Stefan F Posted June 16, 2006 Report Share Posted June 16, 2006 Håller på att köpa sommarstuga. Ett objekt som vi är mycket intresserade av har fukt i grunden, och lär enligt besiktningsman (har vi fått veta i andra hand av mäklare) behöva: - markduk - singel - fläkt Att installera fläkt är inget jag tänker ge mig på, men hur är det i övrigt? Är det svårt att lägga in markduk under en grund? Och singel, hur mycket behövs det egentligen per m2? Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 Prova här istället. Tor du får svar betydligt snabbare, om du inte hittar svaret bland redan ställda frågor. Titta under GRUND i den lilla menyn <läs besvarde frågor> till vänster. /martinator edit: skittrött, inte många rätt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 Skulle säga http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund för snabba och kloka synpunkter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 18, 2006 Author Report Share Posted June 18, 2006 Tack för tipset. EDIT: bortklippt till nytt ämne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 18, 2006 Author Report Share Posted June 18, 2006 (summorna är fingerade, men ganska akkurata). Vi och en spekulant till har bjudit på en sommarstuga. Utgångspriset var 500.000. Vårt sista bud var på 690.000, och den andra spekulanten fick det för 700.000. Men - vid besiktning visar det sig att grunden behöver fixas för ca. 80.000 (enligt besiktningsman). Då hoppar spekulanten av direkt, utan att ens diskutera prisreduktion. Säljaren/mäklaren kontaktar då oss, och erbjuder att sälja för 690.000 (vårt sista bud) minus 80.000 (som felet ska kosta att åtgärda). Alltså 610.000 Med stor sannolikhet skulle den andra spekulanten inte ens bjudit om dom känt till felet, och vi skulle ha fått huset för 500.000-510.000. Kanske till och med kunnat pruta det priset när felet upptäcktes(!). Det finns inga andra spekulanter som vi känner till. Frågan är alltså hur kall kan man vara? Vår tanke nu är att vi säger 550.000 och argumenterar att det blir en vinn-vinn situation för alla. Vi vill gärna ha huset, och så snabbt som möjligt. Säljaren är ett dödsbo. Dom säljer det med möbler verktyg och allting. Problemet är ju att man inte kan veta hur säljaren tänker. Tankar? Ska man vara så kall att man säger 550k, ta det eller låt bli. Eller ska man gå med på att schackra och kanske komma överens om 570? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 Tror nog att du kan samsas med dina frågor i samma tråd då det gäller samma sommarstuga. The Swede BLÅGUL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 18, 2006 Author Report Share Posted June 18, 2006 Taget. Vi har stöpt och blött det ett tag nu, och det lutar åt att vi bjuder neråt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 Tankar? Ska man vara så kall att man säger 550k, ta det eller låt bli. Eller ska man gå med på att schackra och kanske komma överens om 570? Hur fort behöver säljaren sälja? Hur vet du att det räcker med 80 000 för att reparera felet? Hur attraktivt är huset för andra nya köpare nu när det har ett större fel som behöver åtgärdas? Börja om på den nivån där du känner att du gör en bra affär och kanske vill då säljaren börja om med en ny budgivning och det får man kanske ta. Du har redan gjort resan en gång och kan dina gränser, justera dem efter vad du tror du kan fixa felet för med rimlig marginal. Börja om med det lägsta du tror säljaren gör affär på direkt om du är extremt mån om affär, lägre om du inte är extremt mån om att göra affär och ännu lägre om du vill ta risken att säljaren letar upp nya intressenter för att få igång en ny budgivning. Du behöver troligtvis inte bli kompis med mäklaren, om du behöver bli kompis med dödsboet har jag ingen aning om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 Sådana där saker skenar lätt iväg kostnadsmässigt, jag skulle föreslå att du är iskall och prutar rejält med risk att missa det, alternativt betalar 600k med krav att säljaren först åtgärdar ev felaktigheter innan du köper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 18, 2006 Author Report Share Posted June 18, 2006 1. Hur fort behöver säljaren sälja?2. Hur vet du att det räcker med 80 000 för att reparera felet? 3. Hur attraktivt är huset för andra nya köpare nu när det har ett större fel som behöver åtgärdas? Börja om på den nivån där du känner att du gör en bra affär och kanske vill då säljaren börja om med en ny budgivning och det får man kanske ta. Du har redan gjort resan en gång och kan dina gränser, justera dem efter vad du tror du kan fixa felet för med rimlig marginal. Börja om med det lägsta du tror säljaren gör affär på direkt om du är extremt mån om affär, lägre om du inte är extremt mån om att göra affär och ännu lägre om du vill ta risken att säljaren letar upp nya intressenter för att få igång en ny budgivning. Du behöver troligtvis inte bli kompis med mäklaren, om du behöver bli kompis med dödsboet har jag ingen aning om. 1. Vet faktiskt inte. Men läget är sådant att släktingarna till den avlidne (dog förra hösten vad jag förstått) tillbringar mycket lite tid där, och tänker lämna alla möbler. Å ena sidan vill dom nog bli av med det så fort som möjligt, men dom går förmodligen inte ekonomiskt back om dom väntar. Men nu har ju också fuktproblemet tillkommit som dom inte visste om tidigare. Om jag var säljare så skulle det få mig lite mer angelägen att sälja fortare. 2. Det vet jag ju egentligen inte. Besiktningsmannen jobbar på en känd odjursbekämpningsfirma som även gör sådana här installationer. Han borde ha koll på prisläget. Jag är långt ifrån expert, men jag kände ingen mögellukt under grunden när vi var där idag. Det såg också torrt och fint ut i trossbottenvirket. Så som jag uppfattar det så är det till största del en förebyggande åtgärd som krävs, men dock kostsam sådan. Tydligen är fläkten det dyra, som kan gå på upp till 40.000. Men det är en bra synpunkt, som jag tar med när jag pratar med mäklaren i morgon. 3. Förmodligen är den mindre än förr. Och då var vi ändå bara två spekulanter som budade. "Problemet" är att stugan ligger väldigt bra till för oss, har rätt storlek. Tomten är alldeles utmärkt för barnen. Lagom nära till bad o.dyl. Den känns alltså helt rätt för oss. Och vi var uppriktigt förvånade att det var så få spekulanter som det faktiskt var. Men den kom ut ganska sent på säsongen. På några visningar vi varit på tidigare har det ibland varit löjligt mycket folk. Som det ser ut nu kommer vi nog lägga oss på 530.000, i vilket läge både vi och säljaren gör en bra affär. Eftersom dom vill ha 610 så kan dom ju bara välja på att deala eller säga nej. Jag tror att dom kommer schackra för att inte släppa iväg den enda intressent dom har just nu. Sen ska vi bara bestämma oss för vår övre gräns. Förmodligen 550.000. Blir en spännande måndag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 19, 2006 Author Report Share Posted June 19, 2006 Lade precis 520k i bud. Mäklaren sa i princip att "det går dom aldrig med på, och kommer vilja lägga ut den igen". "Javisst, det blir nog bra med det... och?" svarade jag (inte riktigt, men ni förstår vad jag menar ). Budet vi lagt är 100k över vad det anses värt (500.000-80.000), vilket ju faktiskt är en vinst för säljaren också (även om det är mycket mindre än vad dom först trodde dom skulle få). Mäklaren fortsatte samtalet med att diskutera besiktning igen... Hon vet nog att vi har ganska bra förhandlingssituation. Får se om det löser sig under dagen. Riktigt kul det här. Jag som knappt skulle kunna pruta på piratkopierade skivor på en strand i Thailand. :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 2. Det vet jag ju egentligen inte. Besiktningsmannen jobbar på en känd odjursbekämpningsfirma som även gör sådana här installationer. Han borde ha koll på prisläget.Jag är långt ifrån expert, men jag kände ingen mögellukt under grunden när vi var där idag. Det såg också torrt och fint ut i trossbottenvirket. Så som jag uppfattar det så är det till största del en förebyggande åtgärd som krävs, men dock kostsam sådan. Tydligen är fläkten det dyra, som kan gå på upp till 40.000. Men det är en bra synpunkt, som jag tar med när jag pratar med mäklaren i morgon. Nu vet jag inte hur det är i dina trakter, men i mina trakter så har besiktningsmännen/kvinnorna från troligen samma bekämpningsfirma som du refererar till här ett ganska dåligt rykte och har allt annat än koll på saker och ting. Min erfarenhet är att hitta en bra besiktningsman/kvinna är svårt, regel nummer ett är att inte använda sig av mäklaren rekommenderad besiktningsman. Försök få en byggfirma motsv att besikta skadan och be om en prisuppgift på vad dom skulle ha för att åtgärda skadan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 19, 2006 Author Report Share Posted June 19, 2006 Det låter vettigt. Och i det här fallet så säger också mäklaren att det är fritt att välja, men dom anlitar A-x i första hand. Så man blir inte tvingad i alla fall. Angående budgivningen. Vi lade 520k, men säljaren vägrade backa längre än 600k, så det blev ingenting. Avslutningssamtal med mäklaren: Jag: "Så dom ska alltså sätta ut huset igen? För samma summa? Skriv upp oss som spekulant då. Vi lär ju tjäna på det." Mäklaren: "Njae, det verkar som dom vill sätta ut det för 600.000 (var 500.000 förra gången)." Jag: "Ok... Dom hade alltså en spekulant kvar vid förra tillfället som var beredd att ge 520.000. Och nu när dom känner till felet så ska dom gå ut med högre utgångspris?" Mäklaren: "Mmmmm. (knappt hörbar suck)." Jag, leende: "Nåja, så kan det gå. Men vi är fortfarande intresserade till priset vi angav, och ni vet hur ni når oss." Säljaren tror alltså att eftersom budgivningen en gång gått upp ganska högt (innan felen var kända!) så kommer det gå lika bra en gång till. Trots att det bara var två spekulanter som budade sista gången, och den som vann budgivningen hoppade av. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv101 Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 Hellö! Man kan alltid ställa frågan till Svensk Byggtjänts där kan du få hjälp med en massa frågor rörande fukt och annat. Själv är man en frekvent besökare på deras utstälning i Stockholm för att få lite nya ideer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 20, 2006 Author Report Share Posted June 20, 2006 Ha! Jag kollade under förmiddagen för att se om huset kom ut igen på försäljning... och det gjorde det inte. Blev inte helt överraskad när mäklaren hörde av sig: "Jo, dom har beslutat att ta erat erbjudande." Enda grejen var att dom kommer ta med köksbord, gräsklippare, vedkapare och lite andra prylar. Från början skulle allt ha ingått. Men det är inga problem att fixa sådant ganska överkomligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 Skulle säga http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund för snabba och kloka synpunkter. Finns det fler här som är medlemmar på byggahus också? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 22, 2006 Author Report Share Posted June 22, 2006 Jag är inte helt nöjd. Som jag skrev tidigare så var det klart. Sätter mig i bilen och åker från Stockholm till plats inom Strängnäs kommun, där jag ska jag skriva under kontrakt kl 11:00. Väl där träffar jag mäklaren, som berättar att säljaren hoppade av... kl 10:45. Säljaren skulle inte vara med och skriva, men så sent som igår kväll var det inga problem. Nu ringer puckot en kvart innan jag ska anlända till mäklaren. Uttrycket "j-v-a idiot" användes, och inte bara av mig. Alltså - hur puckade får folk bli egentligen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 22, 2006 Report Share Posted June 22, 2006 Skall de inte sälja alls nu??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 22, 2006 Author Report Share Posted June 22, 2006 Jo. När felen uppdagades och det sjönk i pris så känner dom sig lurade. Nu tror dom att dom ska få ett motsvarande högt bud som dom fick tidigare, när alla trodde att huset var felfritt. Dom skulle kunna få en liten ledtråd av att vi var två spekulanter tidigare. Tror dom att dom får fler nu? Eller ska dom försöka mörka felen? Hål i huvudet? EDIT: Och nu är fastigheten utlagd igen. För samma pris som vi skulle ha betalat. Och inget av felen nämns i annonsen. Nåja, vi får se om de lyckas lura någon... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 28, 2006 Report Share Posted June 28, 2006 Du kommer mao inte bjuda igen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 29, 2006 Author Report Share Posted June 29, 2006 Vet inte än. Om vi inte hittat något annat så gör vi nog det. Fast då kommer vi med största sannolikhet gå ner mer i pris. Allt beror på hur många, om någon, som kommer på nästa visning. Även om säljaren uppför sig beklagansvärt så är det inte deras sällskap vi köper, utan huset. Det är så man får tänka. Skulle det bli dags för kontraktsskrivning igen så vet jag att säljaren ska vara där, samt att dom även har papper på att dom är den rättmätiga säljaren (det är ett dödsbo), så dom inte kan strula till det igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 @Stefan Vill du ha kåken så köp! Håll inte på att pruta med småsummor (Hur mycket gör egentligen 60 tusen på ett bolån i skillnad?) för det där med fukt i grunden säger ALLA besiktningsmän rutinmässigt när de besiktigar ett gammalt hus. Orsaken är att dräneringen som regel är åt helvete. Skall du inte inreda källare så är det skit samma, bara det är bra ventilerat. Led bort regnvattnet FRÅN huset. Går regnvattnet ner i marken invid huset idag? I så fall byter du stuprören och ser till att du får ett bra "utkast" och att marken sluttar från grunden. Tag bort eventuella rabatter, träd och buskar där det är som värst. Låter som ni hittat ett bra hus som vore trist att missa. Ni kan dränera, men gör du det själv (enkelt) så kostar det inte mycket. Ta dit din gamla grupp, ställ fram hackor och spadar, grilla en griskulting och ställ fram ett par plattor bira så har ni trevligt tillsammans och gräver färdigt på ett par dar. Mitt tips är: Finns det mögel eller svamp i huset, skit i det! Är det bara fukt, så KÖP! Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 @Stefan Ni kan dränera, men gör du det själv (enkelt) så kostar det inte mycket. Ta dit din gamla grupp, ställ fram hackor och spadar, grilla en griskulting och ställ fram ett par plattor bira så har ni trevligt tillsammans och gräver färdigt på ett par dar. Låter i mina öron som en mycket bra ide', tänk bara på att ni gräver först och grillar/ dricker öl sen lätt att det blir fel annars. Vet av egen erfarenhet att det lätt blir snett och vint :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted July 1, 2006 Author Report Share Posted July 1, 2006 Så jag ska alltså börja med att erbjuda läsk, inte starksprit? Efter säljaren tjafs med det som hände när vi skulle skriva kontrakt så skulle det nästan vara värt att bråka om småsaker, förutsatt att det blir köp. Men som sagt, vi köper inte hus för att umgås med säljaren... Fortsättning kommer förmodligen följa senare i nästa vecka, det ska vara visning igen på början av veckan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
golffoxtrotfive Posted July 1, 2006 Report Share Posted July 1, 2006 intressant tråd, ser framemot att följa dina vedermöror, skulle själv agerat likadant som du även 0m fuktproblemet inte är av så stor vikt, verkar mer som att säljarna inte riktigt vet vad dom sysslar med vilket däremopt du verkar ha stor kläm på, e du gammelyxa månne?? :P Opps verkar vara svårt med stavningen idag, kanske blitt nån öl förmycket Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted July 2, 2006 Report Share Posted July 2, 2006 Så jag ska alltså börja med att erbjuda läsk, inte starksprit? Efter säljaren tjafs med det som hände när vi skulle skriva kontrakt så skulle det nästan vara värt att bråka om småsaker, förutsatt att det blir köp. Men som sagt, vi köper inte hus för att umgås med säljaren... Fortsättning kommer förmodligen följa senare i nästa vecka, det ska vara visning igen på början av veckan. Jag bara tyckte att det lät som om kåken passade din familj perfekt. Känns det bra i magen när ni är där och kollar? "Ser" du dig själv i huset, fixandes och macklandes och sedan en vision om hur ni vill ha det? Är där annat i närheten som kan bli en störning (typ trafikerad väg, konstig lukt från någon bonngård, buller eller flugsvärmar) på längre sikt? Är det här ett bra plejs så riskera inte att det glider dig ur händerna. Är ni ensamma om att vara intresserade, så kan du ju ha is i magen. Men är det flera som är och kollar och det blir budgivning, då får ni nog slå till snabbt och hårt. Det kan ju vara så att de inte behöver sälja just nu. De kanske bestämmer sig för att vänta på rätt köpare för att få vad de vill ha. Som sagt: Fukt i grunden är lappri och hör ihop med gamla hus som kasken i kaffet. Ventilation, bra avrinning av regnvatten från huset och så, så kan ni bo där så länge ni lever. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted July 3, 2006 Author Report Share Posted July 3, 2006 Jag bara tyckte att det lät som om kåken passade din familj perfekt. Känns det bra i magen när ni är där och kollar? "Ser" du dig själv i huset, fixandes och macklandes och sedan en vision om hur ni vill ha det? Är där annat i närheten som kan bli en störning (typ trafikerad väg, konstig lukt från någon bonngård, buller eller flugsvärmar) på längre sikt? ... Ja. Och nej. Huset och läget känns bra. Enklast är om det inte blir någon annan spekulant på visningen nu i veckan. Så får vi hoppas att dom står för sitt pris den här gången, och inte håller på och velar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
golffoxtrotfive Posted July 9, 2006 Report Share Posted July 9, 2006 och hur går det nu med husköpet???? blev oroväckande tyst, blev det nån annan köpare? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted July 9, 2006 Author Report Share Posted July 9, 2006 Sorry. Nej tvärtom. Dom var visning i veckan. Det kom exakt... 0 personer. Vi kommer på måndag visa intresse igen, den här gången på det ursprungliga utgångspriset. Måste säga att jag lärt mig en hel del under resans gång, kan man lugnt säja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
golffoxtrotfive Posted July 9, 2006 Report Share Posted July 9, 2006 ser med spänning framemot utgången, hoppas du säjer till här på forumet när ölen, grisen och spadarna kommer fram så man kan titta in och hjälpa till(iallafall med öldrickandet)med grävningen av ny dränering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.