Guest Posted October 3, 2002 Report Share Posted October 3, 2002 tja ska göra ett specialarbete i skolan där vi skall tillverka en rökbomb, så kom jag o tänka på de som finns i försvaret. Tex de stora guldburksformade jäklarna som ryker som f**, används en del innom HV(enda jag sett inreallife så det finns väl fler). skulle vara synnerligen trevligt att se "receptet" till dessa ;) . någon som har nån aning om var man skulle kunna hitta detta? proportioner på ingredienserna, tillvägagångssätt mm, alternativt så mkt ni vet så skulle jag vara tacksam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 3, 2002 Report Share Posted October 3, 2002 Du skojjar? Skön skola du går i... några riktiga "recept" hoppas jag att ingen lägger ut här.. salpetersalt och socker.. där tror jag gränsen får gå. Jag tror jag hittade en sida eller två om just rökgranat 4 eller vad den heter ganska nyligen, ska se om jag kan scanna in dem åt dig. (det är låångt från leksaker! ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 3, 2002 Report Share Posted October 3, 2002 Om du har fått det godkändt som projektarbete så borde väl din kemilärare hjälpa dig. Men man kan ju börja undra vad det är för skum person i så fall.. Går du kemiinriktning eller liknande? Håller nog med Ing. Verkar farligt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 3, 2002 Report Share Posted October 3, 2002 heh har insett att det kan verka som en udda fråga (va fan ska han me rökgranat till? skola? yea right! ;) ) sysslar med arbete nv-examen motsv. så jag sysslar med framtida vapen, den utredande delen skall då innefatta en rökbomb (bara o dra på kockmössan o börja experimentera ) japp skälvklart får vi hjälp av kemiläraren. så länge vi håller oss innom ramarna för det tillåtna så skulle det tydligen gå bra... tänkte först göra en stinkbomb men med risk att skolan skulle lukta bajs 2 år framöver så e de kanske inte så käckt... om nån inte känner för att lägga ut sitt svar på internet kan ni ju skicka till soldf-emailen kanske? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted October 3, 2002 Report Share Posted October 3, 2002 Du kan göra mycket kraftig (och helt ofarlig) rök genom att hetta upp salmiakpulver. Det bildar bara vattenånga. Håll inte på att experimentera med "bomber" - det är mycket riskabelt och nätet bjuder tyvärr gott om livsfarliga "tips". Rökhgr 4 innehåller bl a hexakloretan, zinkstoff m m vilket är mycket giftigt och inte lämpligt att experimentera med som lekman. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holmlund K4 97/98 Posted October 3, 2002 Report Share Posted October 3, 2002 Enklast är och blanda socker och saltpeter (tror jag att det var). Värm det sen f ö r s i k t i g t i en burk (ex ölburk) så att det blir mörkbruna flingor. Anordna sen någon typ av stubin. Sen är det bara att tända på. Undra om det är bra igentligen att läga ut dylika "recept" på nätet. BlåGul? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 3, 2002 Report Share Posted October 3, 2002 Tycker vi avbryter detta. The Swede BLÅGUL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 4, 2002 Report Share Posted October 4, 2002 ok tackar ändå... får kolla upp det där med salmiakpulver, tackar för tipset unicorn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.