Guest PHP Posted December 31, 2002 Report Posted December 31, 2002 Inskrivningsprovet? Aha. Va handlar det om? Militära grejer eller? Tur att man har noll koll på sånt här Nej, inga militära grejer. Finns några exempelfrågor på lumpen.nu Quote
Jorre Posted January 1, 2003 Report Posted January 1, 2003 Är det verkligen en 9a som krävs? Har svårt att tro att alla jag gjorde GSU med hade 9or men jag kan ju ha fel. För övrigt så genomförs nu GSU på Berga örlogsskolor i sthlm och inte på säve (naturligtvis får man då lära sig städa som en man då man kommer dit senare under utbildningen). En chansning om inte mönstringsvärdena räcker är att söka annan befattning inom 2.Hkpbat som t.ex basräddningsman. Chansen att ytbärgarplatser blir lediga efter inryck är ganska stora pga. de omfattande medicinska tester all flygande personal måste klara. Hos oss byttes det iaf. ganska mycket fram och tillbaka. Quote
Yman Posted January 1, 2003 Report Posted January 1, 2003 Jorre: När gjorde du lumpen och var är/var du baserad?? Under vår GSU blev endast 2 st borttagna från YTB, nu var vi redan så pass många att vi klarade oss utan att ta in några extra... Quote
Jorre Posted January 1, 2003 Report Posted January 1, 2003 Yman: Ligger inne på Säve nu. Mao så vet jag hur mycket Vim det går åt till tvättrännorna varje vecka ;) Fast det e klart. Ytbärgarna behöver ju inte städa Vet inte riktigt hur många som blev avskiljda däremot blev jag erbjuden byte till ytbärgare. Quote
Yman Posted January 1, 2003 Report Posted January 1, 2003 OK Men du ligger inte som ytbärgare eller?? Är Kapten W, och L-Gren kvar?? För di skull hoppas jag det :P Quote
Jorre Posted January 2, 2003 Report Posted January 2, 2003 Som att L-gren inte skulle vara det? Därför går företaget som tillverkar Vim fortfarande runt ;) Någon W har vi däremot inte kvar. Kanske tur för oss om de nu påminner om varandra? Är räddningsman men känner ytbärgarna väl så ja kan alltid föra frågor vidare om nån vill. Quote
Yman Posted January 2, 2003 Report Posted January 2, 2003 Du kan nog vara rätt glad att W inte är kvar, när jag låg inne så var L-gren ganska bra, helt OK ibland faktiskt... medan W var helt sinnessjuk. Misstänker att L-gren tagit över den tjänsten nu... Vad har du för andra trevliga befäl då?? Vet du förresten hur många ytbärgare som tagits ut i år (eller snarare förra året...?? Quote
Thern Posted January 2, 2003 Author Report Posted January 2, 2003 Va sysslar man med när man är räddningsman?? Quote
Yman Posted January 2, 2003 Report Posted January 2, 2003 Rätta mig om jag har fel Jorre. I princip flygplatsbrandman, de på Säve håller nog beredskap även för den civila sidan har jag förmig... Quote
Jorre Posted January 3, 2003 Report Posted January 3, 2003 Stämmer bra Y-man! Fast det finns civila brandmän på den civila sidan men man behöver kanske inte ens nämna att vi alltid är snabbare än dem Förutom själva flygplatsbrandmansbiten så får man även grundläggande rökdykningsutb. Alltså rädda liv och släcka bränder i byggnader. Vet inte riktigt hur många ytbärgarna är i år. Quote
Recommended Posts