Jump to content

Krav Manga

målobs

Recommended Posts

Posted
Jag föredrar en gammal hederlig käftsmäll följt av en duktig dojja i skrevet !! Sänker även den störste.....

Enkelt och bra

Wing tsun och Krav maga handlar mycket om pungspark och sedan springa, det handlar att lära sig handla reflexmässigt och RÄTT! med blockar och motslag... I grunden... Det är ijallefall det intrycket jag fått när jag trändade... Angående Escrima så är det ju ett filippinskt(?) vapensystem, där man sparrar med en pinne på ca 1m... väldigt effektivt...

• Replies 82
  • Created
  • Last Reply
Posted

Jag har på intet sätt försökt att framhärda att någon stil är bättre än någon annan. Mina rekomendationer grundar sig på egna erfarenheter inom kampsport.

Dom stilar jag har föreslagit i denna tråd är i mitt tycke väldigt effektiva och "funktionssäkra" och man har skalat bort alla  "flashiga" tekniker.

Snygga sparkar och slag kan man roa sig med om man tävlar i någon form av uppvisning....inte i ett verkligt läge...för då är man tvärtvåa!

Precis som Fu Dahlberg säger så är Escrima från Fillipinerna och består av strid med diverse tillhyggen.

Jag har själv sparrats med en Escrimautövare och det var en ytters otrevlig upplevelse då han fullständigt dominerade mig med en ynka pinne på ca 40 cm, men när jag väl fick ner honom på marken var det en annan femma och jag ströp ut honom inom 1 minut.

Vad jag försöker att säga med allt detta dravvel är att man inte får låsa sig vid ett visst beteende och att man ska plocka godbitarna från flera system.

Fridens liljor // Fk Klinken

Posted
Det var en på det gamla forumet som sa: "Karate= Fjollsport med bensprattel" ;)

Morr... Blir liite gramse när någon förolämpar den älskade karaten (shotokan särskilt)... De flesta kampsportsinstruktörer jag träffat lär även ut lite mer "mean" fighting, och överger ganska ofta där korrekta kata-tekniker... Annars kan jag bara håll med Klinken. Ta godbitarna, inte låsa sig, träna osv. Bara tränat 4 år sammanlagt själv men umgås med många som hållit på mycket längre.

Posted
Min rekomendation är en kombination av Krav Maga/Wing Tsun/Escrima och sedan något som är mer markbaserat som BJJ/Sambo/Shootfighting. Blandar man dom stilarna så har man en väldigt bra grund att stå på!

Fridens liljor // Fk Klinken

Jag föredrar en gammal hederlig käftsmäll följt av en duktig dojja i skrevet !! Sänker även den störste.....

Enkelt och bra :rolleyes:

Jepp, så är det.. problemet är ju bara att man skall ha en garanti på att det skall levereras på avsett ställe, träning ökar sannolikheten.

Som det klassiska till tjejer vid nära förestående våldtäkt,

"-slå/sparka honom i skrevet" visst, men vilken kille vet inte att det är obra att bli sparkad på bollarna? vad går man då? skyddar dem såklart = det blir svårt att träffa dem för någon som inte tränat på det, och har du bara inriktat dig på folks bollar så har du ju dåligt med alternativ.

Posted

Joooo.... Jag skojja ju !! Det var värst vilken skitstorm man rev upp här :)

Jag har själv tränat semikontakt-karate i ett par år, så jag var absolut inte nedlåtande på ngt sätt... Sorry om så tolkades !

Ett problem är ju ändå, att man bör ha tränat duktigt länge på sin kampsport för att verkligen kunna nyttja den i ett skarpt läge. När paniken kommer krypande så brukar tekniken försvinna i rasande takt.

Själv förespråkar jag all kampsport som träningsform- Oerhört stärkande vad man än tränar !!  GOOD 4 U !!

Frid !

Posted

Hey, broder..

Tyckte inte du var nedlåtande :/

Min kommentar var med "food for thought"

Hade ni någon handgemäng med Löjt(?) C när ni låg inne? "60-40" typ.. :)

Posted

Flygbasjägarn, det är kolugnt, inläget var tänkt med lite glimten-i-ögat, framgick kanske inte riktigt tyvärr. Bara det att jag mött så många som sagt det med fullt allvar, och jag insåg att även itt inläg var glimta-i-ögat osv. Jaja, kan ju inte bli osams med en blivande kollega, frid :/

/edit nästan kollega iaf, blivande GB FBS

Posted

2Sharp! Yes, Lt C och Lt O höll i utbildningen... Den nya närstridslokalen placerades utav någon anledning under sjukan... Min stridsparskamrat fick till följd av det första sparringpasset genomföra en 3-veckorsövning i Gunnarn med brutet båtben och handen i paket... Utanför ingången var det en hel del röd snö. En hundförare "var tvungen att låta det rinna klart" när hans näsben hade "gett upp"... Allt var givetvis olyckshändelser, men vilka minnen! =)

Flygbasjägarn! Jag har en bild på dig när ni kör lilla ringen, där du har tagit ett steg in i ringen för att dela ut en känga. :D Detta taget bakom K23.

Posted

Nice! vilka minnen kan jag bara hålla med om.. fet avatar... :D

Verkar som om det hade utvecklats en del när ni låg inne, varför fick inte jag bli den eviga lumparflygbasjägarn?

Posted

Nja, så mycket hade det inte ändrats från din omgång. Jag hade en Gruppchef som röck in med er, men var tvungen att hoppa av för att komma tillbaka året efter. Men, visst... Du och jag är ju hyfsat borta om man jämför med de som ligger inne nu... =)

Posted

Ahhh.... i see, jaaa... f-n vad borta man är.. *suck* :(

Jag hade gjort om GU på 5 röda om någon frågade... lätt....

Posted

Det handgemäng/självförsvarssystem som FM använde innan var Shogun Jujitsu. Grundades av en officer i flygvapnet. Vidarutbildningen av de militära instruktörerna var gula bältet. Den civila varianten hade dock inte vissa moment med, som t ex att slåss med AK 5 och liknande. När man gick instruktörskursen fick man dock den militära biten också, varför vi hade AK 5 attrapper i träningslokalen. :)

När vi hade handgemängsutbildning i lumpen hade jag varit med och utbildat min Lt fjorton dagar innan! :)

Systemet är bra, man anpassar stilen efter sig själv och om man vill lära sig att sparkas högt och fort gör man det, vill man slåss med pinnar gör man det osv. Grunden är ändå att det ska vara effektiva tekniker som följer nödvärnsrätten. (Gäller den civila biten!)

Har dock lagt "pyjamasbrottarkarriären" på is till förmån för den amerikanska fotbollen! :)

Posted

ANG Löjtnant C....

Ja, usch vad man fick minnen på en gång...  Fan vad ont man hade efter Löjtnant C:s utbildningar !! Han visade ju på ett ytterst lysande sätt, hur lite teknik som finns kvar under panik. Tänker då på "Fullkontaktsmomentet" man gjorde- F*n vad många väderkvarnar det fanns :D

Lilla och stora ringen... Mmmmm.... Blir alldeles varm inombords !! :)

Posted

Hmm... ni kan väl vara snälla och förklara, för oss oinvigda, vad Lilla respektive Stora ringen är för något? ???

Posted

Lilla ringen: En person står beredd i mitten på en liten ring. Varvid en i taget ur ringen gör ett utfall mot honom. Så fort han lyckats parera smällen, eller få den i ansiktet så är det fritt fram för nästa person- Vem som helst i ringen att nita till. Detta gjordes i högre och högre fart....

Stora ringen: Samma sak- fast fler folk i ringen.

Detta är mkt påfrestande för psyket och kroppen, jag lovar ! :)

Fast nu när du vet, så är jag tvungen att likvidera dig Nifelhel ;)

• 3 weeks later...
Posted

Det var någon klok person som sa (möjligen här): Vill du bli bra på att slåss, så träna på slagsmål.

Misstolka inte, ni förstår förhoppningsvis vad jag menar...

Såg en kul grej på National Geographic, om Muay Thai. Det kom ett gäng duktiga Kung Fu killar till Thailand för att gå matcher mot thaiboxare i landet. De åkte på rådäng så de åkte hem igen... Ett par år senare när de hade tränat så kom de tillbaks för revansch.

Återigen fick de rejält med smäll, varav en ska ha sagt:

"Det här är ingen sport. Det här är våld!".

Sen kom det en "expert" som sa att Kung Fu killarna inte är vana att någon står och vevar slag&sparkar på dem, därav blir de ovana.

(Vet ju självklart inte om det här stämmer och jag vet inte heller någonting om hur Kung Fu utövas, säger bara vad jag såg på TV.)

Har tränat lite olika grejer;

Tae Kwon Do - Klubben lades ner efter 15 månader men jag tyckte om det. Roligt med sparkar.. I rent självförsvar så fungerar nog de lätta sparkarna bra (väldigt lite slagträning), men "coola" rundsparkar ska man kanske glömma om man inte heter Lee i efternamn. (trånga jeans och hala skor, ajaj.)

Tränade även boxning i något år vilket var skoj!... Tror det hjälper en ganska mkt att komma ifrån "rallartekniken" när man ska till att försvara sig.

Sedan så började jag Ninjutsu och jag kan ju säga att det knappast var det roligaste jag har gjort (inget illa om den "konsten"). Det passade mig inte alls.. mkt bryt, slit o butt. Kändes som om man måste vara en ninja för att kunna försvara sig på det sättet.

Började thai-boxning för ett tag sen... kul att börja sparka igen. Dock på ett annat sätt...

Men det bästa måste väl vara. Slå-spring... eller helt enkelt, spring. :)

Vill förövrigt inte låta som någon kampsports-guru, vilket absolut inte är fallet. Pratar endast från egna erfarenheter.

Tycker att Krav Maga verkar vara en mkt bra gren! Med största sannolikhet så huserar jag i Linköping om ett par år och hoppas på en klubb där då. Kanske finns någon redan nu, har dock inte hittat någon...

Ha det! (Avslutar ett luddigt inlägg)

Posted

Vi tränade nått skummt en gång, det liknade krav maga ganska mkt i teknikerna, men det idiotiska var att man skulle hålla garden nere vid midjan precis som i karate. Verkade väldigt dumt....

Posted

Björkman, jag kan ju berätta att angåene Kung-Fu och fighting-tävlingar idag är i väldigt många tävlande (iaf i Hung Gar-stilen) aktiva i kickboxning klubbar eller dylikt. Som du själv nämnde så finns det en VÄLDIGT logisk förklaring till det hela ;)

Liljestrand, i Shotokan Karate har man garden huvud-bröst även om grundteknikerna utgår från höften. Ren träningssak för att få in rätt rörelseschema och muskelgrupper i teknikerna. Stora tekniker i fighting är det spöstraff på. Om det var garden dom höll vid höften, vad var det för stil? /nyfiken i en strut :D

Flygbasjägarn, varianter på lilla ringen har även vi kört på träningarna. Förjävligt är väl ett bra ord, men efter några pass reagerar man snabbare på attackerna och mindre på attacker som träffar, garanterad fördel. men du har helt rätt, det tar som fan. Sen när tränaren avbryter fightingpasset och säger något i stil med "Alla mot Toll, snabb fight!" då känns det RIKTIGT jobbigt :D

Posted
Björkman, jag kan ju berätta att angåene Kung-Fu och fighting-tävlingar idag är i väldigt många tävlande (iaf i Hung Gar-stilen) aktiva i kickboxning klubbar eller dylikt. Som du själv nämnde så finns det en VÄLDIGT logisk förklaring till det hela ;)

Liljestrand, i Shotokan Karate har man garden huvud-bröst även om grundteknikerna utgår från höften. Ren träningssak för att få in rätt rörelseschema och muskelgrupper i teknikerna. Stora tekniker i fighting är det spöstraff på. Om det var garden dom höll vid höften, vad var det för stil? /nyfiken i en strut :D

Flygbasjägarn, varianter på lilla ringen har även vi kört på träningarna. Förjävligt är väl ett bra ord, men efter några pass reagerar man snabbare på attackerna och mindre på attacker som träffar, garanterad fördel. men du har helt rätt, det tar som fan. Sen när tränaren avbryter fightingpasset och säger något i stil med "Alla mot Toll, snabb fight!" då känns det RIKTIGT jobbigt :D

Mitt bestående minne av ringen var att den gjorde ont. Inte blev det bättre av att alla hade kängor. :D

Posted

Kängor?! Aj som ***! Behöver nog knappast nämna att känkor är inget jag träffats av hittills, i alla fall iinte hårt med flit. Nu glider jag totalt OT men när man talar om smärta+kampsport, innan man "kommit igång" ordentligt hände en rätt intressant sak på ett träningsläger. Kör fighting ganska lugnt mot en kille från sama klubb som mig. Båa sparkar ihop när vi angriper samtidigt, med resultatet att han får dra ut större delen av min stortånagel som satt sig mellan två av hans tår. slut på OT från min sida på ett tag hoppas jag :D

Posted

tanken är att vi på kj ska lära oss det men änsålänge har vi bara haft en lektion :(

Posted
Vi tränade nått skummt en gång, det liknade krav maga ganska mkt i teknikerna, men det idiotiska var att man skulle hålla garden nere vid midjan precis som i karate. Verkade väldigt dumt....

Du verkar kunna mycket om karate ???

Posted

Björkman, just angående kung-fu, det finns en massa olika stilar så genom att säga att det kom kung fu killar och fick spö är inte så beskrivande. Det säger egentligen inget alls...

Vissa kung fu stilar kan vara lika tae kwon do, höga sparkar etc. medan vissa knappast har sparkar alls som är högre än midjan och väldigt mycket handtekniker, ex wing chun.

Posted
Björkman, just angående kung-fu, det finns en massa olika stilar så genom att säga att det kom kung fu killar och fick spö är inte så beskrivande. Det säger egentligen inget alls...

Nej, jag antog väl det...

Men det var allt som beskrevs i tv-programmet också.

Jaja, som sagt inget illa om Kung Fu.

Posted

Har aldrig hört talas om någon karatestil som tillämpar gard i midjehöjd. Man har i de flesta karate-stilar som ex. goju-ryu och shito-ryu garden i axelhöjd.

Förresten hur menar du garden i midjehöjd? Menar du att man har båda händerna framför sig i midjehöjd?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...