Jump to content

The Guardian

Yman

Recommended Posts

Måste bara tipsa om vad som kan komma att bli årets, om inte decenniets filmhändelse!

Kevin Costner drar på sig gummidräkten och spelar tillsammans med Ashton Kutcher USCG-ytbärgare i filmen The Guardian.

Filmen kommer på bio till hösten, åtminstone i USA mfl. Förhoppningsvis kommer den även upp i Sverige, i annat fall så finns ju alltid piratebay (hör 707an starta upp med markradarn på full effekt...).

Var lätt skeptisk till filmen när jag först hörde talas om den (tack Danne), men efter att ha sett trailern får jag allt medge att jag tycker det ser lovande ut, ser fram emot ett "biobesök" till hösten.

//Y

• 2 weeks later...

Verkar helt ok!

Att man dessutom får lyssna på tonerna till Franz Ferdinand gör det hela änn mer lockande! ;)

(För er som är intresserade, klippet när killen som spanas in av brud = Franz Ferdinand - Im Your Villain)

Såg trailern på Bio... måste säja att jag har mina tvivel :D

Detta torde ju om inte annat vara ett tecken på svensk biopremiär. Grattis till Yman och andra tepåsar. (Jag kommer nog också gå, gillar kombinationen stormande vatten och THX-ljud - läs Poseidon)

• 1 month later...
  • 3 weeks later...

Jag var på förhandsvisning idag. Måste säga att jag tyckte om filmen väldigt mycket. Den var väldigt "amerikansk" men det funkade i denna filmen tycker jag.

För alla MÖPar och blivande dykare av olika slag (a-dyk mfl) så kan jag säga att en betydande del av filmen är från ytbärgarnas "bootcamp", den borde ge mycket inspiration till er..

Jag har mycket stor respekt för killar och tjejer som gör en enorm insats genom att jobba som ytbärgare. :clap: Jag är full av beundran. Se filmen om ni inte är för allergiska mot "amerikanska" filmer.

Den får: :baskerPa::rockon::rockon::rockon: av 5 möjliga.

"So that others can live" :worthy:

Ja, jag var också på förhandsvisning förra torsdagen, och den var sjukt bra! jag satt kvar och kolla de på hela eftertexten också.. ca 15 min, med bra musik och coola bilder.. Jag fick rysningar i hela kroppen när jag kollade på den.. helt klart ett måste!!!

Gå och se den!

Den får lätt

:):navy::navy::navy::navy: av 5 möjliga!!!

• 2 weeks later...

Riktigt snyggt gjord med medryckande story osv, men kanske ingen oscar-vinnare.

Men visst rös jag genom hela filmen!!! Mycket bra!

En fråga bara till alla tepåsar, hur är det egentligen med att hoppa från helikoptern?

Gör man det i sverige eller är det bara amerikanarna som leker tarzan? Har bara sett

svenska ytbärgare bli vinschade...

En fråga bara till alla tepåsar, hur är det egentligen med att hoppa från helikoptern?

Gör man det i sverige eller är det bara amerikanarna som leker tarzan? Har bara sett

Jag har börjat gräva lite i detta eviga hoppande, får se om något uppkommer inom en snar framtid...

Men, i Sverige hoppar vi inte, detta är av rena säkerhetsskäl. Som ytbärgare lösgör man sig inte gärna från sin enda trygghet, är jag sammankopplad med maskinen kommer jag hem...

Anledningen till att USCG (mfl.) hoppar från maskinen är helt enkelt att de vill komma fram till offret så snabbt som möjligt, ofta handlar det om sekunder för att rädda liv.

Dessutom nyttjar USCG en korg som vi inte har i Sverige, och vill man då först vincha ned ytbärgaren och sedan korgen så tar detta en hel del extra tid, tid där ytbärgaren ändå måste vara frånkopplad helikoptern, då kan man lika gärna hoppa och tjäna många sekunder.

I Sverige nyttjar vi främst en räddningsslinga som ytbärgaren har med sig redan från början och detta gör då att tidsförlusten som kommer då vi vinchas ned blir mycket liten.

Detta är det vad jag kan komma ned nu, är lätt stressad för tillfället.

Men jag ska försöka forska vidare i ämnet och kommer något nytt upp så lär det även komma hit.

//Y

Jag har börjat gräva lite i detta eviga hoppande, får se om något uppkommer inom en snar framtid...

Men, i Sverige hoppar vi inte, detta är av rena säkerhetsskäl. Som ytbärgare lösgör man sig inte gärna från sin enda trygghet, är jag sammankopplad med maskinen kommer jag hem...

Anledningen till att USCG (mfl.) hoppar från maskinen är helt enkelt att de vill komma fram till offret så snabbt som möjligt, ofta handlar det om sekunder för att rädda liv.

Dessutom nyttjar USCG en korg som vi inte har i Sverige, och vill man då först vincha ned ytbärgaren och sedan korgen så tar detta en hel del extra tid, tid där ytbärgaren ändå måste vara frånkopplad helikoptern, då kan man lika gärna hoppa och tjäna många sekunder.

I Sverige nyttjar vi främst en räddningsslinga som ytbärgaren har med sig redan från början och detta gör då att tidsförlusten som kommer då vi vinchas ned blir mycket liten.

Detta är det vad jag kan komma ned nu, är lätt stressad för tillfället.

Men jag ska försöka forska vidare i ämnet och kommer något nytt upp så lär det även komma hit.

//Y

På den gamla goda militära FRÄD-tiden var det slinga som uteslutande gällde, men nu med civil SAR och t ex Norrlandsflyg som operatör så används korg en hel del också faktiskt. Har sett videoupptagningar då dom använt dessa skarpt vid ett antal tillfällen och jag tycker korgen är en bra grej och det skapar nya möjligheter att undsätta.

• 11 months later...
[

//Y

Hittade denna gamla tråd i sökandet efter annat ;-) I alla fall...

Satt och kollade på discovery och om krabbfiskare i Alaska.

Då det var en dokumentär tar jag det som en hyfsad säker källa.

Där hoppade ytbärgaren överhuvudtaget inte utan han vinshades ner med någon anordning (klassiskt sätt)

Så frågan är... Hoppar man i Guradiajn för att det är häftigt eller är det SOP??

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...