Elpa Posted December 29, 2005 Report Share Posted December 29, 2005 Hej alla marschsugna! Jag och ett par kompisar funderar på att gå Nijmegen 2006. Tips & trix och erfarenheter om marschen tas tacksamt emot... Dags att börja marschträna direkt efter nyår antar jag... Måste man verkligen gå 50 mil innan? /Elpa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kato Posted December 29, 2005 Report Share Posted December 29, 2005 (edited) Måste man verkligen gå 50 mil innan? Du ska klara av minst 8 mil på 2 dagar med 15 kilos packning innan du åker. Dock är detta inget superduper-krav som de tvingar dig att göra, men om du inte gått tidigare år och vill veta om du klarar av marschen så BÖR du testa dig själv genom att genomföra denna sträcka. När jag anmälde mig för att gå nijmegen 04 så gick jag med i en marshgrupp, där vi tränade tillsammans. Det sista vi gjorde innan vi drog till nijmegen, var att genomföra just detta moment. Momentet ger dig självklart ingen garanti för att du kommer klara av marschen, men klarar du inte momentet så vet du att du inte kommer klara av marschen. Momentet representerar halva marschen, minus det varma vädret,den goda ölen och all publik. Ett tips jag kan ge dig, som är det viktigaste av allt, -är att först och främst välja en bra känga som du kan vandra i. Den ska helst vara väl ingången innan du åker ner, och den SKA tåla vatten. Jag gjorde felet att välja en sommarkänga som släppte in vatten lika bra som om jag gått med strumpor, så jag fick massvis blåsor redan efter första dagen (första och enda dagen det regnade på nimegen 04 =( Edited December 29, 2005 by Kato Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 29, 2005 Report Share Posted December 29, 2005 (edited) Hej alla marschsugna! Jag och ett par kompisar funderar på att gå Nijmegen 2006. Tips & trix och erfarenheter om marschen tas tacksamt emot... Dags att börja marschträna direkt efter nyår antar jag... Måste man verkligen gå 50 mil innan? /Elpa Lek med Tanken att du har 150 dagar dit... 50 mil ger ett snitt på 3,3 km dagen vilket är mindre än vad många pensionärer, hundägare, överviktiga tanter och jag kommer att gå under denna tid.... 1 mil var 3:e dag dvs 2 tim gång var tredje dag så når du 50 mil.... Det är mindre än vad många löptränar.. Om du inte är van att gå så tror jag att 100mil är mer lämpat för dig.. Tips: Låna en språkkurs på bibblan så kan du lära dig ganska bra Japanska på den tid du går Edited December 29, 2005 by Stella-Polaris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elpa Posted December 29, 2005 Author Report Share Posted December 29, 2005 Lek med Tanken att du har 150 dagar dit... 50 mil ger ett snitt på 3,3 km dagen vilket är mindre än vad många pensionärer, hundägare, överviktiga tanter och jag kommer att gå under denna tid.... 1 mil var 3:e dag dvs 2 tim gång var tredje dag så når du 50 mil.... Det är mindre än vad många löptränar.. Om du inte är van att gå så tror jag att 100mil är mer lämpat för dig.. Tips: Låna en språkkurs på bibblan så kan du lära dig ganska bra Japanska på den tid du går Tja, man knatade ju en del under GU, så lite lär man ju kunna bita ihop... Kanske man kan avklara en serie talböcker istället...har ingen användning för japanska /Elpa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted December 29, 2005 Report Share Posted December 29, 2005 Måste man verkligen gå 50 mil innan? Måste och måste, det är för din egen och för gruppen du går meds skull. Att gå dåligt tränad första gången är rent ut sagt korkat. Det gör ont och du kan dra på dig skador. Jag har gått vierdaagse sex gånger (och cyklat en). Första gången var tung så den andra gången tränade jag 100 mil hemma innan och det gick fånigt enkelt. Jag har också provat att gå helt otränad och det är inget att rekommendera. Jag vågar påstå att marschrutinerna är det allra viktigaste. En väl samövad grupp minskar på friktionerna mellan deltagarna och blir effektiv. På det personliga planet är det likadant. Har man gått ett par år så funkar det mesta av sig själv. /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elpa Posted December 30, 2005 Author Report Share Posted December 30, 2005 ... Att gå dåligt tränad första gången är rent ut sagt korkat. Det gör ont och du kan dra på dig skador. ...Jag har också provat att gå helt otränad och det är inget att rekommendera. Jag vågar påstå att marschrutinerna är det allra viktigaste... /P Ok...jag är övertygad! Marschträning innan är ett måste. Men jag har några andra funderingar som jag kanske kan få svar på..? * Vilket datum går Nijmegen 2006? * Vad kostar det? * Måste man gå med en grupp, eller får man gå "enskilt", men tillsammans med sina kamrater från FBU? (Så man inte blir beroende av nån) * Hur funkar resorna? Hur många dagar går åt? * Hur bor man? Vem ordnar det, FBU eller enskild? * Nåt särskilt man ska ha med sig i packningen som man inte får glömma hemma..? Som vanligt jättetacksam för alla tips som gör att vi kan vara bra förberedda! /Elpa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 I juli kring den 17 till 23, kolla på fbu hemsida. kring 2000 kr för allt, återigen kolla deras hemsida. Man bor på en stor camp i barraker.En vecka brukar gå åt, man åker buss ner eller så tar man sig ner på egen hand. I avgiften ingår mat,husrum,transport. Ett försäkringkort från försäkringskassan är bra att ha med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted December 31, 2005 Report Share Posted December 31, 2005 Det går att gå enskilt, men i grupp är definitivt att föredra för en förstagångsgångare då gruppens stöd ofta är nyckeln till ett lyckat genomförande. Leda och mental mjukhet är vanligare orsaker till avbrott än verkliga skador. Man klarar så mycket mer med lite grupptryck eftersom latmasken har en tendens att ta övertaget när man är ensam :P . Sedan så är gruppdeltagande mer i linje med marschens kärna, dvs fysisk fostran i grupp och även med den svenska målsättningen att förflytta ett förband med bibehållet stridsvärde. /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGT Jakobsson Posted December 31, 2005 Report Share Posted December 31, 2005 I juli kring den 17 till 23, kolla på fbu hemsida. kring 2000 kr för allt, återigen kolla deras hemsida. Man bor på en stor camp i barraker.En vecka brukar gå åt, man åker buss ner eller så tar man sig ner på egen hand. I avgiften ingår mat,husrum,transport. Ett försäkringkort från försäkringskassan är bra att ha med. tänk på att de tar 20€ extra om man är där en natt för tidigt.. 2004 var det inga problem, men 2005 skulle de ha betlat! så var det 10 öl mindre i kassan... Kommer nog missa det 2006 men kommer starkt igen 2007 /J ps. tänk på att marschträna asfalt hemma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mech.Inf Posted December 31, 2005 Report Share Posted December 31, 2005 (edited) Det jag och bekanta gjorde 2005 var att gå enskilt. Första dagen gick vi i grupp, för att känna på tempot mm. Dagen efter gick vi med personer vi kunde hålla samma tempo som. Enligt mig så var det bra mkt lättare att gå och tjöta med en polare vid sidan än att gå i en stor grupp. Edited December 31, 2005 by Svensk.M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt T Posted December 31, 2005 Report Share Posted December 31, 2005 I juli kring den 17 till 23, kolla på fbu hemsida. kring 2000 kr för allt, återigen kolla deras hemsida. Man bor på en stor camp i barraker.En vecka brukar gå åt, man åker buss ner eller så tar man sig ner på egen hand. I avgiften ingår mat,husrum,transport. Ett försäkringkort från försäkringskassan är bra att ha med. Transporten ingår inte i avgiften utan det blir ca 15-1600 kr extra,beroende på hur man tar sig ner dit. Det finns organiserade bussar för 1500 kr och flyget ner t/r brukar landa på ca 1600 kr. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patgb203 Posted January 1, 2006 Report Share Posted January 1, 2006 Ett bra tips är att testa formen innan the real thing på någon av de lokala marscher som genomförs i Sverige på våren/försommaren, t ex Bärsärkagången i Stockholm är en välorganiserad marsch om 2x4 mil som genomförs i Juni med start i Ursvik norr om Stockholm, se länk http://www.svenskidrott.se/organisation.as...ElementId=16300, klarar man denna utan problem är det en indikation på att man är förberedd på den stora marschen. Det är dock ingen garanti på att man kommer att kunna genomföra Nijmegen. Lägg till: + Värmen + Fukten + Brist på sömn + Öltältet Dra ifrån: - Publikens stöd - Inmarschen i öltältet - Den kollektiva känslan av att delta tillsammans med +40.000 andra varav 5.000 militärer så kommer du sanninngen närmare. Kan starkt rekommendera att du genomför detta någon gång i livet., men som sagt kolla träna mycket och kolla gärna FBUs hemsida för mer info. http://www.fbu.se/index.php?mapp=1019 Rekommenderar att du inte genomför detta som enskild gångare utan i en grupp. FBU kan förmedla kontakt med någon lokal marschgrupp du kan träna med hemma och marschera i Holland med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted January 2, 2006 Report Share Posted January 2, 2006 Flyga ner med RyanAir är ju att föredra nu när försvaret inte kör med tåget längre Jag skulle säga att det absolut viktigaste är att hitta sina egna marschrutiner på hemmaplan - finns ju en miljard olika tips och trix, men det gäller ju att hitta vad som funkar för en själv. JAG byter t.ex. aldrig strumpor under en marschdag, det funkar för mig - medan andra byter varje timme. Jag tar över huvud taget inte av mig skorna under dagen.. Ska väl ner igen 2006 antar jag Åh... Ta med massor av pengar till öl - det är ju det det EGENTLIGEN handlar om ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carolus Rex Posted January 2, 2006 Report Share Posted January 2, 2006 Flyga ner med RyanAir är ju att föredra nu när försvaret inte kör med tåget längre Jag skulle säga att det absolut viktigaste är att hitta sina egna marschrutiner på hemmaplan - finns ju en miljard olika tips och trix, men det gäller ju att hitta vad som funkar för en själv. JAG byter t.ex. aldrig strumpor under en marschdag, det funkar för mig - medan andra byter varje timme. Jag tar över huvud taget inte av mig skorna under dagen.. Ska väl ner igen 2006 antar jag Åh... Ta med massor av pengar till öl - det är ju det det EGENTLIGEN handlar om ;) Hej, Gick marschen -05 för första gången. Slitsamt, men gav mersmak så jag gör om det även -06. Nu undrar jag om nån känner till nåt om reveljlåten: "this is your wake up call"? Vilken grupp är det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted January 2, 2006 Report Share Posted January 2, 2006 Flyga ner med RyanAir är ju att föredra nu när försvaret inte kör med tåget längre Jag skulle säga att det absolut viktigaste är att hitta sina egna marschrutiner på hemmaplan - finns ju en miljard olika tips och trix, men det gäller ju att hitta vad som funkar för en själv. JAG byter t.ex. aldrig strumpor under en marschdag, det funkar för mig - medan andra byter varje timme. Jag tar över huvud taget inte av mig skorna under dagen.. Ska väl ner igen 2006 antar jag Åh... Ta med massor av pengar till öl - det är ju det det EGENTLIGEN handlar om ;) Hej, Gick marschen -05 för första gången. Slitsamt, men gav mersmak så jag gör om det även -06. Nu undrar jag om nån känner till nåt om reveljlåten: "this is your wake up call"? Vilken grupp är det? http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...00&hl=wake+call Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted January 2, 2006 Report Share Posted January 2, 2006 (edited) fyra frågor 1. är det 40km/dag eller 50km/dag ? har läst olika beroende på var man läser `? 2. ungefär hur många flottister är det som genomför marchen/år ? 3. vad rekommenderas ssd93 eller m90 ? 4. Vad skiljer de vanliga Nijmegen släpspännena kontra de med krona ? Kommer inte genomföra marchen 2006 men börjar bli lite småsugen på att göra det 2007 edit kom på en fjärde fråga Edited January 2, 2006 by fogel02 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGT Jakobsson Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 fyra frågor 1. är det 40km/dag eller 50km/dag ? har läst olika beroende på var man läser `? 2. ungefär hur många flottister är det som genomför marchen/år ? 3. vad rekommenderas ssd93 eller m90 ? 4. Vad skiljer de vanliga Nijmegen släpspännena kontra de med krona ? Kommer inte genomföra marchen 2006 men börjar bli lite småsugen på att göra det 2007 edit kom på en fjärde fråga 1 Du har fyra klasser, 3 civila och en militär. Den militära är 40km/dag med minst 10kg i ryggan. De civila är 30/40/50km/dag ingen packning behövs du får medalj ändå. 2 Ingen aning. Det är runt 250 svenskar varje år ganska många hemvärnare, några kadetter, förra året var det ett GU förband(K4) mfl. 3 Läste nånstans att de är fodrade? Det skulle jag inte rekomendera, vanliga 90byxor har funkat bra för mig i två år.. 4 När du har guldkrona har du gjort marschen 2ggr, silverkrona 6ggr, osv Vet att det är emalj vid 10e och 11 emaljkrona och sen vetefan hur de ändras efter 29e gången.. Finns väl att läsa om för den som är intresserad och pallar leta reda på det. /J - är lite bitter då jag nästan är säker på att jag kommer missa det iår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 6:an är ju jävligt snygg!