Jump to content

Kustjägaraspiranter 2007


Recommended Posts

Har kört rätt mycket kampsport innan, främst MMA. Ganska explosivt eller det är iaf sånna muskler jag utvecklat.

 

Aha, hur pass seriös är du inom MMA? :worthy:

 

Men har du inte tränat mycket sittups armhävningar,ben etc. inom kampsporten?

Jag tror att du har byggt en väldigt bra grund, som med rätt träning kan bli väldigt bra.

Så kämpa du på du med marinejeger schemat.

 

:worthy:

 

Ja jag är ju seriös på träningarna men tränar mest för att det är kul och ha något att göra. Men man känner att det sliter på kroppen då o då.

 

Joo visst blir det en hel del armhävningar o situps men för det mesta blir det med någon slags tyngd eller motstånd till.

 

Kör du själv någon kampsport?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 448
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej

 

ni som blivit kallade till extra mönstringen vad hade ni för resultat på den vanliga mönstringen, När är extra mönstringen och är det nån som vet om det är för sent att söka till kustjägarnas extramönstring nu?

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

ni som blivit kallade till extra mönstringen vad hade ni för resultat på den vanliga mönstringen, När är extra mönstringen och är det nån som vet om det är för sent att söka till kustjägarnas extramönstring nu?

 

 

jag hade:

styrka:8a

cykel:9a

iq:5a

psykolog:7or

och allt annat godkännt

 

nej jag tror inte att det är försent att söka ännu för alla 88or borde väll ha chansen att söka till kj och alla har ju inte mönstrat ännu.

extramönstringen är vecka 16.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

ni som blivit kallade till extra mönstringen vad hade ni för resultat på den vanliga mönstringen, När är extra mönstringen och är det nån som vet om det är för sent att söka till kustjägarnas extramönstring nu?

 

 

jag hade:

styrka:8a

cykel:9a

iq:5a

psykolog:7or

och allt annat godkännt

 

nej jag tror inte att det är försent att söka ännu för alla 88or borde väll ha chansen att söka till kj och alla har ju inte mönstrat ännu.

extramönstringen är vecka 16.

 

Okej jag mönstrade i fredags men fick inte cykla och göra jägartestet för att jag varit sjuk så jag ska tillbaka den 8 dec. blev lite skraj att det skulle vara försent att söka då.

 

Tack för svaret

Link to comment
Share on other sites

Ja jag är ju seriös på träningarna men tränar mest för att det är kul och ha något att göra. Men man känner att det sliter på kroppen då o då.

 

Joo visst blir det en hel del armhävningar o situps men för det mesta blir det med någon slags tyngd eller motstånd till.

 

Kör du själv någon kampsport?

 

 

Nej, Jag tränar egen träning mest. tränar lite boxning ibland, mest för att hålla mig iform..

Edited by Zache
Link to comment
Share on other sites

Måste alla kustjägare träna på simning eller gäller det bara attackdykarna ??

 

Jag tror att det är en mycket god idé att man tränar simmning innan inryck.

 

Från amf1 hemsida

"Detta ställer höga krav på simkunskaper hos den enskilde soldaten."

 

( http://www.amf1.mil.se/article.php?id=4028 )

Link to comment
Share on other sites

Måste alla kustjägare träna på simning eller gäller det bara attackdykarna ??

 

Jag tror att det är en mycket god idé att man tränar simmning innan inryck.

 

Från amf1 hemsida

"Detta ställer höga krav på simkunskaper hos den enskilde soldaten."

 

( http://www.amf1.mil.se/article.php?id=4028 )

 

 

jag simtränar varefall mkt..fast jag satsar på a-dyk också. men vad jag har hört så har alla på amfibie förbanden ganska mkt vattenfys..

Link to comment
Share on other sites

simma är ju kul. ännu roligare om man kan crawla. nån som vet om man måste det?

 

På extramönstringen så får man simma hur man vill. Om jag läst pappret rätt. Men På vattenfyspassen så tror jag det är en enorm fördel med att kunna crawla. (Enligt bilder etc.)

Link to comment
Share on other sites

simma är ju kul. ännu roligare om man kan crawla. nån som vet om man måste det?

 

På extramönstringen så får man simma hur man vill. Om jag läst pappret rätt. Men På vattenfyspassen så tror jag det är en enorm fördel med att kunna crawla. (Enligt bilder etc.)

 

och om du vill bli a-dyk så måste du kunna crawla bra och långt.

Link to comment
Share on other sites

Appropå simmningen. Vilket tempo och hur bra simmarn ni? typ vilken tid 200m frisim o 400m bröst?

