Jump to content

Kustjägaraspiranter 2007

Recommended Posts

Ja, nu är det ca 10 månader till inryck för kustjägare. Vilka mer än jag är det som har sökt till utbildningen och vilka besked har ni fått i allmänhet från pliktverket.

Skulle också vara kul å se hur ni tränar osv. för att vara så förberedda som möjligt vid ev extramönstring för de som blir kallade!

:banghead:

• Replies 448
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har sökt. Det ända jag har fått är ett brev med ett träningsprogram och en bekreftelse på at pliktverket har tagit emot min ansökan.

Träningen har de faktiskt varit lite si och så med nu ett tag..men ska sätta igång på allvar igen tänkte jag, löpning, armhävningar och kajakpaddling! :banghead:

/RB

Okej det låter ju bra! Jag har också fått en sådan där bekräftelse, men träningstips fick jag ett papper om på mönstringen. Vet du nåt om när man får reeda på om man ska extramönstra? :banghead:

Jag har sökt och de ända jag har fått är bekräftelse på min ansökan. träningen går det bra med. kör mkt simmning o vattenfys i vattenhallen på gamla amf1 :banghead: bor ett stenkast där i från:P

tror man får besked några månader innan extramönstringen, dom måste ju låta så många som möjligt söka först innan dom plockar ut dom som dom vill ha till extramönstringen.

OK. Jag kör också endel vattenfys och sen springer jag nåra gånger i veckan (1 mil minst en gång) och sen styrketräning (nu i höst mer inriktat på ben rygg mage, dvs toftamusklerna får vila) :D

är de någon som vet om de är syntest på kjs extramönstring?

OK. Jag kör också endel vattenfys och sen springer jag nåra gånger i veckan (1 mil minst en gång) och sen styrketräning (nu i höst mer inriktat på ben rygg mage, dvs toftamusklerna får vila) :bash:

är de någon som vet om de är syntest på kjs extramönstring?

Någon gammal A-dykare som har någon riktigt jobbig och bra vattenövning att dela med sig?

Satsa väldigt mycket av er träning på att springa med packning.

Att springa 3-6km med 20-25 kilo packning kanske inte låter så jobbigt, men jag lovar er att det är det!

Det gäller att vänja sig vid sin packning och dess tyngd.

KJ har en förmåga att gå väldigt mycket, så träna på att gå minst 3 mil i veckan med 40kg packning.

Chins är även det en favorit, så träna!

I övrigt så gäller det att träna på allt möjligt, simma, dyka från 5:an, simma genom tunnor på botten osv.

Vattenfys är jävligt tråkigt att göra ensam, men öva gärna på att trampavatten, simma med kläder osv.

Hoppas att det hjälpte lite

/Gurkas

KJ komp 04-05

Satsa väldigt mycket av er träning på att springa med packning.

Att springa 3-6km med 20-25 kilo packning kanske inte låter så jobbigt, men jag lovar er att det är det!

Det gäller att vänja sig vid sin packning och dess tyngd.

KJ har en förmåga att gå väldigt mycket, så träna på att gå minst 3 mil i veckan med 40kg packning.

Chins är även det en favorit, så träna!

I övrigt så gäller det att träna på allt möjligt, simma, dyka från 5:an, simma genom tunnor på botten osv.

Vattenfys är jävligt tråkigt att göra ensam, men öva gärna på att trampavatten, simma med kläder osv.

Hoppas att det hjälpte lite

/Gurkas

KJ komp 04-05

okej tack för svaret.. fast jag tycker iofs att de är skit kul att köra vattenfys även ensam!!:D gå tre mil med 40kg är inte riktigt lika kul:P hehe

Under mitt år så låg vi på GRK vi var den "3:e KJ plutonen.

men i år så ligger GRK på Skyttekomp. som en understöds pluton tillsammans med Robot osv.

Så om det är någon man skall fråga om marchträning så är det någon från GRK, vi har lite erfarenhet ang. tung packning under långa sträckor.

men i år så ligger GRK på Skyttekomp. som en understöds pluton tillsammans med Robot osv.

