Eldståhl Posted February 1, 2006 Report Posted February 1, 2006 Tja, min info har ju varit något missvisande... Skrev ju på för SWAFRAP och när de ringde och frågade om övningen i Kanada tackade jag givetvis ja ; vad de inte berättade var att jag ska åka med SHIRBRIG! Väntar därför precis som ni på att höra om vad som händer med VÅR styrka... /Elpa Du är förlåten! Du får gärna berätta om erfarenheterna i Kanada efter övningens slut. Quote
Elpa Posted February 1, 2006 Report Posted February 1, 2006 Tja, min info har ju varit något missvisande... Skrev ju på för SWAFRAP och när de ringde och frågade om övningen i Kanada tackade jag givetvis ja ; vad de inte berättade var att jag ska åka med SHIRBRIG! Väntar därför precis som ni på att höra om vad som händer med VÅR styrka... /Elpa Du är förlåten! Du får gärna berätta om erfarenheterna i Kanada efter övningens slut. Det kommer, var så säker! Ni får hålla ställningarna hemma i Svedala så länge... /Elpa Quote
knaZen Posted February 1, 2006 Report Posted February 1, 2006 nyheter och nyheter..Några har fått ett mejl med en ganska vag beskrivning av eventuell övningsverksamhet, andra har inte fått nåt mejl eller brev.. De övningstillfällen som är omtalade redan är Italien i maj (tälta på sardinien..dock med viss reservation för om det blir något av ) Alaska har varit uppe på tapeten, ävenså Kanada nu på sluttampen i den här tråden, kan lägga till att Norge kan komma ifråga till hösten för vissa. Knappt cheferna själva har något svart på vitt.. så av den anledningen är det tämligen tunnsått med info. :( Så det är bara att vänta på info, tyvärr blir det lätt spridning av desinformation i en sån här tråd, några få lyckliga här på forumet har ett hum om vad som kommer att hända på sin egen tidsaxel, men långtifrån alla kommer att beröras av just den övningen, så: "sit tight" snart dimper det ner nåt i mejlboxen/brevlådan eller telefonen ringer när du står i duschen Det känns ju bra att det iaf snackas lite om något. Personligen så känner jag mig väldigt förvirrad iom att det gått ganska ordentligt med tid in på kontraktet och det har inte sagts något alls. Hoppas det blir något svar snart då det rycks i mig lite grann nu från annat håll. Det är frustrerande. Men jag är iofs en nyhetsnarkoman också. Quote
stevooooo Posted February 2, 2006 Report Posted February 2, 2006 Sorry boys....... Kommer nog att åka till A-stan iställe............. Kommer att ringa imorrn och avsäga mig platsen på IF06 Quote
knaZen Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Jag vill också till A-stan. Nu är jag ensam Norrlandsdragon. Quote
Elpa Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 Jag vill också till A-stan.Nu är jag ensam Norrlandsdragon. Varför vill alla till Afganistan..? Fast det klart, man hamnar väl där förr eller senare... Jag har brorsan där på "rek" nu, så då kan man få rapport om det är nåt att ha... Ska försöka ta reda på mer om SWAFRAP's planer; ska till LG på fredag, så man kanske hittar nån som vet nåt... /Elpa Quote
FMV Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 8-31/5 övning SPRING FLAG, Sardinien, Italien. ca 100-120 personer delar. 13/7-4/8 övning Cooperative Cope Thunder, Alaska, USA. ca 80 personer deltar. Flygvapnets viktigaste övning detta år. Nån ny version av JAS som inte är levererad från Saab ska vara med, + bombfällning. Quote
Eldståhl Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 8-31/5 övning SPRING FLAG, Sardinien, Italien. ca 100-120 personer delar.13/7-4/8 övning Cooperative Cope Thunder, Alaska, USA. ca 80 personer deltar. Flygvapnets viktigaste övning detta år. Nån ny version av JAS som inte är levererad från Saab ska vara med, + bombfällning. Hur säker är denna info? Quote
FMV Posted February 8, 2006 Report Posted February 8, 2006 8-31/5 övning SPRING FLAG, Sardinien, Italien. ca 100-120 personer delar. 13/7-4/8 övning Cooperative Cope Thunder, Alaska, USA. ca 80 personer deltar. Flygvapnets viktigaste övning detta år. Nån ny version av JAS som inte är levererad från Saab ska vara med, + bombfällning. Hur säker är denna info? Ja beslut kan ju alltid ändras beroende på olika omständigheter, men F17 och LSS planerar efter dessa förutsättningar, ny rek i Alaska är planerad till mars, en har redan skett. Quote
Eldståhl Posted February 8, 2006 Report Posted February 8, 2006 Ja beslut kan ju alltid ändras beroende på olika omständigheter, men F17 och LSS planerar efter dessa förutsättningar, ny rek i Alaska är planerad till mars, en har redan skett. Tack för svaret. Det låter både intressant och spännande. Hoppas man blir en av de som får åka iväg. Quote
knaZen Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 Härligt långa övningar. Det gillar jag! :-]~ Hoppas nu bara att SÄK får haka på, på båda. Jag är fett pepp. Quote
knaZen Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 Fråga: Hur många män/kvinnor ingår det i swafrap? Quote
