Jump to content

Krav Manga

målobs

Recommended Posts

• Replies 82
  • Created
  • Last Reply

En mycket god vän till mig berättade om sin kompis som ligger inne på amfibie just nu.

Han hade iaf fått ngn utb på nåt israeliskt kampsportsaktigt..

kan det vara det här ?? ;)

ngn som vet ?

slut :)

Krav Manga kanske är någon animerad variant... där man iförd pastellfärgade kläder får ögonen uppspärrade till abnorma storlekar och sedan straffas enligt gällande israeliska regler.

Allt ackompanjerat till ledmotivet från Pokémon...

Men jag kan ha fel också... det kan vara Krav Maga som menas... :what:

om din kompis på amf har fått träna krav maga så måste det vara i mycket begränsad skala. det finns helt enkelt inte tid att lära sig krav maga under värnplikten. sen kan man ju fråga sig när man har "lärt" sig krav maga. har man nånsin det?

Det kan mycket väl vara så att de tränade Krav Maga på amf.

När jag gjorde lumpen -99 tränade vi Krav Maga på den tid som var avsatt för självförsvar.

Dessvärre/dessbättre (bra ibland, sämre ofta) var ett av våra befäl instruktör för Krav Maga vilket innebar att 99% av all satans dötid som uppstod bestod av övning i självförsvar. Jag är iaf av den åsikten att man föredrar vila före att slå underarmarna blåa :D

kan ha fel men är det inte så att KM är det nya officiella närstridssystemet inom FM? tyckte jag såg nåt om en massa yoff som varit o utbildat sig...

appropå slå underarmarna blåa, kom ni så långt som till att blocka sparkar, sparkar mm? (antar det) DET smärtar! man blockar ju smalben mot smalben AJ! :D tränade KM civilt under ett år. jävligt bra system enligt min mening.

Kan man göra annat än blocka slag och sparkar med smalben och underarmar? :D

Har också hört något om att KM skulle vara det nya officiella närstridssystemet. Bra isåfall tycker jag. Jag vet iofs inte vad som användes innan men KM tycker jag var ganska lätt att lära, iaf så långt som vi kom, det är ju ganska naturliga rörelser.

Hur fungerar KM-träning civilt? Är det lika mycket "learn by pain"?

"Hur fungerar KM-träning civilt? Är det lika mycket "learn by pain"? "

vet inte riktigt vad du menar med learn by pain... har inte tränat Krav militärt (antar att det är lite mer "härdning" ;) där som i många andra militära moment).

iom att teknikerna som används inom KM tränas om o om igen för att de skall sitta i benmärgen så under en träning får man ju x-antal slag på samma ställe vilket smärtar MKT! sen är ju inte meningen med övningen att man skall få ont utan att övnnigen skall sätta sig, det blir ju bara en biprodukt. man lär ju sig inget av smärtan (mer än att ta den utan att lipa, vilket iof kan va bra..) så att...

kort och gott, där jag tränade skulle man lära sig självförsvar på ett bra sätt utan att få ont, självklart fick man ont men det var inte uppsåtet. hmm misstänker att mitt svar va ganska meningslöst o luddigt men ja orkar inte bättre nu...

undrar när man ökar i grad förresten o blir Sgt..

over and out.

"Hur fungerar KM-träning civilt? Är det lika mycket "learn by pain"? "

vet inte riktigt vad du menar med learn by pain... har inte tränat Krav militärt (antar att det är lite mer "härdning" ;) där som i många andra militära moment).

iom att teknikerna som används inom KM tränas om o om igen för att de skall sitta i benmärgen så under en träning får man ju x-antal slag på samma ställe vilket smärtar MKT! sen är ju inte meningen med övningen att man skall få ont utan att övnnigen skall sätta sig, det blir ju bara en biprodukt. man lär ju sig inget av smärtan (mer än att ta den utan att lipa, vilket iof kan va bra..) så att...

kort och gott, där jag tränade skulle man lära sig självförsvar på ett bra sätt utan att få ont, självklart fick man ont men det var inte uppsåtet. hmm misstänker att mitt svar va ganska meningslöst o luddigt men ja orkar inte bättre nu...

undrar när man ökar i grad förresten o blir Sgt..

over and out.

Lite smärta under träningen är bra, för då blir du inte lika överraskad(av smärtan). Om du kommer i en situation där du får en smäll alltså.

Luddigt?!?!

Radagast: Det är inte särskilt stora likheter mellan Sambo och Krav Maga.

Jag har tränat båda systemen och Sambo är betydligt mer markbaserat dvs. brottning på marken med olika typer av arm/knä/ben-lås och strypningar.

Numera tränar jag Brazilian Jiu-Jitsu som påminner väldigt mycket om Sambo.

Fridens liljor // Fk Klinken

Radagast: Det är inte särskilt stora likheter mellan Sambo och Krav Maga.

Jag har tränat båda systemen och Sambo är betydligt mer markbaserat dvs. brottning på marken med olika typer av arm/knä/ben-lås och strypningar.

Numera tränar jag Brazilian Jiu-Jitsu som påminner väldigt mycket om Sambo.

Vad har du inte tränat? :)

Krav Maga verkar klart intressant. Jag har gått och sugit i åratal på att börja kampsporta. Detta kanske kan vara nått...

Knekt: Det finns mycket jag inte tränat...sparkbalett tex (Tae Kwon Do).

Krav Maga är väldigt effektivt som självskydd, många bra och realistiska tekniker ( inte så mycket show). Höjer dock ett varningens finger....Dom kör ganska mycket "Försvara dig mot Pistol/kniv-övningar"....visst kan det vara skoj, men det är många kids som tror att dom kan försvara sig mot knivar odyl. efter att ha lärt sig sådana tekniker. Det krävs åratals av stenhård träning för att bemästra sånt.....mitt råd är...drar killen kniv...SPRING!!!

Höjer dock ett varningens finger....Dom kör ganska mycket "Försvara dig mot Pistol/kniv-övningar"....visst kan det vara skoj, men det är många kids som tror att dom kan försvara sig mot knivar odyl. efter att ha lärt sig sådana tekniker. Det krävs åratals av stenhård träning för att bemästra sånt.....mitt råd är...drar killen kniv...SPRING!!!

*asg* Nå.. nu anser jag ju mig ha en något mer realistisk syn på när man ska kuta och när man ska slåss, än "kidsen" :) Eller för att ta ett citat ur Filmen (med stort j***a "F") "...you do like we do; run your ass off!"

Om vi ser till Krav Magas motsvarigheter... vad finns det då som håller sig till mer verklighetsförankrade upplägg?

Knekt: Vad vill du uppnå med din kampsport? Vill du kunna spöa fulla Benke i folkets park.....eller vill du tumla runt med gangstrarna runt Stureplan?

Min rekomendation är en kombination av Krav Maga/Wing Tsun/Escrima och sedan något som är mer markbaserat som BJJ/Sambo/Shootfighting. Blandar man dom stilarna så har man en väldigt bra grund att stå på!

Knekt: Vad vill du uppnå med din kampsport? Vill du kunna spöa fulla Benke i folkets park.....eller vill du tumla runt med gangstrarna runt Stureplan?

Min rekomendation är en kombination av Krav Maga/Wing Tsun/Escrima och sedan något som är mer markbaserat som BJJ/Sambo/Shootfighting. Blandar man dom stilarna så har man en väldigt bra grund att stå på!

*asg* Nä.. drängslagsmål är väl inte direkt syftet. Visserligen är jag rojalist, men titeln "Kungen av Kungsan" är inget jag strävar efter. En kombination av bra fys-träning och bra försvar är vad jag är ute efter.

Med "bra fys" menar jag omväxlande, ge bra kondition och smidighet. Jag har inget emot att gå ner till gymet, men det är lite tradigt, så då slarvar man ju gärna.

Med "bra försvar" menar jag inte snygga rundpallar på bardisken på Budha. Mer en möjlighet att överleva om man  inte har nån möjlighet att lägga benen på ryggen när man råkar ut för nån testosteronstinn snorvalp som vill testa sina nyvunna kunskaper i "sparkballet". Jag har inget emot försvar som skadar motståndaren rätt ordentligt (tvingas man försvara sig ska fanskapet inte kunna slå tillbaka) och är inte ett dugg intresserad av stilar som styrs av diverse tävlingsregler och "snygga sparkar".

Typ så. :D

Din rekomendation verkar ju bra, men var tusan hittar man en sådan klubb? Eller ska du öppa eget? :)

Knekt: Vadå? Vill du inte vara coolast i Kungsan? Det trodde jag alla strävade efter!!!

Åter till allvaret: Visst skulle det vara skoj att ha en egen klubb men jag har varken tid eller kunnande på den nivån....det finns så många som är bättre på att fightas!

Vad jag kan rekomendera dig att börja med är Shootfighting....en bra blandning av stående och markbaserade system! Länk: http://www.shootfightingstockholm.com

Vet inte om dom har full för terminen, men släng ett mail till dom och kolla!

En nackdel med shootfighting om man skall träna det för "självförsvar"/handgemäng tycker jag är att man inte får slå på någon som fått ner ett knä i backen.

Vilket man får och bör göra i en försvarssituation.

"Train as you fight" så att säga. Sedan vill jag inte ligga ner och få skallen insparkad av hans polare...

Men jag håller med om att man skall träna grappling (motsv.) dock är det viktigt att man tänker på ev. tränings/tävlings begränsningar. Och det gäller ju alla system såklart.

Fan vad jag saknar min träning :(

Jag föredrar en gammal hederlig käftsmäll följt av en duktig dojja i skrevet !! Sänker även den störste.....

Enkelt och bra :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...