Jump to content

GranrisTips.

Recommended Posts

Det var sättet att transportera allt granris, dvs. att inte bära allt i famnen utan istället trä det på yxan och att man då får med sig avsevärt mer granris per runda.

Ååh hundan.

Undrade först om det var en gammal stubbe han trädde

på riset. :banana

Kommer ju att funka så länge vi har granris!?

Tänker på annat inlägg om att klicka för att spara skogen! Kan behövas!?

Det är väl härligt med så många olika åsikter

på forumet..?

Ena tråden uppmanar oss att spara på skogen, nästa

tråd visar en vilt huggande jämte göra åverkan på

den samma.. :banana

"Mamma! Tomten luktar grogg..!"

Edited by Sljivovica

Ja men det lär nog ta tid innan granriset är på uppehällningen.

Man brukar ju kunna se var den svenska militären har övat, där är det oftast väldigt långt upp till nedersta ruskan på granarna.

Samma tillvägagångssätt på vintern fast med med en skidstav. /Gusten :blink:

Då behövs nog civil skidstav.

Tror att du tappade mig på vägen någonstans..... En förklaring kanske? /Gusten :huh:

De skidstavar vi hade i lumpen var för mjuka för att lasta upp en större mängd gransris på det sättet. Skulle helt enkelt gå av eller böja sig. Fanns visserligen en del stavar av äldre typ som var hårdare, men de vill ingen ha då de var "livsfarliga" när man klotade.

@ losec

Hade inte en susning om att det fanns fler än en modell på stavarna. De jag hade var stål, vitt plast handtag, brun handlovsrem i läder och med kringla i stål/plast/aluminium. Gissar att det var den livsfarliga sorten för det gick och lasta en hel del på dem. /Gusten :blink:

@ losec

Hade inte en susning om att det fanns fler än en modell på stavarna. De jag hade var stål, vitt plast handtag, brun handlovsrem i läder och med kringla i stål/plast/aluminium. Gissar att det var den livsfarliga sorten för det gick och lasta en hel del på dem. /Gusten :ph34r:

Känns som de inte skulle gå av i första taget faktiskt, jag har funderat på om stålet är helgjutet.

När jag tolkade förra året så stod jag längst fram och BVföraren brände på i 30-40 över en myr och min fot vek sig i den spåriga snön. Jag föll rakt fram och kunde bara hoppas på det bästa.

När man släpper stavarna så viker de ju sig framåt av styvheten i tolklinan, och ni kan ju gissa vad som händer när 10 par stavar bakom en gör det. Fick ett par hål i snöjackan-fältjackan-skjorta och hud. Som tur var höll camelbaken, gissar på att det hade blivit fördjä*** kallt om den spruckit :huh: