lanrezac Posted June 8, 2006 Report Posted June 8, 2006 Att döma av malaj-smileyn missade du uppenbarligen min poäng helt och hållet. Mitt resonemang i tre enkla steg: 1) Vi klarade av de uppräknade uppgifterna. 2) Eftersom vi omöjligen kan ha varit så fruktansvärt speciella, vilket innebär att det hela måste betraktas som i högsta grad möjligt för ett genomsnittligt förband, 3) så måste de befäl/förband som inte lyckas med detsamma göra något riktigt åt skogen fel. Efter 7,5 månader är en vpl befälselev långt bortom nivån "lär en bunt soldater gräva pissgrop" och ska därför varken vara i behov av feedback (i så fall genom stickprovskontroller) eller direkt uppsikt under dylika moment. Det jag försöker säga är att de grundläggande men ändå tidsslukande utbildningsmoment som jag räknade upp, är så simpla att det omöjligen kan vara någon dålig affär att använda befälselever till uppgiften. Och den som hävdar att sådana inte klarar de här sakerna, måste ha blandat ihop sin KB-plut med Knäckebrödhults HV-ungdomsavdelning. Jag kunde inte hålla mig borta. - Oväntat... Tänkte väcka den gamla tråden istället (bara för JTS skull), men orkar inte lägga mer tid på det här. Du missar fortfarande poängen. Jag talar i generella termer, du utgår fortfarande från dig själv och dina erfarenheter. Det får du gärna göra men försök inte applicera det på HELA FM. Efter 7,5 månader är en vpl befälselev långt bortom nivån "lär en bunt soldater gräva pissgrop" och ska därför varken vara i behov av feedback (i så fall genom stickprovskontroller) eller direkt uppsikt under dylika moment. och vad skrev jag..... Senare under utbildningsåret så kan man övergå till att kontrollera resultat istället för lektioner. Och jag repeterar GB/PB/KB är elever under utbildning och skall därmed INTE räknas/användas som instruktörer. Men som en viktig del i utbildningen skall dom ha TU-uppgifter (TruppUtbildning), anpassade efter krigsbefattning/utbildningståndpunkt/lämplighet. Quote
Recommended Posts