Jump to content

Recommended Posts

Posted

Men försvarsutbildarna handlade ju inte bara om utbildning till Hemvärnsförbanden! De handlar ju även om vpl personal som vill hålla sina förmågor i trim efter värnplikt, själfallet hade detta fungerat utmärkt i FM:s regi, men repövningarna är inget som blir av, så Försvarsutbildarna har i min mening fullexistensberättigande.

Lottornas existens berettigande är mer tvetydlig...

En motivation skulle självfallet vara att en enkönad organisation gör att man slipper könsmobbning i fält, även om jag anser att det är en dålig motivering då man aldrig ska låta en mobbare bestämma reglerna på spelplanen. Möjligen så kan det vara så att rekryteringen kanske skulle minska, många som söker sig till dylika organisationer tar det gärna lite enkelt, och de skulle kanske bli avskräkta av hårda yof, också ett dåligt argument.

Friviliga försvarorganisationer i sig är jag för, men att könsseparera soldater medför sig bara gott på ett ställe, i duch i kasern, annars så är det inte till nytta för ngn att ha specialla organisationer för kvinnor

Posted

Jag ville inte skapa en ny tråd för denna frågeställning.(gäller inte enbart lottorna) Är detta början till slutet för avtals...........? Frågan berör alla avtalsorg. oavsett om de är manliga eller kvinnliga.

Är det inte dags för Hemvärnet att se om sitt hus och klira bemanningen på egen hand, pga usla leveranser av avtalsorg? Ja, det är otillfredställande just nu.

Posted

det är väl bra att lottorna bemannar de mindre roliga tjänsterna i i staberna som kanske hade varit svårt att få folk till om man bara hade HV att rekrutera ifrån

Posted (edited)
det är väl bra att lottorna bemannar de mindre roliga tjänsterna i i staberna som kanske hade varit svårt att få folk till om man bara hade HV att rekrutera ifrån

Detta får mig att tänka på den "gamla" FV devisen, "det är folket på marken som håller planen i luften"

Näe inte att alla skall med, utan mer att enskild soldat/grp/plut klarar sig inte utan vissa funktioner.

Om lottornas varande eller inte, är en annan fråga.

Jag gillar inte diskrimineringen av män som sker hos SLK och SKBR t.ex.

Exempel, soldat vill ha utb. i stabstj. denna finns hos SLK. Får han gå denna, tveksamt.

Lika med förband som behöver fordonsförare, inte kan dom skicka en manlig, duglig, elev till SKBR:s utb.

Om Hv skulle neka kvinnliga soldater skulle det TROLIGTVIS bli ett herransliv :D

Edited by KalleSWE
Posted

en sak jag också hängt upp mig på är att lotterna kör en tre månaders bevakningslotta utbildning samtidigt som hv kör sin tre månaders utbildning dock på olika orter varför inte sammköra o säkert spara pengar

Posted
en sak jag också hängt upp mig på är att lotterna kör en tre månaders bevakningslotta utbildning samtidigt som hv kör sin tre månaders utbildning dock på olika orter varför inte sammköra o säkert spara pengar

Det samkörs redan idag om jag inte blivit felinformerad. Bla utbildningen i Östersund.

/D

Posted

Det samkörs redan idag om jag inte blivit felinformerad. Bla utbildningen i Östersund.

/D

jag har för mig att lotternas utb kommer att hållas i härnösand i år

Posted

Diskrimineringen är åt andra hållet med, killar som inte gjort lumpen fick på vara med i FVRF och hade "bättre" avtal, organisation osv. än lottorna, enligt min åsikt. Jag var med i Lomos och jobbade med killarna från FVRF, men fick inte gå över till FVRF utan ville jag byta organisation fick jag itne vara kvar i den tjänsten, trots att FVRF mer än gärna villa ha över oss. Hade många samtal med cheferna där om detta. Jag trivdes inte med lottornas organisation men var tvungen att välja på att vara kvar där eller byta tjänst. Hade jag gjort lumpen skulle det inte varit några problem att byta.

Tillslut sket jag ändå i Lottorna och bytte tjänst, visserligen till SKBR, men nu kan jag ändå få öva på samma villkor som resten av killarna i min pluton. Hos lottorna hade vi olika datum för skjutning, fick inte samma utbildning trots att vi var i samma grupp, plutom som killarna.

Hoppas att alla könsbundna organisationer försvinner, måste väl vara bättre om man jobbade på att få en bättre stämning inom FM där både tjejer och killar respekteras.

Posted
jag har för mig att lotternas utb kommer att hållas i härnösand i år
Under 2008 kommer GSU Hemvärn att genomföras på två utbildningsorter, Härnösand och Villingsberg. Sökande från närområdet, dvs Västernorrlands, Örebros och Värmlands län har då förtur till dessa utbildningar.
Källa

Same same but different.

Posted
Hos lottorna hade vi olika datum för skjutning, fick inte samma utbildning trots att vi var i samma grupp, plutom som killarna.

