Jump to content

Utrustning FVRF


Guest BÄC

Recommended Posts

FU 90, fältmössa 59 + vinter 59, känga 90 stålex (stålex=stål tåhätta), femfingerhandske 90, fältskjortor 90, värme tröja 90, innerstrumpor, raggsockor, hjälm 90, värmejacka + värmebyxor, sovsäck (en mycket enkel modell) + innerpåse, skyddsmask 90 + skyddsmaskväska 90, flygets variant av 35 liters ryggsäck och "överdragskläder" (= en grön uniform liknande M59). Tror det var allt men kan ha glömt något. Detta gällde dåvarande F16 Uppsala. Fråga om det är något du undrar över. /Gusten :)

 

Edit: Förtydligade platsen för utdelning av utrustning.

Edited by Gusten
Link to comment
Share on other sites

I utrustningslistan jag har ingår även dagligdräkt (M/87), träningskläder (m skor) och lite annat småkrafs.

 

LK35 har i materieltilldelningen ersatts av LK 70.

 

Sen är det inte alltid säkert att man erhåller allt som finns i listan. Nu är det exempelvis tvärstoppp att få ut mössa 90F på förrådet LSS pga brist på nämnda persedel...

Link to comment
Share on other sites

@ Conan

 

Så nu delas alltså 70 LK ut? Då jag utrustades så var det inte ens tal om att få ut 35 LK utan vi fick ut flygvapen-varianten av den med mycket tunnare stålram och ovadderade axelremmar :D , vilket härke.... /Gusten :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

@ Conan

 

Så nu delas alltså 70 LK ut? Då jag utrustades så var det inte ens tal om att få ut 35 LK utan vi fick ut flygvapen-varianten av den med mycket tunnare stålram och ovadderade axelremmar :D , vilket härke.... /Gusten :-(

 

Du kan inte vara novis i FVRF ;)

 

Men det stämmer, sedan något år gäller LK70.

Link to comment
Share on other sites

Men det stämmer, sedan något år gäller LK70.

LSS kanske, men inte i hela landet. Tittade för ett tag sedan på utrustningslistan för FVRF på ett förråd och den innehöll i princip bara själva uniformen. Jag förstår inte varför FV:s ryggsäck med ram av pianotråd fortfarande finns kvar.

Link to comment
Share on other sites

@ 106

 

Menar du att den fortfarande delas ut...? Stackars människor som får den.

 

@ Sir Vival

 

Den är poppis bland uteliggare i Uppsala. En gång då jag var på väg till en övning, hade tid att slå ihjäl och satt på Centralstationen i U-a så syntes några stycken. F ö så kom det fram en av dem och sjöng en stump för mig och erbjöd sig att komma och sjunga för hela Uppsala Hv på en eventuell fest :D . /Gusten :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...