Jump to content

Endast rolig reklam tack =)

Fu Pedersen

Recommended Posts

Satte efter att ha tröttnat på att köra tonvis med trist reklam till pappersinsalmingen satte jag upp en lapp på min dörr i förrgår: Endast rolig reklam tack! =) för att sedan med spänning vänta vad detta skulle ge för resultat rent praktiskt. :banana

Igår: IKEAkatalogen :)

Idag: Ingen reklam alls :P

Ska bli mycket kul att se hur detta kommer fortskrida. Att låta brevbäraren avgöra vad han får och inte får stoppa i min brevlåda är nog min roligaste idé på länge :clap:

Förslag: Joina och sätt upp en egen lapp. Posta sedan reslultatet dag för dag :rodna:

Det är en bra idé!!! Men tyvärr så hyser jag inget som helst förtroende för de finniga glinen på svensk direktreklams förmåga att analysera vad som är roligt och inte roligt.

Inte jag heller, just därför vore det kanske ett intressant experiment... :happy:

Fast å andra sidan så vet jag inte om jag vill ge brevbärarna ännu mer jobb,

de har rätt fullt upp redan nu med större rutter pga. spakrav osv...

Det är en bra idé!!! Men tyvärr så hyser jag inget som helst förtroende för de finniga glinen på svensk direktreklams förmåga att analysera vad som är roligt och inte roligt.

Inte jag heller, just därför vore det kanske ett intressant experiment... :happy:

Fast å andra sidan så vet jag inte om jag vill ge brevbärarna ännu mer jobb,

de har rätt fullt upp redan nu med större rutter pga. spakrav osv...

Äh...bara cool ha lite hemligheter med brevbäraren...Känns liksom lite mer personligt när jag ger honom förtroendet att välja :rockon:

Bra ide!

Jag har en lapp(soldfs), hehehe, har fått en del gliringar från grannarna om denna, den är ju ganska iögonenfallande.

Jag saknar faktiskt en del reklam. Kruxet var att det bara blev för mycket. När man får skotta sig fram innanför dörren får det vara nog.

Hmmm, det där med postfack i entren är inte så dumt tror jag faktiskt.

Jag har en annan ide!

Det finn ju numer kylskåp,micros etc med en display på dörren. Koppla denna via nätverk och sälj produkten riktigt billigt mot att köparen tvingas se reklam för närmaste ica,coop edyl innan dörren går att öppna.

Litet mer avancerat, kylen håller reda på att fläsket är slut, ett diskret ping ljuder då samt att en dagsprislista poppar upp från närmsta affär. :Malaj:

Jag blev lite konfunderad när jag plöjde igenom reklamhögen i måndags. COOP & Maxi sålde fyrverkerier champagneglas och billig oxfilé.

Det är inte så att de säljer ut dessa varor extra billigt efter nyår? :baskerPa:

Låter helt klart som ett intressant exprement, dock tror jag att det är väldigt få brevbärare som kommer att sortera i reklamen, man får antingen alla reklam eller ingen. Fast det vore roligt ifall jag hade fel

Dagens skörd, direktriktad ellosreklam...antar han inte får kasta sånt....

Satte efter att ha tröttnat på att köra tonvis med trist reklam till pappersinsalmingen satte jag upp en lapp på min dörr i förrgår: Endast rolig reklam tack! =) för att sedan med spänning vänta vad detta skulle ge för resultat rent praktiskt. :tveka:

Igår: IKEAkatalogen :baskerPa:

Det finns olika typer av reklam. Den som kallas "gruppförsändelse" delas ut även till hushåll som avsagt sig reklam. Ikea-katalogen är av den sorten så det var inget bevis på att din lapp fungerar...

Av erfarenhet är jag tyvärr tveksam till om brevbäraren kommer lägga tid på att sortera i reklamen. Den ställer redan till med tillräckligt extrajobb. Men helt klart....en kul ide! B)

För min del har jag svårt att se reklam som kul, tycker mest det bara blir merjobb.

Har själv kutat i trappor som brevbärare där jag ett tag seriöst funderade på att kopiera upp "Reklam, nej tack" lappar och skicka med till hushållen på min runda, tror inte posten hade uppskattat det men det hade nog minskat mitt jobb ganska rejält...

För min del har jag svårt att se reklam som kul, tycker mest det bara blir merjobb.

Har själv kutat i trappor som brevbärare där jag ett tag seriöst funderade på att kopiera upp "Reklam, nej tack" lappar och skicka med till hushållen på min runda, tror inte posten hade uppskattat det men det hade nog minskat mitt jobb ganska rejält...

