Vildmannen Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Ahh, det här är precis vad en krigsman behöver efter en hård vecka i fält http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3391...erbottens-_nytt Klicka på inslaget "Inbakat skrovmål ny kaloribomb". Var brukade ni svulla efter en fältvecka? Vi brukade besöka Bysse-grillen eller Ming Palace i Boden Vet inte om dom finns kvar dock.
os frontale Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Ahh, det här är precis vad en krigsman behöver efter en hård vecka i fält http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3391...erbottens-_nytt Klicka på inslaget "Inbakat skrovmål ny kaloribomb". Var brukade ni svulla efter en fältvecka? Vi brukade besöka Bysse-grillen eller Ming Palace i Boden Vet inte om dom finns kvar dock. Såg faktiskt ut att vara något som man trycker i sig efter en eller två fältveckor Lite skitsnack om att gundesvan är den enda som "kan behöva den" Samuelsson som förbränner 8500kcal om dagen tex Han behöver 5.6 St.. eeerhm
Hotel Charlie One Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Sitter på jobb och kan inte öppna länken... Vad är det för nåt??
Halvarsson Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Ahh, det här är precis vad en krigsman behöver efter en hård vecka i fält http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3391...erbottens-_nytt Klicka på inslaget "Inbakat skrovmål ny kaloribomb". Var brukade ni svulla efter en fältvecka? Vi brukade besöka Bysse-grillen eller Ming Palace i Boden Vet inte om dom finns kvar dock. 3 dagar i fjällen med frystorkat och virre, blev en dubbel Disco på Take-off med 2l cola. Fyfan vad matfantasier man fick efter Sej i tomatsås till frukost
RadaR Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Sitter på jobb och kan inte öppna länken... Vad är det för nåt?? En cheeseburgare med pommesfrites inbakad i en Calzone. Verkar sådär med ändå blir man lite sugen att testa. Annat svulltips är Mammaslyxburgare på Mammas i Upplandsväsby. Kostar 995:- om jag inte minns fel. Burgare med äkta(?) rysk kaviar. Har en kollega som drog två i fyllan förra året. Enligt honom god, men det kompenserade inte riktigt ångesten över att ha bränt nära 2000 på en grill
martinator Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 En calsone, med två hamburgare och pommes som "extrafyllning" utöver skinkan och osten. Ärlig talat såg skiten rätt rälig ut för att använda ett skånskt utryck. /martinator
tinhead Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Hmm finns allehanda "flottbomber" runt om i landet.. Tror en av ursprungen är nog från gällivaare eller kiruna.. En dubbel 150gr burgare i en låda och en låda till ca 20x20cm med strips och lökringar.. Samt en 2dl räksallad över strips/lökringarna.. Men ska man ha riktig krigarmat så finns det bara 2 rätter! Antingen kronans goooda ärtsoppa med fläsk och pannkaka till. Samt nummer 1! stekt palt med lingonsylt och extrasaltat smör. Fast man bör ha en timme eller 2 i stridspaus efteråt så man slipper ryckas ur paltkoman :P
Hotel Charlie One Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Trycker man i sej en sån där efter ett par veckors fältliv så får man nog fan ringa hyresvärden och be om en badrumsrenovering... Snacka om plötslig tarmnekros
martinator Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 min egen varinat på livsförkortare är följane. ta 75g smör, lägg i en stekpanna. Släng i ett paket bacon. Stek klart baconet och plocka upp det. Släng i några skivor franskbröd och låt dessa suga upp allt flott. Vänd dem lite då och då tills de blivit gyllenbruna. plocka upp. I med mer smör och stek två ägg på det. Allt ihop serveras med chilisås och kaffe. Funkar fint dagen efter men är dödligare än spriten /martinator EDIT: varningstext: gör ej detta med för lite kläder då det stänker en del. Bräkleen från CRC är heller inte fel till saneringen.
SToH Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Snabbmakaroner och fiskbullar i hummersås. Mat för vikingar...
Ing Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 min egen varinat på livsförkortare är följane. ta 75g smör, lägg i en stekpanna. Släng i ett paket bacon. Stek klart baconet och plocka upp det. Släng i några skivor franskbröd och låt dessa suga upp allt flott. Vänd dem lite då och då tills de blivit gyllenbruna. plocka upp. I med mer smör och stek två ägg på det. Allt ihop serveras med chilisås och kaffe. Funkar fint dagen efter men är dödligare än spriten Det där lät inte dumt. Ska provas. Nävgröt från de djupa värmländska skogarna. Skogshuggarföda ska väl duga till soldater också.
Korpral Sundström Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 så länge man slipper påse grön så är jag nöjd tror fan jag är alergisk mot norsk mat, tacka vetja dödmans fingrar skulle man ju kunna servera på resturang
AdamAdam Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Ahh, det här är precis vad en krigsman behöver efter en hård vecka i fält http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3391...erbottens-_nytt (---) Alltså, ursäkta mig, men jag måste få kräkas lite galla över svenska gnällmedier. En kreativ grillkock har hittat på en ny maträtt. Den är knäpp, möjligen smaklig och på det hela taget rätt udda. Vad väljer SVT för vinkling? Jo, man skjuter in sig på att den är ju ONYTTIG! USCH OCH FY! Och så frågar man en jäkla DIETIST vad hon har för kommentar! Alltså, ingen är väl så in i helvete dum att han inte fattar att en hamburgar-calzone inte direkt är hälsomat! Varför inte förutsätta att publiken redan hajat något så grundläggande, och istället gå in på saker som jag faktiskt inte känner till: är den god? Hur kom kocken på idén? Finns den någon annanstans? Det känns tyvärr så förbannat representativt för tråk-jante-gnäll-Sverige: när ett nyhetsprogram uppmärksammar en ny maträtt, då nöjer man sig med att ta reda på hur onyttig den är! Dumhuvuden!!! Ok, ursäkta trådkapningen men jag var tvungen att skriva av mig. Tillbaka till ämnet. Efter att vården var klar på torsdagkvällarna brukade jag stärka mig med följande: 1. En påse pepparchips från soldathemmet 2. Ett gäng överblivna stenhårda chokladkakor från plutonens matranson 3. En flaska saft, förslagsvis PET-flaskan från stridspackningen fylld med klargul sliskig pulversaft Gärna avnjutet i filmsalen framför veckans Armevision-rulle. Bättre kunde det inte bli...
Amfibieslusken Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Såg inte så värst gott ut, men är man hungrig så är man. Jag brukade hålla mig till hemresan. När jag kom hem till Malmö så var det hamburgartallrik på Stippes eller stor spaghetti och köttfärssås på La Empanada.
Hornet Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Pizza till Luckan så fort tjänsten var slut dagne man kom hem från övning. :P
BlackIce Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Efter x antal dagar i mörka skogen finns det inget bättre än härligt fet mat, det håller nog alla med om! I det lilla samhället Arvidsjaur finns 2 st Frasses (norrlands motsvarighet till McDonalds), 1 Sibylla där man kan beställa starköl till maten, och 3 st pizzerior. På Frasses fanns "k4 målet" och på Sibylla fanns "jägarmålet" som båda var ruskiga kalloribomber, kommer inte ihåg det exakta innehållet men det var rejäla mått och gott var det! Tider var det när man ansåg sig själv vara värd en stor portion mat i matsalen, någon timme senare ner till byn och grisa i sig valfri meny modell fet och sen komma tillbaka till regementet och driva i sig ett kvällsmål. Då mådde själen bra. Diverse effekter som kunde uppkomma i magen är en annan historia.
martinator Posted August 15, 2006 Report Posted August 15, 2006 Två schweiziska varianter på ämnet kaloribomb är ju annars ostfondue och raclett. rejält med smält ost, vin och brännvin till det. Hej och hå vad gott. /martinator
Rune Frunkh Posted August 15, 2006 Report Posted August 15, 2006 Mitt i skogen och mörka natten under Oraklet bestämde jag och en kollega att när (om?) vi kom tillbaka skulle vi gå till Lasse på Soldathemmet (i Östersund) och äta två varsina 150 g ostburgare. Sagt och gjort: när vi kom tillbaka, materielen var vårdad och soldathemmet öppet gick vi dit och lade in vår beställning. Lasse fattade genast galoppen och erbjöd sig göra klart den andra omgången burgare med lite fördröjning så att dom också varma och välsmakande. "Vinka till lite bara när det börjar bli dags så kör jag igång den andra." Sedan dess är känns det alltid lite speciellt att äta en 150 grammare med ost. Ett annat matminne var under repövningen i övre norrland 1994, några mil utanför Gällivare. Övningen var förvisso slut och endast hemtransport medlest tåg återstod. På kvällen slog en ur lokalbefolkningen upp en portabel grill (järnplåt med vedeld under) nedanför vår kompaniförläggningsplats och sålde hamburgare och coca-cola med god förtjänst. (Driftiga soldater kunde även byta bort frystorkad mat mot lokalt producerat sprit.) Känslan när man stod och käkade en nygrillad hambrugare med cola, mitt i ödemarken i minus 15 graders kyla och tittade på en enastående norrsken var inte helt fel.
os frontale Posted August 15, 2006 Report Posted August 15, 2006 Ahh, det här är precis vad en krigsman behöver efter en hård vecka i fält http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3391...erbottens-_nytt Klicka på inslaget "Inbakat skrovmål ny kaloribomb". Var brukade ni svulla efter en fältvecka? Vi brukade besöka Bysse-grillen eller Ming Palace i Boden Vet inte om dom finns kvar dock. 3 dagar i fjällen med frystorkat och virre, blev en dubbel Disco på Take-off med 2l cola. Fyfan vad matfantasier man fick efter Sej i tomatsås till frukost Den är ju god, helt underbart under en fältvecka när man får ut 7 st Meny 1. Man får varva de med att äta den torr som snacks och att värma den.. Makrillen man får med är ju uber på fjället..
Hans Engström Posted August 15, 2006 Report Posted August 15, 2006 En medium Super Supreme, en portion vitlöksbröd supreme och en 1 1/2 liters cola. Fast man fick ju vänta tills man var i Stockholm för det. annars gick Lasses burgare inte av för hackor, det håller jag med om.
Rickard N Posted August 15, 2006 Report Posted August 15, 2006 en normal pizza går ner i snuskburken om man viker den två gånger...
Fänrik Andersson Posted August 15, 2006 Report Posted August 15, 2006 1 St kilospåse med socker 3L vatten.... Sen kör man en ny vecka....I fält
SG OLSSON Posted August 15, 2006 Report Posted August 15, 2006 Mmmm Soldathemmet Östersund, tur att det var en bit att gå till ATS så man åtminstånne gjorde av med några kallorier. Annars rekomenderar gräddstuvad kronpytt (felix krögarpytt i mil variant igentligen) stekt på murika utanför t20 en mörk vinternatt. mättnadskänslan finjusteras med mängden grädde i stuvningen
Psilander Posted August 15, 2006 Report Posted August 15, 2006 150grams flottpuck vid midnatt, strax innan man vaggas till söms av östersjön, efter att spenderat de senaste 6 timmarna framför en radarskärm, det är en högre form av njutning. (samma effekt även uppnås med skagenbaguette eller pizzaslice med bea).
VMI2002 Posted August 15, 2006 Report Posted August 15, 2006 I USA kan man fa en liten burk smalt smor (ofta smaksatt med vitlok) nar man bestaller pizza. Sant uppskattas efter tid i falt. Efter aterstallning av materielen sa var det ett snabbt samtal till Pizza Hut som gallde, och sedan serverades pizza med salami, som doppades i det smalta smoret, och skoljdes ner med Coca Cola. Gott......
Gerle Posted August 16, 2006 Report Posted August 16, 2006 Jag brukade åka förbi Papa Juans/John's och plocka på mig MÅNGA vitlökssåsburkar för att sedan åka till Pizza Hut och köpa deras stuffed crust super supreme med ananas tillagt. Nyttigt och gott!
Vysotskij Posted August 16, 2006 Report Posted August 16, 2006 Det låter som om man på garnisonsorter skulle kunna öppna stånd för tjeckisk snabbmat. Smažený sýr - friterad ost - skulle nog hitta en nisch.
SBP Posted August 16, 2006 Report Posted August 16, 2006 150grams flottpuck vid midnatt, strax innan man vaggas till söms av östersjön, efter att spenderat de senaste 6 timmarna framför en radarskärm, det är en högre form av njutning. (samma effekt även uppnås med skagenbaguette eller pizzaslice med bea). Vilka minnen du väcker... bean funkar lika bra på 230 gram hamburgare strax innan nordsjön ska få en att somna, dom som nu var lediga hade ju naturligtvis ställt klockan så att dom inte skulle missa denna läckerhet. Underligt det där med bea, hade grillparty i somras, burgare och allt. Samtliga undrarde vad bean skulle vara till... När dom väl fått det förklarat så njöt dom i fulla drag.
JTS Posted August 16, 2006 Report Posted August 16, 2006 150grams flottpuck vid midnatt, strax innan man vaggas till söms av östersjön, efter att spenderat de senaste 6 timmarna framför en radarskärm, det är en högre form av njutning. (samma effekt även uppnås med skagenbaguette eller pizzaslice med bea). Vilka minnen du väcker... bean funkar lika bra på 230 gram hamburgare strax innan nordsjön ska få en att somna, dom som nu var lediga hade ju naturligtvis ställt klockan så att dom inte skulle missa denna läckerhet. Underligt det där med bea, hade grillparty i somras, burgare och allt. Samtliga undrarde vad bean skulle vara till... När dom väl fått det förklarat så njöt dom i fulla drag. Berätta nu för en skånsk ickeflottist; Vad är "Bea"? Barnäsås? F.ö. var "dekadensrulle" från pizza taxi vanligt efter tyngande taktiklektioner under kadettiden i halmstad. En bigrulle (stor kebabrulle med pommes frites) inrullad i en capricciosa eller annan pizza. Detta avnjöts med läsk eller grogg. Ofta det senare.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.