Victor Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Jag har ett problem vad gäller användandet av stridsväst 2000 och lk70 tillsammans. Hoppas att någon här kan hjälpa mig. När jag använder båda dessa prylar tillsammans så får jag det aldrig att sitta bekvämt. Avbärarbältet på lk:n är problemet. Jag vill ju använda avbärarbältet för att avlasta axlarna så mycket som möjligt, men om jag sätter avbärarbältet ovanför fickorna på stridsvästens bälte så hamnar all tyngd på axlarna i alla fall via stridsvästen om ni förstår vad jag menar. Har försökt lösa problemet genom att spänna upp stridsvästens bälte så mycket som möjligt för att sedan sätta avbärarbältet under stridsvästens bälte. Men då blir lk:ns ram i vägen. Man kan då inte ha några grejjer i flerbruksfickorna som sitter bak på stridsvästen eftersom lk:ns ram då trycker på dessa och antingen pajjar dom eller gör det hela ännu mer obekvämt. Har tillfälligt löst detta genom att tömma flerbruksfickorna som sitter bak och lagt pinalerna i ryggan exvis. Men då blir dessa grejjer inte speciellt åtkomliga, (com-tacs, stridshandskar, ficklampa, hjälmunderlag, kompass, ibland regnställ osv.). Någon som har en lösning på problemet? /V Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 (edited) Du vet väl att man kan korta av västen i ryggen och flytta upp bältet? Kolla i SoldR MTRL P 2003 hur man gör annars. Då hamnar förhoppningsvis avbärarbältet under Stridsvästens bälte. Sedan kan du inte ha några fickor på ryggen då det blir obekvämt efter en stund. Detta gäller särskilt om du ska bära tungt långa stunder. Det som du inte får plats med i Stridsvästen får du stoppa ned i Stridssäcken för den är väl alltid med? Här är en bild från AJB och där ser du hur deras västar ser ut. Edit: tillägg av bild. Edited October 9, 2006 by Adam Wilhelm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vemtogmittnamn Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Nu har jag inte själv fipplat med prylarna. Skulle det vara möjligt att lägga stidsvästens bälte på höften, och ordna till så att det går att fästa remmar med snabblås från LK70 till dessa? Då bode man kunna bära den så att höften lyfter, speciellt om du lägger in en spännfunktion på remmarna från säcken. En ide, kommentarer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Ja, att det inte fungerar att ha massa fickor på ryggen tillsammans med ryggsäck kan väl inte vara SÅ svårt att lista ut? Gör om. (Förstår överhuvudtaget inte folk som fyller bältet runt om, inte SÅ ovanligt att man sitter ner, bär ryggsäck eller ska komma åt sakerna man har i fickorna tycker jag) Sedan drar du upp remmarna man fäster bältet med och tappar en rad med fästband, men får möjligvis upp avbärarbältet ovanför västens bälte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victor Posted October 9, 2006 Author Report Share Posted October 9, 2006 Nu har jag inte själv fipplat med prylarna. Skulle det vara möjligt att lägga stidsvästens bälte på höften, och ordna till så att det går att fästa remmar med snabblås från LK70 till dessa? Då bode man kunna bära den så att höften lyfter, speciellt om du lägger in en spännfunktion på remmarna från säcken. En ide, kommentarer? Allt ja vet är att stridsbältets spänne suger och glider upp hela tiden. Skulle nog inte funka om man la mycket tryck på det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Jag hade LK70 och SV2000 under vpl utan problem. Jag hade även två stycken flerbruksficka stor monterade allra längst ner på ryggen (eller snarare på röven) utan att det var några probs. Knepet är att helt enkelt dra upp västen lite grann innan du tar på ryggsäcken. Då kan du få avbärarbältet att sitta så bekvämt som ett avbärarbälte till en LK70 kan göra (inte alls). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Man ju även ta ut ramen i LK70, har ja för mig! Men jag är säkert ute o cyklar igen ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Man ju även ta ut ramen i LK70, har ja för mig! Men jag är säkert ute o cyklar igen ! Och få en lös säck utan bärsystem, det är knappast trevligt att bära på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Man ju även ta ut ramen i LK70, har ja för mig! Men jag är säkert ute o cyklar igen ! Och få en lös säck utan bärsystem, det är knappast trevligt att bära på Jag tog ur ramen på min SS2000 och packar man rätt så funka de utan problem, kan dock inte svara för LK70 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david_88 Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 ^^ det är ju ganska stror skillnad på de väskorna, så min gissning är nej.. Skiljer ju si sådär 35L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Man ju även ta ut ramen i LK70, har ja för mig! Men jag är säkert ute o cyklar igen ! Och få en lös säck utan bärsystem, det är knappast trevligt att bära på Jag tog ur ramen på min SS2000 och packar man rätt så funka de utan problem, kan dock inte svara för LK70 SS2K är en softpack med förstärkningsram. LK70 är en säck med separat mes, blir inge bra att plocka bort den, bl.a för att bärremmarna sitter monterade i mesen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 (edited) Victor - sammanfattar det som sagt här för enkel överblick (och intygar själv att tipsen fungerar bra) 1. Upp med bältet till stridsvästen så högt det går! 2. Inga fickor baktill, varken på västdel eller bältesdel om det ska bäras ryggsäck inom överskådlig tid! (vilket man alltid kan räkna med) 3. Lk70's avbärarbälte passar då in precis under västens bälte, och dina problem angående detta borde vara bortblåsta! Och en disclaimer - Ja, alla fickor får plats på framsidan av västen och bältet. Om ni inte fått ut en massa extra. Edited October 9, 2006 by Toll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Nu har jag inte själv fipplat med prylarna. Skulle det vara möjligt att lägga stidsvästens bälte på höften, och ordna till så att det går att fästa remmar med snabblås från LK70 till dessa? Då bode man kunna bära den så att höften lyfter, speciellt om du lägger in en spännfunktion på remmarna från säcken. En ide, kommentarer? Vet inte riktigt hur du menar men om det var så att du skulle fästa ryggsäcksramen i västbältet så finns det risk att du har sönder bältet. Och om du ska bära enbart säcken, då blir det kanske jobbigt utan ett avbärarbälte. Om jag nu har missförstått dig så är det ju bara spännande hur du egentligen menade. Det andra förslaget "spännfunktion på remmarna..", utveckla gärna. /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted October 10, 2006 Report Share Posted October 10, 2006 (edited) Om du tycker att du inte får med dig tillräckligt i västen när du har ryggen fri så kan du köpa en sådan här: Nere. Uppe. Hissa ned väskan när du har LK 70 på ryggen och hissa upp den när du inte har den. Komplettera med en eller två sådan här så kan du bära herrejösse-mycket! Ryggväska. Benplatta. Edited October 10, 2006 by Adam Wilhelm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vemtogmittnamn Posted October 13, 2006 Report Share Posted October 13, 2006 Nu har jag inte själv fipplat med prylarna. Skulle det vara möjligt att lägga stidsvästens bälte på höften, och ordna till så att det går att fästa remmar med snabblås från LK70 till dessa? Då bode man kunna bära den så att höften lyfter, speciellt om du lägger in en spännfunktion på remmarna från säcken. En ide, kommentarer? Vet inte riktigt hur du menar men om det var så att du skulle fästa ryggsäcksramen i västbältet så finns det risk att du har sönder bältet. Och om du ska bära enbart säcken, då blir det kanske jobbigt utan ett avbärarbälte. Om jag nu har missförstått dig så är det ju bara spännande hur du egentligen menade. Det andra förslaget "spännfunktion på remmarna..", utveckla gärna. /Gusten Jo jag ska förtydliga mig: Jag har nu blivit medveten om att stridsbältets spänne kanske inte håller för påfrestningen. I annat fall var min tanke att fästa ihop stridsvästens bälte med ryggsäckens ram. Vid en sån lösning skulle man först sätta på spännen (av samma typ som låser stridsvästens mage och bröst) samt lägga in en bandstramare i dessa remmar för att tajta upp på rätt dvs runt midjan med säcken som tryckpunkt och inte stridsbältet bakre del. Men som tidigare nämnt har jag varken fipplat på LK70 eller stridsvästen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted October 14, 2006 Report Share Posted October 14, 2006 @ vemtogmittnamn Ok. Men jag tror inte att spännet till bältet skulle sätta P för dina idéer utan att det är bältesremmarna (de som fickorna hänger i) som skulle nötas sönder om du inte fäster genom att t ex sy. Men att sy igenom bältet kräver sin "Bar-tacking maskin". /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts