Jump to content

MC-poliser


LeadHead

Recommended Posts

Rubriken säger väl allt: Vad har man för nytta av MC-poliser?

De användningsområden jag känner till är trafikövervakning och eskort (VIP à la presidenten kommer).

 

Vid trafikövervakning är väl fördelen att MC är snabbare (?) och smidigare men samtidigt är det ju lagom nyttigt att t.ex. försöka preja en besinningslös bilförare med en MC... :baaa

 

Vid eskort, ja, finns det någon mer genomtänkt anledning än att det ser snyggt ut med ett gäng MC (obs, ej MC-gäng) i formation framför limousinen?

 

Den enda jag kan komma på är att en MC-förare som liksom sitter ute i luften kanske kan ha bättre koll på omgivningen men samtidigt, MC-hjälm med visir och hela rasket, nja...?

Dessutom är väl MC-föraren rätt bunden vid fordonet medan en livvakt som åker personbil bara behöver hoppa ut och t.ex. besvara elden som riktas mot det eskorterade fodonet?

 

Sen kommer väl det faktum att MC-polisen i princip alltid är ensam. = Mindre bra att göra ett ingripande mot mer än tant Agda när hon går mot röd gubbe...

Link to comment
Share on other sites

Det finns många anledningar som jag ser det.....

De drar mindre bensin :D De är roligare att köra enligt vissa :D

Nä men de kan förfölja förövare som använder sig av motorcykel och hittar ut i vilt och mark....

Link to comment
Share on other sites

Guest Lord Good

De flesta brott löses utan direkt polisarbete, offren själva producerar gärningsman och bevis. Snuten kan väl lika gärna ut och leka med hojarna. Gör varken från eller till när det gäller lösta brott, men de har iallafall kul på jobbet :D

Link to comment
Share on other sites

Trafikövervakning vid större tilldragelser kräver väl inte heller så ofta två man på plats? Tycker att det verkar ganska vettigt med en polis och en MC som inte tar upp så mycket plats då jag... Väntar med spänning på de inom området betydligt mer insatta forummedlemmarns svar... (Hur f-n stavar man forummemdlemmar, är det ett ord över huvud tagt?)

 

*Toll kliar sig i huvvet*

Link to comment
Share on other sites

MC-poliser fyller en hel del funktioner. För trafikövervakning är det ett mycket kostnadseffektivt sätt att transportera en konstapel runt och bötfälla Svensson.

 

Vid brott där gärningsmannen flyr på MC (eller moped som i rån i veckan) är det inte det lättaste att hänga på mellan betonghinder och på skogsstigar utan MC.

 

MC:ns uppgift i en "biljakt" (efterföljande) är inte att preja bilar av vägen, utan att hänga på och rapportera färdväg till andra patruller, samt att om möjligt skydda andra trafikanter genom att varna.

 

Vid eskorter är MC-polisernas uppgift inte personskydd, utan att underlätta framkomligheten i trafiken, "påkalla fri väg". En MC kan mycket lättare trycka på en bit i förväg, ställa sig i en korsning, stoppa och t o m dirigera trafik fortfarande sittande på sitt fordon. När konvojen åkt förbi är MC:n snart förbi och i täten igen. Försök göra det med en Volvo V70!:D

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för upplysningarna.

 

Dock ställer jag mig undrande till några saker:

Hur ofta har man en MC-polis på plats när t.ex en rånare av typ 500 får för sig att fly på moped?

 

Är det vanligt att man jagar trimmade moppar i storstäderna med just MC? Vad jag vet är instruktionerna att inte jaga såna över huvudtaget (för stor olycksrisk i förhållande till nyttan av att ha fast dem).

 

Jag trodde inte att man normalt sett åker runt som ensam polisman och "bötfäller Svensson"... Är inte det lite riskabelt då man ju inte vet om den där "Svensson" råkar vara "militärligan på väl till jobbet" eller något liknande...?

Link to comment
Share on other sites

Där jag bor har vi haft stora problem med mopeder.

Moppeförarna drar runt i 90 blås mitt i natten, säger någon åt dem så får de sina fönsterrutor krossade av stenar...

Sen så brukar en eller flera moppeförare åka runt i motionsspår och rycka väskor från gamla tanter som är ute på promenad.

Sedan blir många mopeder stulna också.

 

Polisen anordnar titt som tätt tillslag mot skolor i den kommun som jag bor i. Man kontrollerar helt enkelt alla moppar som finns på plats, om de är trimmade, om de är stulna eller om någon är "efterlyst" efter att ha setts i samband med något brott.

Min kompis som kör en grön BETA har t.ex. stoppats ett par gånger då idioten som rycker väskor också kör en grön BETA.

 

MC-poliser är nödvändiga vid sånna här tillfällen då t.ex. en trimmad BETA lätt kan dra ifrån en bil på smågator/cykelvägar och komma undan.

Link to comment
Share on other sites

Men väger inte en MC modell polis otroligt mkt ???

 

Då kan den väl inte vara så snabb?

Vad jag kommer ihåg av studiebesöket på polisstationenen (i 3:an kanske :D ) så var det en massa lådor och annat krafs.

Verkar väldigt tungt...

 

Kanske finns flera olika modeller ?

Den jag tänker på var en BMW tror jag...

 

slut

Link to comment
Share on other sites

LeadHead: Då jag aldrig jobbat med trafik inom polisen är jag egentligen fel man att svara på detaljer. Jag spånar dock lite i vad jag vet.

 

Du har rätt i att det skall vara en stor slump om just MC:n är den första som får "häng". All spaning efter flyende brottslingar kräver en viss assistans av tur. Tämligen ofta kan man dock dirigera en MC till området som leds in av radiobilspatruller som då och då brukar skymta den flyende MC:n/mopeden. Förr eller senare brukar den flyende antingen lämna MC:n, göra bort sig och kvadda eller så får MC:n häng på honom.

 

Trafikavdelningarna arbetar ofta ensamma. Hittills har det mig veterligen aldrig hänt i Sverige att en trafikpolis blivit skjuten under en rutinkontroll. Om militärligan skulle dyka upp tar de nog chansen att köra ifrån polisen istället, då det säkraste sättet att få varenda polis i hela Sverige efter sig som iglar dygnet runt är att skjuta mot en konstapel.

 

Efter mina nära tio år i polisens tjänst har jag aldrig själv jagat en moped. Jag har heller aldrig hört talas om att någon gjort det utom ett par mycket sällsynta riktade "offroad-MC-insatser" i trafikavdelningarnas regi, då målet alltid är att undersöka mopedernas motorer när de står stilla.

 

Samtidigt har jag aldrig hört en mopedist som INTE blivit "jagad av snuten". Många mopedister jagar upp sig själva och TROR att de blir jagade så fort en polis tittar på dem. Antagligen känns det också lite ball inför polarna att skarva på lite och berätta om sina eskapader. Polarna brukar ju inte vara så svåra att lura i saker de väldigt gärna VILL tro...

 

När man patrullerar i polisbil ser man ibland småpojkar vilt kasta sig in i skogen på sina mopeder vid första skymten av en blåvit bil. Detta beteende väcker en hel del munterhet i polisbilarna i Sverige. Oerfarna tonåringar som mekat lite med sina moppar tycks tro att de begått världshistoriens största kupp och att "Farbror Blå" indignerat skall upprätta vägspärrar, kalla in helikoptrar och skjuta efter dem med MP5.

 

Det farliga är dock att polispatrullen KAN vara ute och faktiskt spana efter t ex en beväpnad rånare som avvikit på moped. Att då motsvara signalementet och dra iväg kan sluta med en mycket allvarlig olycka, då polispatrullen förmodligen inte kommer att lägga fingrarna emellan och t o m kan krocka ut moppen i skogen.

 

Att riskera en bruten nacke och invaliditet för lite trim (som ger några futtiga böter) är inte att rekommendera.

 

Polisens MC är klumpigare än en moped. Det har kommit en del nya japanska hojar som är något smidigare vad jag har hört. Många distrikt har dessutom civila "offroad"-cyklar. De flesta MC-poliser är dock så erfarna och duktiga förare att de är svåra att köra ifrån trots att hojarna i sig inte är några fartvidunder.

 

Åker man ifrån en polis-MC beror det oftast på att MC:n helt enkelt släpper en för att inte en olycka skall inträffa. (Eller för att inte repa MC:n. De har personliga cyklar som de putsar och sköter som barn...).

 

Kuriosa: Fram till någon gång på 70-80-talet utbildades och tränades även "vinter-MC" då man satte stödskidor och dubbdäck på MC:rna och körde på snöväg. Annorlunda...

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Samtidigt har jag aldrig hört en mopedist som INTE blivit "jagad av snuten". Många mopedister jagar upp sig själva och TROR att de blir jagade så fort en polis tittar på dem.

När man skjutsar en kompis och blir förföljd av en polisbil med utryckningsljus och vars besättning gastar "stanna!" i megafon, på gångvägar, är man jagad då? :)

 

Jag slapp böter och andra efterräkningar. Konstaplarna ville bara förklara att om jag skjutsade en kompis utan hjälm kunde han "få ett stort hål i huvet". Vi ledde moppen tre kilometer sen. :D

 

 

//9x19 (those were the days! )

Link to comment
Share on other sites

Där jag bor har vi haft stora problem med mopeder.

Moppeförarna drar runt i 90 blås mitt i natten, säger någon åt dem så får de sina fönsterrutor krossade av stenar...

Sen så brukar en eller flera moppeförare åka runt i motionsspår och rycka väskor från gamla tanter som är ute på promenad.

Dags att göra dem registreringspliktiga?

 

När man patrullerar i polisbil ser man ibland småpojkar vilt kasta sig in i skogen på sina mopeder vid första skymten av en blåvit bil. >...< att "Farbror Blå" indignerat skall upprätta vägspärrar, kalla in helikoptrar och skjuta efter dem med MP5.

 

LOL. Bra sammanfattning...

Link to comment
Share on other sites

Du har eventuellt ingen fordonsförsäkring eftersom försäkringsbolaget knappast godkänner en mopedförsäkring på en lätt motorcykel, vilket din moppe räknas som efter trimning. Villkoren bör kontrolleras i försäkringsavtalet.

 

Trafikförsäkringen gäller. Om du anses vållande finns en risk att försäkringsbolaget kräver dig på pengarna för den du kört på (regressrätt). Det finns också en möjlighet att jämka (sänka) beloppet du själv har rätt till om du skadas.

 

Är man under 18 år brukar dock varken regressrätt eller jämkning tillämpas.

Link to comment
Share on other sites

Det mest professionella sättet att hantera att man jagas av polisen är att stanna.

 

Att med hjärtat i halsgropen och en puls på 200 försöka framföra ett fordon på ett balanserat och proffsigt sätt är inget jag rekommenderar. Särskilt inte om man jagas av en 250-hästars V70 med nya däck och en relativt lugn förare van att kryssa i trafiken i farter över 200-strecket.

 

Det finns helt enkelt knappast några brott som är så grova att det lönar sig att smita. Att riskera sitt eget och andras både fordon och liv för några fjuttiga hundralappar eller ens några månader på kåken är onödigt. Proffstjuvarna försöker sällan smita, om de inte är påtända.

 

Tyvärr har mediedebatten ("polisen hetsar och borde ha avbrutit") gjort att många försöker köra ifrån polisen genom att köra på fel sida av motorvägen, eller in på dagis, gågator eller liknande. Man vill då med sitt hänsynslösa beteende få polisen att bryta jakten. Detta brukar sluta med katastrof, skadade och dödade och helt plötsligt helt andra straff än de man riskerat om man bara stannat från början.

 

Enklaste sättet att köra ifrån en polis är att endast vara misstänkt för "mopedtrimning" och köra in i skogen. Chansen är då relativt stor att patrullen inte tycker det är mödan värt att följa efter. Tycker de det har du problem...

 

Jag anser mig själv vara en tekniskt mycket god förare. Jag har dock ingen aning om hur man skulle kunna köra ifrån mina f d kollegor. Jag skulle inte ens försöka. Jag har sett alldeles för många minst lika drivna förare göra tappra försök, misslyckas, och sedan ligga där i gipsvagga eller en svart plastsäck.

 

Jag har sällan sett någon lyckas om man inte har kommit i en mötande bil. Då brukar bilen vara borta innan man hunnit vända. Har man polisbilen bakom sig är det bara att lägga av. För sin egen skull...

Link to comment
Share on other sites

Unicorn - Det är så sant som du skriver.

 

Men, tänk dig följande. Jag är en inte alltför laglydig förare(som dock aldrig varit inblandad i någon olika eller blivit tagen för nåt) på motorväg (överallt annars följer jag hastighetsgränserna). Duktig förare som tävlat i historisk racing (Har formel 2 licens) med en bra bil (långt bättre än en V70 och dessutom snabbare).

 

Jag är på väg mellan Stockholm och Malmö. I stort sett tom motorväg. Pressar lite för mycket på gasen - ligger i 160 - plötsligt börjar en bil jag kört om slå på blåljusen. En civil polisbil (ser att det är en saab 95, kanske en turbo - Nu står jag inför två val om jag förstått det rätt:

 

1. Stanna dagsböter och förlorat körkort.

 

2. Glömma att jag sett dem och släppa lös hästarna och dra iväg. Ingen kan bevisa att jag såg dem och försökte smita (i den höga hastigheten var all min uppmärksamhet riktad framåt och jag lyssnade på hög musik). Åker jag fast är knappast straffet speciellt mycket hårdare än i 1.

 

Naturligtvis skulle det bästa ha varit att inte kört om polisbilen eller kört för fort men det valet finns ju inte.

 

Vad säger du?

Link to comment
Share on other sites

Jag får ursäkta här Unicorn men jag tror inte att det är så omöjligt att komma ifrån polisen som du säger.... Jag vet en individ som säger sig ha kört ifrån polisen mer än en gång... Denna person håller på med racing och har mycket snabba bilar..... Han säger det inte vara nåt större problem att komma ifrån en snut....

 

Jag måste vara ärlig så tror jag honom eftersom han har den kunskapen och erfarenheten som krävs och han kör ofta över 200 strecket....

 

Förövrigt kanske inte detta är rätt ställe att diskutera mina egna teroier om att komma undan tex ett bankrån..... Det jag tror är överlägsett vid bankrån är att använda sig utav en cross cykel ( typ 600 cc...) Bestämma en rut i förrvägg vilken man tränar in..... Man tar sonika och kör en rut snabbt så in i H-E dumpar crossen ( gärna i en sjö) och byter på några ställen och kör mycket i vatten ( spåren försvinner snabbt). Tills man kommer fram till flyktbilen och kör lungt vidare, innan dess har man givetvis gömt bytet på ett säkert ställe.... Ett bra sätt att gömma är att tex dumpa pengarna i en bly förpackning vilken har en sändare på sig.... Ett annat sätt att komma undan är att istället för bil starta en paraglider någonstans och flyga över en relativt djup och stor sjö där man dumpar vapen och pengar med sändare för att kunna hämtas senare genom mottagare och dykardräkt....

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Niklas: kan du inte få in sådana där sugkoppar som man klättrar på väggar med någonstans i din plan?

 

Grattis till "Veckans Ninja"-titeln! :)

Link to comment
Share on other sites

Niklas: Tror du inte det blir lite svårt att köra mot ett stup i 200 knyck med polisen hack i häl, fästa fast sig i skärmen medan man har en polishund hängades i armen, springa och ta sats, kasta sig ut för stupet och flyga iväg samtidigt som man håller i en låda av bly i händerna?

