Jump to content

GPS-satellitnavigering

JBP

Recommended Posts

Har skaffat mej en gpsantenn till min bärbara dator då jag inte kännde för att lägga ut flera tusenlappar på en navigator till bilen. Jag använder mej av programmet Autorute från ett stort omtalat företag i väst. Programmet funkar jättebra för att hitta rätt, det har alla bra ha detaljer utom en sak som jag saknar..nämligen voicedirections.

Jag har börjat snegla lite på Tom Tom programmet till pocketPC och har nu ett par frågor att ställa ang detta.

Går Tom Tom Navigator att göra på en vanlig bärbar dator?

Finns det andra programvaror som har röst som säger till när man skall svänga osv som funkar i en vanlig Laptop?

/JBP

Kort och koncist, nej det går ej.

du kan inte förklara varför det inte går då många PocketPC använder sig av windows i en nerskalad variant?

/JBP

Apropå GPS och mobiler.

Jag är sugen på en SE P990 (om de släpps någon gång snart innan de blivit helt omoderna) och funderar på att inhandla en blåtandsgps till den. Jag har hittat ett par olika navigationslösningar, men de kräver att man är uppkopplad mot mjukvarutillverkarens server för att man ska kunna använda dem. Finns det någon lösning till UIQ som INTE kräver konstant uppkoppling, där kartor och alla annan data kan ligga på minneskortet?

/E

Tydligen har det då kommit en emulator som inte fanns när jag använde TomTom för Pda, använder TomTom Go numera efter att min Pda totalhavererade. Det kan säkert fungera men jag måste säga att jag är skeptisk till emulatorer...

Är det någon som har testat GPS-skalet till Nokia 5140i? Om ja, är det något att ha?

Jag har bara testat det kort på en kollegas mobil men jag måste nog säga nej. Starttiden är väldigt lång, noggrannheten låg och koordinater kan endast fås i lat/long. Jag har försökt kolla om det är möjligt att via ett externt program (java) få MGRS/UTM/RT90 men det verkar inte finnas något som är skapat än iaf. Skalet har nästan ingen funktionalitet utom att visa lat/long och eftersom samma summa pengar köper en 12-kanalers enkel men duglig gps från Garmin så finns det inte riktigt någon anledning att köpa ett gps-skal.

Lite OT kanske...

Någon som har koll på hur konvertera lat/long (i decimalform) till UTM/UPS?

(Mittpunkten på satelitbilderna på Google Maps är dec. lat/long.)

Ett sätt om du har en gps är ju att knappa in punkten som en waypoint i lat-long och sedan ändrar du formatet på gpsen till UTM så vips...

annars så kan du se formlen och räkna själv på:

http://www.uwgb.edu/dutchs/UsefulData/UTMFormulas.HTM

p.s längst ner på sidan finns det ett fiffigt excelark som du kan ladda ner och använda

/b

• Forumsledning

Är det någon som har testat GPS-skalet till Nokia 5140i? Om ja, är det något att ha?

Jag har bara testat det kort på en kollegas mobil men jag måste nog säga nej. Starttiden är väldigt lång, noggrannheten låg och koordinater kan endast fås i lat/long. Jag har försökt kolla om det är möjligt att via ett externt program (java) få MGRS/UTM/RT90 men det verkar inte finnas något som är skapat än iaf. Skalet har nästan ingen funktionalitet utom att visa lat/long och eftersom samma summa pengar köper en 12-kanalers enkel men duglig gps från Garmin så finns det inte riktigt någon anledning att köpa ett gps-skal.

Håller med den är inget vidare användartrevlig.

MEN så vill jag dock påpeka för er andra här att vi talar INTE om GPS i denna tråden utan om mjukvaran till datorer för GPS. Det finns tråd i MTRL-platsen om GPS-enheter. use it please.

/ BLÅGUL

TACK B!!!!

Precis vad jag behöver, då det skall ske "programatiskt".

/U

/.../

annars så kan du se formlen och räkna själv på:

http://www.uwgb.edu/dutchs/UsefulData/UTMFormulas.HTM

p.s längst ner på sidan finns det ett fiffigt excelark som du kan ladda ner och använda

/b

MEN så vill jag dock påpeka för er andra här att vi talar INTE om GPS i denna tråden utan om mjukvaran till datorer för GPS. Det finns tråd i MTRL-platsen om GPS-enheter. use it please.

