Jump to content

Kustjägaraspiranter 2007


Recommended Posts

Jag har märkt att mina kängor nog är lite för trånga, när jag springer med dom så känns det lite i tårna, så jag skulle behöva byta till en storlek större. Jag har testat ringa Adjutanden på KJ men inte fått något svar i 3 dagar nu, någon som vet någon annan man kan kontakta, något annat nummer?

 

Fick ni med er en lapp hem när ni hämtat kängorna efter EM?

Om det inte är det numret som står på lappen som du försökt ringa kan du ju alltid testa det. Vill minnas att de sa någonting på vår EM att man skulle i första hand använda numret där om det blev problem. Allt detta förusätter i och för sig att KJ har samma rutiner som FJS när det gäller detta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 448
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu är stridshinderbanan på amf1 klar :) invigs vecka 34, blir nog rätt jobbigt! :camo:

http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=37882

 

Jag har fått hem schema och annan info nu :)

Det kommer ju vara 2 KJ plutoner och 1 A-dyk pluton, hur får man ihop det på 44pers? kommer ju blir skitsmå plutoner...

En pluton brukar väll vara runt 40pers?

Edited by rindö_bo
Link to comment
Share on other sites

Nu är stridshinderbanan på amf1 klar :) invigs vecka 34, blir nog rätt jobbigt! :banghead:

http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=37882

 

Jag har fått hem schema och annan info nu :)

Det kommer ju vara 2 KJ plutoner och 1 A-dyk pluton, hur får man ihop det på 44pers? kommer ju blir skitsmå plutoner...

En pluton brukar väll vara runt 40pers?

 

Tanke från början var väl 3 plutoner, det kanske har reviderats nu?

Det kanske inte är så smart att ha 3st likartade "elit" utbildningar som startar under samma år.

 

Men i alla fall det känns kul att vete att stridshinderbanan är klar.. :dribble:

Fast det lär man säkert få äta upp att man har sagt.

Link to comment
Share on other sites

Tanke från början var väl 3 plutoner, det kanske har reviderats nu?

Det kanske inte är så smart att ha 3st likartade "elit" utbildningar som startar under samma år.

 

Eeh hur tänker du nu? Det är inte 3st "likartade elitutbildningar", det är samma utbildning, samma kompani, men med tre plutoner som eventuellt har olika spec-tjänst...

Link to comment
Share on other sites

Eeh hur tänker du nu? Det är inte 3st "likartade elitutbildningar", det är samma utbildning, samma kompani, men med tre plutoner som eventuellt har olika spec-tjänst...

 

Sorry jag var lite otydlig. Det ja menade är att Både Kj, Fjs & Fbjs har haft extrmönstringar i år och dom söker alla tre samma typer av individer.

Link to comment
Share on other sites

KJ har väl mycket svårt att fylla sina platser efter vad jag har hört. Extra extramönstringar, och att man ringer upp alla de som tackat nej för att ge dem en ny chans. Det är väl förmodligen inte för att KJ inte har något mycket bra att erbjuda, utan snarare i sånna fall för att FBJS och FJS lyckats profilera sig bättre.

Link to comment
Share on other sites

Alla KJ tar in vill man ju också utbilda färdigt, FJS slänger ju ut hälften efter några veckor... och blir på så sätt ungefär lika många som KJ tog ut? Om jag får dra slutsatser av kompisars erfarenheter så är det svårare att komma in på KJs extramönstring än FJS (just för de har sina testveckor och kan solla där istället??).

 

 

Reserverar mig för eventuella fel i det jag skrivit ovan, men att de har svårare att rekrytera (om det nu är så?), lär bero på att många har felaktiga bilder av förbandet och tror det är samma sak nu som på nittiotalet? Ber man genomsnittlige personen förklara vad KJ gör så brukar de väl oftast berätta om att de badar i bajs och blir skrikna på... och det är nog rätt få i dagens Sverige som känner sig manade att söka isåfall. Det som skulle behövas är kanske lite mer info om vad de gör i nuläget... FJS har ju gjort fallskarmsjagare.se som säkert har lockat några extra att söka.

 

 

Nu har ju inte jag varit där eller har något att göra med KJ, så är det nåt som någon har något att tillägga/ändra så... feel free..

