zetruz Posted May 19, 2006 Report Share Posted May 19, 2006 Jag läste en notis i en Illustrerad Vetenskap för några år sen, och jag blev väldigt imponerad av ubåtsklassen. Så jag undrar om någon har lite historik, fakta, och/eller bilder? Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted May 19, 2006 Report Share Posted May 19, 2006 Det här är en alldeles utmärkt sida för att hitta det du vill ha: Google Det tog bara 0,49 sek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zetruz Posted May 19, 2006 Author Report Share Posted May 19, 2006 Självklart använde jag det, men jag menar om någon har sett i verkligheten eller så. Det framgick såklart inte, så ursäkta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skånsk makaron Posted May 21, 2006 Report Share Posted May 21, 2006 Sett den har jag gjort, men tyvärr inga bilder. Inte poppis med ryska befäl och lotsar på bryggan och dra fram stora kameran med fete objektivet..;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted May 21, 2006 Report Share Posted May 21, 2006 Sett den har jag gjort, men tyvärr inga bilder. Inte poppis med ryska befäl och lotsar på bryggan och dra fram stora kameran med fete objektivet..;)I vilket sammanhang, ute till sjöss "på jobbet"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zetruz Posted May 21, 2006 Author Report Share Posted May 21, 2006 Överallt! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skånsk makaron Posted May 24, 2006 Report Share Posted May 24, 2006 I vilket sammanhang, ute till sjöss "på jobbet"? Japps, det var en ärovördig produkttanker på 16326 ton, MT Bro Atland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted May 24, 2006 Report Share Posted May 24, 2006 (edited) Japps, det var en ärovördig produkttanker på 16326 ton, MT Bro Atland.Avis, lite örlogsfartyg kan liva upp den tråkigaste av vakter, speciellt liknande bjässar. Du har inte lust att utveckla lite om situationen? Man kanske skulle ta och göra nåt vettigt av sjödygnen man fick under GU alltså. Edited May 24, 2006 by Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skånsk makaron Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 (edited) Japps, det var en ärovördig produkttanker på 16326 ton, MT Bro Atland.Avis, lite örlogsfartyg kan liva upp den tråkigaste av vakter, speciellt liknande bjässar. Du har inte lust att utveckla lite om situationen? Man kanske skulle ta och göra nåt vettigt av sjödygnen man fick under GU alltså. Jag vet inte hur det ligger till riktigt på den fronten, men har för mig att den tid man spenderar i GU prövas individuellt för "civil" sjötid, oftast får man ingen alls. Se min profil. Edit: akademisk utläggning... Edited May 25, 2006 by Skånsk makaron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 Jag vet inte hur det ligger till riktigt på den fronten, men har för mig att den tid man spenderar i GU prövas individuellt för "civil" sjötid, oftast får man ingen alls. Se min profil. Edit: akademisk utläggning... Jodå, vi fick intyg på alla de "riktiga" sjödygnen vi hade, blev inte så mycket nötande av kaj under GU... ;) Tänkte mer på lite mer detaljer om hur det gick till när ni såg tattartermosen (SSN ser man väl trots allt inte så ofta?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 Intressant att Akula är utrustad med lätta luftvärnsrobbotar (Strela). Kan säkert vara utomordentligt värdefullt för att mota iväg närgångna ASW helikoptrar, eller till och med lågflygande P-3or. Men hur är de tänkta att avfyras? Sitter det ngn slags box som inehåller robbotarna på periskopet eller på ngn annan mast, och som därmed kan höjas över vattenytan för avfyring? För inte kan det väl vara tänkt att hela ubåten ska gå upp i ytläge för att skicka ut ett par matroser på däck med handburna Strelas?? Det verkar ju isof oerhört kokko... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 Intressant att Akula är utrustad med lätta luftvärnsrobbotar (Strela). Kan säkert vara utomordentligt värdefullt för att mota iväg närgångna ASW helikoptrar, eller till och med lågflygande P-3or. Men hur är de tänkta att avfyras? Sitter det ngn slags box som inehåller robbotarna på periskopet eller på ngn annan mast, och som därmed kan höjas över vattenytan för avfyring? För inte kan det väl vara tänkt att hela ubåten ska gå upp i ytläge för att skicka ut ett par matroser på däck med handburna Strelas?? Det verkar ju isof oerhört kokko... [/ironi] jag tror de behöver lv kapacitet då de spenderar mer tid på ytan pga tekniska fel [/slut ironi] ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 Svenska ubåtar av bland annat Sjöormenklass har haft GRG i uppbörden för