grunden.

Blir man inte mobbad för kläderna blir man mobbad för något annat. Går alltid hitta fel på en person om man letar.

Vore dock kul om lagen gick igenom. Hade varit kul att se hur lagen hade floppat... :D

Jag tycker inte att det är ett bra argument att använda, att säga att 16-17 åringar är bångstyriga. De vill inte lära sig matte heller, men vad man vill och får göra är olika saker. Det handlar om hur man motiverar dem till att göra olika saker, och där får man räkna in olika faktorer som andra lärare, skolverket, skolan, politiker, föräldrar. Är alla inne på samma linje ska du nog se att de flesta elever bär uniform. När jag umgås med yngre människor nu ser jag många fenomen som jag själv upplevde, men likväl som när jag upptäckte dem, så tycker de att de är de första och enda i hela världen som sett det på sånt sätt. Dagens ungdom är inte så mycket mer annorlunda än vad jag var, eller min farfar. Det är våra förutsättningar som ändrats.

Sen är det en helt annan fråga om det är bra eller ej med uniform. Som tidigare nämnts anser jag inte heller att det är något som kommer utrota mobbing. Det finns många andra attribut som visar ens sociala status. Ta tex smycken. Nu när det är möjligt att komma över falskt bling bling som är likt riktigt, så blir det viktigare med handväskor/bägar som kostar multum.

Sen har jag tolkar vibbarna att lagen ska möjliggöra skoluniform, könssegregerade klasser mm, och inte göra det obligatoriskt.

1) Det kommer inte att hjälpa. Mobbare kommer att finna angreppspunkter oavsett vad man klär sig med.

2) Onödig extrautgift, såväl för skolan som för elevernas familjer.

Inte så säker på det.

1. Liksom tillfället gör tjuven sker inte mobbning oberoende av miljö. Mobbningsargumentet är dock betydligt svagare än möjligheterna till minskad klädhets och ökad lagkänsla.

2. Med mina beräkningar blir det betydligt billigare att utrusta barn med reglementerad klädsel och de kläder som kan behövas på fritiden än att ekipera ungarna på Lindeberg.

Något är trasigt när en 13åring måste ha en jacka för 5000 spänn, så den biten är nog inte fel att motverka.

De riktigt hårda grabbarna har inga jackor för 5k. De som köper dyrast kläder är oftast töntar som gör allt för att följa ideal. Dessa personer stör sig alla på.

Ciao.

Förutom Lundsberg så har även Sigtuna skoluniform. Ingendera av skolorna bär uniformen särskilt ofta (på min tid på SSHL var man dock tvungen att bära slips, kavaj under vintern, och 'riktiga' skor till middagen).

Jag gillar Vysotskijs tankar, och det är närmre att detta ska genomföras nationellt än vad ni kanske tror. Flertalet statsråd i den förra regeringen var för tanken, flertalet i den nya är det nog också. Någon skola i Stockholm har väl redan infört 'dresscode' förresten?

Går själv på SSHL, och precis som Engström här säger så råder där uniform, däremot är det väldigt sällan. Vi har en uniformsdag i veckan, som för närvarande är onsdagar. Uniform förekommer även under lördags-skola och andra "tillställningar".

Åsikterna om uniformen är rätt skilda, dock harde flesta har en negativ inställning mot uniformen. Det är jobbigare att klä på sig en stel uniform med skjorta och slips på morgonen än vad det är att ta på sig ett par mjukisar och en collagetröja.

Personligen tycker jag att det är rätt skönt med uniform. Man slipper tänka på vad man ska ha på sig dagen efter, plus att den faktiskt är väldigt snygg och stilig. Att den däremot skulle minska någon form av mobbning ser jag som rätt uteslutet, varför är redan nämt ovan.

uniform.jpg

Men jag ser även att skoluniformen kan bli en klassfråga, att bara "rika" skolor kan ha råd att införa den.

