Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Har en kamrat som låg som Ytbärgare på F17.

Först gjorde han (alla blivande Ytbärgare) sin Gsu på Säve.

Sen fördelades dom ut på dom olika platserna som var, om jag minns rätt och tolkat Helikopterflottiljens sida rätt:

Boden

Berga

Säve/Såtenäs

Ronneby

Finns mer att läsa på länken nedan. Så får du lite korrekt information också. :blink:

Helikopterflottiljens Hemsida

Edited by Doyle
Posted

Precis som ARN säger (skriver) så kommer tjänsten att tas bort i framtiden, närmare bestämt 2004.

Undertecknad gjorde sin vpl som YTB 00-01, så om du har frågor är det bara att ställa...

Lite kortfattat så är befattningen en sk. tillikabefattning där man fungerar dels som mekaniker och ytbärgare. Den största delan av arbetet är utantvekan mekaniker befattningen, vilket jag tyckte var mycket intressant...

Som ytbärgare håller man FRÄD-beredskap nå´n dag per vecka (beroende på hur många YTB:are ni är på flotiljen). Sedan håller man även "civil sjöräddningsberedskap". Jag som var baserad på F7 Såtenäs åkte ned till Säve 2 veckor och upp till Sundsvall under ytterligare två. Det är i regel under dessa beredskapsveckor man får sina skarpa uppdrag, det kan vara allt från sekundärtransporter (från ett sjukhus till ett annat) till att hämta upp en stackare som fallit överbord...

Om du har möjligheten att bli Ytbärgare, dvs. om du får bra på mönstringstesterna och hinner in i tid så tycker jag absolut att du ska kämpa för det, samtliga jag pratat med som varit YTB:are har varit helnöjda med utbildningen, vilket även jag är B)

Och som jag skrev, har du fler frågor så är det bara att ställa...

--> Tillägg till Doyle:

Det stämmer som du skriver att GSU:n sker på Säve men sedan sker befattningsutbildningen på F17 Ronneby, sedan förs man ut på förbanden som är: F4 Fösön, F7 Såtenäs, F16 Uppsala, F17 Ronneby och Boden (ev. F21 Luleå inom en snar framtid)...

//Yman

Posted

Aj fan, redan 2004. Då är det nog nästan kört för mig :(

Går andra året på gymnasiet nu. När är det man mönstrar typ? Det har å göra med när man fyller år typ lr nåt va?

Jaså man fungerar som mekaniker också. Det låter ju inte fy skam det heller. Skulle ju va skoj.

Men sen är ju drömmen att bli helikopterpilot. Är på grund av mitt intresse för helikoptrar som jag vill göra lumpen som ytbärgare.

Är det en ganska "hård" utbildning? Rent fysiskt om man säger så. Ska det va enligt dom jag pratat med det om iaf.

Posted

Thern, för bli helikopter pilot räcker det att du har gjort lumpen i minst 10 månader med betyg 10-7-7.

Har körkort klass b (bra anledningen att fixa det också )

har minst 90 % godkändt, godkändt ialla kärn ämnen.

Får max vara 25 år när utbildning till officer/helikopterförare börjar.

Kroppsläng 160-190 (cirka)

Vikt 56-90

fullgod syn, lägst 1,0 på vardera öga

sen måste du ju klara ansökningen så klart och kraven rent fysiskt ska vara;

simkunnighet 200 meter

livräddningsprov

1 000 på 6 minuter

löpning 10 km på 60 min

25 situps på 60 sek

12 armhävningar på 30 sek.

och skjutduglighet...

vet inte hur bra det stämmer men något att gå efter iallafall ;)

Posted

Okej. Skönt att det inte är lika hårda krav som för JAS-killarna :D

10-7-7? Det är inga problem å få det betyget eller?

Dom övriga kraven bör ju inte va nåt problem å klara iaf.

Posted

10-5-5 är godkänt 10-7-7 är väl godkänd vid halvtids "betygen" hade endast en person i plutonen jag utbildar nåt detta... det kräver alltså att man ligger i redan från början och visar att man vill lära sig osv...

Tro att det absolut är värt att kämpa för att bli ytbärgare! *avundsjuk*

Posted
Okej. Skönt att det inte är lika hårda krav som för JAS-killarna  :D

De nämnda kraven är för att bli officer över huvud taget. För att bli pilot gör du dessutom 3 dagars (var det i alla fall när jag gjorde det) tester i Stockholm på Försvarets Medicinska Centrum. Det är här ribban ligger. Här testas fysiska saker som allergisymptom, ögon, näsa, lungor, hjärta, tänder osv, osv...