Så om det är någon man skall fråga om marchträning så är det någon från GRK, vi har lite erfarenhet ang. tung packning under långa sträckor.

Och det har inte KJ eller?

Hur gör då GRK under utbildningsåret 2007-2008? Kommer de ligga på Kj- eller Skyttekompaniet?

Edited by resq

Gjorde ni också Neptuni, Bronto osv?

Fick ni treudden eller låg ni kvar på "amf-nivå"?

Någon gammal A-dykare som har någon riktigt jobbig och bra vattenövning att dela med sig?

Är ingen adyk men några jobbiga övningar kan jag föreslå:

Dyk ned till botten och upp igen 10ggr i rad med ett eller få andetag imellan (4-5m djupt)

Simma klädsimm med tunga kläder tills du blir trött och sen lite till (minst 500m)

Fixa några vikter som du precis klara simma med och kämpa dig igenom ett par längder med dem

Trampa vatten med armarna sträckta rakt upp(30-60sek) när du blir trött släpp ner armarna och vila därefter upprepa övningen..

Kör 10 kuller byttor frammåt med ett eller inget andetag mellan varje snurr

Kullerbytta bakåt

Vattenpumpen, behövs en kamrat, trampa vatten mot varandra, en man sjunker ner mot botten när fötterna nuddar sträcker denne upp armarna och greppar kamratens fötter och drar ner honom samtidigt som man skjuter upp sig själv när kamraten kommit ner drar han ner dig osv ca 10gg per man

varva dessa övningar med armhävningar och sittups på kanten och håll på upp till 3h

så får du ett bra vattenfyspass.. lättast att göra i sällskap då man pushar varandra lite extra än man är själv..

Lycka till och bli inte skrämd om det låter mycket, alla är kassa i början man vänjer sig(eller kanske blir bättre på det... eller kanske är det lite båda och hehe)

:baskerKav:

Vänligen

Jake (el Jacko)

Gjorde ni också Neptuni, Bronto osv?

Fick ni treudden eller låg ni kvar på "amf-nivå"?

Nej vi gjorde inte dom utbildningskontrollerna utan befann oss på "amf-nivå". Det är vell där Loke-symboliken kommer in, kan man säga. Om jag inte är helt fel underrättad så var Loke halv-gud och bodde i asgård. Han va vell inte direkt "älskad" av alla gudarna och blev tillsist utkastad. MYCKET symbolik med hur tillvaron kan vara på KJ-komp :baskerPa: Hoppas ni fattar :rockon:

Mao. ALLA uppskattar inte att GRK faktiskt utgjorde 3.plut samt hade ett tygmärke (som iofs inte är godkänt att bära enl. UniR FM) där treudden figurerar. Vet att många gamla jägare tycker det är pest och pina etc. Jäkligt infekterat ämne öht.

Borde inte GRK då själva tycka att det är fel att bära treudden? Jag kan nog förstå att kustjägarna blir griniga över detta.

Varför skall man ändra på en symbol som GRK har använt sedan starten av Kustjägarskolan?

Ibörjan så var GRK den 3:e KJ plutonen, men när AMF bildades runt 1998 så blev KJ mindre och GRK flyttades över på AMF.

Sen är det jävligt kul att ha gaffeln i symbolen, allt för att jävlas med kustkustkustkustjägarna :blink: ...

Det bör tilläggas precis som Amfvrak säger att vi befann oss på "Amf-Nivå" även fast jag tycker att man inte kan dra alla amf-tjänster över en kant, men men...

Vi gjorde inte Bronto eller Neptuni men vi hade distanspaddlingen och överlvenad tillsammans med KJ och A-Dyk.

@resg

Visst har KJ tung packning och visst går dom långa sträckor, men testa att jämföra en GRK börda med KJs packning. Citiat "Min packing är som en lätt klapp på kinden, er är ju f*n som en stor fet käft smäll" slut citat...

När du väl får tillfälle typ under AMF1 dagen eller motsv. så testa KJ packningen och sedan går du och testar en GRK börda.

Edited by AMFGRK

Borde inte GRK då själva tycka att det är fel att bära treudden? Jag kan nog förstå att kustjägarna blir griniga över detta.

Varför skall man ändra på en symbol som GRK har använt sedan starten av Kustjägarskolan?

Ibörjan så var GRK den 3:e KJ plutonen, men när AMF bildades runt 1998 så blev KJ mindre och GRK flyttades över på AMF.

Sen är det jävligt kul att ha gaffeln i symbolen, allt för att jävlas med kustkustkustkustjägarna :2guns: ...

Det bör tilläggas precis som Amfvrak säger att vi befann oss på "Amf-Nivå" även fast jag tycker att man inte kan dra alla amf-tjänster över en kant, men men...

Vi gjorde inte Bronto eller Neptuni men vi hade distanspaddlingen och överlvenad tillsammans med KJ och A-Dyk.

@resg

Visst har KJ tung packning och visst går dom långa sträckor, men testa att jämföra en GRK börda med KJs packning. Citiat "Min packing är som en lätt klapp på kinden, er är ju f*n som en stor fet käft smäll" slut citat...

När du väl får tillfälle typ under AMF1 dagen eller motsv. så testa KJ packningen och sedan går du och testar en GRK börda.

1. Är man GU KJ så är man KJ, är man inte GU KJ så är man inte KJ. Kantarellfrågan kan lämnas därhän.. Skulle fan och hans moster och alla andra som på tjänstgjort i anslutning till KJ organisatoriskt kalla sig KJ så skulle vi ha många KJ här i landet.

2. Försök nu kliva några cm längre ifrån din GRK-börda min goda AMFGRK och åtminstone försök att se världen med andra ögon. GRK är tungt på sitt sätt, KJ på sitt sätt och till och med koket på sitt sätt har jag en känsla av.. Om man då lånar Borns linjal för en stund så är det säkert jättekul internt.. 3 våning vs. 4 våning, Första Fanatiska mot Hårda Andra.. men sen då? Hur tror du det ser ut utifrån? Kika på modifieringen nedan.. ser du tänket?

Det bör tilläggas precis som Amfvrak säger att vi befann oss på "Amf-Nivå"

...

Vi gjorde inte Bronto eller Neptuni

...

GMY

Sen är det jävligt kul att ha gaffeln i symbolen, allt för att jävlas med kustkustkustkustjägarna :2guns: ...

Ptja, som du själv säger.. för att GRK flyttats från KJ. När de väl tillhörde KJ så kan jag tänka mig att de också gjorde de här övningarna kallade Bronto och Neptuni, ja då är bör de ju självklart få bära treudden.

Men om ni nu flyttats till det som ni kallar amf-nivå och samtidigt inte gör alla de här övningarna.....

Är det verkligen så kul att "retas" genom att bära en symbol andra sliter som fan för, och som betyder mycket. Ska säga det nu att jag inte har gjort lumpen men jag skulle själv personligen tycka att det var fel att bära något som jag vet att andra har emot.. känns rätt risigt alltså. Sen att ni bär tyngre o kanske har det jobbigare är en annan sak.

Sen är det jävligt kul att ha gaffeln i symbolen, allt för att jävlas med kustkustkustkustjägarna :D

Låter verkligen kul! :eeh:

Tråden fick en otrevlig utveckling tack vare min enkla fråga. Tycker vi ska lämna diskussionen om tyngst packning o.sv... Vem bryr sig egentligen..........

Angående treuddar: Vem ser inte skillnad på KJ och GRKs treuddar? Och förresten... Vad spelar det för roll vilken tyglapp man har på jackan? Man vet ju själv vilken kompetens man besitter och man vet själv om man förtjänat sitt märke eller ej.

Vi ses!

Edited by twintip

Tråden fick en otrevlig utveckling tack vare min enkla fråga. Tycker vi ska lämna diskussionen om tyngst packning o.sv... Vem bryr sig egentligen..........

Angående treuddar: Vem ser inte skillnad på KJ och GRKs treuddar? Och förresten... Vad spelar det för roll vilken tyglapp man har på jackan? Man vet ju själv vilken kompetens man besitter och man vet själv om man förtjänat sitt märke eller ej.

Vi ses!

Tack, känner att man inte kommer någon vart med detta.

