Jump to content

M4/M4A1 carbine

1314

Recommended Posts

Ja, de som har erfarenhet av denna är välkommna att skriva in sina erfarenheter om M4/M4A1. Vad är bättre, vad är sämre? KRAS eller RIS som det också kallas, hur praktiskt är det? Något för sverige att köpa in? Hur är det med eldavbrott och andra funktionsstörningar? Någon som har använt "SOPMOD" kittet? Bra system? Ja, skriv allt som har med USA's fjärde automatkarbin att göra.

Tacksam för inlägg/svar!

Den är ju i princip en kortad M16.

AK5D har vi nu så i de flesta fall tror jag inte att den har så värst mycket att tillföra för oss, undantaget specialenheter då möjligen.

Enda klagomålet på M4 utöver det vanliga om M16 som jag har hört var från en som tyckte att räckvidden blev lite väl kort med den jämfört med M16.

Vet inte riktigt hur det är med det själv.

Hmm, räckvidden skall bara ha kortats med 50 meter, så det borde ju inte vara för överjävligt =)

Och jag tänkte mer, om RIS var något för sverige, verkar ju onekligen skapligt praktiskt.

Är mycket nöjd med  M4 på grund av:

1) Den är lätt och kompakt. Som biverkningar på detta kan man hänga på en hög med utrustning utan att den blir otymplig och tung.

2) Har aldrig haft något behov av att skjuta längre än 200 meter, och upp till det avståndet dödar den det man siktar på.

3) RIS (SOPMOD). Jag kan ha med två olika sikten (ACOG + reflex, som är bra på olika saker, Reflex=Djungel, ACOG=Afgaland)som är nollade på vapnet och byta efter behov. Om kraven inte är så stora kan jag även sno ett från patrullkamraten och skruva dit det på en halvminut. (kunde ha lagt in en SOPMOD bild här, men då flyger Ing i taket)

Nackdelar:

- Värmekänslig vid kontinuerlig eldgivning så behöver man inte trycka på avtryckaren. Våtdukar används bland annat.

- Burst. Detta håller jag inte med om, jag trivs med att bara ha burst, andra vill ha auto.

- Kolv. inte världen mest pålitliga, men det finns custom made som kan lösa detta.

LRRP jag var på Fårö förra veckan på vapentjänst FBU kurs. Där fick vi lära oss lite om M16A2 och givetvis skjuta med oxå.

Men det som jag undrar över är vid laddning inför skjutning med "Burst" är det alltid lika jobbigt?

Vi fick lära oss så här: Sätt säkringen på "burst", håll in avtryckaren, dra manöverhandtaget bakåt och släpp x3, dra tillbaka en 4:e gången släpp avtryckaren och släpp manöverhandtaget, tryck på sistaskottspärr för att släppa fram slutstycket, säkra. Sen kommer proceduren med att ladda. Instruktören förklarade att man var tvungen att "tala" om för vapnet att det skulle skjutas burst. Genom denna procedur så säkerställde man att det gick 3 skott i varje burst, och inte 1 ena gången 2 nästa osv....

Är det något du känner igen eller var han helt fel ute??

Krånglig process tycker jag. :(

Första intrycket vid skjutning med M16A2, är ett förbannat oväsen vid skjutning. Ojudet som uppstår i kolven när slutstycket återfjädras, antar att det är samma på M4.

Lurp vad var ditt intryck när du hörde detta ljud för första gången?? Antar oxå att det går att vänja sig vid det, eller?

Det där med burst är lite udda. Nej, min M4 fungerade inte så, det var enklare, men en viss initial hantering krävdes. Har letat runt lite på nätet men inte funnit min variant. Detta gjorde mig lite misstänksam om onkel sam har klassat detta som ick öppen info. Det finns ju annat på A1 och dess bröder som inte är öppet.....skall höra mig för, lite hypokondrisk nu efter dagboksgrejen.

Låter, hehe,jo. Tänk dock på attt M4s kolv är kollapsbar (svengelska) så den vidarebeodrar vibrationer och annat sämre än den fixa stocken på M16. Hela mekansimen känns lite mindre gedigen än tex Ak5, men den fungerar ju iaf.

Hmm, det låter som nåt väldigt udda som instruktören har hittat på? Eller ska man verkligen göra så? Jag tycker att det låter orimligt. Jaja, lurpen eller någon annan person vet väl.

Doyle grejen var den att det kom inte 1,2,3 utan det kunde komma *3 *sen 3 *sen kanske 2 *3 igen *sen 1. Alltså det skulle/kunde vara väldigt ojämnt i eldgivningen. För alla vill väl ha ett vapen som man kan lita på till 110%

Om jag hamnar i strid vill jag inte att bössan krånglar för mig ???

Det var något helt nytt för mig. Låter som colt har lite(!) problem med att göra ett bra räkneverk. Eller är det armalite eller stoner som har gjort det kanske? Jaja, lurpen, om du ser detta kan du väl sprida lite visdom över detta :)

Doyle grejen var den att det kom inte 1,2,3 utan det kunde komma *3 *sen 3 *sen kanske 2 *3 igen *sen 1. Alltså det skulle/kunde vara väldigt ojämnt i eldgivningen. För alla vill väl ha ett vapen som man kan lita på till 110%

Om jag hamnar i strid vill jag inte att bössan krånglar för mig ???

å fan? mysko...hm, jag har skjutit M16A2 vid ett antal olika tillfällen och upplevde aldrig något krångel.

Men det du säger måste ju stämma eftersom du har upplevt det. Fan va märkligt räkneverk...

Låter som om det är bara å kasta m16a2'n i containern :)

Det enda problemet är att det verkar vara väldigt krångligt att få vapnet att förstå att det skall skjutas 3skott eldskurar +oväsendet i kolven  bläähh :(

Kanske är det så bara för att dem e slitna, men det tror jag inte är fallet ???

FA MAS eller HK har ju inte dem problemen. Där är det bara att ladda och skjuta :D

Om jag fick välja mellan AKM och M16A2. Så faller valet på AKM, enkel, robust och tillförlitlig :) (bara att ladda och skjuta)

Dock med en liten reservation, jag vill prova M4:an först :P

Jag har bara provat vapnet under en skjutdag och borde inte kommentera det närmare, men jag släpper ifrån mig lite avföring av intryck. En farlig bössa från "Toys are us" var mitt första intryck. Jag skulle inte välja detta vapen i ett läge, men då är jag kanske lite konservativ.....smäller gör den och lätt är den.

Casca

AKM'n har jag inte provat. Är det mycket som skiljer från ak-47/74?

För dom sistnämnda var inget jag förälskade mig i precis. Visst pålitlig&tålig. Men komforten vid skjutning var inte den bästa. Tänker då på stöd för kind mot axelstöd bla. Lite klent på den fronten, samt att jag upplevde vapnen som allmänt rangliga.

Men smaken är som baken. :)

Ak5'an är ändå det vapen som ligger mig närmast hjärtat.

Skillnaderna är inte så stora:

*AK 47 lådan är fräst ur ett metallstycke

*AKM  lådan är av pressad plåt(snabbare och enklare tillverkning) AKM och AK47 = 7,62x39

*AK 74  ny kaliber 5,45x39

Sen finns det lite andra differanser, men det är de största skillnaderna :rolleyes:

Ranglig? Det finns gott om utrymme i vapnet för skräp, ekorrar och annan skit ;)

Mmm mitt intryck av M16 är inte det mest positiva. För mycket mickel för att komma till skott, tycker jag.

Förhoppningsvis är det bara en träningssak ???

• BlåGul -1

Anledningen till den 'konstiga' proceduren instruktören använde är följande:

Burst-läget i M16A2 (förmodar att samma konstruktion sitter i M4) har en liten mekanisk räknare som räknar ett, två, tre skott, reset! Dvs hanen stannar i spänt läge efter tre skott. Till skillnad från H&K MP5 nollas inte denna räknare när man släpper upp den. Alltså, om man släpper upp avtryckaren efter 2 skott, kommer bara 1 skott klämmas iväg nästa gång man trycker in avtryckaren eftersom den räknar detta som det tredje.

Alltså, om man håller in avtryckaren och cyklar mekanismen (minst) tre gånger så kommer den efter den tredje gången totalt behålla hanen spänd, och börja på en ny cykel nästa gång man trycker in avtryckaren.

Nackdelar:

- Värmekänslig vid kontinuerlig eldgivning så behöver man inte trycka på avtryckaren. Våtdukar används bland annat.

Är det bara jag som inte fattar det här??? :)

Som jag fattar det så blir vapnet varmt vid eldgivning (rätt så självklart) ;)

och då behöver man inte trycka på avtryckaren för ett skott skall gå av ?? [?"så" = "då" ?]

Och använder man våtdukar till och kyla ner pipan??

eller hela vapnet?

hmm, varm kolv verkar inte gott.

nä. fattar nada..

Förklara gärna för mig :thumbs:

Med STOR risk att bli dumförklarad :what:

//Vapenrookie