Jump to content

Norsk ak4

Guest HF-HTR

Recommended Posts

Jodå, visst är AG-3/ak4:an kvar.

Länktips:

Artikel i norska Offisersbladet om varför Norge bör byta till vapen med kaliber 5,56:

http://www.bfo.no/Offisersbladet/2001/nr%2...en_artikkel.htm

Projekt med syfte att införskaffa nya eldhandvapen som ska ersätta AG-3 och MG-3 senast 2012:

http://www.mil.no/haren....D=15788

NORMANS - Norges MARKUS:

http://www.mil.no/haren....D=16256

Någon som vet vilka norska förband som använder mp5? Kan det variera på gruppnivå (ex. endast fordonsfö har den)?

Någon som vet vilka norska förband som använder mp5? Kan det variera på gruppnivå (ex. endast fordonsfö har den)?

I Bosnien ´98 hade alla norrbaggar AG3 men bytte till MP5 vid posttjänst. Smart lösning, tycker jag.

Citat:

Svenskene er blant de første til å utnytte dette til å utvikle spesialammunisjon for internasjonale operasjoner. En "svak" ammunisjon med et "snilt" prosjektil kan dempe de moderne sårskadene 5,56 mm fremdeles forårsaker. Og dessuten kan man oppnå store fordeler i en annen sammenheng.

Slut citat.

Hittade denna text i artikeln i det norska officersbladet som Fu.Bar länkade till.

Någon som vet vilken ammunition dom skriver om?

The Swede

Vad jag såg under Nordicpeace -01 så hade vaktpersonal samt fordonsförare MP5:or.

Resten hade G3:or med en mycket skum vapenrem...

------------------------------------------------------------

Japp. Var inte den vapenremmen Israelisk. Deras prickskyttar använde förresten några skumma jaktgevär. (Säkerligen indre skumma för er som kan nåt om sånt) :D

Japp. Var inte den vapenremmen Israelisk. Deras prickskyttar använde förresten några skumma jaktgevär. (Säkerligen indre skumma för er som kan nåt om sånt) :D

Den norska vapenremmen är en av de bättre till HK91. Den är bl a anpassad för remstöd. Ett snabbfäste på remmen fästes i handskyddet(sidan) och ett stabilt stöd infinner sig genom att lägga remmen runt stödhanden och magasinen. Detta kan lätt hakas ur/i. Remmen är delad och gör att vapnet kan bäras på ryggen som ett skidskyttegevär.

Angående MP5 så finns vapnet på full bredd i NFM. Som vår K-pist för 15 år sedan ungefär. I Oslos hemvärnsbrigad(8000 man) finns 2 kompanier som endast är utrustade  med MP5(eskort) Sen har vi HV016(Lutvann), specialförbandet som har alla tillbehör och allt annat som man kan önska sig till detta vapnet. Dom har förövrigt allt annat med som finns på den moderna militära marknaden.(2 troppar)

Casca

Sen har vi HV016(Lutvann), specialförbandet som har alla tillbehör och allt annat som man kan önska sig till detta vapnet. Dom har förövrigt allt annat med som finns på den moderna militära marknaden.(2 troppar)

Ballt! Det råkar inte finnas nån nork webbplats om dem?

Sen har vi HV016(Lutvann), specialförbandet som har alla tillbehör och allt annat som man kan önska sig till detta vapnet. Dom har förövrigt allt annat med som finns på den moderna militära marknaden.(2 troppar)

Nej tyvärr. Det fanns en kort artikel om deras verksamhet på hemsidan för Oslos hemvärnsbrigad, togs bort efter ett tag. Antagligen på begäran. Dom håller en mycket låg profil.

Jag kan ge lite information då jag deltagit i viss verksamhet där. Jag vill inte förbruka det förtroendet dom gav mig, men kan ge några hints från deras interna rekryteringsmaterial.

-Upprättad 1987 på begäran av stadsminister Gro.

-övar 1 månad per år totalt

-tar in duktiga soldatämnen från hela NFM. Allt från ubåtskockar till fallskärmsjägare. Stora tester för att sortera ut

soldater som inte har god fysik och mental hälsa.

-Fet plånbok

-2 troppar

Uppgifter:

Patrulltjänst

Objektsäkring

Livvakt o eskorttjänst

Strid i bebyggda områden

Casca

Såvitt jag førstått innehåller den en god del reservare och fd officerare, en hel del av personalen skall också varit på diverse missioner utomlands.

Ja dom har opererat med sin enhet under liknande tema som SSG är utbildad för. Eskort/livvaktstjänst och ytövervakning. Att tillhöra Nato öppnar upp en del dörrar.

Casca

Kan också tillægga att på AG3:ans sikte børjar avståndsgraderingen på 100m. 100m siktet ær också "ringfritt" medan de øvriga avstånden ær som på AK4:an.

Finns det alltså ett läge extra, eller slutar siktet på lägre avstånd än vårt?

Finns det alltså ett läge extra, eller slutar siktet på lägre avstånd än vårt?

100-400 meter om jag minns rätt.(proto?) 100 meters siktet är öppet som ett "V" och inte ett dioptersikte vilket ger lite snabbare skott om man måste använda riktmedlen. Detta hindrar dock inte mig att spöa Norrmän på löpande band i snabbskytte .

:)

Nu är ju inte 12 cm uppslag hela världen iof, men jag anser det vara ett bättre riktmedel. Huset(bakre siktet) ska passa på våra gängor.

Casca

Casca: 100-400m sikte är riktigt.

Gotcha: G36 är troligen inte standard i norska KJ. Norskarnas "kustartilleri" genomgår precis som vårt en omdaning just nu. De provar mkt nytt i mtrl väg. De är prioriterade i viss mån. Kompisen (Fk i kystartilleret) nämnde att de på prov delade ut Fjällknivens A1 kniv till de värnpliktiga i fjor. Han är också mkt imponerad av de Stridsbåt 90 de har köpt.

Träffar honom till helgen, skall se om jag kan få det verifierat angående G36 då.

Hur kan vi sälja krigsmateriel (Stridsbåt 90) till fienden!! :) :P

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Jaja, vem vet. Det är väl nu bara några få år tills avtalet om icke exploatering av antarktis går ut. Sverige borde kräva sin del av antarktis, förslagsvis tar vi en stor bit av det norge tycker dom äger där nere.

Över min döda kropp att norge "claimar" halva antarktis och pumpar upp enorma mängder olja och sverige inte får någonting. Sverige har lika eller större rätt till antarktis och de fyndigheter som finns där.

Upprättad 1987 på begäran av stadsminister Gro.

-övar 1 månad per år totalt

-Fet plånbok

-2 troppar

Uppgifter:

Patrulltjänst

Objektsäkring

Livvakt o eskorttjänst

Strid i bebyggda områden

Casca

Drömmer magiska drömmar om nått liknande i svenska Hv :D

Självklart finns det det =)

http://www.mil.no/hv/start/avdelinger/hv-016/

Det svåraste är dock att förstå Norskan

Självklart finns det det =)

http://www.mil.no/hv/start/avdelinger/hv-016/

Ok, bra. Tack för den länken. Det har varit väldigt mycket "Hysch, Hysch" Runt HV016 tidigare. Sidan måste vara helt ny.

Bra grabbar hursomhelst.

Casca

Vaddå svårt förstå norskan? En annan har ju läst både danska och norska på högskolan minsann! ;)

Intressant styrka dock. Hoppas ju på nåt liknande i Sverige. Deras uppgifter påminner ju en del om det som jag fick höra av "värvaren" när jag ville gå med i HV och han ville ha in mig i Insatsplutonen. :D

Vaddå svårt förstå norskan? En annan har ju läst både danska och norska på högskolan minsann! ;)

Intressant styrka dock. Hoppas ju på nåt liknande i Sverige. Deras uppgifter påminner ju en del om det som jag fick höra av "värvaren" när jag ville gå med i HV och han ville ha in mig i Insatsplutonen. :D

Jag kan sticka ut hakan och säga att de uppgifter som de svenska insatsplutonerna har idag/igår är frukten av mitt kväde till C HV, efter min utbildning där. Som alla vet är ju dock inte TOM:en för insatsplutonerna klar ännu. 60 timmar/år räcker  inte. Materielbudget och övningsbudget har inte spritt sig i landet.

Guttarna har 800 NOK/dygn dessutom. Där trevar vi fortfarande vad gäller ersättningar.

Svenska hemvärnet är alldeles för konservativt i förhållande till norskarna. Endast med kontaktnät, gott rykte och verksamhet över tiden kan framgång nås, vilket är synd. Någon behöver peka med hela handen.

Casca