Jump to content

USA ut ur irak?

Recommended Posts

Det beror naturligtvis på vad man menar med att trupperna "behövs". Lite cyniskt kan man säga att de behövs så länge som man bestämmer att de behövs. Freden är ju ingalunda säkrad, men låt mig gissa att man kommer säga att det irakiska folket nu har byggt upp egna styrkor i tillräcklig omfattning för att staten skall kunna behärska sitt territorium. Vad detta sedan inbegriper är upp till var en och att avgöra

Freden är ju ingalunda säkrad, men låt mig gissa att man kommer säga att det irakiska folket nu har byggt upp egna styrkor i tillräcklig omfattning för att staten skall kunna behärska sitt territorium.

Det blir nog svårt att hävda på ett trovärdigt sätt. Pentagon reviderade just sin bedömning av den "Irakiska arméns" styrka/förmåga. Tidigare har EN av ca 100 utbildade bataljoner ansetts vara kapabel att slåss utan amerikanskt stöd/ledning. Denna siffra justerades i förra veckan ner till noll. Detta säger en hel del om "statens" förmåga att behärska sitt teritorium...

Jag är väldigt skeptisk till att det går överhuvudtaget av flera skäl.

även om jänkarna har betett sig som svin med sina tolkningar av hur man behandlar fångar och vilka som överhuvudtaget skall vara fångar så tror jag att de haft en dämpande effekt på de irakiska säkerhetsförbanden som visat upp en slånde fallenhet till att upprätta hemliga fängelser där folk torteras och i värts fall omkommer då de sitter i förvar.

Vad är det som säger att sånt kommer att upphöra inom en snar framtid? och framför allt vad gör man om det inte upphör? störtar regimen eftersom den begår övergrepp mot den egna befolkningen?

jag vill påstå att man sitter i skiten i irak och det absolut värsta man kan göra nu är att börja dra hem trupp för att plocka inrikespolitiska poäng hemma.

jag vill se koalitionen med ordentliga förband på marken eller som stöd till irakiska förband som uppträder som föredömmen vad gäller folkrätt och mänskliga rättigheter tills hela irak är en lugn och demokratisk plats utan de problem som man använde som andrahandsförevändningar för att starta kriget är borta!

• 2 weeks later...

Newsflash: största flyginsatsen i Irak sedan 2003 pågår nu

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4814094.stm

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

Hur många gånger har Samarra "rensats" nu egentligen?

jadu det har väll rensats några gånger.. Men det kanske inte är så efektivt med en sån rensning om man inte stannar kvar där.. så fort de har rensat klart så åker de väll hem igen.. å då är det fritt fram för motståndarna igen :)

Guest Cantona
Jag är väldigt skeptisk till att det går överhuvudtaget av flera skäl.

...

jag vill påstå att man sitter i skiten i irak och det absolut värsta man kan göra nu är att börja dra hem trupp för att plocka inrikespolitiska poäng hemma.

jag vill se koalitionen med ordentliga förband på marken eller som stöd till irakiska förband som uppträder som föredömmen vad gäller folkrätt och mänskliga rättigheter tills hela irak är en lugn och demokratisk plats utan de problem som man använde som andrahandsförevändningar för att starta kriget är borta!

Word. USA har öppnat en Pandoras ask när det gäller Irak. Hyser tyvärr inget stort hopp för en snabb och fredlig lösning på hela den där konflikten. Att bygga en demokrati tar lång tid, det är förhoppningsvis något som herr buske tagit till sig (även om jag tvivlar i frågan, han såg ju till att få makten trots att han själv inte var i majoritet) efter denna fadäs.

Min långsiktiga gissning är att opinionen på hemmaplan växer tills den sittande administrationen ser sig tvungna att lämna Irak med stora delar av (eller alla) sina styrkor. Sen blir det berg och dalbana i Irak ett tag. :(