Jump to content

Nya heraldiskavapen för sjöstridsflottiljerna


Psilander

Recommended Posts

Den andre maj antogs nya vapensköldar för sjöstridsflottiljerna, baserade på Kustflottans gamla vapensköld.

 

Bottenfärgen på kustflottans vapen var blått, varför 4. valde svart för att inte använda kfls gamla sköld.

 

4.sjöstrisflottiljen

Ankare i guld på svart botten krönt av kunglig krona

 

4_vpn_100.jpg

 

3. Sjöstridsflottiljen

Ankare i guld på röd botten, krönt av kunglig krona

3_sjostridsflottilj_280.jpg

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Den andre maj antogs nya vapensköldar för sjöstridsflottiljerna, baserade på Kustflottans gamla vapensköld.

 

Bottenfärgen på kustflottans vapen var blått, varför 4. valde svart för att inte använda kfls gamla sköld.

4.sjöstrisflottiljen

Ankare i guld på svart botten krönt av kunglig krona

3. Sjöstridsflottiljen

Ankare i guld på röd botten, krönt av kunglig krona

Antar att 1.ubflj behåller sitt heraldiska? Har en annan fråga; har en sköld liggande med vad jag misstänker kan vara just Kfl heraldiska emblem. Frågan gäller dock färgen på ankaret som på min sköld är i silver, om det är Kfl borde det inte vara i guld? Isåfall vad föreställer min sköld? Någon som är heraldiskt bevandrad när det gäller Flottan....Psilander?

kflsilver7or.th.jpg

/G.L.

Link to comment
Share on other sites

Har jag förstått omorganisationen rätt?

3.Ysflj => 3.Sjöstridsflj

2.Ysflj + 2.minkriavd => 4.Sjöstridsflj

 

Varför blev det då 4.Sjöstridsflj och inte 2.Sjöstridsflj? 2 + 2 = 4?

Tycker att det med bara tre flottiljer hade varit mer logiskt om de numrerats 1-3, särskilt om man ändå genomförde en omorganisation. Men det är klart, 1-4 Hkpbat/skv blev 1, 3 och 5 Hkpskv.

Link to comment
Share on other sites

@ Göta Lejon

 

Det du har på skölden är Kustflottans vapen. Ankaret var i silver. Silverankare hade förr betydelsen värnpliktig officer, underofficer eller civilanställd, men av ngn anledning som är fördold för mig så hade Kfl ett silverankare i sitt vapen.

 

@ 106

 

2 Ysflj + 4 Minkrig = 4 Sjöstrid

 

Om jag inte missat det helt så ingår delar av gamla 4minkrig i nuvarande 3sjöstrid också.

 

 

 

Men i vilket förband ingår Hms Orion?

Link to comment
Share on other sites

i 1:a ubåtsflottiljen om jag inte missminner mig. Och mycket riktigt så ingår delar av gamla minkrig i både tredje och fjärde sjöstrid... :/

Edited by PB-Syte
Link to comment
Share on other sites

i 1:a ubåtsflottiljen om jag inte missminner mig. Och mycket riktigt så ingår delar av gamla minkrig i både tredje och fjärde sjöstrid... :blink:
Korrekt och korrekt. :)

Orion tillhörde innan FB04 MBO.

 

Orion har även ett eget förbandsmärke/motsvarande som förekommit i lite olika varianter, har det tyvärr inte i digital form hemma, ska se om jag kan fixa en bild på det...

 

Så där, den dåliga bidlkvalitén skylls lämpligen på den kassa fotografen, mobilkameran eller det taskiga ljuset. :P

dsc00032wince4dx.jpg

(Klicka för lite större bild)

 

Det högra märket var det vi fick vid ombordmönstring, det vänstra vad som fanns att köpa i markan (ombord), osäker på vilket som egentligen är det som gäller. Den digitala varianten motsvarar dock närmast det högra.

Edited by Andreas
Link to comment
Share on other sites

Håll i er, detta hände med flottan i FB 04.