(den blå med krona) så jag antar att man måste gå ett par år till iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 En annan sak som man ofta slarvar med att träna är den ädla konsten att dricka, och då menar jag inte öl. Om man har tur/otur med vädret och det blir varmt går det åt jäkligt stora mängder vatten (eller vatten med någon tillsats av närsalter för den som är lagd åt det hållet). För att undvika magkramper eller liknande bör man inte bälga i sig allt på en gång utan kontinuerligt under marshen. Lika bra att göra sammaledes när man marschtränar. Glöm inte att hålla räkningen så att du fått i dig tillräckligt med vatten, har du väl gått ner i vätskemängd i kroppen är det onödigt jobbigt att bygga upp den under gång så att säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGT Jakobsson Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 (edited) Det är bra att dricka mkt men vatten ersätter inte allt man tappar. Tänk på att salta all mat du får på campen ordentligt och käka gärna saltad gurka och drick varm buljong vid rasterna. Jag brukar köra med en camelbak(3l) vissa marschpass dricker jag bara halva vissa dricker jag hela(marschpassen varierar mellan 80-140min) Tar så mycket godis och gurkor jag blir erbjuden av barnen.. Det är bara att stoppa i sig. Vi går mellan rasterna vi försöker ta 10 min rast men det händer att det blir 15, tom 20 i värsta fall, kanske länge om nån står i kö till sjukan och är illa däran, men det har hänt en gång. Vid den kanadensiska kyrkogården och kransnedläggninen fick vi vänta ca 40min eller om det var en timme för att C SNK05 skulle komma. Då stelnar man lätt till.. Men det gick bra och man kände sig stolt när man gjort det. ps. tänk på att ta med något att ge till småungarna som springer och skriker "souveniers? souveniers?"och räcker ut handen.. förra året hade vi en del grejer.. men de tar slut så snabbt. Edited January 3, 2006 by SGT Jakobsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 Undvik allt som innehåller någon form av socker. Du får en kort energikick och sedan blir du bara allt tröttare. Orkar inte börja tjöta om metabolism och sådant men korfattat så slutar du att bränna fett och tar istället av musklerna. Godis går väl an när man har bara ett par kilometer kvar, har du väl börjat käka sött så är det bara att fortsätta. Drick istället bara ordentligt och behöver du en kick så finns alltid bowlinghallen nära mål. Ett par kalla Dommelsch är den perfekta fotmedicinen. Här gäller Matt. 7:7 :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGT Jakobsson Posted January 3, 2006 Report Share Posted January 3, 2006 (edited) Undvik allt som innehåller någon form av socker. Du får en kort energikick och sedan blir du bara allt tröttare. Orkar inte börja tjöta om metabolism och sådant men korfattat så slutar du att bränna fett och tar istället av musklerna. Godis går väl an när man har bara ett par kilometer kvar, har du väl börjat käka sött så är det bara att fortsätta. Drick istället bara ordentligt och behöver du en kick så finns alltid bowlinghallen nära mål. Ett par kalla Dommelsch är den perfekta fotmedicinen. Här gäller Matt. 7:7 :P Okej, Det är sant men då säger jag "käka vad som funkar för dig" som tips till folket. Har kört mkt multisport, triathlon samt motsv. Då har sportdryck, coca cola, snickers, hemmagjord powerbar och chips har varit högt på foderlistan tillsammans med pasta, pizza & kebab. Kör det som funkar för dig, testa dig fram på samma sätt som du skulle tävla/marsha där nere, så lär du dig vad som funkar för dig. När man kör hårt kvittar det vad man äter man måste få i sig så mkt energi som möjligt. Jag försöker köra enl. 40/30/30 metoden kolhydrater/protein/fett. Har vi några multisportare här? ps. håller med Biran vid bowlinghallen är KING! Edited January 3, 2006 by SGT Jakobsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted January 4, 2006 Report Share Posted January 4, 2006 Har funderingar på att testa nijmegen i år för första gången. Tänkte testa Laxmarschen i Halmstad som uppvärmning, är det någon här som har gått/har erfarenhet därifrån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt T Posted January 6, 2006 Report Share Posted January 6, 2006 Har funderingar på att testa nijmegen i år för första gången. Tänkte testa Laxmarschen i Halmstad som uppvärmning, är det någon här som har gått/har erfarenhet därifrån? Jepp, vi körde laxmarschen som marsch prov inför Nijmegen-03 och det var helt OK. Bra upplägg och många som skulle ner till Nijmegen som gav tips. Rekomenderas! /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke pb Posted January 7, 2006 Report Share Posted January 7, 2006 Bon