Jump to content

Militär lastbil har vält med sprängämnen & fotogen i lasten


Recommended Posts

att sprängdeg skulle kunna antändas av en gnista som det står i artikeln ser jag som högst osanolikt, måste till kraftigare doningar för att antända degen ju, typ som sprängpatroner.

 

Och skulle nu lasbilen börja brinna så lär ju sprängdegen bara brinna upp...

 

EDIT: verkar som dom har tagit bort gnist biten ur atikeln nu :P

Edited by JBP
Link to comment
Share on other sites

nä den där lastsäkringen var nog rätt bristfällig

jag har fått lära mig att " man ska kunna ta bilen, vända den uppochner och skaka den, när man sen ställer tillbaka den ska allt vara kvar där det var från början"

Link to comment
Share on other sites

nä den där lastsäkringen var nog rätt bristfällig

jag har fått lära mig att " man ska kunna ta bilen, vända den uppochner och skaka den, när man sen ställer tillbaka den ska allt vara kvar där det var från början"

 

När jag gick min fordonsutbildning sa vårat motorbefäl att lastsäkringen bara behlvde hålla för normal påfrestning och inte för en olycka..

Link to comment
Share on other sites

Jag hittar inget i artikeln som säger nåt om dålig lastförankring? 8-/

I en tidigare version av artikeln så förekom orden "huller om buller" när räddningsledaren beskrev lasten...

 

Även bortsett från lastsäkringen så får sprängdeg inte samförvaras med brandfarliga vätskor, så någon har nog lite att förklara just nu...

Link to comment
Share on other sites

Utan att känna till vilka varunummer det rör sig om så gäller ADR/ADR-S även för militära transporter. Vad jag förstått så har en brandfarlig vätska (fotogen) = klass3 lastats ihop med explosiva ämnen (sprängdeg) = klass 1.

Enligt ADR/ADR-S är sådan samlastning förbjuden.

 

När det gäller lastsäkring så ska förstängningen/godssäkringen hålla för:

Hela lastvikten framåt.

Halva lastvikten bakåt och åt sidorna.

Link to comment
Share on other sites

Utan att känna till vilka varunummer det rör sig om så gäller ADR/ADR-S även för militära transporter. Vad jag förstått så har en brandfarlig vätska (fotogen) = klass3 lastats ihop med explosiva ämnen (sprängdeg) = klass 1.

Enligt ADR/ADR-S är sådan samlastning förbjuden.

Nja, ännu så länge så har Försvarsmakten en hel del dispenser från ADR-regelverket. Men SäkI Tp Farligt gods gäller och även där är samlastning av klass 1 och 3 i stort sett förbjuden. 1.4S (bl a finkalibrig ammunition) får samlastas, men definitivt inte sprängdeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gör lumpen på Ing3 i boden, känner båda killarna som var med i lastbilen. Föraren hade på en raksträcka, med snökedjor, glidit av vägen till hälften och sedan gjort en paniksväng så att lastbilen välte. Passageraren fick en plastlåda i skallen och fick sy några stygn.

 

Lastbilen var säkrad till 100% enligt alla militära regler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...