Jump to content

Recommended Posts

• Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
När det gäller vpl. medaljen, kommer den tilldelas Aspiranterna efter genomförd GU?

Förmodligen inte men det har jag egentligen ingen täckning för.

/K

Posted
När det gäller vpl. medaljen, kommer den tilldelas Aspiranterna efter genomförd GU?

Förmodligen inte men det har jag egentligen ingen täckning för.

/K

Instämmer. Enligt statuterna tilldelas den "som belöning för fullgjord värnpliktsutbildning". Men det kan ju ändras om HKV så önskar.

030001-3.jpg

/P

• 3 weeks later...
Posted

Nu har det enligt uppgift tagits fram två nya HV-medaljer i brons och silver. Detta p.g.a. att de befintliga medaljerna inte är bra nog.

De ser ut som de medaljer som finns idag fast med en lagerkrans runtom.

De två nya tilldelas den som t.ex. utfört extraordinära insatser under tjänstgöring, i klass med livräddande insatser (jag har inte statuterna helt klart för mig).

Detta var på tiden!

Posted
Nu har det enligt uppgift tagits fram två nya HV-medaljer i brons och silver. Detta p.g.a. att de befintliga medaljerna inte är bra nog.

De ser ut som de medaljer som finns idag fast med en lagerkrans runtom.

De två nya tilldelas den som t.ex. utfört extraordinära insatser under tjänstgöring, i klass med livräddande insatser (jag har inte statuterna helt klart för mig).

Detta var på tiden!

Har man bara bytt utseende på Hemvärnets brons- respektive silvermedalj eller handlar det om två nya medaljer?

Är det helt nya medaljer tycker jag verkligen inte att det var på tiden. Hemvärnet har redan hemvärnets kungliga förtjänstmedalj i guld och silver, hemvärnets petrimedalj samt hemvärnets silvermedalj och bronsmedalj. Dessutom har HBR (hemvärnsbefälets riksförbund) en kunglig förtjänstmedalj och ett förtjänsttecken, båda i guld.

Räddande av liv tycker jag borde ge någonting mer än en föreningsmedalj, alltså en medalj från FM eller annan statlig myndighet.

Posted (edited)
Har man bara bytt utseende på Hemvärnets brons- respektive silvermedalj eller handlar det om två nya medaljer?

Räddande av liv tycker jag borde ge någonting mer än en föreningsmedalj, alltså en medalj från FM eller annan statlig myndighet.

Det är nya medaljer, precis som jag skrev.

Efter att ha drivit ett sånt här ärende tidigare, så är min erfarenhet att en livräddande insats i HV är svår att få annan medalj för utanför HV:s egna.

Edit: De befintliga medaljerna är ju mer för lång och trogen tjänst, stabsarbete, rådsarbete, etc.

Edited by MP Loke
Posted

Den dag någon kommer över bilder och statuter hoppas jag att denne gör en insats för folkbildningen och lägger upp den på www.medalj.nu.

Posted (edited)

Det är nya medaljer, precis som jag skrev.

Efter att ha drivit ett sånt här ärende tidigare, så är min erfarenhet att en livräddande insats i HV är svår att få annan medalj för utanför HV:s egna.

Edit: De befintliga medaljerna är ju mer för lång och trogen tjänst, stabsarbete, rådsarbete, etc.

Ska man verkligen få en silver- eller bronsmedalj för en livräddande insats? Har man räddat livet på någon så tycker i alla fall jag att man har förtjänat valören guld oavsett vad medaljen heter. Något annat tycker jag är nervärderande av både räddaren och den som har blivit räddad.

Edited by eskil
Posted
Ska man verkligen få en silver- eller bronsmedalj för en livräddande insats? Har man räddat livet på någon så tycker i alla fall jag att man har förtjänat valören guld oavsett vad medaljen heter. Något annat tycker jag är nervärderande av både räddaren och den som har blivit räddad.

Hade jag faktiskt inte tänkt på, men det låter ju väldigt rimligt!

Posted (edited)

Hade jag faktiskt inte tänkt på, men det låter ju väldigt rimligt!

Person 1

Springer mot ett brinnande hus och öppnar en dörr som är låst utifrån. Inlåst 8 barn springer ut till friheten. Person 1 blir lite svedd och får 1 gradens brännskador och en nedfallande tegelpanna på ena axeln.

Person 2

Springer mot ett brinnande hus och öppnar en dörr som är låst utifrån. Person 2 springer in och letar igenom det brinnande huset, han kommer ut med 4 barn i armarna. Han lämnar de 4 barnen på säker plats och återvänder nu in i huset för att fortsätta och han kommer ut med ytterligare 3 barn efter ett par minuter. Huset är nu helt övertänt. Person 2 rusar på nytt in i eldinfernot för att leta efter det sista barnet vars rop på hjälp han hör. Han hittar barnet och inser att han kanske inte kommer komma ut. Han kastar ut barnet ur ett fönster ner i armarna på en nyss ankommen brandman. Taket faller ner på Person 2 innan han själv hinner ta sig ut. Han kläms fast och brinnande dör han hjältedöden i lågorna. Nationen hänförs av hans mod och osjälviskhet.