Den andra delen av testerna ligger på det mentala planet där man bl.a testar koordinationsförmåga och mental arbetskapacitiet. Sedan är det flera timmar med psykolog där man dels gör små tester men även har ett samtal med densamma.

Det ÄR i princip samma krav som för flygvapnets piloter, förutom G-tolerans vilket är rätt naturligt då vi inte kommer upp i mer än max 3-4 g. Man har dock en lite annorlunda psykologisk profil än spetsflygarna. Vi skall vara mer samarbetsbenägna då man är två piloter i samtliga nu flygande helikoptersystem.

Posted

Okej. Då är det väl bara att hoppas på att både kroppen och huvet är hyfsat friskt då, och kämpa på när det väl gäller. Är ju ett hyfsat bra tag till...

Får verkligen hoppas bara att dom inte tar bort skiten innan jag hinner göra att.

Posted

Hinner du itne in tills 2004 så kan du ju alltid satsa på HKP-mekaniker, det ses som en merit att ha varit inne i systemet tidigare när du söker till officer.

När jag var uppe på RecryC så var både "fackmannen" och psykologen mycket positiva till att jag varit ytbärgare tidigare och hade erfarenhet från systemet tidigare...

--> achilleos: Det lär vara 4 dagar i Stockholm nu (tror jag) för HKP-förare, jag var uppe tre då jag blev klar på FMC redan efter en eftermiddag, FF har ju fler tester så jag tror inte att de hade hunnits med på en dag :unsure:

Posted

HKP-mekaniker...det är uppfattat. Tack för tipset!

Okej, jo det kan jag ju tänka mig att dom är positiva till.

Förresten, alla som vill får väl inte föra lumpen nuför tiden?? Men risken borde väl va större att man får göra lumpen om man är med i HVU och sånt va?

Posted
HKP-mekaniker...det är uppfattat. Tack för tipset!

Okej, jo det kan jag ju tänka mig att dom är positiva till.

Skall man bli förare så är det inte säkert att det är en merit att lumpa som mek. Som flygförare samverkar man ju mycket med övriga förband, i pv-övningar, luftvärnsövningar och annat. Då är det bra att ha en viss förståelse för dessa förband. Att ha gjort lumpen som KB på t.ex pansarskytte, stridsvagn eller luftvärnsförband är då en betydligt större merit.

Sen tror jag personligen inte att det är nån vidare bra utbildning att lumpa som hkp-mek. De har rätt trista uppgifter och utbildningen är inte prioriterad på något sätt. Ofta är det till mer bekymmer än nytta att ha värnpliktiga hjälp-mekar. De måste utbildas och kontrolleras och när de till slut kan klara av något själva så är det dags för muck. I år har de dessutom gått högvakt mitt i utbildningen och det innebär att deras mek-utbildning blir ännu mer sönderhackad.

Posted
Att ha gjort lumpen som KB på t.ex pansarskytte, stridsvagn eller luftvärnsförband är då en betydligt större merit.

Men vänta nu, om man då har gjort lumpen som KB på en lvkv, så har man ju dels pansarbiten och dels luftvärnsbiten :D

Synd att man för lång...

Posted

-->achilleos:

Jag tror att vi har mycket skilda uppfattningar om HKP-mek. Har antagligen att göra med att vi som var YTB/MEK på 10:an hade bättre utbildning, större ansvar och högre krav under uttagningen. medan de mekar du stöter på (på HKP 4, 6 och 9) har en helt annan utbildning och inte ingår i besättningen på samma sätt som jag gjorde... Jag märkte även en mycket stor skillnad i mentalitet mellan "oss" och "dem" :D .

Det ligger sägert en hel del i vad du säger att det kanske är bättre att satsa på en chefsbefattning. För övrigt samma sak där, jag är GB, det är inte mekarna på 4, 6 och 9... (Finns det förresten VPL-Mek på 9:an :unsure: )

Nu vet jag iofs inte hur det kommer att se ut med VPL-Mek på 10:an efter 2004, om det även i fortsättningen kommer att vara en GB- tjänst med samma krav/uppgifter osv. så kommer det säkerligen vara en bra utbildning.

