Jump to content

Recommended Posts

Posted
Kan man söka till extramönstring på två förband? t.ex. KJ och FJS eller KJ och röjdyk?

Någon som har koll?

Har för mig att det är möjligt, min kompis sökte till KJ samt Röjdyk och han hade möjlighet att gå på båda.

Posted (edited)
Kan man söka till extramönstring på två förband? t.ex. KJ och FJS eller KJ och röjdyk?

Någon som har koll?

hehe lägg ner :baskerPa:... varför egentligen? Ska du göra alla två/Tre eller? :P

edit: om du inte kommer in på den ena så kommer du inte in på den andra, sikta på den som verkar bäst

Edited by filipkrigare
Posted

Någon som har koll?

hehe lägg ner :baskerPa:... varför egentligen? Ska du göra alla två/Tre eller? :P

edit: om du inte kommer in på den ena så kommer du inte in på den andra, sikta på den som verkar bäst

Vadå inte komma in på den andra om du inte klarar den första? Det är väl möjligt att komma in i den senare även då du misslyckats med den första?

Posted
Vadå inte komma in på den andra om du inte klarar den första? Det är väl möjligt att komma in i den senare även då du misslyckats med den första?

ja det är förstås sant :happy: men du förstår väl ungefär vad jag menar

Är mönstringarna så fristående alltså?

Posted

Någon som har koll?

hehe lägg ner :happy:... varför egentligen? Ska du göra alla två/Tre eller? :P

Om jag failar på KJs kanske jag är mer lämpad för FJS eller Röjdyk, så jag menar?

Man ger ju både sig själv och FM fler möjligheter att ta ut den lämplige

Så jag fattar inte varför jag ska lägga ner om jag misslyckas på den ena? Utveckla.

Posted

Någon som har koll?

hehe lägg ner :happy:... varför egentligen? Ska du göra alla två/Tre eller? :P

Om jag failar på KJs kanske jag är mer lämpad för FJS eller Röjdyk, så jag menar?

Så jag fattar inte varför jag ska lägga ner om jag misslyckas på den ena? Utveckla.

Börja med att mönstra och se vilka värden du får på mönstringen, om du uppnår sådna värden att du kan vara aktuell för en extra mönstring.

Posted
Ok. trodde jag slapp mönstra och fick extramönstra direkt.

lyssna på ordet "extra mönstring" vad ger det dig för vink?

Sedan så kanske det finns vissa grundkrav för att få komma med på en extramönstring, hur tror du pliktverket tar fram dessa värden? genom att anlita en spådam eller genomföra grundmönstring med jägartest.

läs mer på www.lumpen.nu klicka vidare på mönstra.

Posted

Precis , lumpen.nu har faktist en hel den information om lumpen och så. Det står till och med om alla förband och tjänster om man snokar runt lite.

Eller så kan man faktist gå in på förbandens hemsida och läsa lite där.

Kustjägarna

Läser man lite mellan raderna så står det

"..Om Du uppfyller kraven noteras Du för eventuell prövning till Kustjägartjänst. Din ansökan skickas till Regionkontoret i Stockholm (RKS).

Om Du, i den rådande konkurrensen, fyller kraven blir Du kallad av RKS för kompletterande prövning, s.k. extramönstring. Syftet med extramönstringen är att välja ut de som har störst förutsättning att fullgöra påbörjad utbildning..."

Posted

lyssna på ordet "extra mönstring" vad ger det dig för vink?

Sedan så kanske det finns vissa grundkrav för att få komma med på en extramönstring, hur tror du pliktverket tar fram dessa värden? genom att anlita en spådam eller genomföra grundmönstring med jägartest.

läs mer på www.lumpen.nu klicka vidare på mönstra.

Härligt du förstod sarkasmen!! :happy:

Precis , lumpen.nu har faktist en hel den information om lumpen och så. Det står till och med om alla förband och tjänster om man snokar runt lite.

Eller så kan man faktist gå in på förbandens hemsida och läsa lite där.

Kustjägarna

Läser man lite mellan raderna så står det

"..Om Du uppfyller kraven noteras Du för eventuell prövning till Kustjägartjänst. Din ansökan skickas till Regionkontoret i Stockholm (RKS).

Om Du, i den rådande konkurrensen, fyller kraven blir Du kallad av RKS för kompletterande prövning, s.k. extramönstring. Syftet med extramönstringen är att välja ut de som har störst förutsättning att fullgöra påbörjad utbildning..."

Jo jag har nog läst där. Varför länka du dit? Frågade om man fick extramönstra till fler än en utbildning, jag frågade inte om info efter KJ (som jag redan läst). Tack ändå.

Posted

Hade du läst informationen som står på sidorna nogrant så hade du fått svar på följade inlägg.

Sen att ansöka om extramönstring till 2-3 olika förband , varför?

Istället för tala löst på att söka till "de coola" förbanden.