Mea culpa, mea culpa, mea culpa!

Och om vi pratar programvara för hemmabruk, alltså inte tunga GIS-applikationer, så måste jag bara rekommendera Fugawi (http://www.fugawi.com/). Det är kanske inte lika hi-tech som vissa system och det kan inte prata med dig eller ge dig vägbeskrivningar men om man ska hantera kartor och sjökort finns det inget smidigare. Älsklingsfunktionen är att man kan använda vilken bild man vill som karta, och således scanna in papperskartor eller liknande*.

*NATO-kartorna brukar ofta finnas i missionsområdet som pdf-er. "Spara som" .bmp och importera - voila!

Men nu efterfrågades det tyvärr ett program som kan prata med en och då vet jag inte.

Mea culpa, mea culpa, mea culpa!

Och om vi pratar programvara för hemmabruk, alltså inte tunga GIS-applikationer, så måste jag bara rekommendera Fugawi (http://www.fugawi.com/). Det är kanske inte lika hi-tech som vissa system och det kan inte prata med dig eller ge dig vägbeskrivningar men om man ska hantera kartor och sjökort finns det inget smidigare. Älsklingsfunktionen är att man kan använda vilken bild man vill som karta, och således scanna in papperskartor eller liknande*.

*NATO-kartorna brukar ofta finnas i missionsområdet som pdf-er. "Spara som" .bmp och importera - voila!

Men nu efterfrågades det tyvärr ett program som kan prata med en och då vet jag inte.

Danno:Voila? behöver man inte Geo-reffa bildfilen? men det kanske är enkelt i Fugawi?

SirVival, det var så lite, det går ju att stega in i formeln i excelarket och få ut funktionerna därifrån med.

/b

Danno:Voila? behöver man inte Geo-reffa bildfilen? men det kanske är enkelt i Fugawi?

Njae. Du bestämmer vilket datum och koordinatformat du vill använda. Sen markerar du tre punkter, förslagsvis koordinatkryss, skriver in koordinaterna för dessa och sen är det bara att köra. Det hela tar någon minut bara. I somras gick jag från pdf (nato-karta), via photoshop (tog bort marginalerna), och till användbar karta i Fugawi på ca 10 minuter. Alla koordinater satt där de skulle och allt fungerade fin-fint.

En ytterligare härlig funktion är att programmet lär sig vilka områden alla kartor täcker och för varje waypoint kan du få upp en lista över vilka kartor den finns på (alltså world, europe, röda kartan, gröna kartan, hemgjorda osv.). Det gör det enkelt att byta från detalj till mer överskådlig bild. Dessutom kan man lägga på lite oleat och sånt. Härligt program helt enkelt!

Apropå GPS och mobiler.

Jag är sugen på en SE P990 (om de släpps någon gång snart innan de blivit helt omoderna) och funderar på att inhandla en blåtandsgps till den. Jag har hittat ett par olika navigationslösningar, men de kräver att man är uppkopplad mot mjukvarutillverkarens server för att man ska kunna använda dem. Finns det någon lösning till UIQ som INTE kräver konstant uppkoppling, där kartor och alla annan data kan ligga på minneskortet?

/E

Jag har kört Wayfinder i min P910i sen den kom ut och det funkar mycket bra. Visst, det är serverbaserat men det finns många fördelar med detta.

Du kan faktiskt ladda ner kartor över de större städerna i Sverige för att spara datatrafik, men det går faktiskt inte åt så hemskt mycket data, beroende på hur du navigerar. Har du kartbilden uppe hela tiden så tankar du naturligtvis data konstant, men om du använder vägvisning så har telefonen laddat hem hela rutten och du får instruktioner med pilar och voiceprompt.

Den absolut största fördelen med Wayfinder är sökfunktionen. I alla andra GPS:r jag testat så kan man söka på adress eller POI. Wayfinder har lagt in alla företag i Sverige som är registrerade hos PRV. Detta innebär att man har ca 2milj. företag och enskilda firmor att söka bland. Väldigt användbart...

En annan sak! Inga kartor som blir gamla. Uppdateringar görs på Wayfinders server och man har alltid tillgång till "färska" kartor.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...