Jag hoppas att jag missuppfattar vad du säger. Om jag förstått dig rätt, så är (eller var) du bevakningslotta och du fick inte skjuta med din grupp????

Posted

Även om tråden handlar om SLK så har även de andra frivilliga försvarsorganisationerna berörts så jag tar mig friheten att generalisera. Men först några exempel:

Jag inledde min militära bana med ungdomsutbildning inom SVKRF somrarna 1991-1993 :happy: . Sjövärnskårerna har även en vuxenutbildning och liksom övriga organisationer har de drabbats av nedläggningen av alla krigsförband. Flottister är i de flesta fall för fina för att gå med i Hemvärnet och vad gör man då utan krigsplacerade värnpliktiga? Detta ledde i slutet av 90-talet till att man försökte skapa krigsförband ("minspaningsflottiljer") och genomförde vuxenutbildning till dessa "förband". I de utbildningar jag gått har alla instruktörer varit YO/RO. Medlemstidningen (som jag får trots att jag inte betalat någon medlemsavgift på många år - antagligen något bidragsfusk som SSU) innehåller alltid upprörda artiklar om att Försvarsmakten och/eller politiker inte förstår att uppskatta allt arbete de lägger ner. Min uppfattning är att deras arbete uteslutande består av internt föreningsarbete och inte till någon del av sådant som kommer försvaret till godo.

Jag har gått två veckokurser genom CFB (nuvarande Försvarsutbildarna) och instruktörerna var likaledes YO/RO. Kurserna var bra och jag har delvis haft nytta av utbildningen i mina olika befattningar inom Hemvärnet. Intrycket från kurserna och medlemstidningen är dock att man i första hand bedriver kurserna utifrån deltagarnas och organisationens egenintresse - särskilt nu när många värnpliktiga inte längre är krigsplacerade. Varför ska staten betala utbildning åt personer som inte krigsplacerade överhuvudtaget?

I hemvärnet (staber och hemvärn med marina uppgifter) har jag träffat på avtalspersonal från flera organisationer. Samarbetet mellan hemvärnet och avtalsorganisationerna har fungerat på olika sätt - men aldrig som avsett. I Umeå värvade hemvärnet lottor till en marin stabsplats och dessa började öva direkt de blivit värvade och sedan fick de gå lottornas utbildning vartefter de hade tid och möjlighet. I andra förband har jag träffat på skräckexempel (-ödlor) som krävde en instruktör konstant för att kunna lösa sin uppgifter men som, efter vad jag förstått, åtminstone varit engagerade i sina kårer :banghead:. Desto vanligare är alla vakanta befattningar och avtalspersonal som inte kan placeras i hemvärnet för att de inte gått alla utbildningar. För närvarande är jag själv placerad på en sådan befattning då det saknas någon från FRO. :baskerHV:

Slutsats:

Samtliga frivilliga försvarsorganisationer som jag kommit i kontakt med (undantaget krigsförbandet Hemvärnet) har enbart ägnat sig åt intern föreningsverksamhet/administration medan instruktörerna varit personal (YO/RO) från Försvarsmakten. Organisationerna hade en funktion att fylla under kriget men nu gör det betydligt mer skada än nytta. Detta borde företrädare för Försvarsmakten och Försvarsdepartementet förklara och tacka av organisationerna för lång och trogen tjänst. (Den nuvarande linjen där organisationerna sätts på svältdiet är inte särskilt snygg.) Vill man kunna rekrytera personal till Hemvärnet som inte gjort GU borde detta kunna lösas av Försvarsmakten (inklusive Hemvärnet).

• 2 weeks later...
Posted

Skåpmat !

Men jag kan inte förstå varför FM tillåter en organisation som är köns diskriminerande att fortsätt verka inom FM´s ramar....

Lottorna och deras organisation borde tas bort...

Ur askan av lottorna mfl borde det resa sig ur askan en frivillig organisation som tar hand om både män och kvinnor som inte gjort vpl med krav på meddlemmarna för att de skall stiga i graderna och fortbildas (till motsatts vad lottorna syslar med idag).

För en uppskärpning av frivillighetens slappa moras...

GMY

Huggy

• 9 months later...
Posted

Och sedan när bär man frivilligtecken i fältmössan?!

Fast hon har kanske redan tagit del av FM nya regelverk om hur frivilliggrader skall utmärkas...

Posted
Och sedan när bär man frivilligtecken i fältmössan?!

Tyvärr finns det lokala hittepå lite här och var. Vet inte om det finns fler exempel inom frivilligrörelsen eller inte.

Men bara får några veckor sedan träffade jag två yrkesbefäl (kapten och löjtnant) med ordentligt IG på symaskin och vart märken ska sitta och inte sitta. Jag försvarar ingenting, men för mig som gillar ordning och reda så signalerar tyvärr herrarna mer IG än lottachefen som är ute för att göra reklam för "sitt" skrå.