Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har ett problem,

På den högskolan jag går har vi lite problem med sammanhållningen, jag kom då att tänka på försvaret.

Om det är något som försvaret är riktigt bra på så är det, riv ner och bygg upp.

Jag undrar därför om det finns någon utbildning inom teambuilding.

Tanken är väl att lyfta de svagaste och stuka de kaxigaste.

Till vem ska man vända sig för att reda på dessa frågor?

Edited by Fu Zeeuus
Posted

Behöver ni militär hjälp för att bli snällare där i nån högskoleklass? Ni är väl vuxna människor, kan ni inte samsas ändå? Är inte förresten akademiker med palestinasjalar och converse-skor väldigt rädda för militärer?

Hoppas iallafall att de skattepengar som avdelas försvarsmakten går till bättre saker än att öka "sammanhållningen" på högskolor.

Posted
Jag har ett problem,

På den högskolan jag går har vi lite problem med sammanhållningen, jag kom då att tänka på försvaret.

Om det är något som försvaret är riktigt bra på så är det, riv ner och bygg upp.

I Uppsala har FBU varit med och hjälpt till med teambuildning för t.ex. Securitas. Mot betalning såklart..

Ett sätt att använda militära kunskaper och hitta civila uppdragsgivare ska kan betala för att finansiera övrig verksamhet.

Posted
I Uppsala har FBU varit med och hjälpt till med teambuildning för t.ex. Securitas. Mot betalning såklart..

Ett sätt att använda militära kunskaper och hitta civila uppdragsgivare ska kan betala för att finansiera övrig verksamhet.

Ja, det var precis så jag menade. FBU alltså, tack för svaret.

GoranS, det är det som är problemet. Spridningen och mognaden är såpass stor att det uppstår konflikter. Meningen är inte att få denna tjänst, utan självklart betala för den.

Posted

Det är ju i just detta syfte som många högskolor och universitet genomför olika former av "mottagningar". Görs inte det på din högskola?

Posted

Vet att det fanns/finns ett företag som höll på med grupputbildningar av detta slag.

företaget hette WAFE AB och låg i Haninge tror jag. Nu när jag sökte på företaget så hitta inte jag inte några länkar som fortfarande funka. så de kan ha gått i K-K.

Posted

Christina på skärgårdens kanotcenter är psykolog och brukar hålla sådana här aktiviteter till både militären och civlit. Ring och prata med henne.

Saxat från deras hemsida, http://www.kajaker.com

Övrig tid på året -ring Kenneth och Christina även på mobiltelefon

+46(0)706789 025

+46(0)706789 795

E-post: [email protected]

• Forumsledning
Posted

Det finns väldigt många fd Militärer som bedriver Teambuidling och action centers, äventyrsbanor och liknande.

Många av de där teambuilding/äventyrsfirmorna har som företagsidé att genomföra en halv-heldags konferans och lite lattjo lajbans med att klättra i träd, paintball, etc.

På din beskrivning behöver ni mer seriös konsultation och betydligt mer långtgående än 4 timmar paintball och klättra träd.

Nu vet jag inte riktigt vart du bor, men jag har kontaktuppgifter till han som hade Wafe AB (Stockholm/Haninge) om det skulle vara intressant.

PM:a i så fall.

Lokala Försvarsutbildarna (fd FBU) kan vara en bra förstakontakt.

http://www.forsvarsutbildarna.se/

Posted

Annars får ni säkert vara med och rulla lite apelsiner på någon UGL kurs. Det brukar behövas lite civila människor till dessa. Då får ni en chans att växa lite som människor och lära er hur man funkar tillsammans utan att paddla kanot och åka på kollo. Oftast helt gratis också...

Posted
Det är ju i just detta syfte som många högskolor och universitet genomför olika former av "mottagningar". Görs inte det på din högskola?

Nix.

Behovet har inte uppstått tidigare och därför ska vi nu göra något tillsammans.

Övriga förslag från klassen var av typen "Ålandskryssning" eller "Gröna lund".

Inget seriöst för att verkligen skapa sammanhållning alltså.

Posted

Jag skulle väl kunna skriva en uppsats om det här med lagbyggnad, och jag har faktiskt gjort just det en gång i tiden. Men jag avhåller mig från det här och nu.

Att skapa fungerande team går, att bygga lagkänsla går inte om inte folk vill, så enkelt är det.

Det som ska till är att folk förstår att ni tillsammans arbetar bättre än enskilt, att folk kan och får möjlighet till att kommunicera med varandra, att folk kan (lära sig att) ge och ta feedback.

Om man ska köpa en sådan tjänst och göra det seriöst så får man slanta fett. Tre dagar ska avsättas minst och räkna på konsultarvodet för det så lär ni landa in på 100 papp + kost, logi och transporter.

Är det värt det? Är ni verkligen i behov av att vara en tight grupp eller kan med hjälp av policy arbeta enskilt utan att det får men för individen?

Fler än 12 kan inte bli ett tight arbetslag. Då kommer subgrupperna bli viktigare än huvudgruppen.

/K

Posted
Annars får ni säkert vara med och rulla lite apelsiner på någon UGL kurs. Det brukar behövas lite civila människor till dessa. Då får ni en chans att växa lite som människor och lära er hur man funkar tillsammans utan att paddla kanot och åka på kollo. Oftast helt gratis också...

Gratis? I think not. En 4 dagars UGL kurs kostar från 15 000 och uppåt.

Posted
Fler än 12 kan inte bli ett tight arbetslag. Då kommer subgrupperna bli viktigare än huvudgruppen.

Den erfarenheten som jag har efter 10 år på universitet och högskola är som Krook säger det blir mindre grupper. Min erfarenhet är att det alltid blir grupperingar i klasser. När jag läste grundutbildningen så bildades det grupperingar i storlek 5-10 personer. Detta utifrån olika intressen eller personlighetstyper; de som kom från stan, de som flyttande in och tyckte om att festa, de som flyttande in och inte tyckte om att festa, de som pendlade från andra ställen etc...

Tyvärr finns det inte något intresse från skolans sida att hjälpa till eftersom de inte är beroend av att en klass skall fungera som en grupp, blir det dock hårda strider så blir det deras huvudvärk. Som lärare är kan det vara enkelt att hitta dessa grupper eftersom de tycker om att arbeta tillsammans. Fast vill man vara "elak" som lärare kan man plocka ihop personer efter arbetsförmåga och det är inte alltid poppis.

Frågan är lite hur många personer som du funderar på att på en bra grupp av?

På ett stort universitet kan klasserna gå upp till nästan 200 pers och på mindre ställen runt 15 eller 30.

Posted

Undrar, likt Hans, var man kan anmäla sig till gratis UGL.

Posted
Man kan ju gå med i FBU och gå den militärt...fast det var ju inte det som man hänvisade till. Och kanske inte alla uppfyller grundkraven på högskolan ifråga.

Räcker det med att vara FBU-medlem för att få gå UGL via organisationen?

Posted

HvSS har UGL-kurs (Utveckling grupp ledare). 5 dagar mån-fre.

För befäl inom Hv eller frivilligorg.

sid 27

Posted

Man kan ju gå med i FBU och gå den militärt...fast det var ju inte det som man hänvisade till. Och kanske inte alla uppfyller grundkraven på högskolan ifråga.

Ja, om man får plats på kursen. Har varierat hur eftertraktad den varit.

Posted

Ja, om man får plats på kursen. Har varierat hur eftertraktad den varit.

Så det är bara att söka så mycket som möjligt och hoppas?

Posted

Även FVRF, SLK, SBK mfl genomför UGL (en vecka) så där har du ytterligare några tillfällen. De har även den praktiska påbyggnaden T-Led (en vecka) och vissa år genomförs även FUGL (Fördjupad UGL, två veckor).

Posted

På de UGL kurser som går för kadetter och VPL brukar det finnas plats för civila. Kurser med bara militärer har en tendes att bli lite onyanserade. Erbjudanden brukar finns på högskolor i anslutning till ställen där kurserna ges. Det torde snart vara dags för årets kadetter att få sin kurs. Hör med MSS kvarn, FMTS i halmstad MHS karlberg/Halmstad om dom vill ha med några. Jag vet inte hur Frivorganisationerna gör eftersom dom har en mer nyanserad bas när dom kör sina kurser, men lottorna är stora inom UGLandet så dom kan man ochså höra med.

Det är bara att ringa och höra. Du kan inte få mer än ett nej.