 

Är själv ganska kass i vattnet så jag simmar väll 400m bröst på lite under 10 min. Har dock ett hyfsat personbästa under vattnet med 60m utan fenor eller mask.

 

Träna hårt.

Link to comment
Share on other sites

Appropå simmningen. Vilket tempo och hur bra simmarn ni? typ vilken tid 200m frisim o 400m bröst?

 

Är själv ganska kass i vattnet så jag simmar väll 400m bröst på lite under 10 min. Har dock ett hyfsat personbästa under vattnet med 60m utan fenor eller mask.

 

Träna hårt.

 

när jag simmar så simmar jag nästan bara frisim så tider för bröstsim vet jag inte men mina rekord är 1000m=17,37 500m=8,01 50m=32sek det är dom ända sträckorna jag tar tid på.

60m undervattnet är grymt :camo: jag har klarat 50m som bäst!

köpte idag ett viktbälte med 4kg! väldigt roligt och tungt att trampa vatten och simma med det!

 

Molin visby: när jag har kört marsch så har jag kört med ca20kg.

Link to comment
Share on other sites

Hittade det här träningsprogrammet idag när jag surfade runt lite.

 

http://www.forsvarsutbildarna.se/index.php...load&file=10850

 

Verkar dock vara en översatt version av den norska motsvarigheten. Men man kan ju aldrig har för många träningsprogram :)

 

Smaskigt! Jag tyckte bättre om den här versionen..(mest för att det stod på svenska). Men även för att om man håller på med regelbunden fysisk träning så kan man hoppa in (enligt dom) på vecka 10. Kan man visserligen på den andra också, men här står det mer konkret var man ska hoppa in. :D

Link to comment
Share on other sites

Måste alla kustjägare träna på simning eller gäller det bara attackdykarna ??

 

Eftersom vi som amfibieskytteskoldater hade vattenfys flera ggr i veckan så är det god ide om du ska in som kj att träna vattenfys!

Link to comment
Share on other sites

Hittade det här träningsprogrammet idag när jag surfade runt lite.

 

http://www.forsvarsutbildarna.se/index.php...load&file=10850

 

Verkar dock vara en översatt version av den norska motsvarigheten. Men man kan ju aldrig har för många träningsprogram :D

 

 

Ja det ser bra och strukturerat ut. Reagerade på löpningen bara.

Ligger ni andra här på de sträckorna eller kör ni längre?

 

Själv springer jag ungefär en mil när jag kör långdistans, varvat med intervallpass.

 

/FJS aspirant

Link to comment
Share on other sites

Hittade det här träningsprogrammet idag när jag surfade runt lite.

 

http://www.forsvarsutbildarna.se/index.php...load&file=10850

 

Verkar dock vara en översatt version av den norska motsvarigheten. Men man kan ju aldrig har för många träningsprogram :=o

 

 

Ja det ser bra och strukturerat ut. Reagerade på löpningen bara.

Ligger ni andra här på de sträckorna eller kör ni längre?

 

Själv springer jag ungefär en mil när jag kör långdistans, varvat med intervallpass.

 

/FJS aspirant

 

Det är ett uppbyggande schema... Kolla igenom hela!! Vecka 13-15 är inga flickskoleveckor om man säger så :)

Link to comment
Share on other sites

Hittade det här träningsprogrammet idag när jag surfade runt lite.

 

http://www.forsvarsutbildarna.se/index.php...load&file=10850

 

Verkar dock vara en översatt version av den norska motsvarigheten. Men man kan ju aldrig har för många träningsprogram :happy:

 

 

Ja det ser bra och strukturerat ut. Reagerade på löpningen bara.

Ligger ni andra här på de sträckorna eller kör ni längre?

 

Själv springer jag ungefär en mil när jag kör långdistans, varvat med intervallpass.

 

/FJS aspirant

 

Det är ett uppbyggande schema... Kolla igenom hela!! Vecka 13-15 är inga flickskoleveckor om man säger så :lala:

 

 

hoppsan! ber om ursäkt... :camo:

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som känner att det "fattas" lite styrka för benen(i schemat)? Man får visserligen ganska bra från löpningen, men det hade nog inte skadat med lite mera benövningar.

 

Ha det!

 

 

Tänkte faktiskt på samma sak när jag såg det. Dock står det att man ska byta ut vissa löppass mot marsch med packing efter v15 så då får man ju ganska mycket ben om man går i terräng. Sen saknas ryggövningar också så jag kör dem lika mkt som sit-upsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...