Word. Skituselt betalt också beroende på vart man jobbar. Som exempel, när jag jobbade som reklamutdelare för 5 år sen (15 år gammal) så fick jag 40 spänn för 3 timmars jobb i vanliga fall. Som mest fick jag 90 spänn om det var mycket reklam som skulle delas ut så man fick ju släpa på en hel del när man gick och delade.

Word. Skituselt betalt också beroende på vart man jobbar. Som exempel, när jag jobbade som reklamutdelare för 5 år sen (15 år gammal) så fick jag 40 spänn för 3 timmars jobb i vanliga fall. Som mest fick jag 90 spänn om det var mycket reklam som skulle delas ut så man fick ju släpa på en hel del när man gick och delade.

Det är dock skillnad på att jobba som brevbärare åt Posten och som reklamutdelare åt SDR, de riktiga brevbärarna tjänar betydligt bättre (trots det är de inte direkt högavlönade).

Citerar mig i själv ur en gammal tråd:

Bästa storyn från min tid som brevbärarbiträde:

Rolle (fingerat namn), en lätt alkoholiserad brevbärare med rätt skön humor (skojade om att ta posten till Mariapol-kliniken, för han "skulle ju dit efter jobbet"), berättar om en tant som en dag kom ut och skällde för att hon fått reklam.

När Rolle då påpekade att hon borde sätta upp en skylt visade hon på en "liiiten, liiiten lapp" om att hon inte ville ha reklam. Rolle sa att hon borde göra en större. Veckan därpå satt en skylt, i A4-format, med texten 'Ingen reklam tack!'. "Och då", sa Rolle, "då kunde jag ju inte låta bli att slänga ner reklamen...".

Satte efter att ha tröttnat på att köra tonvis med trist reklam till pappersinsalmingen satte jag upp en lapp på min dörr i förrgår: Endast rolig reklam tack! =) för att sedan med spänning vänta vad detta skulle ge för resultat rent praktiskt. :banana

Igår: IKEAkatalogen :)

Ska bli mycket kul att se hur detta kommer fortskrida. Att låta brevbäraren avgöra vad han får och inte får stoppa i min brevlåda är nog min roligaste idé på länge :clap:

Förslag: Joina och sätt upp en egen lapp. Posta sedan reslultatet dag för dag :)

Konstigt att du fick IKEA-katalogen när den är adresserad och således inte är reklam... :dong:

Rolig idé med att låta brevbäraren avgöra vad som är rolig reklam.

IKEA katalogen damp ner här i går :) - oadresserad.

Däremot stör jag mig på att vi alltid får dubbla uppsättningar av Svepet (Postens oadresserade direktreklam, utges av Posten AB). Måste nog ta ett snack med brevbäraren...

Dagens skörd, direktriktad ellosreklam...antar han inte får kasta sånt....

Skillnad på Adresserad direktreklam (kallad ADR) och Oadresserad direktreklam (Kallad ODR), det enda du kan säga nej till är ODR, om den inte är skickad som ODR Total då alla hushåll skall få den.

Däremot stör jag mig på att vi alltid får dubbla uppsättningar av Svepet (Postens oadresserade direktreklam, utges av Posten AB). Måste nog ta ett snack med brevbäraren...

Är det olika reklam i de olika läggen beror det på Gruppreklamreklamcentralerna som bladar reklamen och att allt inte får plats i ett 'Svep'.

Konstigt att du fick IKEA-katalogen när den är adresserad och således inte är reklam... :rodna:

Har nu tittat på både fram och baksida på IKEAs kökskatalog och nope, den är INTE adresserad....gör om gör rätt!!

GrpCh -> :) <-PlutCh

Har Fu Pedersen märkt någon förändring i reklamen till det roligare under den vecka som nu har gått?

Har fått direktadresserad reklam.

Undantagen är IKEAkatalogen som kom oadresserad =Rolig reklam

Fick även LIDL o Hemglassreklam oadresserad fast då utdelad av någon underbetald mellanstadieunge motsv.

Slutsats so far är att min brevbärare inte tycker reklam är spec roligt och barnarbetarna tycker reklam är jättekul.

:banana

Det går alldeles utmärkt att frånsäga sig även direktadresserad reklam, citatet nedan kommer från Konsumentverkets hemsida.

Ring SWEDMAs register Nix adresserat, tel 020-55 70 00. Begär att få bli uppsatt på listan över adressater som inte vill ha adresserad reklam.

Du kan också vända dig direkt till det företag som skickat ut reklamen.

Detta är förutsatt att du inte är kund hos företaget. Om du är det brukar det gå bra att meddela dom att du inte vill ha någon reklam från dom.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...