Jump to content

Träna med Powerplate


APC-mannen

Recommended Posts

Hörde en kille prata om Powerplate-träning. Någon som vet mer om denna vibrationsplatta? Det jag har hört hittils skulle kunna vara taget från vilket TV-Shopreklam som helst, men med tanke på de hemsidor jag sett på nätet verkar det vara lite mer seriöst än vad jag trodde. 10-15 min träning ska enligt uppgift motsvara 1-2 timmars gymmande, vilket jag tycker låter helt sanslöst. Att man inte kan bygga riktigt stora muskler med en sådan här apparat fattar jag ju, men frågan är ju hur den skulle kunna fungera som ett komplement?

 

Dyrt som sjutton är det i alla fall vad jag hört...

Link to comment
Share on other sites

Grundregeln lyder:

 

"Är det för bra för att vara sant - är det inte sant."

 

Sedan finns det undantag som bekräftar regeln.

 

10-15 min magböj/armtryck per dag ger också fantastiskt resultat om man bara gör det var och varannan dag.

 

Här erbjuder vi Power Plate vibrationsträning, framtagen inom rymdforskning sedan 40 år.

Detta är det typiska ordvalet för en väl genomtänkt bluff.

Link to comment
Share on other sites

Nu är inte jag värsta fysiologen, men är de inte så att det enda sättet att bli starkare är att belasta musklerna och det enda sättet att bli smalare är att ha ett lägre energiintag än energiuttag.

 

Power Plate (en typ av vibrationsträning om jag fårstår rätt) samt TV-shops elstöts-träning bör väl bara stimulera blodflödet i musklerna. Detta får dem att blodfyllas och därmed ge intryck av att vara större och hårdare. Typ, motsvarande som Arnold gör innan han går upp på Catwalken - 50 snabba bicepscurl med pytte-hantel!

 

Nä, jag tror på Löttöl´s BRAK-metod varje dag! Eller kanske Gundes ut å jobba i skogen.

 

/Gomer

Link to comment
Share on other sites

@Lättöl: frasen framtagen inom rymdforskning sedan 40 år fick mig att småle... :) Just DET låter inte riktigt så seriöst, även om detta enligt vissa källor på nätet är en träningsmetod som tagits fram för ryska kosmonauter som tydligen hade problem med muskelförtvining i tyngdlöst tillstånd.

 

Jag tror inte att detta är en genväg till en stark och snygg kropp, men jag skulle gärna vilja höra kommentarer från någon som verkligen testat detta och kan ge lite feedback.

 

Mathias Svensson i Elfsborg har i veckan öppnat ett "Powerplate-gym" i Borås. Det står om detta i bt.se: http://www.bt.se/bt/btartikel.asp?version=249548

 

Att en relativt känd idrottsman ger sig in i detta borde ju innebära LITE seriösitet tycker man, men sen kan det ju vara att någon smart person behövde en finansiär och publicitet och lyckats lura på honom detta, det vet ju jag inget om. Aftonbladet har även påstått att Zlatan ägna sig åt detta, om det nu kan vara sant.

 

Som jag skrev tidigare, kanske är detta ett hyfsat komplement för gymmare? Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att testa, men i t.ex. Borås kostar detta 900:- första månaden!!! Löjligt dyrt.

 

TILLÄGG:

 

@Gomer Pyle: Din kommentar (Nu är inte jag värsta fysiologen, men är de inte så att det enda sättet att bli starkare är att belasta musklerna och det enda sättet att bli smalare är att ha ett lägre energiintag än energiuttag) tror även jag är det enda som funkar i längden, jag har alltså inte gått på detta utan vill veta lite mer bara.

Link to comment
Share on other sites

När man kikar lite på hemsidorna för PowerPlate-träning verkar det som om man ska kombinera vanlig fysik träning med PP`s vibrationsträning. Kanske kan det vara det som är knepet, att man under det att man lyfter vikter ökar blodgenomströmmningen och därmed syretillförseln. Då kanske musklerna stimuleras mer än om man bara skulle lyfta vikter.

 

@APC-mannen Du får ursäkta min kommentar, den var kanske lite besserwissrig, jag var lite uppe i varv. Men va fan, testa - det lär ju inte påverka ens kondition negativt. Kanske plånboken tar mest stryk, det lät lite dyrt, har de inget provapå-pass?

Link to comment
Share on other sites

Mirakelpiller finns: Losec kallades kirurgsparkaren ett tag på grund av antalet magsårsoperationer den tog bort men det ovan nämnda tror jag icke på. Förvisso går det ju energi om muskel drar ihop sig men utan belastning torde den förbrukningen vara minimal. Nog betydlig mer givande att ta en promenad

Link to comment
Share on other sites

Mja, Losec var ju inget mirakelpiller det heller. Det var ju "bara" en ny metod att distribuera en känd medicin/ aktiv substans.

 

Tränar du redan regelbundet och är ute efter att toppa formen och har grovt med stålar tycker jag du ska prova (knappt ens då, för det osar buzzwords). Är du som 90% av befolkningen - börja att ta en 15-60 min promenad varje dag.

Link to comment
Share on other sites

Om fitness- och byggar- eliten använder en metod/tillskott/produkt- då är det förmodligen bra. Annars inte. Visst kanske sådana där nya metoder och produkter kan funka om man är sjukpensionär på rehab men om man vill bygga riktiga muskler och få bättre kondition finns det inga sådana (lagliga) genvägar precis som Patron skriver. Vad vet förresten Mathias Svensson om effektiv styrketräning, han joxar väl med trasan...?

 

De bästa gymen är alltid de smutsigaste och med äldst utrustning, det är min erfarenhet. Back to basics med andra ord!

Link to comment
Share on other sites

Egen erfarenhet: Satt och pustade i en magmaskin på gymmet då en av tränarna kom förbi.

Han tittade på mig, smålog och sade: Den där försvinner inte va? (Pekade på maggen)

- Nä, den gör fan inte det, oavsett hur mycket jag än kör.

- Nä, just det. DU kan styrketräna hur mycket du vill men vill du gå ned i vikt så är det bara en sak som gäller och det är konditionsträning.

- Åhh?

 

Så numer är det istället för den lama uppvärmningen? på cykeln som eftersom en viss öm bakdel inte tyckte om sadlarna hölls så kort som möjligt är det 45 minuter på löpbandet som start på all träning. Kör intervall med olika lutningar. Jobbigt men jag märker själv att det gett resultat.

Igår brann trampmaskinen upp emellertid så det blev ett aningens kortare pass än vanligt :rocketl:.

 

Kände mig aningens löljig i början, stå där och gå som en annan flane. Det finns en massa braiga saker med att trampa på inomhus dock. Alltid hyfsat tempererat, man kan avbryta och inte behöva traska kilometervis, behöver inte halka omkring i snösörja, motivationshöjande personer omkring en mm mm.

Går gärna ut en sväng i skog och mark också men det är liksom en annan grej.

 

 

 

De här prylarna som vibrerar och håller på, skulle gärna vilja höra erfarenheter från någon som inte är betald att tycka om dem.

Även fast jag personligen inte tror på deras effekt så kan man ju ha fel?

 

 

Sedan kan man ju alltid slå ett slag för GLASS/PIZZA/ÖL Dieten.

Teorin är som så:

 

Om man käkar tillräckligt med glass så sänks temepraturen i kroppen.

Kroppen får då jobba hårdare.

Om detta görs i tillräckligt mått så räcker förbränningen till att ta hand om en styck pizza och en öl!

:banana

Link to comment
Share on other sites

Grundregeln lyder:

 

Här erbjuder vi Power Plate vibrationsträning, framtagen inom rymdforskning sedan 40 år.

Detta är det typiska ordvalet för en väl genomtänkt bluff.

 

Det stämmer faktiskt, pga att när astronauterna spenderar sin tid i viktlöst tillstånd förtvinnas musklerna och när dom kommer tillbaks till jorden kan dom knappt gå. Då kan man använda sig av sådan här manick för att stoppa upp muskelnedbrtyningen. Men på en sund person på jorden gör dom inte något för muskelutveckling.

 

Rehab används dom i av två anledningar, skapa blodgenomströmning och aktivera muskulatur, ingen nytta om man är frisk alltså.

Link to comment
Share on other sites

Grundregeln lyder:

 

Här erbjuder vi Power Plate vibrationsträning, framtagen inom rymdforskning sedan 40 år.

Detta är det typiska ordvalet för en väl genomtänkt bluff.

 

Det stämmer faktiskt, pga att när astronauterna spenderar sin tid i viktlöst tillstånd förtvinnas musklerna och när dom kommer tillbaks till jorden kan dom knappt gå. Då kan man använda sig av sådan här manick för att stoppa upp muskelnedbrtyningen. Men på en sund person på jorden gör dom inte något för muskelutveckling.

 

Rehab används dom i av två anledningar, skapa blodgenomströmning och aktivera muskulatur, ingen nytta om man är frisk alltså.

Nytta gör den ju, men troligtvis inte i den grad du får betala för.

 

När man säger "rymdforskning...40 år" förmedlar man budskapet "detta fattar du inte så kolla inte fakta". Oavsett om det faktiskt kommer från "rymdforskningen" (som f.ö. är ett oerhört brett begrepp).

Link to comment
Share on other sites

Nä du har helt rätt, för en frisk människa gör sådana grejer varken till eller från. Jag kan dessutom garantera att i "paketet" som dom säljer ingår det ett kompleterande träningsprogram såväl som ett kostprogram, som man "bör följa för maximalt resultat".

:banana

Link to comment
Share on other sites

Så numer är det istället för den lama uppvärmningen? på cykeln som eftersom en viss öm bakdel inte tyckte om sadlarna hölls så kort som möjligt är det 45 minuter på löpbandet som start på all träning. Kör intervall med olika lutningar. Jobbigt men jag märker själv att det gett resultat.

Igår brann trampmaskinen upp emellertid så det blev ett aningens kortare pass än vanligt 8-/.

 

 

 

:/

 

Prova att köra din konditionsträning efter att du kört slut på musklerna på gymet, då har nämligen glykogendepåerna i musklerna tömts och du får mer effekt av din konditionsträning (mer fettförbrännande effekt alltså) Du behöver dessutom inte kötta lika lång tid på maskin/cykel/stairmaster för att uppnå önskvärd effekt.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Så numer är det istället för den lama uppvärmningen? på cykeln som eftersom en viss öm bakdel inte tyckte om sadlarna hölls så kort som möjligt är det 45 minuter på löpbandet som start på all träning. Kör intervall med olika lutningar. Jobbigt men jag märker själv att det gett resultat.

Igår brann trampmaskinen upp emellertid så det blev ett aningens kortare pass än vanligt :banghead:.

 

 

 

:)

 

Prova att köra din konditionsträning efter att du kört slut på musklerna på gymet, då har nämligen glykogendepåerna i musklerna tömts och du får mer effekt av din konditionsträning (mer fettförbrännande effekt alltså) Du behöver dessutom inte kötta lika lång tid på maskin/cykel/stairmaster för att uppnå önskvärd effekt.

 

 

Åhå?

Hmm, kan vara värt att testa.

Tack för tipset! 8-/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...