Jump to content

Recommended Posts

Lägger in detta här för jag antar att det snabbt kommer att bli "OT".

nåja, vad brukar ni göra på HV övningarna? kan vara kul att utbyta lite ideer kanske så att det inte blir samma sak hela tiden.

Jag menar, Skyddsvakt med momentet "fulla dryga gubben som vill jiddra med PlutCh" blir trist efter 2 ggr.....

Nu så har vi rätt bred "repetoar" med även mycket patrull och sjukvård, bevakning, tagande av objekt och mycket mer, men vad gör NI?

Edited by Fk Satan
Breddade topicen

SIB, SIB, SIB och SIB.

Fast tyvärr alldeles för mycket torrt och typ aldrig skarpt.

Något vi måste förbättra och öva mycket, mycket mera är förluster/skador i strid - konsekvenser och åtgärder, samt utnyttjande av understödsvapen och prick/skarpskyttar.

Eftersom vi ofta övar mitt inne i Sthlm city i full mundering får vi ofta uppmärksamhet (på gott och ont)(mest gott iofs, när 'publiken' ser att Hv inte längre bara består av gamla ölrdrickande mausergubbar) och frågor om vilka vi är och vad vi sysslar med.

ja, det är riktigt, vi har åsså sänt medelåldern i plutonen från ca 48 år till 32 år, på ca 1 år =) har haft en jätte rekryteringsräd =) brukar ni ha "boundings"? bara träffas i plutonen, snacka skit, ta en pilsner, att jobba med fältarbeten påobjektet kanske inte är ett alternativ för er som e i sthlm city :D

De senaste övningarna har handlat mycket om tagande av objekt. Det har varit roliga och nyttiga övningar men det blir ju inte så mycket skjuta.

Nästa år blir det mycket SIB.

Det finns så mycket som man behöver öva på men ack så lite övningstid.

>>Radarjägare<<

Aye, förutom samkvämet i uniform, brukar vi (jag själv har tyvärr varit på tok för frånvarande, men det har sina orsaker) ses på ett ställe i centrala 08. Var och när kan du fråga C St Görans Hvkomp om.

Medel/medianåldern hos oss skulle jag tro ligger runt 27-28.

>>Radarjägare<<

Aye, förutom samkvämet i uniform, brukar vi (jag själv har tyvärr varit på tok för frånvarande, men det har sina orsaker) ses på ett ställe i centrala 08. Var och när kan du fråga C St Görans Hvkomp om.

Medel/medianåldern hos oss skulle jag tro ligger runt 27-28.

fan vad kul, hoppas att även vi kan komma ner så pass i medelåldern :)

det är betydligt roligare att ha driftiga killar än gamla uvar som tittar åt andra håller för att inte upptäcka fienden så de slipper göra vapenvården... :sneaky2

I en organisation som HV så tycker vi att samkvämet är viktigt, så man lär känna varann ordentligt. för eftersom övningstillfällena är så begränsade och inte som i lumpen så får man knyta sig samman på andra sätt :)

tänkte ha en helg med städning på objektet, diverse snickerier, korvgrillning osv, samt även några grupptävlingar, göra eld, frakta den på nåt vis till punkt B, få vatten att koka på kortast tid, sjukvård samt mycket mer, enkla grejer som har stor verkan för gruppen :)

även under planläggning så låter jag samtliga vara med och säga sina önskemål och åsikter, det gäller inte bara att närvara, det gäller att vara delaktig :)

Under 200-300h/år ska vi klara dom huvuduppgifter som vi är ålagda. Till detta kommer beredduppgifter. Därför har vi de senaste åren haft ett tema som löper genom verksamhetsåret i syfte att nöta in kunskaperna. Vår uppdelning ser ut så här ungefär:

Huvuduppgifter: 60%

Beredduppgift:20%

Allmänna soldategenskaper:20%

Övningstiden räcker inte riktigt till ändå för att man ska känna sig tillfreds på hela bredden.

Casca

• 6 years later...

20t HV här övar skyddsvakt, tagande av objekt, SIB grunder samt instinktiv skytte.

Är i min mening det vi borde hålla på med. Mer finns det inte utbildningstid för och egen tligen är det för lite redan som det är. Men 20t HV är beställt och det som levereras, på gott och ont.

jag tycker det saknas ordergivning för gruppchefer när man ska lösa en uppgift..

Kräv att Plutonchef håller ordergivning för minst Gruppchef. Klarar denne inte det så skicka iväg på kurs.

HvSS Plutonchef 1:1 och 1:2 kan vara lämpligt.

jag tycker det saknas ordergivning för gruppchefer när man ska lösa en uppgift..

Kräv att Plutonchef håller ordergivning för minst Gruppchef. Klarar denne inte det så skicka iväg på kurs.

HvSS Plutonchef 1:1 och 1:2 kan vara lämpligt.

det funkar..... tänker mest på gruppchefan ger order till sina soldater...

Du saknar mao order AV gruppchefen. Hur vet soldaterna vad de ska göra om de inte fått order?

ordern utförs inte korrekt menar jag.... typ vi ska in o ta o rensa huset sen är det inte så mycke mer

Då är det kanske dags för gruppchefsutbildningar? Eller menar du att det inte ges tid till gruppcheferna att samla gruppen

och hålla en ordergivning?

Du saknar mao order AV gruppchefen. Hur vet soldaterna vad de ska göra om de inte fått order?

ordern utförs inte korrekt menar jag.... typ vi ska in o ta o rensa huset sen är det inte så mycke mer

men vänta nu lite här...

enligt din profil så är du Gruppchef så varför tar inte du kommandot då ?

tänk på att alla ska kunna vara chefer inom insats...hur det är i 20h minns jag ej

så om en tvekar så ta kommandot "följ mig" för står ni kvar och stampar så blir ni 2:or om fi upptäcker att ni står och stampar

ev. tjafs kan tas senare det viktiga är att alla kommer in och uppgiften börjar lösas

så ser jag på det iaf...

men vänta nu lite här...

tänk på att alla ska kunna vara chefer inom insats...hur det är i 20h minns jag ej

så om en tvekar så ta kommandot "följ mig" för står ni kvar och stampar så blir ni 2:or om fi upptäcker att ni står och stampar

ev. tjafs kan tas senare det viktiga är att alla kommer in och uppgiften börjar lösas

så ser jag på det iaf...

jag har inga problem me att va chef .... så är inte alla chefer i insats hur skulle de se ut

men vänta nu lite här...

så ser jag på det iaf...

Hur tänker du nu? Ska Lasse1 ta befälet om gruppchefen vid något tillfälle tvekar eller funderar?

Jag skulle nog inte vilja vara med under de preferenserna.

men vänta nu lite här...

så ser jag på det iaf...

Var har du fått detta ifrån?

/Challe

men vänta nu lite här...

så ser jag på det iaf...

Nu har jag varit anställd gruppchef tillräckligt länge för att inte gå i de vanligaste fällorna men jag behöver då och då fundera till under striden och skulle då närmsta basse dra iväg gruppen så skulle jag:

1. Haka på för att överleva striden

2. byta grupp så fort läget medger.

GAAAAAHHHH!!!!

jag tänkte rätt och skrev fel eller jag tänkte fel och skrev fel eller hur man nu ser på saken....

hur som helst menade jag inte att alla ska kunna vara chefer inom IP men däremot tycker JAG att man ska kunna ex.vis " följ mig" om jag ser en fara som är på g

sen är vi väl rörande överens om att en sib går hyfsat fort...

jag tycker det är obra att bli sittandes som kråkor på en telefonlinje utanför...speciellt om fi börjar skjuta in sig på oss som sitter där för att en dålig Gruppchef inte kan besluta sig

det var det jag menade och menar då inte att alla Gruppchef och stf Gruppchef är dåliga utan det är nog mer den sk beslutångesten som inträffar

det viktiga är väl först och främst skydd o sen eld med rörelse ?

sen anser jag mig inte vara bättre än min Gruppchef

har själv varit sjvgrpc så jag vet hur det är...

missförstå mig rätt nu är ni snälla ? plz?