pagge Posted June 15, 2006 Report Share Posted June 15, 2006 Sprängpansargranater, eller HESH, verkar ju i dag när det gäller verkan mot modernt pansar vara omsprungna av andra ammunitionstyper, men som infanterivapen i bebyggelse anser jag att denna ammunition kan göra nytta. HESH-granater anpassade till 84mm grg och/eller 40mm grt bör ju, som jag ser det, vara ett utmärkt sätt att på håll skjuta upp bräscher eller få motståndare skyddade av betong att bli perforerade av utstötning från smällen. Britterna använder HESH i grövre kalibrar mot befästningar, men vilka tankar finns på forumet om att låta avsutten skyttetrupp använda ammunitionen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 15, 2006 Report Share Posted June 15, 2006 Nu vet jag bara på ett ungefär hur HESH funkar. Men vad gäller att slå ut motsåndare i hus så funkar väl spårljuspansarspräng bra har hört att det blir ganska så fin restverkan om man bara vet var man ska sikta.... har jag hört alltså men att det borde utvecklas fler typer av granater till GRG är jag helt med på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pagge Posted June 15, 2006 Author Report Share Posted June 15, 2006 Nu vet jag bara på ett ungefär hur HESH funkar. Men vad gäller att slå ut motsåndare i hus så funkar väl spårljuspansarspräng bra har hört att det blir ganska så fin restverkan om man bara vet var man ska sikta.... har jag hört alltså men att det borde utvecklas fler typer av granater till GRG är jag helt med på... Pansarspräng kan säkert också göra nytta mot hus, även om jag inte är säker på att verkan mot trupp blir särskilt enastående om det är ett stort rum med öppna fönster man skjuter på. RSV nedkämpar ju inneslutna motståndare framför allt genom tryckverkan, medan HESH framför allt förlitar sig till utstötning från innerväggen. Dessutom blir det inga vidare ingångshål att bryta in genom med RSV. För att skjuta en bräsch idag måste man därför rusa fram till väggen, kleta på sprängdeg, tända och rusa tillbaka, i värsta fall medan man blir beskjuten. Då vore det betydligt enklare att slänga iväg en eller ett par HESH mot den uppstudsiga väggen. Frågan är dock om de klena kalibrar infanteriet kan bära med sig räcker till detta ändamål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle P Posted June 15, 2006 Report Share Posted June 15, 2006 (edited) Jag tror du har en poäng... Frågan är dock om de klena kalibrar infanteriet kan bära med sig räcker till detta ändamål.Så klen är ju inte kalibern. Om man dessutom lägger in i ekvationen att det räcker om vapnet klarar att träffa en 1x1m vertikal yta på 50m håll så kan projektilen göras relativt tung. Stor stridsladdning, liten drivladdning. Undrar bara hur stor skillnaden blir gentemot att använda den vanliga spränggranaten... /Olle Edited June 15, 2006 by Olle P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted June 15, 2006 Report Share Posted June 15, 2006 Nu finns ju redan HEDP 502 framtagen till GRG. Dock inte något som är inköpt av FM. ADM 401 och HEDP 502 är granater jag skulle vilja ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted June 15, 2006 Report Share Posted June 15, 2006 (edited) ADM 401 HEDP 502 Kan bara hålla med Adam Wilhelm: Granötter jag vill ha... Edited June 15, 2006 by cf112 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Eriksson Posted June 15, 2006 Report Share Posted June 15, 2006 Vad står de båda förkortningarna för, HEDP och ADM? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
404 Skenberg Posted June 15, 2006 Report Share Posted June 15, 2006 (edited) HEDP = High Explosive Dual Purpose Hög explosivt dubbelt syfte/funktion Adm kan jag ej översätta utan bara förklara vad det är: Det är en amo som avlossar flecheter(stål pilar). Mkt bra i djungel och urban miljö mot mjuka mål Mvh 404 Skenberg Edited June 15, 2006 by 404 Skenberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted June 15, 2006 Report Share Posted June 15, 2006 ADM=Area Defence Munition? ADM 401 är bra till att skjuta på mål som är nära egen trupp eller då riskavståndet för att använda spräng är för litet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Eriksson Posted June 15, 2006 Report Share Posted June 15, 2006 Ok, så ADM är en grövre hagelpatron.. typ Vad är dual purpose då, HEAT såg jag i länken men vad är den andra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
404 Skenberg Posted June 15, 2006 Report Share Posted June 15, 2006 (edited) Kollade in den Pdf filen som jag har på HEDP. Tydligen så är detta en amo som brukas både mot mjuka pansarfordon samt betong väggar, tegelstensvägg, trupp, bunkrar och övriga fält fortifikationer. Den har en rsvkon i sin konstruktion. Mvh 404 Skenberg Edited June 15, 2006 by 404 Skenberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pagge Posted June 15, 2006 Author Report Share Posted June 15, 2006 Nu finns ju redan HEDP 502 framtagen till GRG.Dock inte något som är inköpt av FM. Men HEDP (som f.ö. även finns till M203 grt) skiljer sig ju inte nämnvärt från MPAT, och verkar genom RSV och splitter. Då har vi ju återigen förlorat förmågan att skjuta bräscher. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tyrfing Posted June 16, 2006 Report Share Posted June 16, 2006 [citat] HESH rounds contain a warhead filled with plastic explosive and a delayed fuse. On impact the plastic explosive in the shell spreads out to form a disk on the surface of the armour. The fuse then detonates the explosive, creating a shock wave which travels through the armour, causing flakes of metal to spall off the armour's inside surface. The resulting fragments injure or kill the crew, damage equipment, and/or ignite ammunition and fuel. Unlike HEAT ammunition, HESH shells are not explicitly designed to penetrate the armour of main battle tanks, although performance depends on the thickness of the target's armour plating.[/citat] Fr www.wikipedia.org Later mkt vettigt for att anvanda i bebyggelse, core intressant att hora lite praktiska erfarenheter dar. Torde bli en mycket god restverkan av vaggen man skjuter pa plus som sagt att man borde skapa en brasch att ta sig in igenom.. Fo e ju adm sa javla mysigt ond att man far rysningar.. Varfor har vi inte den?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts