armywoman Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 (edited) Tur att det är kallt ute så är risken för att fotogenet antänds låg... Experter på plats för riskbedömning just nu. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,746613,00.html /Armywoman Edited December 14, 2005 by armywoman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
203 Driver Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Största hotet är miljöpåverkan av fotogen, bensin och diesel som läcker ut i naturen. Men det händer ju varje dag med civila fordon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 (edited) att sprängdeg skulle kunna antändas av en gnista som det står i artikeln ser jag som högst osanolikt, måste till kraftigare doningar för att antända degen ju, typ som sprängpatroner. Och skulle nu lasbilen börja brinna så lär ju sprängdegen bara brinna upp... EDIT: verkar som dom har tagit bort gnist biten ur atikeln nu :P Edited December 14, 2005 by JBP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Fast sprängdeg brinner ändå ganska bra... även om det inte exploderar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Uppenbarligen så var lastsäkringen inte av bästa kvalitet. Sedan undrar jag om de verkligen följde bestämmelserna för samförvaring av farligt gods... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 nä den där lastsäkringen var nog rätt bristfällig jag har fått lära mig att " man ska kunna ta bilen, vända den uppochner och skaka den, när man sen ställer tillbaka den ska allt vara kvar där det var från början" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Animal Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 nä den där lastsäkringen var nog rätt bristfällig Jag hittar inget i artikeln som säger nåt om dålig lastförankring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dave.hugo Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 nä den där lastsäkringen var nog rätt bristfälligjag har fått lära mig att " man ska kunna ta bilen, vända den uppochner och skaka den, när man sen ställer tillbaka den ska allt vara kvar där det var från början" När jag gick min fordonsutbildning sa vårat motorbefäl att lastsäkringen bara behlvde hålla för normal påfrestning och inte för en olycka.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Jag hittar inget i artikeln som säger nåt om dålig lastförankring? I en tidigare version av artikeln så förekom orden "huller om buller" när räddningsledaren beskrev lasten... Även bortsett från lastsäkringen så får sprängdeg inte samförvaras med brandfarliga vätskor, så någon har nog lite att förklara just nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Utan att känna till vilka varunummer det rör sig om så gäller ADR/ADR-S även för militära transporter. Vad jag förstått så har en brandfarlig vätska (fotogen) = klass3 lastats ihop med explosiva ämnen (sprängdeg) = klass 1. Enligt ADR/ADR-S är sådan samlastning förbjuden. När det gäller lastsäkring så ska förstängningen/godssäkringen hålla för: Hela lastvikten framåt. Halva lastvikten bakåt och åt sidorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Utan att känna till vilka varunummer det rör sig om så gäller ADR/ADR-S även för militära transporter. Vad jag förstått så har en brandfarlig vätska (fotogen) = klass3 lastats ihop med explosiva ämnen (sprängdeg) = klass 1.Enligt ADR/ADR-S är sådan samlastning förbjuden. Nja, ännu så länge så har Försvarsmakten en hel del dispenser från ADR-regelverket. Men SäkI Tp Farligt gods gäller och även där är samlastning av klass 1 och 3 i stort sett förbjuden. 1.4S (bl a finkalibrig ammunition) får samlastas, men definitivt inte sprängdeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Mer info på I19 hemsida: http://www.i19.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=30660 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Mängden militär sprängdeg uppgick till 13 kg. Lastningen av denna har varit enligt gällande bestämmelser jahopp vi säger väl så då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tobbee Posted December 22, 2005 Report Share Posted December 22, 2005 Gör lumpen på Ing3 i boden, känner båda killarna som var med i lastbilen. Föraren hade på en raksträcka, med snökedjor, glidit av vägen till hälften och sedan gjort en paniksväng så att lastbilen välte. Passageraren fick en plastlåda i skallen och fick sy några stygn. Lastbilen var säkrad till 100% enligt alla militära regler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted December 23, 2005 Report Share Posted December 23, 2005 Hmm, vi hade mer sprängdeg i bilen på väg till övningsfältet under praktiska delen av fördröjande fältarbeten. Ska väll inte vara så instabilt tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted February 3, 2006 Report Share Posted February 3, 2006 Hittade bilder: bylle.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts