Jump to content

Nationella insatsstyrkan


Guest

Recommended Posts

Stockholm (TT)

På tisdagen fördes polisens elitförband nationella insatsstyrkan över från Stockholmspolisen till Rikspolisstyrelsen.

Därmed kan alla polisdistrikt i landet anlita insatsstyrkan gratis.

 

 

Innebär det att Umeåpolisen fick räkning för deras insats i Hörnsjö för ca en månad sen?

 

Undrar hur den var specificerad? :)

Link to comment
Share on other sites

Ehh?? Har NI tillhört Sthlm-polisen..??

Ja, det var ju "nationellt" i så fall..

 

Alltså...den här nationen kommer en vacker dag att implodera av all interndebitering..

Link to comment
Share on other sites

Alltså...den här nationen kommer en vacker dag att implodera av all interndebitering..

Det blev nog en saftig reseräkning. Det fanns ingen helikopter tillgänglig så dom fick köra upp hit från Sthlm. Enligt uppgift körde dom 70 mil på under 5 timmar. :)

Link to comment
Share on other sites

Knepigt att dom inte kunde låna in en Hkp från Flygvapnet, eller skakat fram ett flygplan...Men det är väl så det ska funka.

 

Inget sammarbete mellan myndigheter här inte, det kunde ju vara farligt...

Link to comment
Share on other sites

WAS??

 

Det KAN inte vara sant!

 

Det får inte vara så att myndigheter inte ska kunna samarbeta, eller polisen samarbeta med FM med materiel och personal (ex samband och transport) utan att folk ska börja tjafsa om Ådalen '31 och fan å hans moster..!!

Link to comment
Share on other sites

Polisen interndebiterar inte tillfälligt och akut biträde till annat distrikt. Även under Sthlmspolisens vingar har NI varit polisens s k "nationella resurs" och har kostnadsfritt kunnat utnyttjas för insatser och utbildning.

 

Försvaret ställer ofta upp med transporter till Nationella Insatsstyrkan. Ren transportverksamhet är inget problem "politiskt" sett längre, och samarbetet fungerar vad jag har hört numera oftast mycket bra. Problemet är däremot ofta att utrustningen (om t ex specialfordon skall användas som i Umeå) inte alltid ryms i en Hkp4.

 

Försvarets "Hercor" är svåra att utnyttja då de till att börja med inte har samma larmberedskap som Hkpflj. Eftersom Kungens Pojkar dessutom har fri fart under utryckning - särskilt på natten - måste man förflytta sig ett hundratal mil innan det s a s går "jämnt upp" att åka "Herca".

 

Det är ingen större idé att sitta och vänta på att en "Herca" flyger till Sthlm - lastar i - lastsäkrar - flyger upp - lastar ur och så står man ändå på en flygplats en bra bit ifrån den plats man egentligen ville vara på. Innan "Hercan" ens skulle ha landat på lämpligt flygfält i Sthlm är man redan i Härnösand...

Link to comment
Share on other sites

WAS??

 

Det KAN inte vara sant!

 

Det får inte vara så att myndigheter inte ska kunna samarbeta, eller polisen samarbeta med FM med materiel och personal (ex samband och transport) utan att folk ska börja tjafsa om Ådalen '31 och fan å hans moster..!!

Har väl för mig att det står på SoldF.com att polisen har fått låna ngn/några 90båtar av FM, men att dessa vårdades för dåligt..

så samarbete finnns, eller kanske fanns :)

Nån som är mer insatt ??

Link to comment
Share on other sites

Fenix:

 

Jupps, det är riktigt. Vi/de som bor i Stockholm, skärgården eller Mälaren brukar se dem titt som tätt.

 

Jag är egentligen inte insatt, men det rörde sig om runt 4-5 båtar som byggdes om (minrälsar och vapen med ställ togs bort) till att innehålla liten bur och kontor.

 

Utbildningen av båtförarna sker givetvis med AmfBat, vilket borde borga för kvaliteten, men som sagt, underhåll och handhavande var inte det bästa, de har visst varit några vändor på Rindö Varv och Amf1 för översyn och reparationer.

 

Båtarna finns ju kvar och körs, men hur avtal och sådant ser ut har jag ingen aning om..

 

GA KA vet förmodligen bättre än mig?

Link to comment
Share on other sites

WAS??

 

Det KAN inte vara sant!

 

Det får inte vara så att myndigheter inte ska kunna samarbeta, eller polisen samarbeta med FM med materiel och personal (ex samband och transport) utan att folk ska börja tjafsa om Ådalen '31 och fan å hans moster..!!

Har väl för mig att det står på SoldF.com att polisen har fått låna ngn/några 90båtar av FM, men att dessa vårdades för dåligt..

så samarbete finnns, eller kanske fanns :)

Nån som är mer insatt ??

Ja fast det är inte utlånade från försvaret som materiell. De tillfördes inte Försvarsmakten utan polisen direkt från varvet, iaf på pappret. Alltså är det inte FM materiell, fast det ägs av FM... Idiotiskt?  - Svar Johan Adam.

 

Förövrigt tycker inte sjöpolisen speciellt bra om dem. De är ju inte byggda för polisarbete och det finns sämre utrymme för omhändertagna och går inte lika bra i högra sjö som den andra typen "Skerfe" eller "Strifa" tror jag den heter.

 

Tror det var regeringen som beslutade om "lånet" för att slippa införskaffa nya polisbåtar.

Link to comment
Share on other sites

Vildmannen: Hörde att dom höll en snittfart på 170 km/h. Inte illa :D

Jo jag såg deras fordon på TV. Såg ut som Chevor eller GM-bilar med splitterskydd/pansar? Nånting säger mig att om så pass tunga fordon kan köra i 170 så måste dom förbruka en ansenlig mängd drivmedel. :P

 

Nån som vet mer om fordonen, motorer etc?

Link to comment
Share on other sites

Vildmannen: Hörde att dom höll en snittfart på 170 km/h. Inte illa :D

700 km på 5 timmar är en snitthastighet på 140 km/h.

 

Eftersom jag haft nöjet att köra en hel del, både fort och med riktigt snabba bilar, så kan jag säga att det i stort sett är omöjligt att hålla en snitthastighet på 170 km/h på Svenska vägar. Framförallt eftersom de färdas i vans (vad jag förstått) och de jämt och ständigt måste bromsat ner för fordon de han ikapp. Kan ju jämföra det här med snitthastigheterna efter ett formel 1 lopp som brukar ligga i trakterna kring 220 km/h trots att de sällan är under 125 km/h och toppar i 320 km/h.

 

Redan 140 km/h är en väldigt hög snittfart.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

När nu ändå ämnet är på tapeten så undrar jag om det inte skulle kunna bli synnerligen otrevligt om någon (polisen) kommer smygande runt nåt objekt som vi (Hv) är satta att bevaka, speciellt om polisen är iförda camo-kläder den normale Hv-mannen inte har en susning om? Med tanke på hur lysande (not!) samordningen är normalt sett mellan militära och civila myndigheter så ser jag stora möjligheter till fatala misstag!

 

POF

Link to comment
Share on other sites

Då var det kanske inget sammanträffande att jag i måndags fick syn på 2st vans med vidhängande svarta zodiac-båtar (av en typ som jag tidigare bara sett på Rindö och Korsö), och med dessa en hoper vältränade unga herrar med kortklippt hår..

 

Finns ju inte så mycket att välja på när man ser såna grejor.. :D

Link to comment
Share on other sites

Då var det kanske inget sammanträffande att jag i måndags fick syn på 2st vans med vidhängande svarta zodiac-båtar (av en typ som jag tidigare bara sett på Rindö och Korsö), och med dessa en hoper vältränade unga herrar med kortklippt hår..

 

Finns ju inte så mycket att välja på när man ser såna grejor.. :)

Undrar vad Livetsord gjorde där? ?

Link to comment
Share on other sites

Har inte en liknande händelse hänt där HV och Polis började skjuta på varandra eller har jag total missuppfattat???

Du har alldeles rätt, det har hänt och det var en otäck incident som kunde ha slutat riktigt illa. De närmare omständigheterna var följande.

 

Efter en serie inbrott i mobförråd i trakten av Malmköping under våren 1979 åtog sig hemvärnet att skärpa bevakningen av vissa förråd. Natten till den 14 april 1979 bevakades ett mobförråd i Mellösa av en grupp om fyra man. På grund av ett missförstånd anlände under natten två poliser till platsen. Poliserna var enligt beslut av polischefen i Katrineholm utrustade med förstärkningsvapen i form av kpistar. När polismännen vid tretiden kom till förrådet utbröt skottlossning. Poliserna besköts när de befann sig i en civil polisbil. En av poliserna besvarade elden. Den ene polisen fick ett skott i foten, den andre träffades i ryggen med svåra inre skador som följd. Hemvärnsmännen undkom oskadda (det var de som stod för huvuddelen av skottlossningen).

 

De fyra hemvärnsmännen åtalades för tjänstefel, framkallande av fara för annan och vållande till kroppsskada. Två av dem åtalades dessutom för brott mot vapenlagen (en hade en kpist hemma utan tillstånd, den andre hade vid tillfället med sig en pistol som enligt licensen endast fick användas för målskjutning [på andra mål än poliser, får man förmoda]).

 

Skildringen av händelseförloppet innehåller en del pikanta detaljer, tilll exempel avlossade en hemvärnsman 23 varningsskott mot ett av bilens däck!

 

Den rättsliga prövningen slutade med att två av hemvärnsmännen dömdes för brott mot vapenlagen men slapp påföljd eftersom förhållandena var speciella (den ene trodde att han hade rätt att ha kpisten, den andre hade fått

godkännande från sin chef att ta med pistolen istället för sitt gevär m/96). Samtliga friades från åtalen för tjänstefel, vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan. Domstolarnas skäl gick i korthet ut på att VaktB är otydlig och kunde tolkas som att de haft rätt att öppna eld i den aktuella situationen, och att de således bara gjort vad de uppfattade som sin plikt.

 

Målet gick ända upp till Högsta domstolen och detaljerad information om händelsen finns därför tämligen lättillgänglig i officiella källor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...