Sätt upp ett mål och sattsa helhjärtat på det , det tycker jag är lagom.

Men somsagt , genomför den obligatoriska mönstringen och se vad som händer därefter.

Väl mött Kamrat!

och Godnatt!

Posted

Hade du läst informationen som står på sidorna nogrant så hade du fått svar på följade inlägg.

Sen att ansöka om extramönstring till 2-3 olika förband , varför?

Istället för tala löst på att söka till "de coola" förbanden.

Sätt upp ett mål och sattsa helhjärtat på det , det tycker jag är lagom.

Men somsagt , genomför den obligatoriska mönstringen och se vad som händer därefter.

Väl mött Kamrat!

och Godnatt!

Jag skämtade. Sarkasm :P

Jag satsar redan helhjärtat på KJ. Men tänkte att om KJ inte vill ha en kanske något annat förband vill det?

Som sagt får jag se hur det går på vanliga mönstringen. Sen kan man börja blicka framåt till eventuell(a) extramönstring(ar).

God natt du med.

Posted (edited)
Härligt du förstod sarkasmen!! :happy:
[OT]Inte lätt att veta när det handlar om folk som ändå är rätt gröna på forumet och inte genomfört GU, det blir dessutom inte lättare när man inte påvisar sarkasmen/motsvarande med de hjälpmedel som finns vid diskussion i textform, smilies finns och används av en anledning. Därför, i all välmening, försök att vara så tydlig som möjligt i framtiden, det lönar sig i längden. Sen skadar det inte att vara lite ödmjuk och kunna ta saker med en klackspark heller...

Slutligen, lycka till med mönstringen (mönstringarna?)! ,O

Ev svar tas via PM, åter till ämnet![/OT]

Edit: Avslutning

Edited by Andreas
Guest 241 Magnusson
Posted

Tja Sweden!!!

Motte en snubbe i Nya Zeland for ca 2 monader sedan. Han har kommit in pa K3 som "Jagare" dar. Men han har aven gjort den forsta extra monstringen till Rojdykarna och klarat den samtidigt som han om jag forstodg det ratt vantar pa att soka till KJ;s extra monstring. Det jag vet i alle fall ar att man far soka till tva extra monstringar.

Men som Lundqvist sager sa satsa pa en bara. De mesta sitter i huvudet om du kommer klara den eller inte. ha ratt installning bara

Lycka till

/Mange

Posted

Har en vän som genomfört flertalet extramönstringar under en relativt kort period.

Men ha i åtanke att det INTE borde vara lättare att komma in på KJKOMP, om befälslaget på extramönstringen ser att du två veckor innan flunkat på FJS-mönstringen..Det är precis samma "material" de tar in.

Posted

Mitt år var det två killar som blev godkända på både TolkS och FJS extramönstringar. Tror att en av dem hade grejat röjdyks också.

Extremt bra och trevliga killar, för övrigt.

Posted

Glöm inte heller bort att det inte är säkert att man kallas till extramönstring bara för man har värdena. Som någon skrev tidigare gällens ens värden "i den rådande konkurrensen". Så stanna inte när du uppnått gänsvärdena vid mönstringen om du känner att du har möjlighet att prestera bättre! Det gjorde nämligen undertecknad, och fick sota för det när gallringen till KJ gjordes... :baskerKav:

Posted

om du inte kommer in på den ena så kommer du inte in på den andra, sikta på den som verkar bäst

Men OM du misslyckas så borde väl det finnas ett skäl? Eftersom mönstringen är så lång och psykologer(osv.) är så pass insatta i sitt jobb, så tror jag inte att man åker ut på grund av lite "otur".

Det skulle vara om man kom in på t ex röjdyk först, och sen ville bli kustjägare som man kan göra en andra extramönstring. Tillräckligt UTVECKLAT?

Och varför skulle du passa bättre på FJS om Röjdyk om du inte kommer in på KJ? Det är väl för fan minst lika hårt. Ta en sak i taget och börja med den vanliga mönstringen :)

Posted

om du inte kommer in på den ena så kommer du inte in på den andra, sikta på den som verkar bäst

Men OM du misslyckas så borde väl det finnas ett skäl? Eftersom mönstringen är så lång och psykologer(osv.) är så pass insatta i sitt jobb, så tror jag inte att man åker ut på grund av lite "otur".

Det skulle vara om man kom in på t ex röjdyk först, och sen ville bli kustjägare som man kan göra en andra extramönstring. Tillräckligt UTVECKLAT?

Och varför skulle du passa bättre på FJS om Röjdyk om du inte kommer in på KJ? Det är väl för fan minst lika hårt. Ta en sak i taget och börja med den vanliga mönstringen :huh:

De har andra uppgifter? Spelar väl ingen roll hur hårt det är om man är för dum i huvudet för att klara uppgiften?

Eller? Om jag inte skulle komma in på KJ kanske man är mer önskad på något annat förband? Så jag tänkte. :)

Posted

Som jag skrev tidigare, det är SAMMA material (dvs pojkar) de tar in i förbanden.

Problemet har alltid löst sig genom att de har sina intagningar ett år för sig (dvs KJ jämna år, FJS ojämna). Nu blir det hela lite problematisk en period där KJ ryckte in på ett ojämnt år, men det problemet lär skifta när FJS går över till kontraktsbaserat/yoff.

Posted
Som jag skrev tidigare, det är SAMMA material (dvs pojkar) de tar in i förbanden.

Problemet har alltid löst sig genom att de har sina intagningar ett år för sig (dvs KJ jämna år, FJS ojämna). Nu blir det hela lite problematisk en period där KJ ryckte in på ett ojämnt år, men det problemet lär skifta när FJS går över till kontraktsbaserat/yoff.

Det lär väl snarast ordna till sig nu när Armén och Marinen kommer gå omlott och därmed ha inryck olika tider med sex månaders förskjutning.

Skilj på VPL-utbildning och insatsförband. Det är skillnad även om skillnaden håller på att suddas ut.

/Krook

Posted
Glöm inte heller bort att det inte är säkert att man kallas till extramönstring bara för man har värdena. Som någon skrev tidigare gällens ens värden "i den rådande konkurrensen". Så stanna inte när du uppnått gänsvärdena vid mönstringen om du känner att du har möjlighet att prestera bättre! Det gjorde nämligen undertecknad, och fick sota för det när gallringen till KJ gjordes... :clap:

Sånt är ju riktigt tråkigt.. Vad hade du för värden? var det många som sökte?

Posted

Jadu, nu var det ju ett tag sen... Men om jag minns rätt så hade jag väl:

Styrka: 7

Kondis: 7

IP: 6

Syn: 9

Hörsel: 9

Sold/Bef-lämplighet: 7/7

Hälsogrupp: A

Vad har jag glömt?

Har för mig att gränsvärdena låg ungefär här för att kunna söka till KJ/FJ med skillnaden att KJ hade gränsvärde 5 på inskrivningsprovet (IP) och FJ hade 6.

Fick ta del av en skrivelse från Pliktverket som gjorde gällande att 7% av de som mönstrar har värden för att söka vidare till X-mönstring (som lite kuriosa sådär). Gjorde när det begav sig mitt specialarbete om KJ i gymn. Fick fram att ungefär 600 sökte varje år och att typ 80 togs in till vidare gallring på förbandet. Kan säkert ha ändrat sig sen den tiden, speciellt eftersom KJ och FJ kört vartannat år med uttagningarna en tid. Kan säkert gräva fram brevet från Amf1 där det stod att jag inte behövde komma och X-mönstra, om det skulle vara av intresse...?

Posted

Vad har jag glömt?

Har för mig att gränsvärdena låg ungefär här för att kunna söka till KJ/FJ med skillnaden att KJ hade gränsvärde 5 på inskrivningsprovet (IP) och FJ hade 6.

Fick ta del av en skrivelse från Pliktverket som gjorde gällande att 7% av de som mönstrar har värden för att söka vidare till X-mönstring (som lite kuriosa sådär). Gjorde när det begav sig mitt specialarbete om KJ i gymn. Fick fram att ungefär 600 sökte varje år och att typ 80 togs in till vidare gallring på förbandet. Kan säkert ha ändrat sig sen den tiden, speciellt eftersom KJ och FJ kört vartannat år med uttagningarna en tid. Kan säkert gräva fram brevet från Amf1 där det stod att jag inte behövde komma och X-mönstra, om det skulle vara av intresse...?

Gör så om du vill...

Posted
Har en vän som genomfört flertalet extramönstringar under en relativt kort period.

Tänkte du på nån speciell eller? C1jäg eller Grottis-FARBarn:D

Posted

Tänkte du på nån speciell eller? C1jäg eller Grottis-FARBarn:D

C 1a JÄG, talande i 3:e person eller? :P

Nej, en av mina närmaste vänner civilt. Genomförde 3 olika extramönstringar på ett halvår. Han ligger nu som gloskrigare.

Posted

Vad har jag glömt?

Om det inte är för mkt besvär. Kanske är intressant? Har hört att det står att man inte kan överklaga ett nej, men stämmer det? Är det någon som vet om det finns någon chans att överklaga beslutet? Bara nyfiken... :D

Posted

Har nu kollat igenom pärmen med alla militära papper, och just brevet från Amf1 verkar vara bortsprunget. Hittar lite andra brev med "Besked om inställd extramönstring", men det har ju bara att göra med "ändrade utbildningsmål" som det står. Alltså den reform som genomfördes för att KJ och FJ skulle ha uttagningar vartannat år. Jag får rota vidare på lite tänkbara platser och återkomma om jag hittar brevet!