Samma medalj? Rimligt?

Edited by Kn Glock
  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Nu har bestämmelserna för de nya Hemvärnsmedaljerna tagits fram. Detta finns att läsa på tidningenhemvarnet.se:

"Rikshemvärnsrådet har beslutat om nya bestämmelser för hemvärnets medaljer och plaketter. Orsaken är att det funnits brister i det gamla belöningssystemet.

-Bronsmedaljen var inte tänkt att ges för gamla meriter men så blev tillämpningen, vilket gjorde att massvis med bronsmedaljer delades ut, säger ledamoten Thomas Widlund.

Han har tillsammans med en arbetsgrupp sett över hela belöningssystemet för att göra det mer logiskt och strukturerat. Resultatet blev också två nya tillskott, silver- respektive bronsmedaljen med lagerkrans, för berömvärda gärningar.

-Medaljsystemet var inte heltäckande. Hemvärnet hade ingen medalj att belöna för en aktiv berömvärd handling vid olycka eller liknande, säger Thomas Widlund."

http://webnews.textalk.com/upload/articlef...anstallning.pdf

http://webnews.textalk.com/upload/articlef...Utmarkelser.pdf

Inga bilder ännu, men det kommer väl i tidningen när medaljerna har tagits fram.

Edit: korvfingrar

Edited by LUK
  • 8 months later...
Posted

Jag har hört att under VK2, alternativt Kalla Kriget, skulle tusentals "För Tapperhet i Fält/till Sjöss" ha präglats så det fanns att ta av när kriget kom... myt eller faktum, nån som vet?

• 1 month later...
Posted
Regeringens motivering att inte de som utmärkt sej för tapperhet under september- och decemberstriderna 1961 skulle få Tapperhet i fält (trots rekommendationer från Indiens och Irlands regeringar) var att medaljen endast kunde delas ut för insatser mot Rikets fiender och Sverige som land var inte i krig med vare sej Kongo eller Katanga... De fick Vasamedaljen istället.

Aha, det var en bra förklaring. Däremot rimmar det illa med att man kunde förläna den ca 50 år tidigare för insater för Persien. Men det var som sagt i en annan, mer storvulet nationalistisk tid.

Just utdelandet av Vasamedaljen istf Svärdsmedaljen ser vid första anblicken ologiskt ut och kräver kanske en förklaring: Svärdsmedaljen (i silver) utdelades rätt strikt till underofficerare för lång och trogen tjänst, så den passade inte. År 1952 ändrades Vasaorden till en "fri orden" som den ursprungligen var, dvs. obunden av rang och börd m.m. så därför var Vasaordens medalj ett mer naturligt val. Svärdsmedaljen i guld har endast delats ut i ett ex., till en tysk statschef eftersom han redan hade Svärdsordens storkors och man skulle hitta på något extraordinärt. Svärdsmedaljen i guld bör kanske fortsätta vara en parentes...

/Jonas

• 1 year later...
Posted (edited)

En liten fråga till Lt P.

Kan ni inte lägga in en funktion så att den som vill kan göra en ribba där även icke bärbara medaljer finns med?

Och en fråga till, hur får man in sin ribba i inläggen?

Edited by 32LvTropp
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
Posted (edited)

Jag vet att inte sverige varit i krig på ett par hundra år, men undrar ändå om sverige har några medaljer motsvarande Medal of honor och Purple heart i amerikanska armén?

Nån som vet?

Numera finns medaljen för sårad i strid. Den motsvar väll Purpel heart?

Edited by KnAmf
  • 4 weeks later...
  • 9 months later...
Posted

min värnpliktsmeadlj hade visst ett visst ett dåligt fäste som inte höll fast ordentligt

och nu har även en del av det ramlat av och försvunnit. ligger nånstans i Drottningholms grus

finns det några tips på hur man fixar/byter ut sånt?

Posted (edited)

min värnpliktsmeadlj hade visst ett visst ett dåligt fäste som inte höll fast ordentligt

och nu har även en del av det ramlat av och försvunnit. ligger nånstans i Drottningholms grus

finns det några tips på hur man fixar/byter ut sånt?

Det måste nog lödas för att bli bra, och det är nog mer besvär än det är värt. Köp en ny värnpliktsmedalj på postorder och lägg originalet i bokhyllan.

Edited by Cykelskytt
Posted

Jag vet inte vad som menas med fäste i detta fall. Är det delen mellan själva medaljen och bandet eller det som håller fast alltihop på uniformen?

Är det delen som håller fast band+medalj på uniformen så går det att köpa löst och montera själv, annars kan man ju lämna in det, t ex ifall bandet också måste bytas.