Jump to content

Garnisonskyrkan K3

Recommended Posts

Ligger den inne på regementet vid K3?

Mitt emot den runda delen i mitten av slutvärnet (du ser nog kyrktornet med flaggstången)

http://hem.passagen.se/siz/bilder/fargfoto1.jpg

Öppen för allmän beskådan som många övriga delar på regementet är, vid vissa tidpunkter.

Edited by The Swede

Det är också intreassant att den ligger på andra våningen, alltså inte i markplan som är normalt, och byggdes för att vara plenisal. Tror endast det är en annan kyrka i Sverige som inte ligger i markplan, det kan dock vara fel eftersom det är cirka 7 år sedan jag gick någon guidad tur.

Karlsborg var ju tänkt att vara "reservhuvudstad" ifall fuskbygget vid mälarens inlopp inte iddes kämpa imot, därav skulle kyrkan oxå funka som plenissal. :D

Handlade inte så mycket om Stockholm skulle "iddas kämpa emot" som att centralförsvarsdoktrinen gick ut på att man inte skulle kämpa emot eftersom man i alla fall inte skulle hinna mobilisera innan en fiende hunnit tränga in i landet. Så Karlsborgs fästning är egentligen bara en befäst förrådslokal där man skulle stoppa in värdeföremålen tills armén hunnit mobilisera och gå till motanfall.

• 2 weeks later...
Fanns inte även det en kunglig boning förberedd? eller skulle han bo på Läckö (motsv) tills något ståndsmässigt var färdigställt vid Vätterns strand

I såfall är jag sugen på en bild

Jodå, kungsvillan ligger på Vanäs udde dvs inne i fästningen.

Fanns inte även det en kunglig boning förberedd? eller skulle han bo på Läckö (motsv) tills något ståndsmässigt var färdigställt vid Vätterns strand

I såfall är jag sugen på en bild

Jodå, kungsvillan ligger på Vanäs udde dvs inne i fästningen.

Ska man vara riktigt petig så ligger den faktiskt utanför fästningen, inne i skogen längst ut på udden. ;)