självskydd vid gång inomskärs i ytläge. Kanske är tanken med SA-7:orna något liknande. Mer troligt är dock att det rör sig om men marina versionen SA-N-5. Det är i så fall tänkbart att de går att skjuta i uläge från tuber. Den tekniken finns och det mest kända exemplet på det är den amerikanska UGM-84 Sub-Harpoon /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted May 26, 2006 Report Share Posted May 26, 2006 SubHarpoon?? Men det är väl (ju) en sjömålsrobbot, tänkt att använda mot ytfartyg? Lär inte bli många ASW helikoptrar nerskjutna med den... väl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted May 26, 2006 Report Share Posted May 26, 2006 (edited) SubHarpoon?? Men det är väl (ju) en sjömålsrobbot, tänkt att använda mot ytfartyg? Lär inte bli många ASW helikoptrar nerskjutna med den... väl? Släpp hörnflaggan och kom in i matchen Grodan. Det är i så fall tänkbart att de går att skjuta i uläge från tuber. Den tekniken finns och det mest kända exemplet på det är den amerikanska UGM-84 Sub-Harpoon Han pekar på själva principen att från en ubåt skicka iväg en robot i U-läge via ordinarie tuber. Edited May 26, 2006 by Sytare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted May 26, 2006 Report Share Posted May 26, 2006 Jo jo, den tekniken känner jag mycket väl till. Men gäller det verkligen även lv-robbotar? Tuberna käns liiite grovkalibriga för att skjuta ut Strelas med.. Och det är just lv robbotar, inte kryssningsrobbotar som min fråga handlar om, så kom upp ur vaken och börja spela hockey gosse! Mycket tacksam för alla svar/idéer kring detta, för den här frågan har börjat plåga mig på allvar nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted May 28, 2006 Report Share Posted May 28, 2006 Jo jo, den tekniken känner jag mycket väl till. Men gäller det verkligen även lv-robbotar? Tuberna käns liiite grovkalibriga för att skjuta ut Strelas med.. Och det är just lv robbotar, inte kryssningsrobbotar som min fråga handlar om, så kom upp ur vaken och börja spela hockey gosse! Mycket tacksam för alla svar/idéer kring detta, för den här frågan har börjat plåga mig på allvar nu... Jag har googlat runt lite utan att hitta något om lv-robotar från ubåt. Jag vet dock att det ska finnas företag som säljer tekniken. I det exempel jag hört placerade man flera robotar bredvid varandra i tuben. Under googlandet kom jag dock över en och annan sida som uttryckligen sade att de SA-7/SA-N-5 som fanns ombord på ryska ubåtar var av MANPADS-typ. Skulle så vara fallet blir jag ännu nyfiknare på vad skillnaden mellan SA-7 och den marina versionen SA-N-5 är. (IP44-godkännande kanske? ) Jag har vägarna förbi Anna Lindh-biblioteket och KTHB imorrn. Har jag tid kommer jag att kolla upp en och annan sak i deras bestånd av referenslitteratur från Jane's. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted May 29, 2006 Report Share Posted May 29, 2006 Tack för svaren mdn. Jag väntar med spänning på vad du lyckas snoka upp på biblioteket! Edi: Ang skillnaden mellan SA-7 och SA-N-5 skulle jag tippa på att den största skillnaden är att den senare robboten är konstruerad för att vara säker mot saltvatten, något som de flesta elektroniska prylar inte brukar tycka om alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted May 30, 2006 Report Share Posted May 30, 2006 Då har jag varit på Anna Lindh-biblioteket och undersökt saken. Enligt Jane's Fighting Ships är de SA-N-5:or som finns ombord på Akula-båtarna av den vanliga portabla typen. Det gäller inte bara Akula, utan samtliga ryska fartyg utrystade med SA-N-5/8/10 har den vanliga MANPADS-varianten. Det enda undantaget utgörs av en korvettklass där de finns fast monterade i ställ. Om jag har förstått artikeln om vapnet i Jane's Naval Weapon Systems rätt ska den enda skillnaden mellan SA-N-5 och SA-7 vara just NATO-beteckningen. Enl. Jane's medför följande ryska ubåtsklasser SA-N-5 (Strela 2) eller SA-N-8 (Strela 3): Typhoon Kilo Akula Sierra I/II /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted May 31, 2006 Report Share Posted May 31, 2006 Vilka ubåtar är det ni snackar om? Dom med den ryska beteckningen Akula eller dom med NATO-beteckningen Akula? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted May 31, 2006 Report Share Posted May 31, 2006 Vilka ubåtar är det ni snackar om? Dom med den ryska beteckningen Akula eller dom med NATO-beteckningen Akula? Då man pratar om Akula brukar den klass som har NATO-beteckningen Akula avses. Hade vi pratat om Typhoon-båtarna hade vi sagt just det, eftersom även de är mest kända under sin NATO-beteckning. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts