Jump to content

Personskyddsutbildning?

Recommended Posts

Har jag forstatt ratt sa finns val viss personskyddsutbildning hos MP, men hur lang ar i sa fall denna utbildning -alltsa ar det 5, 7 -veckors utbildning eller?

Ar det nagon annan som har PS utbildning (forutom SSG)?

Sag att man pa rekrytering till utland sokte just detta darfor mina fragor.

Det finns personal inom FM som får eller har fått kvalificerad utbildning i ämnet. Detta har dock inte handlat om värnpliktiga som AW säger utan anställd personal (officerare och/eller beredskapsförband).

Förmodligen krävs det någon utb likt den jag har.

Och hur lang ar den ubildningen?

Det förband som jag läst om, som har Personskyddsutbildning och ej är ett :) förband är internationella militärpolisenheten (MP01-->)

Finns info om enheten på livgardes hemisda under Internationellt

Här är en en länk om internationella militärpolisenheten som utövar personskydd i kosovo.

Livgardesofficerare på skarpt uppdrag utomlands

Japp!

/Lasseter

I vilken form och i vilket syfte övar hemvärnet "mer" personskydd? Eller önskade du mer personskyddsutbildning i HV?

Edited by Born

Sist jag hörde så var det ett led i NSS kommande uppgifter såsom anti-terrorism, bekämpning av tung kriminella, inbrytning och rensning av hus m.m.

M.a.o. helt i linje med det som redan sätts som övningsscenario här och där i Sverige när HV övar.

Såg även någon central upphandling av FMV till NSS-IP gällande solglasögon, expanderbatong m.m.

:baskerKav:

Sist jag hörde så var det ett led i NSS kommande uppgifter såsom anti-terrorism, bekämpning av tung kriminella, inbrytning och rensning av hus m.m.

M.a.o. helt i linje med det som redan sätts som övningsscenario här och där i Sverige när HV övar.

Såg även någon central upphandling av FMV till NSS-IP gällande solglasögon, expanderbatong m.m.

:Malaj:

Coolt!!! När är det planerat?

Fick under min tid på Bordningstyrkan viss utbildning i personskydd. Svårt att säga exakt hur mycket men totalt lade vi nog ner några veckor på det. Själva grundutbildning ficlk vi av en herre Från LG.

Det hela avslutades med att vi gick som personskydd(obeväpnat,då det inte fans någon hot bild, och var i rent övnings syfte) åt Genaral major Tony Milton(?) C.Royal Marines under ett 5 dagars(eller var det 4...) officelt besök i sverige.

Tyckte personligen att det var bland det roligaste jag gjort under GU. Mycket variation och väldigt lite tristess, fanns alltid ett nästa steg och ytterligareled att tänka på.

/Jag

Har jag forstatt ratt sa finns val viss personskyddsutbildning hos MP, men hur lang ar i sa fall denna utbildning -alltsa ar det 5, 7 -veckors utbildning eller?

Ar det nagon annan som har PS utbildning (forutom SSG)?

Sag att man pa rekrytering till utland sokte just detta darfor mina fragor.

Förutom MP0x så kan du som MP fått din utbildning om du ingått i KS MNMP-Coy eller MNMP-E´s personskyddsdel när dessa fanns.