Jump to content

Vad ska jag hitta på?

Recommended Posts

Skulle ha ryckt in i april nästa år, men det blev uppskjutet till augusti. Såg verkligen fram emot det så jag undrade om någon här hade något tips på något man skulle kunna göra fram tills inryck? Börjar bli riktigt trött på att jobba, har jobbat sen studenten (över ett år nu). Är 20 år, fyller 21 nu i mars 07. Så då antar jag att många ungdoms grejer försvinner.

Har något vagt minne från battlecamp som var i Stockholm i sommras att det fanns någon typ av flygvapenfrivilliga som dessutom fick pröjs utifrån ens tidigare jobb man "hoppat" av för att vara med dom. Tror inte det krävdes heller någon tidigare militär utbildning. Kommer bara inte ihåg vad dom hette eller vart dom befinner sig.

Någon som har någon aning? Eller om det finns liknande grejer?

Tack! :Malaj:

Skulle ha ryckt in i april nästa år, men det blev uppskjutet till augusti. Såg verkligen fram emot det så jag undrade om någon här hade något tips på något man skulle kunna göra fram tills inryck? Börjar bli riktigt trött på att jobba, har jobbat sen studenten (över ett år nu). Är 20 år, fyller 21 nu i mars 07. Så då antar jag att många ungdoms grejer försvinner.

Har något vagt minne från battlecamp som var i Stockholm i sommras att det fanns någon typ av flygvapenfrivilliga som dessutom fick pröjs utifrån ens tidigare jobb man "hoppat" av för att vara med dom. Tror inte det krävdes heller någon tidigare militär utbildning. Kommer bara inte ihåg vad dom hette eller vart dom befinner sig.

Tack! :navy:

GRATTIS!! Bara 45år kvar till pension!!!

Det är bara göra som vi andra, bita ihop och jobba! :Malaj:

Har något vagt minne från battlecamp som var i Stockholm i sommras att det fanns någon typ av flygvapenfrivilliga som dessutom fick pröjs utifrån ens tidigare jobb man "hoppat" av för att vara med dom.

Den ersättning som frivilligorganisationerna delar ut vid längre kurser (oftast 1-2 veckor) är 90% av SGI (Sjukpenninggrundande inkomst) och ska bara kompensera (till viss del) för förlorad arbetsinkomst under den tid man är på kurs. Studerar man eller saknar inkomst får man minimibeloppet, som endast är 120 kr/dag. Det är alltså ingen heltidssysselsättning eller på annat sätt något alternativ till ett vanligt jobb.

Jag säger som de andra, fortsätt jobba. Alternativt börja plugga.

Är du less på jobbet?

BYT!

Kom ihåg, det finns alltid jobb. Kanske inte de bästa eller kuligaste eller ens de mest välbetalda men jobb finns.

Prova på att jobba som tex städare ett tag. Har själv gjort det, städare-diskare-tvättarbetare, jag har en enorm respekt för de människor som står ut med dessa arbeten dag ut och dag in.

Ojojoj har du jobbar ETT HELT ÅR!

Mitt tips från mig är att du fösöker skaffa mer en ett jobb och jobbar in så mycket pengar det bara är fysiskt möjligt. Det suger nu att jobba 250h/månad med du kommer att uppskatta det när det blir dags för bil, lägenhet, resa etc...

Samt lumpen är inte speciellt bra betalt...

Vad skall du göra efter lumpen om du är less på jobba nu?

Om du är 20 så kan du alltid söka dig till bevakningsbranschen, inte världens bästa pröjs med om du jobbar som behovsanställd och har lite driv så kan du skrapa ihop mycket deg, samt beroende på var du jobbar är det rätt "intressant", du träffar väldigt "udda" människor etc...

Edit: Väktargrejen

Edited by Drv/Gunner Wedberg

Det var inte precis dom svar jag väntade på. 99% bestod av att byta jobb. Alltså, jag trivs på mitt jobb, det är jätte kul. Jobbar som dataförsäljare inne i stan men vad jag är ute efter är spänning. Jag vill komma ut i världen, det kommer försvarsmakten kunna erbjuda mig efter lumpen, så jag tänker inte så mycket på "vad ska hända efter lumpen". Det är då det roliga börjar.