 

TT

Link to comment
Share on other sites

Alla KJ tar in vill man ju också utbilda färdigt, FJS slänger ju ut hälften efter några veckor... och blir på så sätt ungefär lika många som KJ tog ut? Om jag får dra slutsatser av kompisars erfarenheter så är det svårare att komma in på KJs extramönstring än FJS (just för de har sina testveckor och kan solla där istället??).

 

 

Reserverar mig för eventuella fel i det jag skrivit ovan, men att de har svårare att rekrytera (om det nu är så?), lär bero på att många har felaktiga bilder av förbandet och tror det är samma sak nu som på nittiotalet? Ber man genomsnittlige personen förklara vad KJ gör så brukar de väl oftast berätta om att de badar i bajs och blir skrikna på... och det är nog rätt få i dagens Sverige som känner sig manade att söka isåfall. Det som skulle behövas är kanske lite mer info om vad de gör i nuläget... FJS har ju gjort fallskarmsjagare.se som säkert har lockat några extra att söka.

 

 

Nu har ju inte jag varit där eller har något att göra med KJ, så är det nåt som någon har något att tillägga/ändra så... feel free..

 

TT

 

Nu spekuleras det hejvilt. Har inte varit på KJ:s extramönstring och kan därför inte göra någon analys ämnad att jämföra FJS extramönstring med KJS, men att FJS skulle ha "lättare krav" och använda testperioden till att sålla istället låter befängt och ologiskt ur både ekonomisk och praktisk synvinkel.

 

Även om FJS har en uttalad "testperiod" utesluter inte detta att KJ kör hårt med sina nyinryckta, vilket säkerligen utmynnar i att flertalet individer avskiljs från utbildningen under dess inledande skede.

 

Fallskarmsjagare.se kan tillsammans med övrigt PR-arbete säkert ha haft en positiv inverkan på den bild allmänheten har av förbandet. Om det lockat fler att söka måste vi ha statistik från säkra källor för att kunna bekräfta det.

Link to comment
Share on other sites

Saken är ju klar, att både FBJS och FJS lyckats profilera sig bättre än KJ. Dock tycker jag att skillnaderna mellan hur många som klarat respektive EM i procent, skiljer väldigt mycket, och även om man i teorin skulle anta att FJS och FBJS dragit till sig dom flesta "av rätta virket" och att KJ på så sätt skulle fått "bottenskapet" + några som fixar det, så verkar det i mina ögon ändå som att KJ's EM varit mycket mer sållande. Med facit i hand skulle jag helt enkelt åkt på KJ's extrainsatta EM, bara för att ta reda på skillnaden. :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Saken är ju klar, att både FBJS och FJS lyckats profilera sig bättre än KJ. Dock tycker jag att skillnaderna mellan hur många som klarat respektive EM i procent, skiljer väldigt mycket, och även om man i teorin skulle anta att FJS och FBJS dragit till sig dom flesta "av rätta virket" och att KJ på så sätt skulle fått "bottenskapet" + några som fixar det, så verkar det i mina ögon ändå som att KJ's EM varit mycket mer sållande. Med facit i hand skulle jag helt enkelt åkt på KJ's extrainsatta EM, bara för att ta reda på skillnaden. :)

 

Jag har hört att det var flera på KJ's extramönstring än på Fjs-förtest.

Sedan så var det nog många av 87orna som valde fjs före KJ för dom inte ville vänta ett år på att få göra lumpen.

Link to comment
Share on other sites

Saken är ju klar, att både FBJS och FJS lyckats profilera sig bättre än KJ. Dock tycker jag att skillnaderna mellan hur många som klarat respektive EM i procent, skiljer väldigt mycket, och även om man i teorin skulle anta att FJS och FBJS dragit till sig dom flesta "av rätta virket" och att KJ på så sätt skulle fått "bottenskapet" + några som fixar det, så verkar det i mina ögon ändå som att KJ's EM varit mycket mer sållande. Med facit i hand skulle jag helt enkelt åkt på KJ's extrainsatta EM, bara för att ta reda på skillnaden. :)

 

Jag har hört att det var flera på KJ's extramönstring än på Fjs-förtest.