jour, Soildater! Som vanligt kan man diskutera sig till .... vad det gäller tips och så kallad trix i marschteknik. Till synes som sist är det bara pannben som gäller! Roligt att nu kunna skriva och tala på svenska. Som några vet är jag nu tillbaka igen efter några års "utlansdstjänst".... Pannben Att leta och fika efter tips brukar bara var en undanfykt från det verkliga. Då duger man inte till nåt! För övrigt: Varför finns det bara löjliga smiley-gubbar med basker. Jag vill ha hatt i mina inlägg. Ordna det! Micke pb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lättöl Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 ps. tänk på att ta med något att ge till småungarna som springer och skriker "souveniers? souveniers?"och räcker ut handen.. förra året hade vi en del grejer.. men de tar slut så snabbt. Tydligen införde man en policy -96 som säger att man inte ska göra det. Hur äter man under loppet? Äter man sin medhavda mat efter halva sträckan eller petar man i sig lite hela tiden? Är det en slinga så att man startar och går i mål på samma ställe alla dagar? Är det samma slinga varje dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 (edited) ps. tänk på att ta med något att ge till småungarna som springer och skriker "souveniers? souveniers?"och räcker ut handen.. förra året hade vi en del grejer.. men de tar slut så snabbt. Tydligen införde man en policy -96 som säger att man inte ska göra det. Hur äter man under loppet? Äter man sin medhavda mat efter halva sträckan eller petar man i sig lite hela tiden? Är det en slinga så att man startar och går i mål på samma ställe alla dagar? Är det samma slinga varje dag? Även det är förstås en individuell fråga. Personligen väljer jag, och allra de flesta andra med tror jag, att äta en bra frukost och sedan inte käka något alls under dagen utan bara leva på kroppsfett och vatten. En alldeles delikat kombination! Personligen, åter, tillför jag inget som helst i sockerväg förrän målet är i sikte. I öltältet en snabb öl följt av en laddning "pommes met fritessaus" för att återställa fettbalansen. Man går i en fyrklöver runt staden. Ett blad per dag. Som tur är passerar man bowlighallen tre av dagarna. Kolla på http://www.4daagse.nl/ där finns kartorna. :P Edited January 9, 2006 by Lt P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 ps. tänk på att ta med något att ge till småungarna som springer och skriker "souveniers? souveniers?"och räcker ut handen.. förra året hade vi en del grejer.. men de tar slut så snabbt. Tydligen införde man en policy -96 som säger att man inte ska göra det. Hur äter man under loppet? Äter man sin medhavda mat efter halva sträckan eller petar man i sig lite hela tiden? Är det en slinga så att man startar och går i mål på samma ställe alla dagar? Är det samma slinga varje dag? Du går i en "fyrklöver", så du startar och går i mål på samma ställe - men det är olika sträckor varje dag. Hur man äter är nog lite individuellt, de marschgrupper jag har gått med har nog ätit ganska konstant fast med någon extra macka till lunch. Det blir alltid lite konstig rytm när man går ut lite olika tider på morgonen/natten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGT Jakobsson Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 ps. tänk på att ta med något att ge till småungarna som springer och skriker "souveniers? souveniers?"och räcker ut handen.. förra året hade vi en del grejer.. men de tar slut så snabbt. Tydligen införde man en policy -96 som säger att man inte ska göra det. Hur äter man under loppet? Äter man sin medhavda mat efter halva sträckan eller petar man i sig lite hela tiden? Är det en slinga så att man startar och går i mål på samma ställe alla dagar? Är det samma slinga varje dag? En stadig frukost och sen har jag personligen ätit bananer, saltade grukbitar, varmbuljong, varm saft, (det var inte så jävla varmt förra året) chockladbitar och nötter, apelsinbitar, äpple, melon (allt detta fick man i de svensk-dansk-norska rastplatserna.) Jag hade även med mig snickers och bananer.. och vatten i camelbacken. Testa dig fram under träningarna.. 3e dagen är de 7 backarnas dag.. då det är 7 backar man ska över.. är väl inte direkt nårga backar om man jämför med svenska mått.. jmf med Skånska mått är det smma eftersom landskapet i holland mycket påminner om det i Skåne.. jämför man med bärsäkrargången så är det ingenting.. första dagen på den marschen har vi några brutala backar.. /Jake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts