Jump to content

Recommended Posts

Posted

Förtydligande: SANS betyder Särskild ANSökan. Alltså en blankett som du själv fyller i under mönstring, denna ansökan leder ibland till extramönstring eller som det annars heter: yttligare utredning. SANS är alltså inte detsamma som själva extramönstringen, utan snarare ansökan till densamma.

• Replies 448
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Klarar ingenting.. Hört att man bara behöver pannben :rolleyes: , så jag ligger o rå tränar kinesiskbåge. Resten skiter jag i. :)

förstår faktiskt lite hur du tänker, men ändå, tänk om.

För att bli kustjägare krävs extrem fysisk förmåga. Det tar tid att bygga upp både bra grundkondition och en stark/uthållig kropp som kommer att krävas. Visst, man behöver också pannben, men du kommer ingenvart. Du har hur många fysiska prövningar som helst, och då räcker det inte bara med pannben.

Innan man kommer till kustjägarkompaniet ska man förså mönstra och där krävs det att man gör bra ifrån sig både psykiskt och fysiskt. Sedan, om man klarar mönstringen bra, kan man komma att bli kallad till extramönstring (SANS). Där testas fysisk och psykisk förmåga. Om du gör bra ifrån dig där också, har du en chans att kanske bli uttagen till att göra vpl på kustjägarkompaniet. och det är ingen dans på rosor....

Så tänk om: vill du satsa på KJ, visst. Börja då träna ordentligt. Men det finns också riktigt många andra intressanta tjänster om man nu inte har den fysiska förmågan.

Känns som att du kan ha missat sarkasmen... :rolleyes:

Posted
Klarar ingenting.. Hört att man bara behöver pannben :rolleyes: , så jag ligger o rå tränar kinesiskbåge. Resten skiter jag i. :)

förstår faktiskt lite hur du tänker, men ändå, tänk om.

För att bli kustjägare krävs extrem fysisk förmåga. Det tar tid att bygga upp både bra grundkondition och en stark/uthållig kropp som kommer att krävas. Visst, man behöver också pannben, men du kommer ingenvart. Du har hur många fysiska prövningar som helst, och då räcker det inte bara med pannben.

Innan man kommer till kustjägarkompaniet ska man förså mönstra och där krävs det att man gör bra ifrån sig både psykiskt och fysiskt. Sedan, om man klarar mönstringen bra, kan man komma att bli kallad till extramönstring (via SANS). Där testas fysisk och psykisk förmåga. Om du gör bra ifrån dig där också, har du en chans att kanske bli uttagen till att göra vpl på kustjägarkompaniet. och det är ingen dans på rosor....

Så tänk om: vill du satsa på KJ, visst. Börja då träna ordentligt. Men det finns också riktigt många andra intressanta tjänster om man nu inte har den fysiska förmågan.

Känns som att du kan ha missat sarkasmen... :rolleyes:

jo det slog mig när jag satt och skrev att fallet kan ha varit så. Men jag tycker ändå det är lite tråkig attityd. Egentligen ett ganska onödigt inlägg....

Posted

hah! förlåt mina herrar, för mitt sarkastiska inlägg. Kanske var dumt vad vet jag. Om det nu hade varit sant, så tackar jag för svaret.

Planen var ett försök till att mörka liite.. Ska inte upprepas.

Posted
Hur går det med träningen gubar?

Nån som vill dela med sig av nåt skönt pass på senaste tiden?

Kämpa! :unsure:

Jag hade en perfekt träningsdag i lördags löpning + 2h MMA. Dock skada jag axeln vid en låsning, kände av det rätt mycket idag när jag körde armhävningar. Hoppas det går över.

Börjar dock titta nogrannare och nogrannare i brevlådan efter kallelsen till mönstringen, visst skulle den komma i januari?

Posted
Hur går det med träningen gubar?

Nån som vill dela med sig av nåt skönt pass på senaste tiden?

Kämpa! :unsure:

Träningen går bra! ;-)

hur går det själv?

körde längdskidor i helgen nu när det för en gångs skull är snö ute :P det var riktigt härligt! grymt skönt väder va det :P behöver all skid träning jag kan få. för jag ska köra vasaloppet i år :lala: blir nog mer än vilje övning än att försöka få så bra tid som möjligt då jag itne har åkt längdskidor på 2år förens nu när snön kom :) som nog försvinner inom några dagar. :S

dom har föresten ändrat på lumpen.nu så nu står det att utbildnings tiden för KJ är 330dagar så det är nog så det kommer att bli!

Posted

Jag kommer också åka Vasaloppet i år. Ska försöka komma ihåg att skriva tiden här efteråt, så får vi jämföra ;>

Posted

Vad är det med alla folk i kj tråden? Ingen skriver nånsin.. fbj skriver alltid..

Jaa, jag vet. det är för att ingen har tiid.. Vi tränar så jävla mycket. Aight I get it. :/:rolleyes:

Posted

Tja, har lite frågor till er som sökt till kustjägarna, till att börja med har ni fått kallelsen till extra mönstringen ännu? Har sj inte fått svar per brev ännu, enbart muntligt svar från pliktverket. Sen efter att ha läst en del på amf1's hemsida om extramönstringen så har jag konstaterat att där inte står något om en eventuell vattenfys, står enbart att man skall simma 400m, livrädda 25 och dyka genom en tunna. Är det så att det i övrigt inte är fler vattentester? lr vill de att man inte skall vara förbered för dessa, vad tror/vet ni?

Mvh Carl

Posted
Tja, har lite frågor till er som sökt till kustjägarna, till att börja med har ni fått kallelsen till extra mönstringen ännu? Har sj inte fått svar per brev ännu, enbart muntligt svar från pliktverket. Sen efter att ha läst en del på amf1's hemsida om extramönstringen så har jag konstaterat att där inte står något om en eventuell vattenfys, står enbart att man skall simma 400m, livrädda 25 och dyka genom en tunna. Är det så att det i övrigt inte är fler vattentester? lr vill de att man inte skall vara förbered för dessa, vad tror/vet ni?

Mvh Carl

Tja, jag har fått brevet där det står att min önskan att få extramönstra bifalles och där det står v 16 och lite papper å träningsgrejer tillhörde. Men har inte fått brevet där det står exakt datum och så. Men de sägs ju komma när som helst.

:surprise:

Posted

Mvh Carl

Jag har aldrig hört från någon att det skulle vara någon vattenfys(vattentramp och dylikt) men vem vet? det kanske blir en ny grej för i år?

har heller inte fått brevet ännu? hoppas det kommer närsomhelst och ger ännu mer motivation :rolleyes:

Posted

Mvh Carl

Jag har aldrig hört från någon att det skulle vara någon vattenfys(vattentramp och dylikt) men vem vet? det kanske blir en ny grej för i år?

har heller inte fått brevet ännu? hoppas det kommer närsomhelst och ger ännu mer motivation :navy:

Jaa, mer motivation hade vart nått, så att jag kan komma igång med träningen. Vill bort från soffan nu, men ändå inte träna för mycket o bli skadad..

Nån som tar åt sig kanske? :D

Posted

Okej nej jag bara antog att det skulle vara vattenfys på EM efter att ha hört en del historier och sen har jag en polare som gjorde EM till fjs och de hade en sjuhelvetes vattenfys tydligen. Men men jag har tydligen fel då. :happy: //Carl

Posted
Okej nej jag bara antog att det skulle vara vattenfys på EM efter att ha hört en del historier och sen har jag en polare som gjorde EM till fjs och de hade en sjuhelvetes vattenfys tydligen. Men men jag har tydligen fel då. :) //Carl

Hihi indeed, vattenfysen på FJS är inte direkt en "dans på rosor".

Räkna med att få använda hinken, det fick jag :happy:

Posted

Kom just hem och såg att jag hade fått en kallelse också. Dock var det, tvärtemot vad jag tidigare informerats om så att KJ's EM sker samtidigt som EM till FJS och därför valde jag att tacka nej till ett besök vid AMF1 till fördel för ett vid K3. Ni som fått detta brev och känner motivationen gå igenom taket, laddar för fullt och helhjärtat satsar på att bli KJ; kör hårt och lycka till!

Posted

Även jag fick kallelsen idag! :baskerHV: jag ska vara där 16onde april antar att det är första gruppen? vilket datum ska ni andra vara där?

känns skönt att antligen ha fått kallelsen! nu är motivationen på topp!! :-P

vad springer ni andra milen på nu?

själv ligger jag på 44-45min. vill få ner den till 42-43 till EM.

Posted (edited)
Även jag fick kallelsen idag! :D jag ska vara där 16onde april antar att det är första gruppen? vilket datum ska ni andra vara där?

känns skönt att antligen ha fått kallelsen! nu är motivationen på topp!! :D

vad springer ni andra milen på nu?

själv ligger jag på 44-45min. vill få ner den till 42-43 till EM.

Härligt!! Längtar efter den där kallelsen! Lär väl ta några extra dagar för brevet att komma till mig å Zache då vi bor på gotland..! Men imorn kommer jag stå vid brevlådan ska jag säga! :banghead:

Edited by molin_visby
Posted

Japp nu har kallelsen kommit å jag är motiverad som fan!

Börjar kl 08.00 den 17 April, så de verkar som om vi tillhör olika grupper Rindöbo!

Ska nu kolla upp hur jag ska göra me färden dit om jag ska sova där kvällen innan.. verkar så då de tar tid me båtar och så..

Ha de bra å träna hårt!

Posted

Fick kallelsen idag.

Min pågår 19-20 April.

På papprena från KJkomp står det vilka befattningar man kan få. Hittar inte patrullchef tjänsten, bara stf. Innebär det att man som värnpliktig inte kommer kunna bli patrullchef?

Posted

Nu hänger ja inte riktigt me..Är den inte EN extramönstring för oss 88:or? För ja ska va där den 18:de april. Men här finns ju andra datum skrivna..Lr kör dom flera omgångar?

/RB

Posted
Trodde du var helt inne på LBB Christer?! :banghead:

Jag är mycket starkt inne på LBB. Men kan inte förneka att det finns saker på KJ som lockar också. I dagsläget är det LBB som gäller, men jag brukar bli mer sugen på KJ ibland. Så det är absolut för tidigt att "återta" min ansökan som jag gjorde vid fjs.

Ska dit iaf, å sen får vi se hur det känns då...

Posted
Nu hänger ja inte riktigt me..Är den inte EN extramönstring för oss 88:or? För ja ska va där den 18:de april. Men här finns ju andra datum skrivna..Lr kör dom flera omgångar?

/RB

Jag tror att det är 3 grupper! den första startar 16onde. 2a 17onde 3e 18onde.. men det är bara vad jag tror. Det är fler än 1 grupp i allfall!

Posted

Hej självplågare, jag skall också till Berga för EM till KJ. Jag är där 18 april och börjar testerna dagen efter. Jag är faktiskt rätt säker på att jag inte kommer att klara det. För mig är Milen det stora problemet men jag skall i alla fall dit å göra mitt bästa, å lite till. Men jag ligger bra till på styrketesterna och jag vet att jag klarar dom efter jag har sprungit utan större problem. Hoppas att ni går med packning å ryggsäck, å främst med kängor! Så som jag har fattat det så får vi bekänna färg under marschtestet.

Lycka till å befrukta det värsta!! :)