Vad jag undrade var om jag kunde börja redan nu med någon militär grund i och med att det finns ett starkt intresse för det. Det återstår ca 39 veckor tills inryck. Det skulle ha varit 22 veckor. Och det känns jäkligt surt.

106: kan du ge något exempel på någon frivillig organisation? Någon som har någon erfarenhet som kan rekommendera något?

tack!

Tack! :)

Problemställning: Du kommer vara 21 år och får en "extra" sommar i Sthlm. Slut.

Svar: Lessen kompis... Jag tycker inte synd om dig, jag undrar mest om du driver med en stackars 38-årig 2-barnsfar... Hoppas du kommer på något bra sätt att fördriva sommaren, ANNARS tycker jag synd om dig. Tips: :lala:

39 veckor kvar och funderar på om det finns nån militär grund.

Du kunde ju kollat med Försvarsutbildarna för flera år sedan om det finns ett sånt stort intresse för det militära som du påstår.

Hoppas intresset håller i sig.

:lala:

Edited by gizama

För att svara på grabbens fråga:

Försvarsutbildarna

Sjävärnskåren

Om du vill vara med i HV efter muck kan du säkert höra med ditt lokala förband (HV-ungdom?). Vart du bor spelar stor roll, förbandens kvalitet skiftar mycket.

De som du snackade med var kanske frivilliga flygkåren. De får betalt för soppan till planen, men får själva stå för maskinerna. Kanske inte alla 20-åringar som har ett eget plan i garaget :lala:

Det finns ett flertal frivilligorganisationer som inte kräver att man gjort militärtjänst, men de är inte alla så krigiska. Tex Frivilliga Radio Organisationen (om du gillar radio), röda korset bemannar vissa HV-förband, Försvarets Motorcykel Klubb (FMCK).

Ingen av dessa ger dig några stålar. Det är inte firviligförsvarets grej (elelr snarare, det är just det som är grejen: inga stålar, mycket engagemang). Ekonomiskt inget alternativ till att jobba, men kanske något roligare att göra under tiden.

Vilken tjänst har du fått? Det kan ju avgöra ifall du ska ägna resten av tiden till att fysa :camo: eller plugga ryska fartygssignaturer :)

Välkommen in i den militära världen! You have taken ypur first steps into a larger world :clap:

/Passare

Guest Triggerpuller

Nu vet jag ju inte hur uppbunden du är, men ett alternativ skulle ju kunna vara att jobba ett halvår till och därefter dra ut och resa. Luffa runt i sydostasien i tre månader kanske?

Originellt och bra. :D

Tack! :)

Problemställning: Du kommer vara 21 år och får en "extra" sommar i Sthlm. Slut.

Svar: Lessen kompis... Jag tycker inte synd om dig, jag undrar mest om du driver med en stackars 38-årig 2-barnsfar... Hoppas du kommer på något bra sätt att fördriva sommaren, ANNARS tycker jag synd om dig. Tips: :D

shit .. sorrri... kom på mig själv :banana

har jobbat sedan jag var 15, innan de har jag sålt bingo lotter och delat ut reklam. Ja jag har även gått i skolan och gymnasiet men jag har alltid jobbat. enda tiden jag inte jobbade var under lumpen förutom närvi har haft perm i en vecka eller mer. jag är nu 21 och har senaste 3 månaderna jobbat 2 dubbelt (2 jobb = 13 timmar om dagen i 71 dagar i streck.)

Tycker inte man ska klaga över lite arbete, tänk på att som inte "får" ett jobb. Sedan finns det folk som inte vill jobba som inte gör det heller men får bidrag, och de borde vara skott..... ehm strunt samma.

det jag vile säga var att jobba på, livet är för kort för att slösa bort på något som är roligt.

Man brukar säga att tiden går fortare när man har roligt, vem f*n vill att livet skall gå fort? Ha tråkigt istället, då känns det som man har levt ´190 år istället

edit: vill förtydliga att jag även jobbat helgerna också under dessa 71 dagar

Edited by BertilCesar

Man brukar säga att tiden går fortare när man har roligt, vem f*n vill att livet skall gå fort? Ha tråkigt istället, då känns det som man har levt ´190 år istället

It's better to blow up like a huge frickin bomb than to slowly burn away... ;)

eller nåt i den stilen...