Göta Lejon Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Oj, så det kan gå: HMS Malmö grundstötning "Ordinarie besättning genomförandes nav-övning"...? Större utbildningsbehov än man tror?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Hoppas det inte blev några större skador men det lär väll kosta endel för FM ... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Subitus Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Att grundstöta med sitt fartyg är varje sjömans mardröm, men skall man nå ett utbildningsmål som tillåter framförandet av fartyg såväl i som utanför leder i alla väderleksförhållanden i hög fart måste man ligga på gränsen till vad man klarar av. Låt oss nu hoppas att utredningen visar att man inte "klantat" sig. "det finns två sorters sjömän: de som har och som skall........" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 "Navigation är ju läran om hur man går på grund vetenskapligt", min utbildare inför skepparexamen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted October 12, 2006 Author Report Share Posted October 12, 2006 Konstigt...inte många kommentarer från alla tvärsäkra flottister på forumet....lite för pinsam historia kanske.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Konstigt...inte många kommentarer från alla tvärsäkra flottister på forumet....lite för pinsam historia kanske.... Förstår inte vad du menar - pinsamt - hurdå? Det var ju inte jag som körde... Tack och lov är det faktiskt sällsynt att Svenska flottans fartyg går på grund, och när det tyvär händer så rör det sig för det mesta om plåtskador eller skador på propeller/roder. Tyvär är det inte första gången som HMS Malmö har haft bottenkänning. Men för att kasta skit åt ett annat håll så kan ju nämnas att Norska flottan sedan början av nittiotalet har förlorat en fregatt och ett minjaktfartyg samt nästan förlorat ytterligare ett eller två fartyg vid grundstötningar. En possitiv (eller ja...!) sak är att någon i Mmö:s besättning får nöjet att fylla i "intagit bottenläge" i sin bryggdagbok... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Konstigt...inte många kommentarer från alla tvärsäkra flottister på forumet....lite för pinsam historia kanske.... Det beror ju helt på hur man ser det, vad är väl en våldsam landstigning med en fjuttig båt när man kan gör det med ett riktigt fartyg... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 (edited) Man måste ju testa alla tänkbara fall som båten kan råka ut för. Vänta bara till de skall göra samma test med Visby-klassen. Saken är väl den att det inte behövs så mycket för att man skall leka hobbygeolog med en båt. Jag har en släkting som på sin tid var instruktör när de fixade KA1s krokigaste propelleraxel. Navigatören sade babord dikt och den vid rodret lade styrbord dikt. Inte roligt att vara instruktör och förklara det. På min tid sade befälen att det var de värnpliktiga som skulle gå på grund för det fanns en större budget för dem än befälen. Men det var nog bara ett svepskäl för att skylla på vissa värnpliktiga. Edited October 12, 2006 by KA2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Ja, vad ska man säga ... så kan det gå när hanöbuktspirater får uppleva en riktig skärgård. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.