Nu är ju inte detta troligt, utan det kommer troligen att bli som på de andra systemen och då är det följdaktligen inget vidare...

-->Thern: Kolla detta när du mönstrar, är det ingen "chefsbefattning, så är det bara att strunta i det och göra som achilleos skriver och sattsa på en bra chefsbefattning...

Nu ska vi inte glömma att FM har en tendens att vela :rolleyes: så 2004 kan i praktiken vara 2008... :)

Posted

Visst är det så att det skiljer sig mellan olika hkp-typer. Jag har ingen koll alls på hur utbildningen ser ut för marinens (visst, vi är en flottilj, men vi pratar ändå om olika grenar fortfarande och kommer nog alltid att göra) mekar på hkp 10. Det är säkert en bättre utbildning än "våra" 9- eller 6-mekar. Deras uppgift är endast att klargöra maskinen på morgonenm en så kallad KF. Därefter lämnar de av maskinen till flygföraren. Han flyger sitt pass och sen fixar meken till maskinen mellan passen, en så kallad K, och lämnar därefter av till nästa förare osv.. De sysslar alltså INTE med vad jag skulle kalla mekande utan gör bara kontroller. De får t.ex. inte byta motordelar, vara med på kontrollflygningar och sånt. Vad jag vet så får de inte ens flyga speciellt mycket, utan det brukar vara ett jäkla tjat sista veckorna från både deras befäl och dem själva om de inte kan få följa med. Och visst, det kan jag förstå, är man hkp-mek så vore det väl skit om man inte fick flyga i alla fall en gång innan muck.

Det går således inte att jämföra befattningen som Yman hade och de mekar som jag stöter på i mitt värv. Så som Yman säger, kolla upp detta när det är dags för dig att mönstra.

Posted
Visst är det så att det skiljer sig mellan olika hkp-typer. Jag har ingen koll alls på hur utbildningen ser ut för marinens (visst, vi är en flottilj, men vi pratar ändå om olika grenar fortfarande och kommer nog alltid att göra) mekar på hkp 10.

Hmm.... Är det något annat än HKP-flottiljen så är det Flygvapnet :ph34r: :P

Är det så illa att de bara får göra K och KF, illa. Då hade vi mycket mer ansvar och jag vet att våra befäl litade mycket på oss och lät oss göra saker som vi kanske inte hade befogenheter till, givetvis så höll de ett vakande öga.

Och vilka stackare att knappt få flyga med, tror att jag kom upp i ca 80 flygtimmar (under beredskap), samt ytterligare ett par timmar under utbildningen och kontrollflygning :)

Du har nog helt rätt, det kanske inte är någon höjdartjänst...

Posted
Hmm.... Är det något annat än HKP-flottiljen så är det Flygvapnet  :D  :P

Kolla på din avatar, vatten! Vatten=marinen! :P :D

Befinner sig inte helikoptern i luften !? Luft - Flyg -> Flygvapnet :huh:

Posted

Yman: Såg i ett av dina tidigare inlägg i en annan tråd en adress tilll YTB 00/01. Trevlig sida!

Förresten, brukar det vara många som söker den utbildningen? Nån som vet det?

Posted
Yman: Såg i ett av dina tidigare inlägg i en annan tråd en adress tilll YTB 00/01. Trevlig sida!

Förresten, brukar det vara många som söker den utbildningen? Nån som vet det?

Spöstraff för sånna inlägg! ;)

Dela med dig av länken... :P

Posted

Sidan är väl rätt OK. Den uppdateras inte längre men det finns några frächa bilder, de flesta tagna av mig för övrigt :)

Jag tror inte att det är så många som söker, antagligen beroende på att många varken vet att det finns och än mindre vad det är.

Sedan är det ju ganska höga krav, kommer inte ihåg exakt men jag vet att det krävdes en 9:a på inskrivnings provet och det lär det inte vara så många som får...

Posted

Oj, det var inte igår jag skrev det...

Men det är väl en "almänbildnings test" :)

Det brukar kallas IQ-testet. Alltså inget direkt specifikt militärt utan lite av varje, typ: logik, spatial förmåga, ordkunskap mm mm...

OBS: det var ett tag sedan jag skrev det, finns säkert nå´n annan som vet bättre...

Posted

Verkar ju pålitligt med en sida som det första den gör är att fråga om man vill installera gator. :/