Link to comment
Share on other sites

Guest Lord Good

Hemma på min gata när jag var liten och körde trimmad moppe så lade den lokala bängen ned stor energi på att stävja denna typen av gäng-relaterad brottslighet. Man hade i huvudsak två typer av fordon. Plymouth Valiant eller Vespa. Fick man snutjagen av Plyman så var det bara att köra in på någon gård, det grejade inte den. Var det Vespan så gällde det att hinna till trapporna vid skolan. Trappstegen där var ganska långa och den korthjuliga Vespan fastnade. :devil

Link to comment
Share on other sites

Förövrigt kanske inte detta är rätt ställe att diskutera mina egna teroier om att komma undan tex ett bankrån..... Det jag tror är överlägsett vid bankrån är att använda sig utav en cross cykel ( typ 600 cc...) Bestämma en rut i förrvägg vilken man tränar in..... Man tar sonika och kör en rut snabbt så in i H-E dumpar crossen ( gärna i en sjö) och byter på några ställen och kör mycket i vatten ( spåren försvinner snabbt). Tills man kommer fram till flyktbilen och kör lungt vidare, innan dess har man givetvis gömt bytet på ett säkert ställe.... Ett bra sätt att gömma är att tex dumpa pengarna i en bly förpackning vilken har en sändare på sig.... Ett annat sätt att komma undan är att istället för bil starta en paraglider någonstans och flyga över en relativt djup och stor sjö där man dumpar vapen och pengar med sändare för att kunna hämtas senare genom mottagare och dykardräkt....

Hysteriskt roligt... ja jag säger då det...

 

Min personliga åsikt är att om man tänkt igenom det här som du har gjort så har man antingen onda avsikter eller för mycket fritid! Men jag saknar typ rodelbanan á la James Bond med crossen...

 

Roligt var det iaf!

Link to comment
Share on other sites

Bond är BÄST :)

 

Det där var bara själva flykten.... Innan dess har man självklart iscensatt avledningsmanövern så att man vinner lite tid.... Denna operation innefattar radiosändare mobiltelefon och sprängämnen......

 

Jag ska sedermera vissa er exakt hur det går till nä... Nu har jag gått för långt... Det hör inte hemma här... och om jag spånar mer kommer jag åka ditt för förberedelse... ´

 

Ska jag berätta en sak jag har kommit på..... Du vet gamla mobiltelefoner, modell ericson.... Till dessa kan man köpa till en antenn som blinkar... Vad betyder detta? Jo att den ger en ström när den blir uppringd... Vad kan man ha sånt till????... Ja du det kan utlösa elektroniska saker,, Det innebär att man för ca 200 kr kan få en fjärrutlösare som kan användas mil borta....

Link to comment
Share on other sites

Bond är BÄST :)

 

Det där var bara själva flykten.... Innan dess har man självklart iscensatt avledningsmanövern så att man vinner lite tid.... Denna operation innefattar radiosändare mobiltelefon och sprängämnen......

 

Jag ska sedermera vissa er exakt hur det går till nä... Nu har jag gått för långt... Det hör inte hemma här... och om jag spånar mer kommer jag åka ditt för förberedelse... ´

 

Ska jag berätta en sak jag har kommit på..... Du vet gamla mobiltelefoner, modell ericson.... Till dessa kan man köpa till en antenn som blinkar... Vad betyder detta? Jo att den ger en ström när den blir uppringd... Vad kan man ha sånt till????... Ja du det kan utlösa elektroniska saker,, Det innebär att man för ca 200 kr kan få en fjärrutlösare som kan användas mil borta....

Aj aj aj... du är inte riktigt riktig du! :) :) :)

 

Keep up the good work... eller fortsätta kläcka idéer iaf, det kan aldrig vara fel!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...