Dët gör väl ingenting,

Min uppfattning är att en lärare skall vara ett föredöme för sina elever, precis som en officer för sina sjömän eller soldater, då är korrekt klädsel ett krav och ingen tycker det är konstigt. Självklart ska kunskap vara ett krav, dagens ideer om "behöriga" lärare bara för de gått lärarhögskolan är en facklig floskel för att skydda sina medlemar mot mer kompetenta vikarier som konkurerar ut medlemarna. Visserligen kommer inte korrekt klädsel med kompetens heller men att göra det till ett "kostymyrke" så städar man ut bohemerna och flummarna och attraherar då en helt annan kategori människor för yrket utstrålar status.

Skoluniform är nyttigt och bra ur många hänseenden.

- Stärkt vi känsla inom skolan

- Pressen på elever att ha "rätt" kläder försvinner

- Billigare i längden

- Ger Status till skolan

- Bidrar till ordning och reda för man kan inte busa runt hur som helst i skjorta och slips.

Dock är det nog så att det måste börjas redan i småskolan annars blir nog en massa gny hos bortskämnda snorungar.

Dët gör väl ingenting,

Min uppfattning är att en lärare skall vara ett föredöme för sina elever, precis som en officer för sina sjömän eller soldater, då är korrekt klädsel ett krav och ingen tycker det är konstigt. Självklart ska kunskap vara ett krav, dagens ideer om "behöriga" lärare bara för de gått lärarhögskolan är en facklig floskel för att skydda sina medlemar mot mer kompetenta vikarier som konkurerar ut medlemarna. Visserligen kommer inte korrekt klädsel med kompetens heller men att göra det till ett "kostymyrke" så städar man ut bohemerna och flummarna och attraherar då en helt annan kategori människor för yrket utstrålar status.

Skoluniform är nyttigt och bra ur många hänseenden.

- Stärkt vi känsla inom skolan

- Pressen på elever att ha "rätt" kläder försvinner

- Billigare i längden

- Ger Status till skolan

- Bidrar till ordning och reda för man kan inte busa runt hur som helst i skjorta och slips.

Dock är det nog så att det måste börjas redan i småskolan annars blir nog en massa gny hos bortskämnda snorungar.

Instämmer i att man som lärare skall ha en vårdad klädsel och ett vårdat yttre, något som jag dock inte jämställer med kostym.

- "Vi" känslan har det aldrig varit problem med i de skolor jag haft kontakt med, även om dessa inte är många.

- Pressen försvinner, men ungarna ska väl umgås på fritiden också?

- Priset, det köper jag

- Status till skolan, ställer jag mig tveksam till. Underskatta tyvärr aldrig Jante-lagen.

- När barnen är i den åldern att dom geggar ner kläderna, är dom i en ålder då dom ska få leka.

Så... Kan vi då enas om att vi har väldigt olika syn på detta? ;)

/edit: Behöver läraryrket högre status? JA! Behöver den generella svenska skolan styras upp? Ja.

HrH säger : hålet mellan skinkorna

Om jag får tala av erfarenhet så är det just precis som har sgats tidigare. Uniform utrotar ingen mobbing överhuvudtaget däremot avpersonifierar den ungdomar från att hitta sin egen personliga stil att följa rent i person och klädsel. Om du vill bära "Flippar ut KÅÅÅÅ" så är du tillåten att göra det vill du bära något annat så är jag inte emot det heller. Att en uniformsplagg skulle minska mobbingen är i sig något som jag ser väldigt suspekt på och är något som jag inte skulle vilja se. Om jag kommer ihåg rätt så var det alltid fråga om kläder men personen som hade agg mot en annan person som var problemet man antyde, men problemet var i sig något annat. Att vinna mark så började den som hade agg att driva med den som hade för mycket självständighet eller var för självsäker eller på något sätt utmärkte sig att kunna stå på egna ben väldigt tidigt. Sedan när dropparna hade urholkat stenen så var det oftast så att den där grabben/tjejen som kunde stå för vad hon/han sagt ett minne blott.

Oftast var det på detta sätt mobbing började, att man behövde ett exempel och man tog den som ansågs vara mest lämpad.... den som stog för vad hon/han hade sagt för att man trodde att man skulle kunna klämma ut svaret på livets gåta eller what the helvete som man ansåg att man skulle kunna finna i djupet på sina medmänniskor...

HrH

Mobbningen får man nog inte bukt med med bara uniform, där måste lärare och skola ha ett mandat som svider på mobbaren, indragna barnbidrag motsv.

Kläddmobbingen är nog ingen mobbing i egentlig mening(dvs man får stryk och glåpord av folk i skolan) i så stor utstrcäkning utan snarare en känsla av att inte räcka till och spela i samma liga som sin kamrater. EN känsla som kan vara nog så jobbig.

Dock så tror jag att mycket pressen försvinner att måste ha speciella märkeskläder osv för att hävda sig inför klasskompisarna, vilket man inte behöver på sammasätt med de vänner man umgås med på fritiden. Tonåringar har nog med problem, allt växer, hormoner åker jojo och en finne i pannan så kan man lyfta bort en sån enkel sak att man inte räcker till för man inte har rätt skor eller jacka.

Det är nog lätt att säga att man skall låta ungdomarna hitta sig själva. Om man gör skolan till en plats där man inte behöver hävda sig och stå för synas med hjälp av kläder så kan de istället få chansen att göra det på riktigt, intelektuellt istället för att ha säsongens Canada Goose(som för övrigt är ute) för hävda sig bland klasskompisarna.

Klädernas varande eller icke varande en orsak till mobbing kan väl lätt utredas med en fråga. Förekommer det mobbing inom försvarsmakten (bland vpl/yoff)? Att svaret är ja vågar jag satsa en månadslön på.

Det finns alltid ett sätt att inte "passa in i mallen" på. Folk mobbas inte på grund av bristen på märkeskläder endast. Om två personer i en klass har begagnade kläder från myrornas kan den ena vara en av de populära, och den andre mobbad. Kläderna är bara en"angreppspunkt". Är det inte kläderna så är det skolväskan, glasögonen, mobiltelefonen, matvanorna, stammningen, farsans arbete eller vad fan som helst.

Egentligen står väl mycket av orsakerna till mobbing att finna i självkänslan, dels hos mobbarna, dels hos offret. Möjligen kan gruppsamhörigheten öka något med uniform, men jag tror att det finns effektivare metoder som inte innefattar något tvång att inordna sig i en ännu snävare mall.

/E

@Erik_g

Jag skulle inte våga satsa en 50 öring på ditt vad eftersom jag vet att mobbing förekommer överallt i samhället mer eller mindre. Att mobba pga dresscode är väl egentligen inte ett problem förräns, här antar jag något, man kommer upp bland de övre samhälls skikten där du ska skilja dig från de lägre samhällsskikten genom att ha designade kläder, häftigaste whartev. Jag kan väl anta att gå med en gammal nokia i dessa samhällskikt istället för en modern designad mobil skulle väcka frågor om person och ekonomi. I samma anda kan man påtala att i de undre samhällsskikten handlar det om andra saker att "ha koll på" än i de övre. Mitt resonemang blir klarare om du som lantis flyttar till storstan eller en storstadsbo flyttar till landet, eftersom de ovskrivna reglerna är många och svårpreneterade utan vägledning i ett begränsat område så torde det vara så att om man gör ett riktigt misstag och bryter mot för många oskrivna regler så kommer man bli utsatt för vad man kan kalla taskig behandlig.

Eftersom de flesta människor inte vill att alla ska delta i deras gemenskap ter sig väldigt naturligt eftersom det alltid ska finnas ett vi och dom för att denna gemenskap ska kunna existera under längre tid. Exempel på detta får ni finna själv eftersom det finns otaligt med dessa i FM och i det civila. Den där stora gemenskapen som illustreras på TV finns egentligen inte, i verkligheten är det att ha rätt åsikter, tänka rätt enligt den lokala seden som finns tillochmed mellan olika delar av ett företag, och bli igenkänd som en som inte rör sig med "fienden".

Och i denna anda fostras våra ungdommar att tro på att äta och förhoppningsvis inte ätas hela sin ungdomstid. Det sorgliga är att de finns dom som aldrig kommer in i gemenskapen på grund av det ena eller andra, därför att majoriteten har beslutat att det måste finnas ett "dom där" annars "finns inte vi" som ett existensberättigande.

HrH

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...