Pansardvärg Posted August 15, 2007 Report Posted August 15, 2007 KS17...jisses...många missioner blir det..... Quote
Apone Posted August 16, 2007 Report Posted August 16, 2007 Källa:En liten fågel "Minskat antal svenska soldater till KFOR" Kunde den lilla fågeln tala om när någonting sådant skulle ske? Vilka som berörs kanske? Källa: Jag själv. Detta kommer att ske från och med KS 17, men det är inte sagt vilka enheter som får stryka på foten. En uppgift från mycket säker källa säger att Tchad ("SU01"?) och ev insats där kan sätta KS17 med 250 pers istf 360, men det är inte spikat ännu vad som gäller. Quote
fogel02 Posted August 16, 2007 Report Posted August 16, 2007 (edited) -110 personer alltså :( , det är ju nästan en tredjedel sen är det ju frågan vart de flesta personerna kommer tas i från Dessa 110 ska de åka till tchad eller inte få åka alls ??? Dessutom vore det bra att någon blågul bestämmer vilken tråd detta skall diskuteras i här eller i tråden om Tchad Edit lade till lite frågor Edited August 16, 2007 by fogel02 Quote
Slöbevakarn Posted August 16, 2007 Report Posted August 16, 2007 Dessa 110 ska de åka till tchad eller inte få åka alls ??? Det är nog inte särskilt troligt att man kommer att ta dessa 110 pers och sända dom till Tchad istället för Kosovo, bara hux flux. Försvaret drar nog in dom tjänsterna från Kosovo för att finansiera en ev Afrika mission. Mina 2 lingon Quote
fogel02 Posted August 16, 2007 Report Posted August 16, 2007 (edited) eller ger de erbjudande om att få åka till Tchad istället för sen finns det ju faktiskt exempel på där delar av missionen fått flytta på sig citat mil.se Kan det hända att tjänstgöringen i Kosovo ändras till att bli någon annanstans? Ja, enheterna i Utlandsstyrkan kan beordras att tjänstgöra på annan plats än vad som planerats från början. Exemplen på detta är många. När UNIFIL i Libanon bildades 1978 var ett svenskt kompani ur Gaza-bataljonen förkompani. Efter Gulfkriget utgick en del ur Libanonbataljonen till Irak/Kuwait. Ett skyttekompani som tjänstgjorde i Makedonien (NordBat 1) omgrupperade till Bosnien (NordBat mina 2 vinbär (för att fortsätta på bärfronten) Edit la till en smilie Edited August 16, 2007 by fogel02 Quote
Kingecho1 Posted August 17, 2007 Report Posted August 17, 2007 eller ger de erbjudande om att få åka till Tchad istället för sen finns det ju faktiskt exempel på där delar av missionen fått flytta på sig mina 2 vinbär (för att fortsätta på bärfronten) Edit la till en smilie Har mycket svårt att se att de skulle ta ut folk till Kosovo och sedan sända dessa till Tchad istället. Detta skulle nog bara ske om det var en riktigt krissituation och extremt ont om tid. Dessutom så kräver det ju att det är samma befattningar ungefärligt av de som dras in i Kosovo som behövs i Afrika. Men visst är det teoretiskt möjligt om än inte särskilt troligt. För övrigt bör man i denna tråden prata om vad det innebär att KS kanske förlorar ca 100 personer. Det är ju det som faktiskt påverkar Kosovomissionen. Om de sedan blir skickade någon annnastans är ju en fråga som inte borde behandlas just här. Mina arton krusbär Quote
Ubåtskocken Posted September 4, 2007 Report Posted September 4, 2007 (edited) Någon som sitter här med information gällande personal för KS16. Hade behövt veta något namn och telefonnr för att kontakt gällande en vakans. Alla vet att det är en liten större möjlighet om man kontaktar personen direkt istället för enbart skickar ett mail med ansökningen. Gäller vakans: Liaison Monitoring Team, LMT - AB838 Stabsassistent samv/bilfö. Naturligtvis ber jag om eventuell information via pm, och inte synligt här på forumet. Tack /H Edited September 4, 2007 by Ubåtskocken Quote
Divex Posted September 8, 2007 Report Posted September 8, 2007 Eftersom jag var med 1978 när 68M med 850 man delades på hälften Sinai o hälften Libanon så vill jag bara inflika i denna vidlyftiga spekulationstråd att man inte "blir beordrad" nånstans!!! Man har skrivit ett kontrakt om ett visst område/mission och uppkommer nåt speciellt så FRÅGAS det om det finns frivilliga. ( Sen att 99% var frivilliga på handuppräckning, är en annan sak ) I klartext , har ni ont i hela huvet när ni tror att man rekryterar till en mission och skulle skicka till en annan ??? eller ger de erbjudande om att få åka till Tchad istället för sen finns det ju faktiskt exempel på där delar av missionen fått flytta på sig citat mil.se Kan det hända att tjänstgöringen i Kosovo ändras till att bli någon annanstans? Ja, enheterna i Utlandsstyrkan kan beordras att tjänstgöra på annan plats än vad som planerats från början. Exemplen på detta är många. När UNIFIL i Libanon bildades 1978 var ett svenskt kompani ur Gaza-bataljonen förkompani. Efter Gulfkriget utgick en del ur Libanonbataljonen till Irak/Kuwait. Ett skyttekompani som tjänstgjorde i Makedonien (NordBat 1) omgrupperade till Bosnien (NordBat mina 2 vinbär (för att fortsätta på bärfronten) Edit la till en smilie Quote
Kn Glock Posted September 8, 2007 Report Posted September 8, 2007 (edited) Eftersom jag var med 1978 när 68M med 850 man delades på hälften Sinai o hälften Libanon så vill jag bara inflika i denna vidlyftiga spekulationstråd att man inte "blir beordrad" nånstans!!! Man har skrivit ett kontrakt om ett visst område/mission och uppkommer nåt speciellt så FRÅGAS det om det finns frivilliga. ( Sen att 99% var frivilliga på handuppräckning, är en annan sak )I klartext , har ni ont i hela huvet när ni tror att man rekryterar till en mission och skulle skicka till en annan ??? eller ger de erbjudande om att få åka till Tchad istället för sen finns det ju faktiskt exempel på där delar av missionen fått flytta på sig citat mil.se Kan det hända att tjänstgöringen i Kosovo ändras till att bli någon annanstans? Ja, enheterna i Utlandsstyrkan kan beordras att tjänstgöra på annan plats än vad som planerats från början. Exemplen på detta är många. När UNIFIL i Libanon bildades 1978 var ett svenskt kompani ur Gaza-bataljonen förkompani. Efter Gulfkriget utgick en del ur Libanonbataljonen till Irak/Kuwait. Ett skyttekompani som tjänstgjorde i Makedonien (NordBat 1) omgrupperade till Bosnien (NordBat mina 2 vinbär (för att fortsätta på bärfronten) Edit la till en smilie I dom kontrakt som man skriver nu för tiden så står det att man skall tjänstgöra i US. Man kan i teorin bli skickad till ett annat missionsområde. Ipraktiken så kommer det inte att hända. Det är FM policy att man själv skall tacka ja till en sådan flytt. Ett liknande resonemang kan man dra när någon vill säga upp sig precis innan han skall rotera ner till en mission (vi förutsätter att kontraktet är påskrivet). FM kan tvinga vederbörande att följa med i tre månader (uppsägningstiden). Policy är dock att vederbörande skall ges möjlighet till eget återtag så fort som möjligt. Undantag mot denna policy kan ske om vederbörande representerar en vital unik kompetens (avgörs i fall till fall). Om så är fallet så försöker man anpassa tiden vederbörande skall tjänstgöra och man genomför en forcerad rekrytering av en vakansersättare. Edited September 8, 2007 by Kn Glock Quote
alfie Posted October 21, 2007 Report Posted October 21, 2007 Genomför sista kvällen med gänget ikväll. Det är definitvt inte första gången men det är ändå alltid vemodigt att säga hej då. På något sätt tror jag det är värre för de som blir kvar hemma. Rotation är absolut inget nytt för varken mig eller mina vänner, ändå blir det tårar nu när det är dags, jag ställer mig frågan: varför? Varför är det som ett sista farväl varje gång? Varför känns det vemodigt att lämna vännerna hemma fast man är sugen mer än aldrig förr på att åka? Jag vet vad jag ger mig in på, hur känns det då inte för pinkysarna... För er anhöriga/vänner/familj och kompisar som faktist läser det här: Den mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst. Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd. Det bästa målet är en nattlång rast, där elden tänds och brödet bryts i hast. På ställen, där man sover blott en gång, blir sömnen trygg och drömmen full av sång. Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr Karin Boye 1927 Mot det nya äventyret, bryt upp bryt upp! //Affe, filosofisk yxa med nya äventyr i sikte Quote
alfie Posted July 21, 2008 Report Posted July 21, 2008 Var tillsammans med några vänner från 16:e kosovostyrkan på plats i Karlshamn och östersjöfestivalen under helgen och stötte på, förutom fler KS16 vänner, delar av fältartisterna när de spelade på fredagskvällen med sitt band hitchcocks. Många låtar kändes igen från balkanspelningen (dock saknades skytte står när de andra faller, autolarje och hemåt det bär...) och ett jäkla ös från första till sista ton. Efter spelningen fick vi oss ett snack med grabbarna och de hintade om att de skulle försöka komma loss till återträffen, dock var de uppbokade på annat håll men jobbade på det, bara att hålla tummarna! //Affe Quote
Fk Zak Posted September 20, 2008 Report Posted September 20, 2008 Jag läste imorse ett beslut från Justitieombudsmannen i vilket han ger Försvarsmakten en tillrättavisning angående en anmälan med anknytning till KS16. Det rör en stf. plutonchefs nekande att lämna ut ett antal vitsord för andra soldater till en ur hans egen pluton. Länk till beslut: BESLUT /Zacke Quote
Recommended Posts