Eldståhl Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Trodde med glädje att mitt beredskapskontrakt kom i retur idag men döm om min förvåning så var det ett papper om bedömt tjänstbarhet där jag ej blev godkänd p.g.a kronisk sjukdom. Visserligen har jag haft astma sedan barnsben men numera icke av det allvarliga slaget. Har pratat med pers.ass som skickar mig papper för överklagan till generalläkaren eftersom jag min ståndpunkt är att jag är lämplig med hänsyn till typ av tjänst jag har, tidigare missioner, tidigare kfö och värnplikt. ARRGH inte min dag idag. Happy Valentine Day to you all! Quote
knaZen Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Fan, bittert. Hoppas det löser sig! Quote
slurry Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 ->Eldståhl Lider med dig broder, surt sa räven :( Hoppas det går vägen med överklagan.. ->knaZen Kommer inte ihåg siffran, men jag ljuger säkert om jag säger att det är runt 300... men nånstans i närheten iallafall ;) Quote
Fanjunkar´n Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Trodde med glädje att mitt beredskapskontrakt kom i retur idag men döm om min förvåning så var det ett papper om bedömt tjänstbarhet där jag ej blev godkänd p.g.a kronisk sjukdom. Visserligen har jag haft astma sedan barnsben men numera icke av det allvarliga slaget. Har pratat med pers.ass som skickar mig papper för överklagan till generalläkaren eftersom jag min ståndpunkt är att jag är lämplig med hänsyn till typ av tjänst jag har, tidigare missioner, tidigare kfö och värnplikt. ARRGH inte min dag idag. Happy Valentine Day to you all! Upptäckte dom det först nu??? Efter vpl och tidigare utlandstjänst... snacka om inkonsekvent alt. senfärdigt. Usch! Känner med dej, broder! ÖVERKLAGA!!! Happy Valentine all! Quote
Eldståhl Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Upptäckte dom det först nu??? Efter vpl och tidigare utlandstjänst... snacka om inkonsekvent alt. senfärdigt. Usch! Känner med dej, broder! ÖVERKLAGA!!! Happy Valentine all! Läkaren som undersökte mig inför KS11 hade inga problem eftersom han gick efter de direktiv som pliktverket har och eftersom jag hade en icke "stridande" befattning (antar att det menas typ bassäk, jägare motsv) så gick det bra då det fanns något undantag. Tack för stödet! Överklagan - javisst! Quote
Elpa Posted February 15, 2006 Report Posted February 15, 2006 Eldstahl: Fan vad trist! Men ge dig inte! De ar troga, men som en gammal Bataljonchef sa "Det kan ju ga bra ocksa!" Allt bra i Kanada. Fick tyvarr ingen ny info om SWAFRAP pa LG... Intressant att ingen visste att jag egentligen tillhor SWAFRAP. Faschinerande! De vill att jag ska flytta over... K.I.S.S /Elpa Quote
knaZen Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Sägs att det är rek nere i Italien nu igen. Quote
norecce Posted February 23, 2006 Report Posted February 23, 2006 SWAFRAP JAS39 (som jag kallar förbandet) ska öva i Italien i maj, och i Alaska, Cooperative Thunder i juli. Blir ev en tjänsteresa till nån av platserna, men jag ingår inte i förbandet. Övningen i Alaska är varken en SWAFRAP övning eller F17 övning, det är en FV övning. Quote
Eldståhl Posted February 24, 2006 Report Posted February 24, 2006 Så där, nu är ansökan om dispens eller s.k. överprövan av medicinskt beslut inskickad idag till Generalläkaren. Tog lite tid att få ihop alla intyg som jag behövde som bilagor till själva ansökan. Håll nu tummarna boyz! Quote
Eldståhl Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Fick Genralläkarens beslut idag................ .................. ............. behöver jag säga något mera...??!! Sgt 1 cl Eldståhl infinner sig för tjänstgöring! Quote
golffoxtrotfive Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Fick Genralläkarens beslut idag................ .................. ............. behöver jag säga något mera...??!! Sgt 1 cl Eldståhl infinner sig för tjänstgöring! Bugar ,bockar och Lycka till Quote
knaZen Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Fan vad skoj. Då blir det kanske Italien för dig ändå! Quote
Elpa Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Fick Genralläkarens beslut idag................ .................. ............. behöver jag säga något mera...??!! Sgt 1 cl Eldståhl infinner sig för tjänstgöring! GRATTIS!!! Dock så utgår Elpa från SWAFRAP-leden... Hamnade ju som bekant på en annan övning (skulle nog kalla det att jag blev förd bakom ljuset och lurades dit , men vem skulle inte tacka ja till en övning i Kanada?!?) så jag ska flyttas över till SHIRBRIG. Det är ju internationell bemanning (=positivt!), men fortfarande stab... Lycka till i Italien och fortsätt rapportera! /Elpa Quote
Eldståhl Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Fan vad skoj. Då blir det kanske Italien för dig ändå! Jag kan väl alltid hoppas ). Har du fått någon mer information om Italien? Quote
knaZen Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Dom som ska med får besked nästa vecka. Quote
Eldståhl Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Dom som ska med får besked nästa vecka. Aha då får jag sitta på nålar i två veckor med andra ord. Det är ringvecka för IA06 och sedan då ett eventuellt besked om övning nästa vecka . ARGH Quote
knaZen Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 OH yeah, första informationsbrevet! Det var på tiden. Bra brev, verkligen fylligt om det rådande läget. Quote
Recommended Posts