 

1. Ubflj (divisoner i ÖHK och ÖHB, samt Belos, URFen och torpedbärgare)

Allt flyttat till Karlskrona, Orion tillförd, 4st ubåtar kvar (2 söd, 2 Ögd) 1gtd i USA tom 2007-06-30

2. ysflj (20.kvdiv, Vbg)

Nedlagd

3. Ysflj (70.div, 31kvdiv, PTK vby, trö)

Ombildad till 3.sjöstriflj tillförd 41.mröjdiv och Ckr samt kmr och Gbg, Personal huvudsakligen från 3.e och 4.minkrig. Baserad i Karlskrona

 

4.Minkrigflj (41mröj, 42.mröj, 121.skoldiv, ckr, utö, gålö, röjdyk splittrad mellan ÖHK, ÖHB och Skredsvik))

Ombildad till 4. sjöstriflj med 42.mröj, 41. kvdiv (20.kvdiv minus Kmr, Gbg) , vbg och röjdyk, Ckr och 41.mröj till 3.e, utö, gålö sålda. Personal huvudsakligen från 4.minkrig och 2.ysflj. 121 överförd till SSS. Baserad på Muskö och i Skredsvik

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

4st ubåtar kvar (2 söd, 2 Ögd) 1gtd i USA tom 2007-06-30

Det marina är inte riktigt min starka sida, men jag trodde Ögd var den andra södermanlandsbåten så att man har kvar 2 Söd (Söd och Ögd) och 2 + 1 Gld (Hnd och Upd + Gld).

4 Minkrig

OK, det var det jag först trodde men bilden 2minkriavd.gifwww.4sjostridsflj.mil.se heter 2minkriavd.gif

Link to comment
Share on other sites

Det marina är inte riktigt min starka sida, men jag trodde Ögd var den andra södermanlandsbåten så att man har kvar 2 Söd (Söd och Ögd) och 2 + 1 Gld (Hnd och Upd + Gld).
ÖGD är mycket riktigt den andra SÖD-båten som ska behållas. Man kan ju tycka att flottiljens ftg skulle framgå av 1.ubflj hemsida men där kan man istället läsa:

 

Vad gör vi?

 

Första ubåtsflottiljen är i dag ett förband med sju ubåtar och en miniubåt baserade på Berga, tre mil söder om Stockholm, och i Karlskrona

Läge för en uppdatering minst sagt.
Link to comment
Share on other sites

I väntan på att någon med facit svarar:

 

36ptrbny.gif - Vapensköld för 36.patrullbåtsdivisionen 34rbb.gif - Vapensköld för 34.robotbåtsdivisionen

 

Kvarstår då gör frågan vad stjärnan och "timglasen" står för, de senare finns ju i olika utföranden på båda 2. och 3. ysflj gamla vapensköldar (öppna resp. "ifyllda"). Tycker ju att kvdiv och lag/stab borde finnas representerade också?

 

Ta gärna med en tankerlast salt, är inte speciellt hemma på heraldik. :P

 

Allmän info om heraldik i FM

 

Fler nya heraldiska vapen för i år

 

Edit: Lära sig skilja på rbb och ptrb var det ja, olycksfall i arbetet... :)

Edited by Andreas
Link to comment
Share on other sites

Timglaset betyder korvett, därom ingen tvivel, och jag hade för mig att stjärnan betyder patrullbåt, men är osäker efter att ha sett armborstet... Hmmm.

 

Blixten i 2Ysflj är sannolikt en kvarleva från tiden som ytattackflottilj, då jag förmodar att förbandet även hade robotbåtar/torpedbåtar eller motsvarande i arsenalen. Jag har dock aldrig sett en armborst i det "blåa" sammanhanget. Kan stjärnan vara en plottningssymbol för patrullbåt? Jag vill minnas att timglaset är den gamla plottsymbolen för Kkv, men det är ju evigheter sedan man plottade på plexiglas med fettpenna, så minnet är grumligt... Ojvoj vad jag är gammal...

Link to comment
Share on other sites

När 2:a ytstrid hette 1:a ytattack, så var den senare ensamma stjärnan, en ring av stjärnor á la EU flaggan, ringen av stjärnor var 11 robotbåtsdiv vapen. Den vita blixten mot blå botten tillhörde dåvarande 13 patrullbåt. Timglaset kom senare och blev sedemera 20.e kkv div.

 

Vilket innebär att:

36ptrbny.gif36.e patrullbåt.

34rbb.gif34.e Robotbåts div.

31kkvdiv.gif 31.a Korvettdivisionen

32:a korvett divisionen är uppenbarligen på uppsegling, men jag har inte sett deras vapen ännu.

//Sgt Papa Bear, fd 13.e ptrbdiv med devisen "Som en ljungeld om natten"

Link to comment
Share on other sites

Timglas symbolen kommer av den gamla plottingsymbolen för korvetter och fregatter, dessutom har det en massaMLA fina andra heraldiska betydelser om död och att tiden rinner iväg för fi osv.

Stjärnan kommer ur gamla 21.rbb div, men de hade en ring med stjärnor ungefär som EU flaggan, men alla stjärnor stod upprätt. De var ju Plejader och Spicor som ar torpedbåtar dvs stjärnbilder

 

Är det nån som har ne bild på gamla 1.a ytattacken dvs vapenskölden med aurak raketer mm.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spontant känns det befriande med en enkel och stilren design som dessutom är tidlös. Inga symboler som anknyts till fartygstyper (det kan man göra på divisionsnivå), utan ett vapen som lika gärna kunde passat 1956 som 2006 och kommande 2056. Inte för att jag lever i nån föreställning om att dessa vapen skulle fortleva så länge, men det är skönt att man i alla fall försökt skapa nåt som har förutsättningar att leva vidare.

Synd är att ostförbandet inte kan ha en blä sköld, men det svarta är trots allt väldigt funkis. Efter att ha sett vapnen i samband med FM-dagarna, så finns det i huvudsak två saker jag är lite ledsen för. Trossen skulle kunna vara lite tjockare samt det faktum att man valt grått som bakgrund för skölden på det tygmärke som bärs på sjöstridsuniformen. Grått är i mina ögon förknippat med sydförbandet 3:e. Allt är i och för sig bättre än den (i mina ögonen) anskrämliga kombinationen guld-rött-grått. Främst guld-rött är nåt som mina ögon aldrig kunnat vänja sig vid.

 

Det är i alla fall helt klart två märken som ska till samlingen, det ena (4:e) är redan i hamn efter att pratat med en gammal bekant på FM-dagen i Stockholm. Nu blir det väl till att nyttja en del gamla hållhakar nere på Gulan också ... :)

Link to comment
Share on other sites

Tycker också att dom nya vapnen verkar bra, positivt att märkena inte är bundna till en specifik fartygstyp (div.) utan bara representerar flottiljen. Tycker iof att dom gamla sköldarna var snyggare, men köper helt anledningen till att man byter.

Får väll också utnyttja lite kontakter och shanghaja ett nytt 3:e Sjöstrid märke (tipps till Vargas - märkena finns inte på gulan, dom anskaffas av resp. flottilj, finns att köpa uppe på staben!).

 

Fråga: På 3:e kommer ju Visbykorvetterna att organiseras i 32:a KvDiv, men hur blir det på 4:e - vågar man gissa på en 42:a KvDiv? Och hur ser fördelningen av ftg ut - fortfarande 3st till 3:e och 2st till 4:e eller har man ångrat sig?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Nu blir det väl till att nyttja en del gamla hållhakar nere på Gulan också ... :ph34r:

 

Sist jag var där sa väl ryktet snarare att personalen hade hållhakar på dig...

 

Något om onsdagkvällar.. är ett märke värt det?

 

:P

Link to comment
Share on other sites

Två till Stockholm, 3 till pottis. Vad jag hört så ombeväpnar 41.kvdiv från Gbg till Vby bån gång.

42.a är mröj divisonen.

Tack för det! Givetvis är 42:a en mröjdiv, har en tendens att glömma minröjarna... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Grått är i mina ögon förknippat med sydförbandet 3:e

 

Det finns invändningar mot det i Stockholm också, ryktet säger kupp från herulerna. Den grå bakgrunden är alldels för mycket 3. för jag skall gilla det. Det bästa hade nog varit antingen figursytt eller nån form av mörkblått, men med guldkant för att markera sköldkanten som gamla ÖS vapnet.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Bakgrunden kunde ju ha varit blått! Varför inte blått? Den gråa blaffan är ful ju! Hörde att en viss profil på flottiljen sågade designen med den gråa bakgrunden, ovetande att kreatören (FljC) själv hade total medhörning... Tur att han redan kommit in på tappen, annars söker sig tankarna till begreppet "karriär-självmord".. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det bästa hade nog varit antingen figursytt eller nån form av mörkblått, men med guldkant för att markera sköldkanten som gamla ÖS vapnet.

Absolut. När knekteriet, marininfanteriet och i viss mån även flugvapnet övergår till mer fältmässiga märken i olika nyanser av grönt, svart, brons och andra diskreta färger borde väl flottan kunna göra detsamma fast med mörkblå bakgrund? Jag förstår inte varför man i FM har stora, ibland nästan självlysande märken och ibland ljusa färger som blir skitiga bara man tittar på dem.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa hade nog varit antingen figursytt eller nån form av mörkblått, men med guldkant för att markera sköldkanten som gamla ÖS vapnet.

Absolut. När knekteriet, marininfanteriet och i viss mån även flugvapnet övergår till mer fältmässiga märken i olika nyanser av grönt, svart, brons och andra diskreta färger borde väl flottan kunna göra detsamma fast med mörkblå bakgrund? Jag förstår inte varför man i FM har stora, ibland nästan självlysande märken och ibland ljusa färger som blir skitiga bara man tittar på dem.

 

Favoriten är måskiten till fältmössan som man alltid blev tvungen att gå loss på med lite maskeringsfärg.

 

2ysod5oh.jpg

 

Det finns exempel på "subdued" versioner av ordinare flottiljmärken avsett för fältuniform. Till sjöstridsdräkt finns inte behovet av dylika varianter.

Link to comment
Share on other sites

Det finns exempel på "subdued" versioner av ordinare flottiljmärken avsett för fältuniform. Till sjöstridsdräkt finns inte behovet av dylika varianter.

Även om det inte "behövs" kunde man väl ha mörkblå eller svart bakgrund istället för ljusgrått? Tänker på att polisen har det på sina märken, trots att de inte behöver det som kamouflage, men det ser bättre ut.

 

Förresten, på vilka plagg bärs textilvarianten av ubåtshajarna? Var på plagget (höger bröst eller höger ärm) bärs det?

Link to comment
Share on other sites

Är det slut med att sätta förbandsmärket över ärmfickan nu? Se bild från inlägg ovan.

Märket är mycket föredömligt placerat i enlighet med bestämmelserna i UniR FM. Att sätta det över ärmfickan är fel. (Även om det var så undertecknad hade sitt placerat.)

 

Förresten, på vilka plagg bärs textilvarianten av ubåtshajarna? Var på plagget (höger bröst eller höger ärm) bärs det?

De bärs på bröstet till daglig dräkt och på höger axelförstärkning på ylletröja m/87.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Förresten, på vilka plagg bärs textilvarianten av ubåtshajarna? Var på plagget (höger bröst eller höger ärm) bärs det?

De bärs på bröstet till daglig dräkt och på höger axelförstärkning på ylletröja m/87.

Så ni bär metallmärke till sjöstridsdräkt och textilmärke till daglig dräkt, dvs tvärtemot alla andra?

Link to comment
Share on other sites

Så ni bär metallmärke till sjöstridsdräkt och textilmärke till daglig dräkt, dvs tvärtemot alla andra?

Efter närmare kontroll i UniR FM så verkar det som det endast är på axelförstärkningen på m/87 som textilvarianten får bäras. Alltså har alla de befäl som jag har sett ha textilhajarna påsydda på kavaj m/48 varit reglementsvidriga. Men så är det 1.ubflj också, så man ska nog inte bli förvånad. :D

 

Och ja, vi bär metallmärket till sjöstridsdräkt vilket är ganska så jobbigt med tanke på att det fastnar i överallt.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Hej allihopa!

Det är säkert tio år sedan jag loggade in på soldf.com-forumet senast, men när jag sökte på nätet efter vapnen för de gamla ytstridsdivisionerna var den här tråden den enda jag hittade. Orsaken till att jag lämnade Soldf.com en gång i tiden var att jag i stället engagdeade mig i Wikipedia. Nu i julhelgen har jag gått igenom de flesta svenska förband och sett till att de har rätt bilder för förbandsfana, vapen och så vidare. Men för torpedbåtsdivisionerna och robotbåtsdivisionerna har jag gått bet.

Ytstridsflottiljernas vapen kombinerar de heraldiska symbolerna för de ingående divisionerna (femuddig stjärna för torpedbåtsdivisionerna, ett arv från tiden då alla torpedbåtar bar namn efter stjärnor eller stjärnbilder, armborst för robotbåtdivisionerna, ett stiliserat timglas för korvettdivisionerna och en blixt för patrullbåtsdivisionerna). Patrullbåtsdivisionernas vapen har jag återskapat från en minnestavla jag köpte på Tradera för länge sedan och två av korvettdivisionernas vapen har en annan användare skapat sedan tidigare. Men 20. korvettdivisionen, 42. minröjningsdivisionen, robotbåtsdivisionerna och torpedbåtsdivisionerna saknar fortfarande vapen. Är det någon som sitter på bilder av dessa eller som kommer ihåg hur de såg ut?

 

Edited by eskil
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...