Givetvis kan jag inte säga att GRK är betydligt jobbigare än KJ, och KJ kan inte säga att KJ är sanslöst mycket värre än GRK, då ingen har testat på andra tjänsten.

Kötta på!

/G

Finns ju annars redan två trådar om KJ. En speciellt inriktad på extramönstringen. Om jag inte förstått fel så är väl en kustjägaraspirant en som redan klarat extramönstringen och är på G mot inryck.

Ska passa på och fråga om de inneliggande värnpliktiga kallas för kustjägaraspiranter ända tills att de har fått treudden?

Finns ju annars redan två trådar om KJ. En speciellt inriktad på extramönstringen. Om jag inte förstått fel så är väl en kustjägaraspirant en som redan klarat extramönstringen och är på G mot inryck.

Ska passa på och fråga om de inneliggande värnpliktiga kallas för kustjägaraspiranter ända tills att de har fått treudden?

Jo dom brukar kallas för diverse olika saker innan dom förtjänat sin treudd. Men vad jag har sett så har de flesta av årets KJ fått udden och baskern. (samma sak).

Sen är det jävligt kul att ha gaffeln i symbolen, allt för att jävlas med kustkustkustkustjägarna :rockon: ...

@resg

Som en avslutning på era påstådda "vara eller icke vara kj" så ligger det till så att de GRK plutoner som tillhörde KJ gjorde SAMTLIGA baskerprov, de var INTE 3:e pluton utan 4:e på KJ-tiden. Dessutom den bild ni anser vara "GRK´s treudd-bild med Loke" gjordes av min gode vän M.O på Korsö i kullen som låg inne på KustJS 1986-87 och har alltså inte varit med sedan starten av Kustjägarskolan, att den fortfarande figurerar i Amf-Grk sammanhang är bara patetiskt, det var en symbol för deras pluton det året, inget annat. Om GRK ska bära symboler med treudd på eller s.k ingå i Kustjägarkompaniet, så får ni väl ta det med regementschefen och föreslå att saker ska gå tillbaka som det var tidigare alt erhålla av C KJ-komp att få göra samtliga baskerprov och på det sättet erhålla treudden och allt runtomkring den.

Slut!

/F

• 2 weeks later...
Guest 241 Magnusson

Tja Thomas!

Kul att se dig igen. Jasså du jobbar på sjö räddningn kul.

Ett tillägg bara. Inte för att det spelar någon roll eller något. Men ni var vell inte 3:e Plut. I så fall skulle eran plutons C sagt 3:pluton på alla uppställningar. Det var vell Alltid 1:a Kj Pluton, 2:a Kj pluton samt GRK: Pluton

Men men jag kanske har fel

Sköt om dig nu i alle fall så kanske vi ses på Vitsgarn

Tja Thomas!

Kul att se dig igen. Jasså du jobbar på sjö räddningn kul.

Ett tillägg bara. Inte för att det spelar någon roll eller något. Men ni var vell inte 3:e Plut. I så fall skulle eran plutons C sagt 3:pluton på alla uppställningar. Det var vell Alltid 1:a Kj Pluton, 2:a Kj pluton samt GRK: Pluton

Men men jag kanske har fel

Sköt om dig nu i alle fall så kanske vi ses på Vitsgarn

Nämmen MAGNUSSON! Haha... Fan då!

Nej nej, vi VAR inte den 3:e plutonen. Just därför skrev jag det inom citations tecken. Men förr så var ju GRK en del av KJ komp. med Kustjägare som apor.

Dock så har dom ju beslutat att inte slösa på det fina KJ matrialet och istället lagt ut det på vanliga amf.

Skite samma om det.

Hur e det i GBG då?

• 2 weeks later...

Grabbar stämmer det att vi 88:or som extramönstrar i vår. Kommer att vid eventuellt inryck kommer att få rycka in i juni 2008? I så fall blir jag grymt besviken.. orka vänta i ett år! Jag vill ju dit nu! Då kommer vi alltså att hamna med 89:or? Eller jag fattar ingenting.. Jag läste det nog på Lumpen.se tror jag. :)

Ses i vår!