Sedan så var det nog många av 87orna som valde fjs före KJ för dom inte ville vänta ett år på att få göra lumpen.

 

Kan så vara, när det gäller båda delarna. Men jag menade inte att det skulle varit färre på KJ's EM än FJS, utan att andelen som klarade sig var lägre på KJ än FJS. Men det kanske var det du förstod att jag menade, isåfall ber jag om ursäkt. :)

Link to comment
Share on other sites

Saken är ju klar, att både FBJS och FJS lyckats profilera sig bättre än KJ. Dock tycker jag att skillnaderna mellan hur många som klarat respektive EM i procent, skiljer väldigt mycket, och även om man i teorin skulle anta att FJS och FBJS dragit till sig dom flesta "av rätta virket" och att KJ på så sätt skulle fått "bottenskapet" + några som fixar det, så verkar det i mina ögon ändå som att KJ's EM varit mycket mer sållande. Med facit i hand skulle jag helt enkelt åkt på KJ's extrainsatta EM, bara för att ta reda på skillnaden. :rolleyes:

 

Jag är nog lite skeptisk till att FBJS och FJS skulle profilerat sig tydligare än KJ.. Ska själv rycka in som FBJ nu i juli och nästan ingen som man talar med vet vad FBJS är för något, själv hittade jag utbildningen av en slump på internet och bad att få veta mer om den under min mönstring.. Tycker nog själv att KJ har lite av en särställning i PR-ligan, sedan om det beror på Hamilton, "Blod Svett och Bajs" eller något annat kan jag inte svara på.. Är dock väldigt glad över min plats på FBJS men är övertygad om att det kommer att bli mycket bra utbildningar både KJ, FBJS och FJS.. :)

Link to comment
Share on other sites

ViktorC: Jo det är klart, för ett år sedan hade jag hört talas om FBJS en gång kanske, jämfört med tusen gånger när det gällde KJ. Dock tycker jag att senaste tidens "marknadsföring" verkar ha varit mer framgångsrik för både FBJS och FJS, än vad den varit för KJ. Även om fler personer fortfarande känner till KJ än FBJS, så har skillnaderna i "folkets" medvetande minskat iaf, tror jag. FBJS har ju t.ex. fått mycket högre status som jag ser det nu, med EM och hela kittet, medan KJ måste skrapa ihop en extra EM och ringa samtal..

 

Men nu ska jag sluta älta, ville bara förtydliga min uppfattning! :)

Edited by Axly
Link to comment
Share on other sites

Saken är ju klar, att både FBJS och FJS lyckats profilera sig bättre än KJ. Dock tycker jag att skillnaderna mellan hur många som klarat respektive EM i procent, skiljer väldigt mycket, och även om man i teorin skulle anta att FJS och FBJS dragit till sig dom flesta "av rätta virket" och att KJ på så sätt skulle fått "bottenskapet" + några som fixar det, så verkar det i mina ögon ändå som att KJ's EM varit mycket mer sållande. Med facit i hand skulle jag helt enkelt åkt på KJ's extrainsatta EM, bara för att ta reda på skillnaden. :)

 

Jag har hört att det var flera på KJ's extramönstring än på Fjs-förtest.

Sedan så var det nog många av 87orna som valde fjs före KJ för dom inte ville vänta ett år på att få göra lumpen.

 

var det någon som sade det!? =P

 

/Lilja

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

LYCKA TILL!

 

Kämpa, kämpa och kämpa!

"ALLT NI BEHÖVER ÄR ETT JÄVLIGT TJOCKT PANNBEN" och vid detta laget är nog alla väldit väl medvetna om hur detta tränas ;)

 

Skriv allt ni får skriva och kommer ihåg sen när ni kommer hem.

 

 

*Cesium beundrar de som klarat sig så långt, och hoppas att så småningom få bli en av de få utvalda som får påbörja kustjägarutbildning*

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Lycka till grabbar, det kommer säkert gå jätte bra.

 

Berätta gärna hur de första veckorna var, bra? dåligt? jobbigt? Tråkigt? M.m. Berätta hur ni uppfatta det och fall det var något att ha?

 

Känns bra nu när spectjänsterna börjar efter genomförd gsu! äntligen! :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...